Tradície sa vraj majú dodržiavať, hoci zrovna ja patrím medzi tých, čo tradície s obľubou porušujú.
Navyše: ak sme dva roky po sebe niečo podobné robili, dá sa to prehlásiť za tradíciu?
Sotva!
Cez to všetko aj teraz – na prelome rokov 2019 a 2020 spomenieme nápady alebo rozhodnutia, ktoré sme (možno aj s odstupom času) prehlásili za významné pre naše modelárske „hrajkanie“.
A tak po (štyroch) Nápadoch roka 2017 a (dvoch) Nápadoch roka 2018 postupne prinesieme Nápady roka 2019.
Ešte nevieme koľko ich vlastne bude, ale možno „trhneme“ aj rekord, hoci sa to na prvý pohľad nezdá.
pripravil: Janko O.
Znova by sme chceli zdôrazniť, že sa nejedná o žiadne nové a nikdy nezverejnené objavy, ani o nejaké prevratné myšlienky, ale o nápady a riešenia alebo skôr rozhodnutia, niečo bežné a všeobecne známe použiť novým spôsobom, alebo tak, že nás to pohne z miesta, v ktorom sme uviazli.
Samozrejme, tak ako ide vývoj, aj my sa vyvíjame, hoci už všetci traja (Milan, Miroslav a ja) máme nejaké tie „svoje“ roky: dokopy 191.
Tak ako už bolo spomínané v článku „(Inklinujeme k modelom, kde vládnu) Hrubé profily!“, pomaly ale isto sa (hlavne vďaka Milanovi a Miroslavovi) posúvame do oblasti skôr väčších modelov, ak som rovno nechcel použiť výraz „do oblasti veľkých modelov“.
Keď vezmeme do úvahy náš vek a inklináciu k veľkým modelom, tak je zrejmé, že aj naše Nápady roka 2019 sa týkajú problematiky riadenia veľkých (a v našom prípade aj zložitých) modelov a z toho vyplývajúcej nutnosti tímovej spolupráce nielen v oblasti finančnej (veľké modely sú principiálne násobne drahšie ako modely malé a stredné a ak sú navyše aj zložité – komplikované, tak sú drahšie o to viac), ale aj v oblasti samotného riadenia modelu.
Tu mám na mysli okrem „elektronického kibica“, nie len akéhosi (živého) „kvalifikovaného kibica“ - vedľa pilota stojaceho pozorovateľa a radcu, vybaveného potrebným „náčiním“ (tomuto isto bude venovaný samostatný diel „Nápadov“). Ale aj to, že sme sa rozhodli, že si na „staré kolená“ splníme svoj sen z mladosti, kedy jeden veľký a komplikovaný model budú riadiť dvaja piloti: (hlavný) pilot a ko-pilot, obsluhujúci pomocné „agregáty“ modelu.
V roku 2019 sme k tomuto cieľu urobili rozhodujúce kroky a v tomto roku (2020) by sme chceli pristúpiť k realizácii tohto zámeru.
Hoci sme o tom príliš nepísali, samozrejme že sme dosť „popracovali“ aj na kadejakých elektronických moduloch a iných nápomocných „udělátkach“. A možno práve v rámci série „Nápad(y) roka 2019“ by nebolo márne ich vytiahnuť „na svetlo božie“.
Veď ja aj naďalej zostávam priaznivcom (opatrne povedané) stredne veľkých modelov, keď som na ploche či lúke viac-menej sám a aj model musím riadiť sám a vtedy mi ko-pilotnú podporu môžu poskytnúť práve takéto moduly či softvérové „vychytávky“.