KonvertoPlánoPort

Stavíme sa, že ste také slovo ešte nikdy nepočuli.

Aby sme to ozrejmili: vychádzali sme zo známeho slova: HeliPort. To je špeciálna plocha, určená na štartovanie a pristávanie vrtuľníkov.

A keďže my helikoptéry nemáme, ale máme niekoľko KonvertoPlánov, tak sme si postavili špeciálnu plochu, určenú na štarty a pristátia našich konvertoplánov, čiže KonvertoPlánoPort.

Ale prečo sme to vymysleli práve teraz?

A nestačí nám štartovať a pristávať na ceste, tráve … ?

autor: Janko O.

 

Takže poďme pekne poporiadku: prečo práve teraz?

Nóóó, ono to pre nás nie je až taká nová myšlienka, nad niečím takým sme sa zamýšľali už dávnejšie, ale teraz dozrel ten správny čas.

Kto skúšal štartovať a pristávať s nejakou koptérou (dronom) alebo vrtuľníkom, ten vie, že tesne nad zemou sa dejú čudné veci. Volá sa to prízemný efekt: model akoby sa ocitol ne nejakom neviditeľnom vankúši či balóne, ktorý mierne pruží a model má neodolateľnú túžbu skĺznuť po ňom bokom, dozadu či dopredu a napokon sa (najlepšie) prevrátiť, tak ako sa to takmer stalo v závere nasledujúceho videa:

Video: RC XC 142

A spravidla nič nepomáhajú pokusy riadením pomocou kniplov situáciu „zachrániť“. Ide o to, že skĺznutie sa udeje náhle a reakčný čas pilota (+ zotrvačnosť modelu) spôsobí, že „kontra“ príde príliš neskoro. Aj sme uvažovali nad nejakým elektronickým „udělátkom“, ktoré by tejto situácii zabránilo, ale napokon sme tú myšlienku zavrhli a hľadali sme iné riešenie.

Riešením by bolo, keby prízemný efekt nevznikal, ale to by musela byť zem „priedyšná“. No to asi ťažko, ale štartovaco-pristávacia plošina, zhotovená z jemnej mriežky alebo sita (pletiva), ktorá by bola umiestnená vo vhodnej výške nad zemou ….. ?

S Miroslavom sme si prešli viacero našich videí a usúdili sme, že výška pol metra nad zemou je dostatočná na to, aby sa naše konvertoplány s prízemným efektom pasovať nemuseli.

A tak som minulý týždeň navštívil OBI a kúpil oceľovú mrežu 2 x 1 meter, 2 metre „zajačieho“ pletiva s malými okami (1 x 1cm) a dve 3-metrové „palcové“ plastové vodovodné trubky. Oceľovú mrežu aj „zajačie“ pletivo som rozdelil na polovicu: jedna polovica bude pre mňa, druhú si Miroslav odvezie domov (ak sa KonvertoPlánoPort osvedčí). To bol zámer spred týždňa a v súčasnosti je už druhá polovica u Miroslava v Novom Meste nad Váhom, takže asi tušíte, či sa KonvertoPlánoPort osvedčil alebo nie.

Celé načasovanie bolo také, že KonvertoPlánoPort musel byť kompletne hotový skôr, ako Miroslav prišiel v dňoch 15. 16. a 17. februára do Banskej Bystrice. To preto, lebo Miroslav je náš skúšobný pilot.

Našťastie zo skúšok máme nejaké video-záznamy, tak sa s vami môžeme o túto „srandu“ podeliť. Videjká sú krátke, spravidla nie sú dlhšie ako 1 minútu.

Prvé skúšky prebehli v sobotu 16.2.2019 po poludní v priemyselnom parku Majer, na okraji Banskej Bystrice.

Ako prvý testovací model sme (ako sa neskôr ukázalo, tak nesprávne) zvolili Miroslavovu 5-motorovú XC-142-ku. Tento pomerne veľký, ťažký a „zotrvačný“ model z plošiny síce bezproblémovo odštartoval, avšak pristátie bolo pre „nerozcvičeného“ Miroslava nad jeho sily a tak po niekoľkých neúspešných pokusoch nad plošinou napokon radšej pristál na zemi. Potom sme prešli na iný – menší model a keď to s ním Miroslav už celkom dobre zvládal, vrátili sme sa k XC-142-ke a po niekoľkých pokusoch Miroslavovo pristátie vyzeralo takto:

Video: KonvertoPlánoPort - štart a pristátie XC-142

Ako vidíte, vonku už bola celkom slušná tma a Miroslav už mal za sebou mnoho a mnoho štartov a pristátí.

Takže teda prišiel na rad Miroslavov malý a šikovný Convergence. To už bolo o dosť lepšie, pretože model je menší a na plošinu o rozmeroch 1 x 1 meter sa lepšie „pomestí“ a je aj ľahší, takže zotrvačné sily, spôsobujúce „prekmitnutie“ modelu nad plošinou sú tiež menšie ako u XC-142.

Video: KonvertoPlánoPort - štart a pristátie Convergence

Podotýkame, že sme v ten deň nijako nenastavovali (nezmenšovali) výchylky ani neupravovali tvar krivky plynu, čo sa neskôr ukázalo ako kľúčové pre úspešné štarty no najmä pristátia modelov na plošine.

Nasledujúci deň – v nedeľu sme do Majera išli ešte pred poludním a pre zmenu sme vzali môjho TransTola. Ja som urobil jeden cvičný let, no potom som riadenie odovzdal Miroslavovi a ten skúšal štarty a pristátia na plošine.

Video: KonvertoPlánoPort - Miroslavov štart a pristátie s Trans VTOLom (X-44)

Chvíľu Miroslavovi trvalo kým sa s modelom zžil, ale potom priznal, že to má niečo do seba.

Video: KonvertoPlánoPort - Miroslav a môj TransTol

Nasledujúci deň – v pondelok 18.2.2019 to už Miroslav musel „zarezávať“ v práci, takže som išiel s TransTolom do Majera trénovať ja.

Najprv som si to musel „osahať“ a na základe skúseností, získaných za uplynulé tri dni som došiel k názoru, že bude nutné zmeniť (zmenšiť) nastavenie výchyliek na vysielači, aby model „nekmital“ doľava - do prava, či dopredu – dozadu a tiež zmeniť tvar krivky plynu, aby model „nekmital“ hore – dole.

Ďalší deň – v utorok 19.2.2019 som po starostlivom nastavení vysielača skúsil aj niečo natočiť – tentokrát kamerkou GoPro, umiestnenou na vysielačovom pulte:

Video: KonvertoPlánoPort - ja s mojim TransTolom

Je vidieť, že vďaka starostlivému nastaveniu výchyliek a krivky plynu je riadenie modelu plynulejšie a presnejšie:

Video: KonvertoPlánoPort - môj TransTol

S Miroslavom sme si stanovili cieľ, že „slušné“ pristátie je také, keď model sa z určitej vzdialenosti k plošine blíži plynule a pomaly, pričom postupne znižuje výšku, takže to vyzerá ako „na špagátiku“. Možno sa tomu niektoré pristátia aspoň trochu priblížili:

Video: KonvertoPlánoPort - môj TransTol

Ak sa vám zdá čudné, že prečo sme samotný KonvertoPlánoPort nijako bližšie nepopísali a ani sa o ňom nijako podrobne nezmieňovali, tak je to preto, lebo je možné ho vidieť na videách a okrem toho sme presvedčení, že ďalšie podrobnosti sú zbytočné, pretože (okrem nás) nikto nič také isto stavať nebude .


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 26. 3. 2021, 08:18 | Prečítané: 3967x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 1
.:. B-O
Dobrý nápad, ako si ušetriť peniaze, hlavne ak sa niekto s takýmto modelom učí lietať. V podstate ste sa tým vyhli kritickej výške, pri ktorej je ešte vplyv prízemného efektu na riadenie modelu. Navyše rošt ukľudňuje prúdenie pod strojom.
Ale, ak niekedy stretnete pilota skutočného vrtuľníka, spýtajte sa ako správne pristávať a vzlietať, aby tento jav neohrozoval stabilitu stroja. Je na to pomerne jednoduchá finta.
Odpoveď | 2022-01-29 19:39:37
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50719.15 kb