My sme na zimu pripravení! Je aj zima pripravená na nás?

Nijako sa netajíme tým, že nie sme len „letní lietači“.

Chodievame lietať aj v zime, samozrejme máme na mysli, že na snehu. Má to svoje nenapodobiteľné čaro.

My sme (niektoré) naše modely „prezuli“. A niektoré sú „prezuté“ celoročne.

autor: Janko O.

 

Články súvisiace s tématikou zimného lietania na snehu:

(Zimný) Rukáv na vysielač 

Vyhrievané topánky (boty)

Nie vždy je profesionálny výrobok lepší ako ten amatérsky!

Lietanie v chlade – upravené rukavice a prenosné teplo

Oslava 8. výročia: s lyžami - na snehu

Model, ktorý sa nejakého vetra či snehu len tak nezľakne

Lietanie len pre „bystrozrakých“

Na toto som čakal rok

Model s „protisvetlami“ nie len pre „bystrozrakých“

 

Ja mám dva modely, ktoré sú uspôsobené, alebo uspôsobiteľné na lietanie na snehu.

Ak by som k tomu prirátal svoje štyri konvertoplány (CL-84, XC-142, Trans VTOL a Convergence), tak „snehu-vzdorných“ modelov mám šesť.

Miroslav na tom bude podobne. Milan sa (zatiaľ) modelovej „lyžovačke“ vyhýba, hoci s konvertoplánom XC-142 by to tiež mohol skúsiť.

Avšak modely, ktoré štartujú a pristávajú na snehu klasickým „kĺzavým“ spôsobom, mám dva: Skipper a Sky Mule.

Ale keď sa to tak vezme, tak k nim ešte môžem pripočítať deltovitého Fantoma a samokrídlo Xeno, hoci Xeno vyštartovať zo snehu nedokáže. Ale na snehu pristane bez problémov.

A keď si tak zaspomínam, tak najstarším a najzaslúžilejším „sneho-letcom“ je Fantom. Ten si radosti a strasti snehových štartov a pristátí užil už v roku 2009.


 


 

Tohto roku Skipper aj Sky Mule zažili určité úpravy: jednak do obidvoch boli nainštalované rýchlomery. Teda Pitotove trubice, citlivé senzory tlaku a tie sú pripojené k palubnému telemetrickému modulu.

Pravdu povediac, rýchlomermi boli do-vybavené viaceré naše (aj staršie) modely a časom tak budú vybavené všetky naše („krídlaté“) modely, pre ktoré je dostatočná (dopredná) rýchlosť otázkou života a smrti (konvertoplány sa tomu len rehocú).

Pre rok 2019 sme si totiž stanovili úlohu, zaviesť do elektroniky našich modelov akýsi vyšší level bezpečnosti, prostredníctvom Letových asistenčných systémov a nejakej „drobnej“ palubnej automatizácie. Pojem Letový asistenčný systém je možno príliš vznešený, pojem Letový asistent toho zase veľa neprezradí a tak asi najvýstižnejší bude taký trochu znevažujúci pojem: Letový (asistenčný) kibic.

„Drobná“ palubná automatizácia má zase za úlohu odbremeniť pilota od niektorých činností, ktoré môžu odpútavať jeho pozornosť od toho najdôležitejšieho: od riadenia modelu.

Letové asistenčné systémy aj „drobná“ palubná automatizácia budú popísané v niektorom ďalšom článku. Momentálne sú hotové: ako po hardvérovej tak aj po softvérovej stránke, avšak nie sú odskúšané v praxi.

K ich realizácii nás (do)viedli niektoré tohtoročné neblahé skúsenosti, teda havárie modelov, prípadne „horúce chvíle“, kedy k havárii chýbal len krôčik. S Miroslavom sme tieto nehody dlho a opakovane analyzovali a dospeli sme k záveru, že keby vtedy bol pri pilotovi nejaký pozorný „kibic“, prípadne keby sa niektoré úkony „urobili samé“, tak by sa nehody nestali.

Možno bude naša snaha „jalová“ a Asistenčné systémy a ani automatické moduly sa neosvedčia, ale aspoň sme to skúsili a navyše nás takéto „hrajkanie“ baví.


 


 

Skipper, okrem inštalácie rýchlomera a snímania polohy výškovky (a odosielania telemetriou na zem - potrebné pre Letového asistenčného „kibica“), žiadne veľké zmeny a prípravy na zimu neabsolvoval. Hádam len inštalácia pevnejších „sklzníc“ na bočných „lyžiach“ (dole smerujúce vinglety na koncoch krídiel).

Zato Sky Mule zažil nejaké úpravy ešte v lete (alebo na jeseň), v „dobe kolieskovej“. A teraz v zime, keď napadol sneh - v „dobe lyžovej“, prišli vhod.

Presne v duchu nášho článku „Modelárske paradoxy“ sa zmeny, či vylepšenia týkajú problémov s podvozkom.

Spevnené bolo uloženie prednej podvozkovej nohy, ale najviditeľnejšie je spevnenie zadného podvozku. V krídlach sú zadné podvozkové nohy uložené v plastových „kameňoch“ a tie sa zrejme častými štartmi ale hlavne pristátiami mierne „vylogali“. Preto pri dotyku kolesa so zemou podvozková noha „kmitla“ hlavne do boku a to s amplitúdou aj 5 cm.

Keď som sa zamýšľal ako to vyriešiť, postupoval som mojou obľúbenou metódou (odkukanou v Čechách): „Žádné sr.ní s mladou paní“. Uhlíková tyčka primeraného prierezu v podvozkových nohách sekundovým lepidlom zalepená do bielych penových „papučiek“ (či skôr „nohavičiek“ ). O spodok trupu opäť zalepená sekundovým lepidlom: jednoduché, rýchle, pevné. Táto úprava bola ešte v časoch „kolieskových“ overená na Čerín-Čačíne k mojej plnej spokojnosti: vybočenie podvozkových nôh je v podstate nulové, predo-zadné kmitnutie je dovolené, ale je menšie ako predtým.

To biele "čudo" na hornom obrázku je nastaviteľný mechanický doraz, ktorý zabraňuje tomu, aby sa lyže počas letu nastavili do neprirodzeného - príliš veľkého uhla, tak ako to bolo pôvodne od výrobcu a ako je to vidno na nasledujúcom (teraz už "historickom") obrázku.

Keď som fotil tieto obrázky, tak mi asistovali aj naše psy: Bred (vľavo) a Eliška. Keďže fúkalo a bolo dosť pod nulou, tak mali oblečené bundičky. Avšak v zápale šantenia Eliška Breda vyzliekla (čo Breda rozhnevalo a preto na Elišku vrčí), jeho bundička je "pohodená" vedľa.

Aby mali fotografie na snehu nejakú dynamiku, nechal som motory bežať na voľnobeh.

A tak kým nastanú vhodné letové podmienky, pripomeňme si „Mrazivé“ šantenie so Skipperom na snehu spred dvoch rokov.

Tu je ústredné video článku, za ktoré sme nesmierne vďační Stanovi O. Vďaka vtipnému zostrihaniu a „priliehavému“ hudobnému podmazu to považujeme za najlepšie video, na ktorom je náš model a myslíme si, že je to jedno z najlepších videí s modelárskou zimnou tématikou, aké sme kedy videli (Stano vďaka):

Video: Skipper, Ďatelina, 27-28.1.2017


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 9. 12. 2021, 08:04 | Prečítané: 3919x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50808.68 kb