Druhým nápadom roka 2018 možno nazvať aerodynamické brzdenie modelu.
Tento nápad vznikol ako potreba vyriešiť brzdenie modelu na dráhe.
Použili sme ho na modeli LearJet.
autor: mior
video: Janko O.
foto: Mirka Mirina O.
Ten má dojazdovú dráhu približne ku 100 metrom, čo je dosť veľa na taký malý model. Nápadov, ako model brzdiť bolo niekoľko - od bŕzd na kolesách bicyklového typu (použili sme pred 30-timi rokmi na modeli QB-20) cez vysúvacie brzdné štíty na trupe až po obracače ťahu na výtoku turbíny. Keď už sme rozmýšľali (naozaj sme vážne o obracačoch rozmýšľali!) o EDF turbínach, napadlo nás trochu jednoduchšie riešenie - reverzovanie otáčok EDF. Vyšlo nám to ako hardvérovo najjednoduchšie riešenie (nič nebolo treba dorábať) s "trochou" softvérovej práce.
Toto umožňuje špeciálny firmware pre ESC regulátory s názvom SimonK, pôvodne vytvorený pre X-koptéry. Najprv sme stiahli firmware pre ESC regulátory, použité v našom modeli LearJet. Sú typu HobbyKing 30A, ktoré zrovna firmvér SimonK podporuje.
Po krátkej mejlovej komunikácii so Simonom (autorom firmvéru) sme upravili zdrojový kód tak, aby sa regulátor nastavil ako typ Car (auto), teda s revezom. Najprv sme "odhalili" procesor na doske regulátora. Stačil maličký rez lámacím nožíkom do bužírky na jednom z okrajov dosky regulátora.
Zdrojový kód sme skompilovali a pomocou hlavice napálili do mikroprocesora regulátora (kto nemá hlavicu na programovanie, môže využiť letovacie plôšky na doske regulátora). Ľahko sa to píše, ťažšie sa to rodilo, ale výsledok sa dostavil. Keďže regulátory fungovali tak, že páka v strede je plyn vypnutý, od seba je ťah dopredu a k sebe je ťah dozadu, museli sme naprogramovať vysielač.
Urobili sme niekoľko mixov tak, že páka plynu sa správa klasicky, teda pri sebe plyn vypnutý a od seba plný výkon. Prepínačom volíme smer ťahu vpred-vzad. Aby nedošlo pri prepínaní (reverzovaní) ťahu k poškodeniu motorov, nastavili sme brzdu motorov. Toto je asi jediný nedostatok - síce len kozmetický, lebo po ubratí plynu EDF "usekne" svoj beh.
Vždy je ale niečo za niečo! Efekt brzdenia je tak výrazný, že sa dobehová dráha modelu rapídne skrátila a pri intenzívnom brzdení model zastaví na pár metroch.
Bližšie si to môžete poyrieť na priložežených videách: