Video, zachytávajúce „horúce“ chvíle v roku 2018.
Pri jeho pozeraní sme si nevdojak spomenuli na náš článok „Modelársky paradox“, ktorý sme prvý krát zverejnili už pred vyše siedmimi rokmi.
V ňom sme skonštatovali, že najproblematickejšou časťou modelov nie sú krídla, či trup, ba ani motor, ale paradoxne je to podvozok.
A hľa: čo sa tohto týka, vyzerá to, že za tie roky ako keby sa ani nič nezmenilo.
pripravil: Janko O.
Odkaz na článok Modelársky paradox
Keby sme mali z toho videa urobiť nejaký zjednodušený, poučný (a trochu úsmevný) záver, tak by sme mohli vyhlásiť: Model, ktorý nemá žiadny podvozok, by vlastne nemal mať ani žiadne problémy .
Ono už samotný podvozok je problém a ako taký je súčasne prísľubom ďalších problémov. Obzvlášť ak sa jedná o dvojkolesový podvozok (dve kolesá vpredu, jedno (alebo ostroha) vzadu).
S takýmto podvozkom NIKDY neviete, ako napokon pristanete .
Ja (Janko O.) som nezmieriteľným odporcom takýchto podvozkov a hoci mám asi 20 modelov, ani jeden nie je vybavený takýmto podvozkom. Radšej mám podvozky (po česky „příďového“ typu), kde dve kolesá sú vzadu a jedno je vpredu.
A ešte si neodpustím jednu „štipľavú“ poznámku, ktorá mi prišla na um pri pozeraní tohto (ale nie len tohto) videa: mnohé z tých havárií by sa nestali, alebo by skončili oveľa miernejšie, keby bol dotyčný model vybavený nejakým letovým stabilizátorom.
Jednak niekedy (tesne pred dosadnutím) takéto modely pôsobia takým „podnapitým“ dojmom (zvykneme ich označovať ako „potácajúce sa modely“) a okrem toho pilot namiesto toho, aby model správne smeroval na perfektné pristátie, tak sa snaží eliminovať jeho „vlnkovanie“ či "potácanie" (čas napr. 0:33, či 5:04, ...). Trúfnem si povedať, že to by sa mu s letovým stabilizátorom nestalo.
Video: Moments 2018
A na porovnanie video, ako pristáva môj brat Miroslav (mior) so svojim modelom, vybaveným letovým stabizátorom Open Stabilizer so softvérom Ed_11.
Video:
Viac v tomto článku: 8 modelov za 5 dní: 3 malé a 5 veľkých – 2.časť
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)