Štvormetrový vetroň DG-808s už aj s rýchlomerom a osvetlením

Keď sme v polovici septembra (září) boli naposledy lietať s „DéGéčkom“, tak na záver sme prijali neochvejné rozhodnutie: Nabudúce jedine s osvetlením!

Tento motorizovaný vetroň, ktorý je prakticky celý biely, len s decentnými červeno-oranžovými „aplikáciami“, je v diaľke (obzvlášť zospodu) viac-menej šedý a počas letu (smerom k nám alebo od nás) sa nám viackrát stalo, že sme na chvíľu stratili istotu, kde model je a v akej je naozaj pozícii.

Tento „žalúdok-zvierajúci“ pocit isto každý pozná a hoci väčšinou trvá len pár sekúnd, tak môže pokaziť ten vznešený pocit z lietania s takýmto veľkým modelom.

Pri lietaní s modelmi vybavenými pozičným (cevaro) osvetlením, sa to väčšinou nestáva a keď už, tak len na chvíľočku - do najbližšieho bliknutia.

No a keďže sme si potvrdili naše predpovede, že DéGéčko nikdy nebude pomaly lietajúca „orchidea“, ale skôr riadny „rýchlik“, tak sme ho hneď vybavili aj rýchlomerom.

pripravil: Janko O.

 

Hoci sme pozičné osvetlenie do našich modelov inštalovali najmenej 30-krát a mali by sme v tom mať už aj nejakú zručnosť, tak nikdy sa nám to nepodarilo za kratšiu dobu ako tri dni. Obzvlášť „zakáblovanie“ modelu je pracné, zdĺhavé a hlavne: zakaždým iné. Aj osadenie tzv. „zapustených“ LEDiek si vyžaduje svoje, ak chceme, aby to (samozrejme) fungovalo a okrem toho aj „vyzeralo“.

Keďže DéGéčko nie je penové, tak sme nemohli použiť našu obľúbenú metódu - zakopávanie káblov, ale museli sme použiť kombináciu ťahania káblov vo vnútri laminátového trupu a konštrukčných krídiel, s lepením plochých samolepiacich vodičov na povrch modelu. Toto sa týkalo asi 90 cm zúžených koncov krídiel, kde rebrá už nemajú odľahčovacie otvory a táto metóda sa nám javila ako jediná schodná. Napokon sme nalepené ploché vodiče prekryli originálnou bielou nažehľovacou fóliou, takže vodiče ani nevidno.

Keďže je DéGéčko „núdzovo“ napájané 6-článkovými LiPolkami (pôvodne bol pohon modelu navrhnutý pre Milana na 5-článkové batérie), tak je optimálne zapojiť do série 5 paralelných kombinácií LEDiek. My to (na viacerých modeloch) máme takto:

- tri (paralelne zapojené: dve smerujúce „von“, jedna ako protisvetlo) červené LEDky na ľavom krídle

- tri (paralelne zapojené: dve smerujúce „von“, jedna ako protisvetlo) zelené LEDky na pravom krídle

- dve biele LED na špici modelu

- dve modré LED „na bruchu“ modelu

- dve žlté LED na chvoste modelu

Ako to vo finále vyzerá si môžete pozrieť na nasledujúcich fotografiách:

Okrem "zakáblovania" bolo treba realizovať aj "silovú" časť pozičného osvetlenia: prúdový stabilizátor, ktorý by mal byť aspoň trochu chladený a rozvodnú dosku.
 

Ešte pri oprave DéGéčka sme si prezieravo pripravili pozíciu na ďalší konektor: konektor pozičného osvetlenia. Takže stačilo nakrimpovať kábliky a konektor zalepiť do trupu.
 

No a takto to vyzerá, keď je všetko hotové.
 

 


 

Na rozdiel od pozičného osvetlenia, inštalácia rýchlomera to je v podstate „rýchlovka“: na vhodnom mieste v špici trupu navŕtať dieru

prestrčiť a následne prilepiť bužírku, čoby prívod tlaku z Pitotovej trubice do tlakového senzora MPXV5004. Na jeho vývody prispájkovať fitračný RC obvod a na 3-žilový káblik nakrimpovať (klasický servo-) konektor. Ten zasunúť do voľnej pozície na telemetrickom module a v jeho softvéri „povoliť“ meranie rýchlosti.

Telemetrický program v BenQ-u upravovať netreba, ten sa v tom „vysomári“ sám a následne umožní zobrazovať rýchlosť modelu, vrátane jej záznamu do logovacieho súboru. Dáta je možné potom rôzne spracovávať, napríklad z nich vytvoriť graf:

Tak ako to bolo v prípade havárie „Schwalbeho“, kedy sme s pomocou záznamu palubných dát identifikovali príčinu pádu tohto dvoj-dúchadlového modelu.


 


 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 27. 9. 2018, 14:29 | Prečítané: 5016x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 1
Pekná rýchla mašinka má už asi málo spoločné s vetroňom a kľudným termickým lietaním ale i tak je sexi dizajn na tomto lietadle bodka. Po predvedení brilantného lietania som aj ja neodolal a zohnal som si ASW 28, ktorý je asi polovičný rozpätie krídel, ale je to tiež rýchlik na oblohe. Tvoje svetelné označenie je ako vždy perfektné. Želám ešte veľa šťastných pristání..
Odpoveď | 2018-10-05 22:06:28
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50714.45 kb