Teraz nemáme na mysli model kategórie F3K, ale náš (starý dobrý) Katapult, ktorý sme z určitých dôvodov vybavili novými – o dosť dlhšími „rampami“.
Čo sme tým sledovali? Čo si od toho sľubujeme?
Pred pári dňami sme uviedli článok „Štart ťažšieho modelu: mať silnejšiu gumu alebo dlhší katapult?“, ktorý trochu prezrádza, akým smerom sa v poslednom období uberali naše myšlienky.
Zatiaľ čo tento článok je rýdza teória, tak teraz sme konečne pristúpili k praxi.
pripravil: Janko O.
Ústrednou myšlienkou spomínaného článku (Štart ťažšieho modelu: mať silnejšiu gumu alebo dlhší katapult?) sú tieto dve vety:
S myšlienkou na „slabšiu“ gumu - ale dlhší katapult sme sa pohrávali už dávnejšie, ale nebolo nám jasné „koľko za koľko“. Skrátka: pri použití o „niečo“ slabšej gumy, bude musieť byť katapult dlhší „o koľko“?
Možno by bolo dobré znovu pripomenúť, prečo nie je vhodné (a niekedy ani možné) použiť silnejšiu gumu. Dôvodom je „katapultový“ štart veľkých (a hlavne ťažkých) modelov. Taký model sa po „rampách“ katapultu kĺže len „kúsok“, niekedy ani nie meter. Po urazení tejto vzdialenosti by však model mal mať takú rýchlosť, aby sa po opustení katapultu neprepadol natoľko, že by sa dotkol zeme. Výsledkom je nutnosť veľkej „katapultovacej“ sily a teda silnej gumy, respektíve paralelné spojenie viacerých (slabších) gúm. Pri štarte Mirage 2000 už teraz takto spájame štyri „štandardné“ gumy, pri štarte Fénixa by ich bolo treba ešte viac - šesť.
Aj keby sme tento problém bagatelizovali, tak by sme už asi nemohli zanedbať ohromné zrýchlenie a z toho vyplývajúce preťaženie a sily, ktoré počas katapultovania pôsobia na model, obzvlášť na jeho ťažké (napr. na pohonnú batériu) či namáhané časti (vlečný háčik).
Preto sa nám ako logické riešenie tohto problému javí, radšej použiť „rozumný“ ťah (silu) gumy a potrebnú rýchlosť modelu na konci katapultu radšej „dohnať“ jeho väčšou dĺžkou.
Väčší (schválne nepíšeme, že dlhší) katapult má aj ďalšiu výhodu: model opúšťa rampu vo väčšej výške. Možno je to len pár desiatok centimetrov, ale v relatívnom ponímaní je to v našom prípade o viac ako 40% vyššie.
A tak sme sa teda rozhodli vyrobiť väčší (takpovediac „ďalekonosný“, preto dostal meno Long Shot) Katapult. Našťastie nebolo treba vyrábať katapult celý, stačilo vyrobiť nové – väčšie „rampy“. Obmedzujúcim faktorom bolo len to, aby sa TO napokon vôbec nejak vošlo do (osobného) auta .
Takže sme zakúpili dve 4-metrové „palcové“ (s priemerom 25,4 mm) plastové vodovodné „rúry“. Tie sme následne skrátili na dĺžku 3,5 metra, teda 350cm a pomocou teplovzdušnej pištole sme urobili dva ohyby: jeden vo vzdialenosti 15cm od jedného konca, druhý vo vzdialenosti 50cm od druhého konca.
Takéto dlhé plastové „rampy“ už z dôvodu nedostatočnej pevnosti nemôžu byť „samonosné“ a tak bolo treba ich vystužiť. Na to sme použili dva 2-metrové (dlhšie v OBI nemali) hliníkové uzavreté profily 15 x 15mm (20 x 20mm tiež nemali ), ktoré sme samoreznými skrutkami zospodu pripevnili na plastové „rampy“.
Na záver sme doplnili nejakú tú drobnú „bižutériu“, ktorá sa nám osvedčila u prvého (krátkeho) Katapultu. Potom sme na našej záhrade Long-Shota skúšobne skompletovali a položili sme naň Fénixa. Ako to vyzerá, si môžete pozrieť na nasledujúcich fotografiách:
Nespevnené časti Katapultu sa pri zaťažení modelom mierne prehli. Aspoň to vyzerá zaujímavejšie. Ak by to pri štartoch vadilo, tak budeme zháňať dlhšie hliníkové profily.
Tu sme úmyselne vedľa Long-Shota položili pôvodné (krátke) "rampy", aby bolo zrejmé, o koľko je teraz Katapult väčší.
Budúci týždeň (myslené v čase napísania článku, teda v júli 2018) by mal sem – do BB prísť Miroslav: dokončíme jeho Long-Shota (skôr Middle-Shota, pretože ten bude o pol metra kratší) a napokon obidva podrobíme praktickým testom.