2-metrový C-130: dokončenie po 9 rokoch: 4.časť - podvozok

V minulej – tretej časti sme konštatovali, že ako záver prác na veľkých konštrukčných celkoch Herculesa sme si nechali naozajstnú „lahôdku“: podvozok.

Vlastne podvozky: hlavný štvorkolesový (pod krídlami), ten bude v prvej fáze „len“ odpružený (každé koleso nezávisle) a predný podvozok – dvojmontáž, ten bude odpružený a samozrejme riaditeľný.

Dva týždne uplynuli a my sme nelenili: podvozky sú hotové.

A môžete nám teda veriť: bola to skutočná „lahôdka“!

autor: Janko O.

 

Začnime našim vlastným citátom:

Modelársky paradox: Najproblematickejšou časťou modelu lietadla je jeho podvozok!

A pridajme ďalší náš (nový) výrok:

Dobrý podvozok asi nebude lacný, ľahký a ani jednoduchý!

 


 

Cez to všetko sme sa pokúsili ten náš druhý „citát“ nesplniť, „heknúť“ ho, prelomiť kliatbu, vzoprieť sa osudu, či vyjadrite to ako len chcete. A to hneď v dvoch bodoch. Chceli sme, aby podvozok Herculesa bol jednoduchý a pokiaľ možno aj lacný. Aby bol ľahký – to sa nám ani v najmenšom nepodarilo: pri všetkej svojej jednoduchosti váži „pekných“ 740 gramov .

To je však celkom pochopiteľné: aby sa podvozok štvrorkilového modelu pri každom tvrdšom pristátí nedeformoval, tak musí byť pevný – rozhodujúce časti musia byť dostatočne robustné. A keďže nemáme k dispozícii žiadne špeciálne „letecké“ materiály, ako dural či snáď titan, tak sme namáhané časti vyrobili z ocele.

A keďže nemáme ani žiadne špeciálne strojné vybavenie (sústruh, frézu, 3D-tlačiareň, zvárací prístroj apod.), tak sme museli využiť všeobecne dostupné „polotovary“ ako napríklad v OBI zakúpené „bedňové pánty“ a tie potom tvarovať kliešťami a kladivom vo zveráku a upravovať (ručnými) nožnicami na plech, pilníkom, aku-vŕtačkou .... Skrátka: opäť v duchu ďalšieho obľúbeného citátu:

Bída naučila Dalibora housti.

 


 

Aby sme vám predstavili náš podvozok, tak použijeme overený postup: sériu komentovaných obrázkov – fotografií.

Začnime chronologicky – tak ako práce postupovali, a súčasne v duchu Komenského: od jednoduchšieho ku zložitejšiemu, teda zadným podvozkom. Niekto môže právom namietať, že štvorkolesový podvozok s nezávislým odpružením každého kolesa bude sotva jednoduchší ako jedna mizerná riaditeľná a odpružená dvojmontáž (predný podvozok).

Možno má aj pravdu, ale my väčšiu zložitosť nechápeme ako väčšie množstvo jednotlivých dielov či súčiastok. Pre nás je zložitejšie to, čo je ťažšie vymyslieť tak, aby sme to dokázali (bez cudzej pomoci) sami vyrobiť a aby to fungovalo presne tak, ako si predstavujeme. A z tohto uhla pohľadu je predný podvozok veru zložitejší .

Fotografie sú zoradené tak, že neukazujú, ako sme podvozok vyrobili, ale ako by sme ho (z vopred pripravených dielov) postupne skladali.

Jednotlivé časti hlavného podvozku (okrem kolies a osiek).

Hore je "platforma" z textitu s už namontovanými skrutkami M4, ktoré spolu s hliníkovými trubkami (na pravo) budú každá nezávisle držať samostatný "pružiaci mechanizmus".

To sú tie štyri vhodne uhnuté "bedňové pánty" na obrázku dole.

Na ľavo sú štyri "pružiace elementy", vyrobené z predložky ku klávesnici počítača. Po praktických skúškach je pružiacich elementov v skutočnosti osem (pribudli ďalšie štyri menšie).

Na pravo dole sú mosadzné dištančné stĺpiky s čiastočne odvŕtaným vnútorným závitom M4.
 

Upravené "bedňové pánty" s vloženými (a neskôr zalepenými) mosadznými "dištančkami".
 

"Pružiaci mechanizmus" s prilepenými pružiacimi elementmi. V skutočnosti sú trochu menšie pružiace elementy prilepené aj na druhej strane mechanizmu.
 

Platforma s nasadenými nosnými hliníkovými trubkami.
 

Pružiace mechanizmy už namontované na nosných hlinkových trubkách.
 

Kompletne poskladaný hlavný podvozok v "mäkšej" verzii - len so štyrmi pružiacimi elementmi.

Na obrázku ešte nie sú tlmiace vložky (zo silikónovej gumy, bránia "klepaniu"), ktoré sú vložené medzi spodnou časťou mechanizmu a platformou.
 

Nezávislé odpruženie každého kolesa sme zvolili preto, že predpokladáme, že Hercules môže v budúcnosti štartovať aj (ako odborníci hovoria) z nespevnených povrchov. Pruženie je navyše tzv. progresívne, čo znamená, že priebeh „pružiacej sily“ nie je lineárny (ako u bežných vinutých pružín), ale skôr kvadratický alebo dokonca exponenciálny. Toto riešenie má výhodu vo veľkom rozsahu „pružiacej sily“ pri obmedzenom rozsahu prepruženia (zdvihu).

Takto aj pri tvrdších pristátiach podvozok stále aspoň trochu pruží a neprejaví sa efekt „tvrdého dorazu“ a to aj pri plnom „prepružení“ (zdvihu) kolesa, ktoré je v tomto prípade viac ako 20 mm (necelých 25 mm).

Zadná dvojica kolies má navyše mierne tvrdšie pruženie ako dvojica pred nimi (nechcel som napísať „ako predné“, lebo by to mohlo miasť).

Podvozok ôsmimi skrutkami M3 namontovaný na modeli Herculesa. Už sú namontované aj bočné (akoby "pružne odstávajúce") kryty podvozka.
 

Pohľad na zadný podvozok, keď je model plne zaťažený: už sú namontované krídla a v trupe sú umiestnené tri pohonné LiPol batérie 3S 2200 mAh.
 


 

Pruženie predného kolesa (dvojmontáže) sme zvolili o dosť mäkšie (hovoríme, že „Citroënové“) ako kolies hlavného podvozku a aj „prepruženie“ (zdvih) je väčšie.

Jednotlivé časti predného podvozka:

Na pravo hore je hliníková nosná konštrukcia, ktorá sa neskôr zasunie do prednej podvozkovej šachty modelu.

Na ľavo je už skompletovaná predná podvozková noha, vyrobená (ako inak ) z "bedňového pántu". Tu už vidno, že na základe praktických skúšok je aj táto vybavená dvojicou nerovnako veľkých pružiacich elementov.

Na pravo je servo otáčania prednej podvozkovej nohy (steering), prilepené na zošikmenom (modrom) držiaku.

Na ľavo od neho je primerane dlhý dištančný stĺpik s vonkajším závitom (na pravo) a aj s vnútorným závitom (na ľavo), ktorý slúži ako otočný čap.

Pod ním je špeciálne tiahlo riadenia - v tvare písmena M.
 

Tu už je "otočný čap" skompletovaný. Dištančný stĺpik nie je na skrutke M4 dotiahnutý (veď sa to musí otáčať).
 

Servo riadenia namontované na hliníkovej nosnej konštrukcii. Tá bola ešte predtým potiahnutá obľúbenou samolepiacou fóliou D-C-Fix.
 

Podvozková noha je k hliníkovej nosnej konštrukcii pripevnená jedinou (tzv. "centrálnou" ) skrutkou. Textitová doštička významne spevňuje toto uchytenie: bráni deformácii hliníkovej nosnej konštrukcie v mieste uchytenia.
 

Namontovaním tiahla riadenia (v tvare písmena M) je predný podvozok prakticky hotový.
 

Kompletný predný podvozok namontovaný v podvozkovej šachte modelu.
 

Meraniami, výpočtami a vážením sme totiž zistili, že „prítlak“ predného kolesa má byť výrazne menší ako kolies (hlavného) zadného podvozku.

Väčšie prepruženie (zdvih) je zase výhodné pri pristávaní. Najprv sa zeme dotknú kolesá hlavného podvozku, konkrétne zadná dvojica kolies. Po ich miernom prepružení sa pridá aj druhá dvojica kolies. Predné koleso (dvojmontáž), ktoré bolo dosiaľ pár centimetrov nad zemou, sa následne tiež dotkne pristávacej dráhy. Aby táto fáza pristávania mala primerane mäkký priebeh, je vhodné, aby malo (pomerne mäkké) pruženie predného kolesa dostatočne veľký zdvih.

A takto vyzerajú podvozky, keď sú už namontované na Herculesovi:

Na záver tejto časti sa musíme priznať, že toto bol dosiaľ najzložitejší podvozok, aký sme kedy na našich modeloch mali a dokonca aj vlastnoručne vyrobili.


 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 1. 7. 2018, 10:28 | Prečítané: 591x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 5
Páni, smekám...
ste machri, viem o čom hovorím, ja vždy všetko vyrábam "na kolene"
Odpoveď | 2018-07-02 07:52:29
.:. J O.
Dík.
Odpoveď | 2018-07-02 08:03:28
.:. Soaron
Máte môj obdiv, no nedá mi, aby som Vás nezkritizoval. Mne príde, že tá páka na predný podvozok môže byť dosť veľká. Proste je tam tenký, dlhý dištančný stĺpik, uchytený matičkou na každom konci. To snáď nemôže stačiť.
Odpoveď | 2018-07-02 20:01:13
.:. J O.
Ono to možno na fotografii vyzerá subtilnejšie ako to v skutočnosti je. Ten dištančný stĺpik je (podľa môjho názoru) až predimenzovaný - je fakt mocný (oceľový a dostatočne veľký). Tá skrutka na jeho konci, čo je uchytená o plech, tá by na ťah udržala aj moju váhu.
Na druhú stranu: aké sily budú pri tvrdšom pristátí na podvozok (prednú podvozkovú nohu) pôsobiť? Predo-zadné nie - však je tam koliesko (dokonca dve).
A bočné? Ich veľkosť nemôže presiahnuť určitú hodnotu, pretože ak áno, tak sa model zažne prevracať na bok a bude krídlom šúchať o zem (na ten účel som tam namontoval ochranné oblúky).
Odpoveď | 2018-07-05 08:13:55
.:. Soaron
Jj. netvrdím, že to nebude fungovať. Narážal som skôr na to, že to opticky aj konštrukčne vyzerá čudne a ak je niečo konštruované takto, t. j. na páke, tak tie sily môžu byť skutočne veľké. Nie náhodou sa podobné uchytenie spevňuje prečnymi výztuhami. Myslím na také tie menšie "trojuholníčky" na koncoch.
Ale prax ukáže, či to takto stačí. Držím palce.
Odpoveď | 2018-07-05 11:33:00
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32148.01 kb