Aby sme nikoho zbytočne nenaťahovali: jedná sa o dôkaz, že dlhodobé skladovanie plne nabitých LiPoliek neprospieva ich vnútornému odporu (Ri) a teda aj Céčkam (C-rate) a v konečnom dôsledku ani ich (pre pohon modelu) využiteľnej kapacite.
….....................
Vždy sme si hovorili, že na takéto porovnania by bolo najlepšie vziať dve rovnaké LiPolky a potom ich na niekoľko mesiacov odložiť.
Avšak jedna by bola v stave Store (3,80 V/čl) a druhá by bola plne nabitá (4,20 V/čl).
Nikdy sme to tak ale neurobili, pretože nám bolo ľúto len tak mírnix-dírnix riskovať znehodnotenie dobrých LiPoliek.
pripravil: Janko O.
Až raz …..
Jednu sobotu prišiel Miroslav „na skok“ (na pol dňa) k nám – do Banskej Bystrice. A aby to nebolo len tak, priniesol aj „vodníka“, ktorý má poškodený plavák. Že vraj: „Ty si teraz s tými opravami taký rozbehnutý, tak toto bude pre teba malina.“
Tu je "vodník" ešte so spaľovacím motorom - Enya 6,5 (a nepoškodenými plavákmi).
A priložil k tomu aj (elektro)motor, dve vrtule rozdielnych parametrov (že ktorá bude lepšia) a aj moje dve LiPolky Zippy Flightmax 3S 5000mAh 20C. Tie som mu už dávnejšie požičal do jeho Twin Otera a tiež nejaký čas (do poškodenia plaváka) poháňali „vodníka“.
Miroslavov Twin Oter, poháňaný spomínanými LiPolkami. Každá je umiestnená v jednej gondole (za motorom a regulátorom).
Parametrovo tie LiPolky neboli nič-moc, však my sa ani netajíme tým, že máme lepšie skúsenosti s LiPolkami, ktoré deklarujú nižšie Céčka. Výnimočné tieto dve pohonné batérie boli však tým, že mali takmer totožné parametre (hlavne Ri, teda aj Céčka a tiež Využiteľnú kapacitu) a vždy boli používané rovnako, takže nikto nemohol povedať, že jednu sme šetrili a druhej sme dávali „záhul“ .
Z času na čas sme ich premerali a vždy sme s uspokojením skonštatovali, že ich Céčka sú takmer rovnaké. No, pravdu povediac, boli. Teraz sú ich Céčka rozdielne. Prečo? Čo sa stalo?
Naposledy – na začiatku jesene (podzimu) minulého roku (2017) bol Miroslav s vodníkom lietať na Zelenej vode (pri Novom meste nad Váhom) a tam sa to stalo: pred koncom prvého letu počas pristávania (na vode) sa poškodil jeden plavák.
Ďalší sled udalostí už nie je dôležitý, podstatné je, že jedna LiPolka bola vylietaná (3,8 V/čl) a druhá plne nabitá. A tak to už (nedopatrením) zostalo až doteraz - do polovice júna 2018.
Takže keď mi Miroslav podal obidve LiPolky, hneď som ich išiel premerať: zarazilo ma, že napätia článkov jednej z nich boli okolo 4,13 až 4,15 Voltu. Tá druhá bola OK: okolo 3,80 V/čl.
Našim meračom som zmeral aj Céčka a moja zlá predtucha sa naplnila: tá, čo bola akoby v stave Store, mala Céčka o dosť vyššie ako tá plne nabitá. A to navzdory faktu, že nabité LiPolky majú Céčka vyššie, ako keď sú vybité.
Aby bolo porovnanie vierohodnejšie, obidve som „zrovnal“ na stav 3,80 V/čl a nechal niekoľko dní „odležať“: nameraný rozdiel v Céčkach bol viac ako 27%!
A to platí, že už dlhší čas používané LiPolky, navyše s nižšími deklarovanými Céčkami, takejto devastácii podliehajú menej ako batérie nové (novšie) s vysokými deklarovanými Céčkami.
Záver (a poučenie) si isto urobí každý sám .