5 dní „nabitých“ modelárstvom a lietaním

Štvrtok (31.5.2018), piatok, sobota, nedeľa a pondelok.

To boli dni „zasvätené“ intenzívnemu lietaniu. Dalo sa to spoznať aj podľa toho, že sa na našej web-stránke neobjavil žiadny nový článok, ba dokonca sme nestíhali ani „refrešovať“ tie staršie. Hádam sme ani počítač nezapli.

Bolo to krásne, no bolo to aj únavné: vstávali sme skoro ráno a do postele padali neskoro v noci.

V podstate tých dní - „nabitých“ modelárstvom bolo viac ako 5, pretože im predchádzali takmer tri týždne, kedy som denno-denne niekoľko hodín usilovne pracoval na oprave Messerschmitta Me-262 (Schwalbe), aby bol do príchodu Miroslava do Banskej Bystrice pripravený k letu.

Zas je fakt, že v tom období som chodil lietať zriedka.

pripravil: Janko O.

 

Celé to mal „na svedomí“ LMKBB (Letecko-modelársky klub Banská Bystrica), ktorý na sobotu 2.6.2018 pripravil modelársku akciu: „Ukážme si aké máme.“ Rozumej, že lietadlá .

A keďže sme patrioti a na akciách LMKBB sa zúčastňujeme v podstate pravidelne, bolo jasné, že sa zúčastníme aj tentokrát. Otázkou bolo len to, čo také zaujímavé, netypické, či dokonca „neokukané“ by sme tam predviedli.

Ja som mal v pláne priniesť Messerschmitta Me-262, preto som v predchádzajúcich dňoch na jeho opravách, úpravách, zdokonalovaní a skrášľovaní tak „kvaltoval“. V duchu nášho obľúbeného kréda: „Success loves preparation“ bolo pred klubovou akciou potrebné „Šwalbeho“ odskúšať, zalietať, doladiť detaily …

A tak vo štvrtok večer - deň pred Miroslavovým príchodom do BB som sa vybral na Čerín-Čačín. Keďže som nezohnal iného „parťáka“, prehovoril som manželku, aby išla so mnou. Neľutovala: aspoň si oddýchla od lopoty na políčku a kochala sa prírodou .

Začal som pojazdovými skúškami, aby som vytrimoval podvozok, no a potom nasledoval vzlet. Všetko bolo OK, Šwalbe lietal ako malý diabol, akurát sa mi javil (na môj vkus) trochu ťažký na predok. Postupne som vylietal tri sady batérií (keďže viac nemám ) a spokojne sme išli domov s vedomím, že model je na klubovú akciu pripravený.

Keďže manželka „kamerovaniu“ príliš neholduje, nemám z toho dňa video a tak vám ako náhradu ponúkame video z nasledujúceho dňa (z piatka večer), keď kameroval už Miroslav:

Video: Messerschmitt Me-262 Schwalbe po oprave: podvečerný štart a let.

Tu už Šwalbe má „cevaro“ osvetlenie, ale neskôr som doplnil aj modré svetlá, umiestnené na sklápacom podvozku, aby bolo aj z diaľky zrejmé, či je podvozok vysunutý alebo zatiahnutý:

Video: Me-262 Schwalbe: večerný štart a po vyčerpaní energie aj pristátie.

Toto video som natáčal až v pondelok a keďže som bol vtedy na ČČ sám, tak som si musel natáčať na GoPro sám. Aspoň si môžete vypočuť nový hlasový oznam, ktorý vymyslel Miroslav: „Blíži sa vyčerpanie energie.“ Toto sme (spolu s niekoľkými ďalšími drobnými zmenami) doprogramovali do našej PC Telemetrie len nedávno a priznám sa, že keď s tým prišiel Miroslav prvý krát, bol som skeptický a nevidel som v tom hlásení nejakú zmysluplnosť. Avšak po niekoľkých letoch (s rôznymi modelmi) som pripustil, že to má niečo do seba. Obzvlášť pri takých „žrútoch“ ako je aj Šwalbe, som prínos tohto hlásenia naozaj ocenil .

V piatok neskoro popoludní (skôr ako inokedy) prišiel teda Miroslav do BB a to preto, aby sme v duchu nášho (už citovaného) kréda podrobili posledným testom aj jeho modely, ktoré hodlal na akcii prezentovať: 2,5-metrového štvormotorového C-130 Herculesa, prezývaného „Obuch“ a dvoj-dúchadlového LearJeta LJ-45, čerstvo vybaveného aerodynamickým brzdením.

Po prečítaní mailu od predsedu klubu Milana H. sme sa rozhodli, že na akciu vezmeme len Miroslavove modely: Herculesa a LearJeta. Milan H. v maili písal, že by sa na akcii malo zúčastniť asi 50 modelárov a nám jednoduchým výpočtom vyšlo, že ak každý bude mať model a bude letieť len 5 minút, tak na skoro štyri a pol hodiny je o zábavu postarané! Niektorí však - tak ako Miroslav, môžu mať modelov viac. A tak sme usúdili, že Šwalbe zostane doma a vezmeme len Miroslavove modely, ktoré môžu modelársku verejnosť zaujať viac:


To, že sme v sobotu lietali dvakrát (teda Miroslav): doobeda na klubovej akcii a večer sami, nám asi nestačilo a na Čerín-Čačín sme sa vybrali aj v nedeľu ráno. Miroslav zobral obľúbeného Herculesa, no LearJeta nie, pretože tunajší extra drsný („šmirgľoidný“) asfalt veľmi ničí penové „pneumetiky“ kolies tohto modelu. Doma – v Novom meste nad Váhom má Miroslav k dispozícii dráhu s „fajnovým“ hladkým povrchom z liateho betónu .

Ja som na Čerín-Čačín vzal Šwalbeho, ktorý bol dokonale pripravený a na lietanie sa priam triasol. Avšak hore - na dráhe celkom slušne fúkalo. Miroslav nechcel Herculesa vo vetre trápiť a ja som pre zmenu s kombináciou Šwalbe + vietor nemal nejakú skúsenosť. A tak sme posedávali, podpichovali sme pána Ota Ďurčoviča, ktorý sa chvíľu trápil so spaľovacím motorom svojho Korzára. Po výmene sviečky však motor začal sekať dobrotu a Korzár išiel do vzduchu.

Medzitým sa nám zazdalo, že je vietor slabší a ja som Miroslavovi navrhol, že Herculesa nechajme tak, o ňom vieme, že nemá vietor rád, ale aspoň otestujme „veternú odolnosť“ Šwalbeho. Vystihneme pauzu v poryvoch vetra, Šwalbeho dostanem do vzduchu a podľa jeho správania usúdime, ako to znáša. Ak sa mu veterné počasie nebude páčiť, tak pri najbližšej kľudnejšej situácii pristanem a hotovo - pôjdeme domov.

Avšak Šwalbe si z vetra starosti príliš nerobil a tak sme napokon v pohode vylietali všetky tri batériové sady, ktoré sme si priniesli.

Poobede Miroslav nasadol do auta a odišiel domov. Ja som sa pustil do montáže (už spomínaných) modrých svetiel, umiestnených na sklápacom podvozku Messerschmitta. Nasledujúci deň – v pondelok 4.6.2018 som ich funkciu išiel podvečer overiť opäť na Čerín-Čačín. Ale to som už spomínal a priložil som aj video.

A tak ubehlo oných päť dní, „nabitých“ modelárstvom a lietaním.

Hoci my sami sme na sobotňajšej klubovej akcii nefotili ani nenatáčali videá, našťastie tak urobili iní a tak sa môžete pozrieť na pár fotiek a video, ktoré pripravil Pavel Z. Pali, vďaka.

Pár fotografií: https://plus.google.com/107865942729716532159/posts/NpEdPNfUPeD

Strihové video: https://vimeo.com/273117530
 

Polietanie s LMK BB 2.6.2018 na letisku CC from Olap Aksuaz on Vimeo.

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 6. 6. 2018, 10:03 | Prečítané: 6079x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50714.45 kb