Schwalbe: jeho (jej) druhý život

Článkov o druhom (treťom, ďalšom …) živote máme na našej web-stránke viac.

Samozrejme nemáme na mysli „organický“ (ľudský, zvierací, živočíšny) život, ale život „morálny“ a tentokrát sa týka dvoj-dúchadlového modelu Messerschmitt Me-262 – Schwalbe (lastovička) od firmy Dynam.

Výrazom „druhý“ (tretí, ďalší život) chápeme to, že model, ktorý už bol takpovediac „odpísaný“, dostal druhú (tretiu, ďalšiu) šancu.

pripravil: Janko O.

 

Schwalbe mal dosiaľ síce len krátky život, bol to však život ťažký – model väčšinou bojoval o holú existenciu. Už jeho prvý kontakt so vzduchom bol bolestivý a je popísaný v článku „Víkend dvojdúchadlových (2 x EDF) modelov“.

Potom - po jeho oprave prišlo krátke obdobie „svetla na konci tunelu“: model bol nanovo správne vyvážený a po všetkých stránkach „zoštelovaný“. Toto krásne obdobie je popísané v článku „Milanov dvojdúchadlový Messerschmitt Me-262: zalietaný“.

Najťažšia „rana osudu“ však prišla nedávno - v nedeľu 13. mája (2018): toto je popísané v článku „Víkendové lety a zálety“. Schwalbe skončil dosť ťažko poškodený a následne bol (spolu so všetkými EDF-kovými modelmi) Milanom odvrhnutý. Jeho „pozostatky“ som sprvu odmietol aj ja, ale Miroslav vo mne vyprovokoval súcit a ľútosť a tak som si Schwalbe-ho predsa len adoptoval .

Ešte v ten istý deň (v nedeľu 13.5.2018) som stav modelu zdokumentoval fotografiami a následne (stále v ten istý deň) som začal aj s opravami.

A teraz sa, prostredníctvom komentovaných fotografií, poďte pozrieť, ako Schwalbe vyzeral, keď som ho „zúboženého“ priniesol domov:

Takto vyzerali "pozostatky" Messerschmitta po havárii, keď som ich rozložil po stole.


 

Samozrejme, že najviac si to odniesol predok trupu: špica dogliamaná, predná podvozková noha ohnutá, jej lože vytrhnuté, kábliky potrhané.


 

Ďalšie časti modelu, ktoré boli hneď "na rane", boli dúchadlové gondoly, obzvlášť vstupné nasávacie otvory: intake lips.


 

Pravá gondola bola poškodená viac ako ľavá, ale inak si nemali čo vyčítať: ich (stále sa ešte točiace) impelery (vrtuľky) sa pri dopade uvoľnili a niektoréich lopatky sa odlomili (vidno na prvej fotografii).


 

Odtrhla sa aj ovládacia plocha pravej časti výškovky.

 

Aj chvostová časť trupu bola odlomená.


 

Bohužiaľ, boli odlomené aj krídla.
 

Jedno aj druhé: prakticky na rovnakom mieste.

 



Nasledujúcich desať dní som denno-denne niekoľko hodín pracoval na opravách Schwalbeho:

 

Najviac dogliamanú prednú časť trupu som odrezal, aby sa s ňou pri "vyváraní", vyparovaní a zliepaní dalo lepšie manipulovať.


 

Prepážku (z penového materiálu) medzi batériovým priestorom a priestorom prednej podvozkovej nohy som vyrezal.

 



Namiesto nej som vyrobil oveľa tenšiu a aj oveľa pevnejšiu prepážku z preglejky, do ktorej som vyrezal čo najväčšie otvory, určené na prúdenie chladiaceho vzduchu. 

 

Novú prepážku som vlepil do prednej časti trupu. 

 


 

Vďaka nižšej "podlahe" batériového priestoru sa teraz do modelu zmestia dve LiPol batérie 4S 2650mAh, zapojené paralelne. Tým pádom nebude nutné použiť dovažovacie olovo v špici, no namiesto toho stúpne kapacita pohonnej batérie a teda aj dĺžka letu modelu.

 


 

Potom prišlo "obdobie" narovnávania, vyparovania, zliepania častí (niečo ako skladať rožky zo strúhanky), tmelenia, brúsenia, lakovania (lakom na parkety),  tmelenia, brúsenia, lakovania ..... 

 

Šľahaným tmelom som sa snažil opraviť väčšinou "drobné"  odreniny.

 

Avšak na niektorých častiach modelu chýbali aj trochu väčšie kusy materiálu. 

 

Na vonkajšej aj vnútornej strane odnímateľných krytov dúchadiel.

 

 

No najviac úsilia som vynaložil na opravu nasávacích otvorov motorových (dúchadlových) gondol.

 

Jednak majú významný vplyv na efektivitu a hlučnosť dúchadlového pohonu,

 

 ale sú aj "na očiach" a tak musia aj trochu vyzerať.

 


 

Samozrejme som nepopisoval množstvo "elementárnych" prác, ako je napr. zliepanie odlomených častí, ich narovnávanie a pod.

Momentálne je Schwalbe tesne-tesne pred úplným dokončení. Keď sa to tak vezme, tak by mohol ísť do vzduchu. Ale keďže isté zmeny zaznamenala aj elektronická inštalácia modelu (používam iné RC prijímače ako Milan, model bude vybavený PC telemetriou a v budúcnosti aj cevaro osvetlením), tak ešte na ňom bude treba trochu "popracovať": vyrobiť a zapojiť senzor polohy plynu a do silového obvodu zapojiť prúdový senzor (150A) telemetrie.

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 24. 5. 2018, 14:40 | Prečítané: 572x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32146.01 kb