Víkendové lety a zálety

Niekto si pomyslí:

„Hádam naopak! Najprv sa model zalietava a až potom sa s ním lieta.“

Áno to je pravda.

A hoci nie sme „opační“, tak my sme zvolili práve také poradie, ako je v nadpise.

Dôvodom je to, že niektoré Milanove modely sme zalietali už skôr – pred pár týždňami.

pripravil: Janko O.

 

Nech ako dôkaz pravdivosti týchto tvrdení poslúžia články:

V tom prvom článku síce konštatujeme, že Messerschmitta sa nám vtedy zalietať nepodarilo, ale v tom druhom sú veci uvedené „na pravú mieru“.

Keďže Miroslav bol uplynulý víkend tu – v Banskej Bystrici, rozhodli sme sa, že Milanove už zalietané stroje trochu „prevetráme“ a potom ich definitívne zveríme do rúk ich majiteľa. Milanov ďalší nový model – Carbon Z Cub, ktorý Milan dostal na Vianoce, bude Miroslav zalietavať až potom. Tak sme to plánovali .

A tak sme sa v sobotu (12.5.2018 ) podvečer všetci traja: Milan, Miroslav a ja, vybrali na Čerín-Čačín. Vzali sme so sebou niekoľko už zalietaných modelov: Miroslavov LearJet LJ-45, Milanov Messerschmitt Me-262 a Milan priviezol P-51 Mustang a nezalietaný Carbon Z Cub.

Aby sa tento posledne menovaný necítil odstrkovaný, tak ho Miroslav hneď začal zalietavať, keďže sám je majiteľom rovnakého modelu:

Video: Po zalietnutí: Miroslav s Milanovým Carbon Z Cubom

Potom Miroslav „opáčil“ aj Milanovho Mustanga, ktorý však už bol zalietaný skôr:

Video: Miroslav s Milanovým Mustangom

Keďže v predchádzajúcich dňoch prišla z „Ameriky“ náhradná predná podvozková noha na Messerschmitta, tak v sobotu sa s týmto modelom z pochopiteľných dôvodov nelietalo, pretože sme od Milana dostali úkol: do nedele rána podvozkovú nohu vymeniť. A tak sme Me-262 len preložili z Milanovho auta do môjho.

Asi polhodinu po nás prišiel na dráhu (Č-Č) aj Radek P. A ten mal v aute tiež niekoľko modelov. Keď vytiahol dvojdúchadlový Mig-29 s vektorovaným ťahom, požiadal Miroslava aby mu ho hodil, že nám ukáže ako Mig vie krásne visieť. Pri druhom lete však Miroslav Radekovi ukázal „iný“ spôsob štartu tohto impozantného modelu. Najprv to skúsili vo dvojici:

Video: Radek a jeho Mig-29 s vektorovaným ťahom: soft-štart a visenie.

Ale potom už Radek štartoval sám - bez pomocníka.

Keď sme sa (Miroslav aj ja) do sýtosti „vyšantili“ s Milanovými modelmi, oznámili sme mu: „A teraz ty!“ Chvíľu sa usilovne vykrúcal, ale napokon sa chopil kniplov. Priznám sa, že jeho lety s Mustangom som na video akosi nezachytil, ale keď Milan s Carbon Z Cub-om začal vyložene „machrovať“, tak to som si natočil:

Video: Milan „machruje“ so svojim Carbon Z Cub-om

Bolo vidno, že mu tento model „sedí“ a Milan začal robiť nízke prelety, loopingy a iné „skopičiny“, ktoré sa s inými modelmi po takom krátkom zoznámení neodvážil.

Keď sa začalo stmievať, dali si Radek, Milan a Miroslav „grupen“:

Video: Podvečerný "grupen": Radek, Milan a Miroslav naraz vo vzduchu.

Tým sme letovú sobotu úspešne zakončili. Všetci, čo sme tam boli, sme sa dohodli, že v lietaní budeme pokračovať hneď ďalší deň – v nedeľu ráno (o 9:00 hod.).

 


 

V nedeľu sme vstali dosť zavčasu: Miroslav musel vymeniť prednú podvozkovú nohu na Messerschmitta a museli sme nabiť viacero batérií. Okrem Milanovho Messerscmitta (s novou prednou podvozkovou nohou) sme do auta naložili aj dva modely Convergence: Miroslavov aj môj. Ten môj totiž ešte neabsolvoval „konverziu“ (prechod z Vertikálneho letu do Horizontálneho a naopak) a keďže Miroslav s tým svojim „konvertuje“ o sto-šesť, tak bolo jasné, že musí vycvičiť aj toho môjho. Nemáme z toho síce videá, ale podarilo sa.

Keď sme prišli na Č-Č, tak tam bol už aj náš bratranec Ďuri (ktorému Miroslav neskôr pomohol zalietať motorizovaný vetroň) a bol, tam aj Rado H. S dvojdúchadlovým modelom amerického bitevného lietadla A-10 Thunderbolt, ktoré americkí piloti nenazývajú inak ako Warthog (Prasa bradavičnaté ). Keďže s Miroslavom máme pre tento model slabosť, presvedčili sme Rada, aby nám ukázal nejaký predvádzací let:

Video: Rado a jeho dvojdúchadlový A-10

Potom prišiel na rad Messerscmitt Me-262 s vymenenou prednou podvozkovou nohou. Ide o to, že keď som koncom apríla (dubna) zalietaval tento model, tak nebolo možné (následkom predchádzajúceho nevydareného štartu) zasunúť podvozok. Takže teraz to bol akoby taký ďalší malý zálet. Všetko prebehlo v najlepšom poriadku a po vylietaní baterky som pristál s tým, že teraz už bude pilotovať Milan.

Lenže nedopadlo to dobre: Milan nie príliš zvyknutý riadiť EDF-kové modely po odlepení od zeme urobil trochu väčšiu „hokejku“ a nechal model na plný plyn pomerne strmo stúpať. Lenže klopivý moment podvesených motorov dáva modelu špecifické vlastnosti, ktoré musí mať pilot neustále na zreteli.

Skrátka: model asi po 200 metroch letu havaroval a dosť ťažko sa poškodil. Zozbierali sme časti, diely a kúsky a smutne kráčali k autu. Vtedy Milan vyhlásil: „Ja s dúchadlovými modelmi definitívne končím! A toto (pričom ukázal na tú smutnú kôpku) ti darujem ak chceš.“ Ja som rezolútne odmietol, majúc v pamäti tortúru, ktorou som si prešiel pri „znovuvskriesení“ Fénixa.

V tom sa ku mne naklonil Miroslav a pošepkal: „Tento model je menej dogliamaný ako bol L-39 Albatros (Fénix). A okrem toho, keď už si teraz taký rozbehnutý, to dáko opravíš .“

Keďže sa mi tento model veľmi páči, tak som „zmäkol“ a „Šwalbeho“ sme naložili do môjho auta a odviezli domov.

Ako vyzeral po havárii, ako vyzerá teraz a aký je postup prác na jeho „znovuzrodení“, o tom bude niekedy nabudúce iný článok.


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie

Napísané: 16. 5. 2018, 18:03 | Prečítané: 202x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 27987.08 kb