Víkend dvojdúchadlových (2 x EDF) modelov

Uplynulý víkend (14. a 15.4.2018) sme mali v pláne zalietať dva dvojdúchadlové modely: Miroslavov LearJet-45 od firmy Airline a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička (vlaštovka)) od firmy Dynam.

Ale viete ako sa hovorí: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“

Hoci nám počasie prialo, tak napokon sme v sobotu pred večerom zalietali len jeden model – Miroslavov LearJet LJ-45.

A máme z toho niekoľko krátkych videí.

pripravil: Janko O.

 

Skôr ako sa budeme venovať sobotnému úspešne zalietanému LearJetovi LJ-45, posuňme sa trochu v čase a najprv krátko spomeňme nedeľné neúspešné zalietanie Milanovho Messerschmitta (preto, aby sme skončili dobrými správami ):

Pôvodne sme mali v pláne zalietať obidva modely naraz v sobotu. Avšak Milan mal nejaké stretnutie a tak sme to naplánovali tak, že Miroslavovho LearJeta zalietame v pôvodnom termíne – v sobotu (14.4.2018) pred večerom a Milanovho Messerchmitta Me-262 nasledujúci deň - teda v nedeľu ráno. Svojim spôsobom nám to tak aj vyhovovalo, pretože zalietať v obmedzenom čase dva modely je dosť náročné.

Navyše: akosi sme tušili, že s LearJetom veľké problémy nebudú, avšak Me-262 bol pre nás veľkou neznámou, obzvlášť s ohľadom na určité nezrovnalosti medzi konštrukčným usporiadaním modelu (polohou batérie v trupe) a v návode deklarovanou polohou ťažiska (CG – Center of Gravity, alebo ako hovorí Miroslav: CG = centrum gravidity ).

A veru aj tak bolo. Okrem toho funguje aj Miroslavova jasnozrivosť, ktorú zdedil po legendárnej veštici z Bujakova: keď sme sa v sobotu už za tmy spokojní vracali z Čerín-Čačína, Miroslav opäť „zamrmlal“ tú svoju povestnú veštbu (vyzerá to síce ako otázka, ale v podstate je to veštba ak nie priam kliatba ): „Dnes sa nám pri zalietavaní LearJeta darilo. Bude sa nám rovnako dariť aj zajtra pri zalietavaní Messerschmitta? Väčšinou dva úspešné dni hneď po sebe nebývajú!“

V Čechách majú také ľudové porekadlo: „Není každý den posvícení!“ a veru ani nebolo.

V nedeľu ráno (o 9:00) sme na minútu presne dorazili na Čerín-Čačín a Milan tam už bol. Debatoval s našim bratrancom Ďurim a s ďalšími tromi modelármi. Vytiahol som z môjho auta rozkladací montážny stolík, položili sme naň Messerchmitta a „hor sa“ do predletovej prípravy.

No a tu sa „TO“ začalo.

 


 

Poznámka:

Nie som n(e/i)jako poverčivý a ako technicky založený človek, ktorý preferuje racionálne správanie (a racionálne zdôvodnenie „nevysvetliteľných“ javov), asi predsa len začnem veriť na rôzne „predtuchy“, či zdvihnuté (božie) varovné prsty.

Keď sme zhruba pred trištvrte rokom (tiež na Čerín-Čačíne ) rozbili „DéGéčko“ (dvomi motormi vybavený vetroň DG-808s Competition), tiež tomu predchádzali rôzne „nevysvetliteľné javy“, ktoré akoby nám chceli naznačiť, že by sme sa teraz nemali pokúšať dostať model do vzduchu.

 


 

Tentokrát to bol Messerchmitt, na ktorom u mňa doma síce všetko fungovalo, ale vtedy – v nedeľu ráno „protestovala“ smerovka: pri vychýlení knipla na jednu stranu bolo všetko OK, avšak pri vychýlení na opačnú stranu zostala smerovka „visieť“ kúsok pred neutrálom a pomaly a neochotne sa (niekedy) vrátila na stred. Po niekoľkých testoch a logickej úvahe bol určený vinník: servo smerovky.

Miroslav sa odhodlal, že ho (na mieste) opraví, lenže nedalo sa demontovať, pretože jedna skrutka mala strhnutý „kríž“. Keď som po použití primeraných donucovacích prostriedkov napokon servo vybral von, Miroslav po jeho otvorení zistil, že jedno plastové ozubené koliesko má všetky zuby „očesané“ do ¾ ich dĺžky (nie výšky).

Keďže Miroslav príde do Banskej Bystrice zase niekedy až o mesiac, naliehal som, aby sme skúšobný let absolvovali aj so zablokovanou (a teda nepohyblivou) smerovkou. A tak po absolvovaní pojazdových skúšok, kadejakom dotrimovávaní a pod. Miroslav odštartoval.

Model po asi 10-tich metroch pri neveľkej rýchlosti urobil „hokejku“ (strmé odlepenie sa od zeme). Miroslav v momente usúdil, že internetové debaty o problémoch so správnou polohou ťažiska tohto modelu nie sú len planými krčmovými táraninami, ubral plyn a ešte z malej výšky (cca 1m) model „položil“ späť na zem. Messerschitt to prežil našťastie len s drobnými odreninami a mierne poškodenou prednou podvozkovou nohou.

Svorne sme usúdili, že ďalej už čerta pokúšať nebudeme. Že to je skrátka „deň blbec“ a vtedy je najlepšie nevychádzať z domu.

 


 

A teraz trochu postupujme proti prúdu času a vráťme sa z nedeľného rána do sobotného podvečera:

Na Čerín-Čačín sme prišli tesne po 17. hodine a hoci bolo „suprové“ počasie, bol tam len jeden modelár s rodinkou (otcom (čoby mechanikom), manželkou a dcérkou). A aj tí boli práve na odchode. Nechápali sme!

Svojim spôsobom nám to vyhovovalo, pretože tí čo nás poznajú, vedia, že pri zalietavaní nového modelu, alebo akomkoľvek experimentovaní, nemáme radi prílišnú (ak vôbec nejakú) publicitu.

A tak som z môjho auta vytiahol rozkladací montážny stolík, položili sme naň LearJeta a „hor sa“ do predletovej prípravy (podobnú vetu ste už raz čítali ):

(Toto nie je fotografia Miroslavovho LearJeta. Túto sme našli na internete.)

Kontrola ťažiska, mierne posunutie (dvoch) batérií dozadu, pojazdové skúšky, dotrimovanie predného kolieska,  kontrola činnosti zaťahovacieho podvozku, kontrola činnosti letového stabilizátora, kontrola činnosti telemetrie, kontrola činnosti rýchlomera (Pitotovej trubica), kontrola pozičného (cevaro) osvetlenia, motorová skúška, skúška "toho", kontrola "onoho" .....

Keďže bolo všetko OK, Miroslav odštartoval. Štart dobrý, ale Miroslav hlási, že na jeho vkus je model trochu ťažký na hlavu. A tak pristane, batéria už sa nedá viac posunúť a tak držiak batérie opatrne vylomíme a nalepíme čo najviac dozadu. Súčasne riešime prehrievanie regulátorov zväčšením zadného výduchu a vpredu nalepením oblúkovitého „veterného štítu“, ktorý nasmeruje vzduch pod trupom do vnútra tak, aby ofukoval regulátory (vidno aj na titulnej fotografii - asi v jednej tretine spodnej časti trupu). Ďalšie lety potvrdzujú správnosť tohto opatrenia.

Ďalší let sa už rozhodnem natočiť na tablet - ešte za slnka, hoci to pre nás nie je ideálny stav:

Video: Miroslavov dvojdúchadlový Learjet-45, tesný prelet okolo kamery

Po vylietaní bateriek opäť posúvame ťažisko kúsok dozadu. Keďže je už slnko nízko, pár minút čakáme až úplne zájde za horizont. Miroslav je s nastavením modelu spokojný a tak ho hecujem, že chcem natočiť pekný štart:

Video: Miroslavov dvojdúchadlový Learjet-45, podvečerný pekný štart a prelet

Všimnite si, že LearJet už nemá vinglety. Tie sa mu uvoľnili počas štartov a pristátí vďaka „drncaniu“ na dráhe s drsným povrchom a tak, aby sa nestratili počas letu, radšej  sme ich pre tentokrát demontovali. Doma ich potom Miroslav prichytí „festovnejšie“, nie tak ako to urobili „súdruhovia z Číny“ .

Keďže si Miroslav a LearJet evidentne „rozumejú“, zvyšujem svoje nároky: chcem elegantný podvečerný prelet ponad dráhu:

Video: Miroslavov dvojdúchadlový LearJet-45 – 2

To mi nestačí a dožadujem sa parádneho nízkeho preletu:

Video: Miroslavov 2-dúchadlový (2xEDF) LearJet-45: podvečerný nízky prelet

Vďaka letovému stabilizátoru so softvérom Ed_11 to je "brnkačka" (aspoň tak to zdôvodňujem Miroslavovi ) a tak môjho mladšieho brata cepujem ďalej a požadujem taký štart, že sa model od zeme odlepí nám takpovediac „pred nosom“:

Video: Miroslavov 2-dúchadlový (2xEDF) LearJet-45: pekný štart "pred nosom"

Okrem štartu „spred nosa“ chcem aj pristátie rovno „pod nosom“:

Video: Miroslavov 2-dúchadlový (2xEDF) LearJet-45: pristátie "pod nosom"

Postupne vylietame štyri sady batérií, vonku sa stmieva, balíme model a spokojní sa vraciame domov, cestou autom analyzujúc, hodnotiac a chváliac, aké to bolo perfekt.

V tej chvíli ale ešte nevieme (hoci možno tušíme), že nasledujúci deň sa nám s Milanovým Messerschmittom nebude ani zďaleka tak dariť .


 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 16. 4. 2018, 13:00 | Prečítané: 875x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 1
.:. bohdan
Tak ako som sľúbil. Me 262 je moja srdcovka a dúfam,že si ho raz postavím na 2x90mmEDF. Tento projekt bol pokus no ako som hovoril do telefónu vzniká tam pri malých rýchlostiach dosť veľký klopivý moment od dúchadla. Na tom jedinom videu to moc nevidno no pri iných letoch po hodení to bolo treba potlačiť. V rýchlosti to bolo bez problémov.
odkaz
letu zdar ;-)
Odpoveď | 2018-04-20 09:10:28
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32482.97 kb