Opäť jeden taký (zdanlivo) nejasný a chaotický nadpis.
No pozorní návštevníci našej web-stránky už zmienku o Tibete v našich článkoch zaregistrovali.
Bolo to v súvislosti so stavebnicou vetroňa Harmony, ktorá po zakúpení ležala 7 rokov na skrini, kým sa dočkala dokončenia. Tomu obdobiu sme (inšpirovaní známym filmom) dali meno: Sedem rokov v Tibete.
No teraz sme svoj rekord prekonali: EPP výrezy dvojmetrového - štvormotorového modelu C-130 Hercules však na svoju chvíľu čakali viac ako 9 rokov. A tak sme (v duchu tradície) aj toto nazvali, ako inak: Deväť rokov v Tibete.
autor: Janko O.
Odkaz na článok Harmony po štyroch rokoch: ľahký fejslifting a nová elektronika
Niekedy začiatkom roku 2009 (a možno ešte skôr - koncom roku 2008), to ešte neexistovala táto naša web-stránka, sme v Letecko modelárskom klube RC Fly! objednali EPP výrezy, potrebné na stavbu 2-metrového – 4-motorového legendárneho modelu C-130 Hercules. Po dokončení môže taký model vyzerať aj takto:
Bolo jasné, že sa tomu nedalo odolať.
V marci (březnu) 2009 prišla zásielka, v ktorej bolo toto:
Pomerne hrubo predtvarované výrezy z EPP, hoci boli k dispozícii aj výrezy z EPS, modelu, ktorý jeho tvorcovia v tých dobách poháňali jednosmernými motormi triedy 400. K dispozícii boli verzie (trupu): krátka a dlhá. My sme objednali dlhú, avšak napokon sme trup urobili v (neexistujúcej) verzii Middle.
Prvotné nadšenie bolo (ako obvykle) obrovské a práce rýchlo napredovali.
Keďže sme sa nechceli „zmieriť“ s hrubým neupraveným povrchom, tak sme „za pochodu“ vymýšľali metódu, kedy by po úpravách povrch EPP vyzeral pokiaľ možno ako laminát. Výsledky nášho snaženia môžete vidieť v článkoch:
Úprava povrchu penových modelov – 1.časť
Úprava povrchu penových modelov - 2.časť
a vo „fotogalérii“ aj postup prác na Herculesovi .
Lenže …
Toto nebola stavebnica, toto boli len výrezy, na ktorých bolo mnoho – mnoho – mnoho práce.
A tak sme sa časom (prvý krát) dostali do psychického rozpoloženia, kedy sme si uvedomili, že sme vynaložili pomerne dosť finančných prostriedkov a za nami bolo množstvo práce, avšak na dokončenie modelu bolo treba vynaložiť ešte ďalšie finančné prostriedky a odviesť ešte oveľa viac práce ako dovtedy.
To spôsobilo, že sme sa začali venovať iným modelom, ktoré „sľubovali“, že do vzduchu sa dostanú oveľa skôr a s oveľa menším množstvom vynaloženej práce. A tak sa rozostavaný Hercules ocitol v legendárnom „kúte zabudnutia“ .
Po čase (rozumej: po niekoľkých rokoch) sme, v akomsi záchvate pracovitosti a urputnej snahy o dokončenie modelu, Herculesa opäť vytiahli a popracovali na ňom: skompletovali krídlo, ktoré bolo dovtedy rozdelené na časti, k trupu prilepili smerovku a výškovku.
Tak sa trup a krídlo dostali do stavu, v ktorom sú aj teraz a ktorý vyzerá nasledovne:
Krídlo pri pohľade zospodu, kedy vidno už pripravené lôžka na servá (na krajoch pre krídielká, v strede pre klapky) a ústia káblového kanálu (ten je vo vnútri "profilu"):
A pohľad na celok z iného uhla:
Potom sa naše nadšenie zase „vyčerpalo“ a Hercules bol opäť odložený Ad Acta.
Pri ďalšom záchvate (vidíte, že tieto záchvaty majú „recidívy“ ) sme sa venovali motorovým gondolám: rozdelili sme ich na hlavnú – pevnú časť a na kryt motora (odnímateľnú časť), pripravili sme úchyty motorov, vetracie kanály, priestor na regulátor … A všetko nastriekali:
Z iného uhla pohľadu:
Motory do Herculesa sme nehodlali použiť jednosmerné, ale striedavé – tzv „zvončeky“, ktoré vtedy „frčali“:
Avšak po (neskorších) zlých skúsenostiach s motormi tejto koncepcie sme (teraz nedávno – začiatkom roku 2018) na HobbyKingu zakúpili motory iné:
Také, ktoré sa osvedčili aj v Miroslavovom 2,5-metrovom „Obuchovi“. K nim samozrejme protibežné (CW/CCW) vrtule toho správneho rozmeru.
Taktiež sme si už vtedy – v roku 2009 pripravili servá:
Na ovládanie krídeliek: to sú tie menšie (bez označenia), ktoré sa osvedčili aj v iných modeloch. Na ovládanie smerovky a výškovky máme pripravené „silné“ servá štandardnej veľkosti: HX-5010.
….............
Toľko história.
V súčasnosti (apríl 2018) sme na Herculesovi už zas trochu popracovali a nehodláme poľaviť, pretože chceme, aby bol Hercules do leta (2018) hotový a pripravený k letu. V ďalších častiach tejto série vás budeme informovať a fotografiami budeme dokumentovať, ako práce na modeli budú postupovať.
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)