Model v plameňoch!
Niekto si povie: „Teraz, keď je vonku tak sychravo? Nepoviem keby v letných horúčavách.“
Nuž, veď aj my sme sa čudovali.
….................
A to sme ani nelietali.
To bola len motorová skúška.
A nebyť toho, že sme mali hneď poruke vodu z vodovodu, tak by sme teraz ani nemali čo vyfotografovať.
.................................
Za prečítanie stoja aj "hodnotné" komentáre pod článkom.
autor: Janko O.
Hneď na úvod musím uviesť niekoľko faktov:
Horel Miroslavov dúchadlový model Viper Jet, ktorý mu vtedy len pred pár dňami daroval náš starší brat Milan.
Nemáme viac fotografií z následkov požiaru Vipera, pretože vzhľadom na psychický stav, v akom bol Miroslav tesne „po udalosti“, som akosi nemal žalúdok na to, aby som mu s nadšením zahlásil: „Poď, ideme to všetko pofotiť, bude z toho perfektný článok!“ .
Preto sme fotili až druhý deň (keď Miroslavovi zabrali utišujúce „kvapky“ - konkrétne to boli štyri poldecáky 52%-nej Pravej slovenskej sličuhovice (po treťom už mu začínalo byť aj tak všetko jedno )) a to už bol Viper značne vykuchaný.
Táto udalosť, ostatne ako všetky zlé udalosti, sa odohrala nečakane rýchlo.
No ale poďme pekne poporiadku:
V piatok (23.2.2018), v rámci jarných prázdnin, prišiel Miroslav k nám – do Banskej Bystrice s tým, že tu bude až do pondelka (26.2.2018). Ešte pred týždňom či dvomi sme si hovorili: „Perfekt, za štyri dni si parádne polietame na snehu a išli by sme aj na dráhu (Čerín-Čačín) otestovať Vipera po úpravách.“ Lenže, ako hovorí ľudová múdrosť: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“ No, tentokrát sa Boh musel od smiechu váľať po zemi.
A realita: Snehu skoro nič a o počasí radšej ani nehovorím: riadna zima a silný nepríjemný vietor. To bol fakt des!
Skrátka a jednoducho: nelietali sme nič, ale vďaka dlhoročným skúsenostiam sme sa zazichrovali a Miroslav priniesol aj nejakú prácu, ktorej by sme sa venovali, keby počasie nevyšlo. Bolo to nastavenie Vipera (pred prípadným letom), úpravy nejakého softvéru a tiež priniesol zlomený trup vetroňa DG-808, ktorého (havarovaného) dostal od Milana ešte niekedy pred dvomi rokmi. Krídla Miroslav stihol za ten čas nejako opraviť, ale s trupom sa nedokázal rozhýbať až do chvíle, kým mu Milan nezahlásil: „Ako je možné, že ty nevieš opraviť trup ani za dva roky a tvoj brat (rozumej ja – Janko) ten svoj – rozmliaganý oveľa viac, opravil za týždeň?“
Toto zabralo, Miroslava to naštartovalo a ja som mu navyše povedal: „Keď prídeš do BB, prines trup, opravíme ho. Budeme postupovať podľa mojej obľúbenej metódy: „Žádné sraní s mladou paní!“ Domov pôjdeš so zlepeným trupom.“ A tak aj bolo.
Ale späť k Viperovi, ktorý teraz dostal nové meno: Zhorenec.
V piatok sme sa venovali kompletácii a kontrole funkčnosti jednotlivých častí Vipera a v sobotu doobeda sme nastavovali: neutrály, plné výchylky, dvojité výchylky, exponenciály … Keď sme to všetko mali a keď všetko fungovalo a keďže sa lietať nedalo, tak Miroslav navrhol, aby sme urobili aspoň motorovú skúšku pohonnej jednotky.
Miroslav pár krát len tak zľahka brnkol do páky plynu, aby zistil, či funguje motor a regulátor. Fungoval, akurát pri rozbehu na malý plyn motor (vždy) dostal „cukatúru“. Povedal som Miroslavovi, že robiť motorovú skúšku 90mm 12-lopatkového dúchadla na plný výkon v Leonkinej izbe nie je dobrý nápad, že by sme mali ísť von. (Teraz viem, že to bol môj prvý Nápad roka 2018 ).
A tak sme vyšli von, pred (zadné) dvere nášho domu a defakto sme boli na záhrade. Ja som chytil Vipera tak, aby výstup dúchadla smeroval odo mňa (pre prípad „keby niečo“). Miroslav chcel dúchadlo pomaly rozbehnúť, lenže nastala obvyklá „cukatúra“. A pretože Miroslav je trpezlivý človek, povedal si: „Ja počkám, veď ty sa napokon rozbehneš.“ Lenže ...
Našťastie sme pred motorovou skúškou Viperovi nenasadili kabínu, takže som po nejakých 3 až 5 sekundách „cukatúry“ spozoroval, že z trupu vychádza dym. Taký nenápadný, slabučký, modručký. Hneď som to ohlásil Miroslavovi a on stiahol plyn. Ja som okamžite položil Vipera na zem a odpojil (a následne z modelu vytiahol) pohonnú batériu (LiPol 6S 5000mAh).
Lenže dym neslabol, skôr naopak. Čo horšie, „niekde“ vo vnútri trupu sa objavili plamene: nič-moc, také malučké, slabučké. Tak som ich sfúkol.
S Miroslavom sme pozerali na seba s nevyslovenou otázkou: „A to malo čo znamenať?“, súčasne s akousi falošnou úľavou, že sme to zvládli. Lenže v zápätí plamene „blafli“ znova, no teraz si z môjho fúkania nič nerobili. Skôr naopak: evidentne ich to tešilo. „Prines vodu!“ skríkol som na Miroslava.
Lenže Miroslav neznalý pomerov v našom dome našiel len malú nádobu, teda priniesol málo vody, čo nestačilo na uhasenie plameňov.
Pochopil som, že ak to rýchlo nezvládneme, tak model zhorí do tla a súčasne som sa začal obávať o osud nášho domu. Tromi skokmi som vbehol do domu, schytil najbližšiu asi 5-litrovú nádobu, napustil vodou z vodovodu (zdala sa mi to celá večnosť ), vybehol von a obsah nádoby chrstol do vnútra trupu modelu. Ohúrilo ma, že po dobu mojej naozaj krátkej neprítomnosti plamene prekvapivo rýchlo zosilneli. Skrátka z trupu normálne šľahali plamene.
Päť litrov vody nestačilo, no plamene aspoň zoslabli, ale niekde vnútri trupu stále horelo.
Nebudem to ďalej rozvádzať, ešte dva krát som išiel pre vodu, kým plamene definitívne zmizli. Z trupu sa síce dymilo, ale oheň už nehorel. Ufff. Utreli sme si pot z čela (hoci vonku bolo asi -7°C), vymenili plienky ...
Po prvotnom šoku sme začali zisťovať, čo sa vlastne stalo, čo horelo a čo spôsobilo požiar. Vypitvali sme Vipera a zistili, že naše prvotné podozrenie na regulátor bolo správne. Ten zhorel takmer do tla:
a potom sa rozhodol, že sa o svoje teplo podelí aj s ostatnými časťami vo vnútri trupu modelu. Takže začal horieť penový materiál, z ktorého je model vyrobený a následne aj izolácia káblov: zvonku.
Káble neboli prúdovo preťažené, takže izolácia sa nezačala škvariť zvnútra.
Hmlisto si spomínam, že už vtedy Romanovi pohon Vipera vykazoval „cukatúru“, my sme to však dotiahli k dokonalosti. Možno regulátor nebol vyložene vadný (veď bol značkový ), ale občas sa stane, že si regulátor a motor tzv. „nesadnú“. Názorne som to predviedol Miroslavovi aj Milanovi, keď sa jeden a ten istý regulátor s jedným motorom rozbiehal hladko a s iným chytal cukatúru.
Druhý deň začal Miroslav zháňať trup na Vipera, ale keď zistil, že je takmer nezohnateľný a navyše drahý, tak sme posmelení zistením, že trup zas nie je úplne zničený, začali uvažovať o jeho oprave. Pri tej príležitosti Miroslav utrúsil: „Žeby Fénix 3? Veď tento naozaj vzišiel z popola.“
Aby sme zabudli na traumu z požiaru Vipera, začali sme sa venovať oprave trupu (teraz už) Miroslavovho DéGéčka, ktoré mal pôvodne Milan a potom ho havarovaného daroval Miroslavovi. Skaza Titanicu tohto modelu je spomínaná v článku Chladiť, chladiť, chladiť.
V článku ste sa mohli dočítať, že vetroň havaroval následkom zhoreného regulátora (avšak priebeh „požiaru“ bol iný ako v prípade Vipera), čo je stále vidno v interiéri trupu:
Neriadený model po dopade na zem utrpel zlomeninu krídla a dochriamanie strednej časti trupu (za pylónom):
Krídla sú už opravené, čo síce nemáme fotograficky zdokumentované, ale zato už zlepený trup si môžete pozrieť hneď:
a detailnejšie:
Len tak z hecu – na porovnanie sme vedľa seba položili obidva opravené trupy: môj a Miroslavov:
V pondelok poobede sme Miroslavovi do auta naložili dvojdielny (rozrezaný a zvnútra obhorený) trup z Vipera a teraz už jednodielny - zlepený trup DéGéčka. Miroslav lakonicky poznamenal, že keď v piatok prišiel, tak trupy boli v obrátenom garde: Viperovský bol jednodielny - celý a DéGéčkovský bol dvojdielny – rozlomený.
Sľúbil, že na sprevádzkovaní modelov bude pokračovať striedavo: chvíľu na Viperovi, chvíľu na DéGéčku.
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 25. 11. 2021, 08:04 |
Prečítané: 8593x |
Kategórie: Denník |
Napísal: admin |
Komentáre: 18
to "cukanie" mi robilo na mojom KDS450 a preto odvtedy vždy "zapínam" motor ako keby som zapínal nový - s kalibráciou plynu - páka plynu hore, potom zapojiť baterku, trilok, beep, páka plynu dole, trilok a môžeme vzlietnuť. Odvtedy ani jeden "cuk".
... á, zabudol som, že po kalibrácii prepínač "G" na vysielači prepnem dole, aby som nedajbože nechcene neroztočil vrtuľu. Automaticky to robím aj pri lietadlách.
Ale no tak, pani, technici.... Nesadnut si môžu ľudské povahy, alebo jedlo s chlastom a pod... Že je aj v zime môže vzniknut požiar pochopili aj na DU v KE (tusim)... Ale terminus technikus nesadli si... ooouuu... Nemate pocit že problematiku treba trochu rozviesť, či?
Rozviesť túto tématiku - to by bolo na samostatný článok.
Ale v krátkosti: ide o vzťah medzi KV motora a jeho schopnosti indukovať dostatočné BEMF a citlivosťou regulátora toto napätie (BEMF) správne vyhodnotiť.
Jj. tomytomy by mohol napísať článok. Aj ja by som o tom niečo rád prečítal. Predpokladám, že zo zverejením Janko nebude mať problém.
Milý tomytomy neviem prečo sa oháňaš skriptami keď na týchto stránkach sa snažia cevarovci zrozumiteľnou rečou vysvetliť aj laikom ako veci fungujú, kľudne nech je to aj zjednodušene. Čo si nejaký ich skúšajúci keď im vyčítaš že to a to nerozviedli?
2018-03-06 13:22:24
Tento problém poznám. Hawk spálil Castle 100A aj Yep 120A
spolu cca (150€) bezproblémovo jazdím na 200A HK za 25€. Je to dakedy na porazenie našťastie všetko zhorelo pri skúške na zemi (Yep aj lietal 6x). U mňa bol asi problém s dlhým prívodným káblom. Už má v polke kondíky z zhoreného Castle.
Ešte pred touto "kauzou", niekedy pred rokom som na internere čítal, že tak ako Bohgan píše, v tomto porovnaní lepšie vychádzajú lacné čínske regulátory, ako drahé značkové.
Stano: Soaron si chcel niečo prečítať. Vadí ti že som poskytol zdroj? A nie sú to skripta. Zvyšok som vysvetlil.
OK užívaj máš dnes meniny.
S.
Ahoj Stano.
Aby som to trochu objasnil, my TomyTomy-ho už tak trochu poznáme (odkaz uvediem nižšie).
On je typ človeka, ktorých Bohdan výstižne nazýva "vrták".
.............................
Dal som si tú robotu a prešiel som asi 4300 komentárov, ktoré sú pod článkami na našej web-stránke a našiel som "zakopaného psa".
TomyTomy príliš nekomentuje, ale asi najviac sa "rozčertil" začiatkom roka 2011 v komentároch pod článkom Vpershinga: Novoročné zamyslenie alebo OpenSource v modelárstve (Turnigy T9) -
odkaz Nebolo možné mu vysvetliť, že autorom článku je Vpershing a že je to jeho názor a jeho postrehy a že my jeho článok, ani na výslovné prianie TomyTomy-ho, meniť nebudeme.
..........................
Neviem, čím TomyTomy je (v zamestnaní), ale asi nejakým "veľkým šéfom", pretože rád ľudí úkoluje: aj v komentároch k onomu článku aj v komentároch k tomuto článku:
On presne vie, že by niekto mal stanoviť hodnotiace kritériá, že by mal niekto zmerať dosah vysielača, že by mal niekto vysvetliť, ako je to so vzťahom motora a regulátora, keď si tzv. "nesadnú".
.......................
Okrem toho TomyTomy občas trochu zavádza (nechcem napísať, že klame): v komentároch k tomuto článku si ťažká, že on by aj rád prispel k objasneniu nejakej problematiky, ale vraj nedopadlo to dobre - rozumej: že sme mu to nedovolili.
V skutočnosti sme ho my vyzvali, aby on (keďže probematike evidentne rozumie) napísal samostatný článok.
Odpovedal nám, že našej ponuke odolá - viď komentáre (
odkaz ).
.....................
Čo sa týka mazania komentárov: ja som nikdy žiadny nezmazal (veď načo? Ako vidíš, ja si rád "zakomentujem" a pružne argumentovať som sa za tie roky už naučil) a Miroslav už dávnejšie zmazal dva (už si nepamätá ich autorov), v ktorých sa vyskytovali vulgarizmy. Takže TomyTomy, to boli tvoje?
......................
Ale aby sme skončili v pozitívnom duchu:
TomyTomy, napíš nejaký článok: je jedno, či to bude o vzťahu KV motora a citlivosti regulátora, alebo to bude o vysielačoch, alebo to bude o čomkoľvek. A Miroslav aj ja ti sľubujeme, že ho uverejníme. Samozrejme, nesmú tam byť vulgarizmy, nesmie tam byť rasová, či náboženská neznášanlivosť ...
Dokonca nemusíš používať ani tvoju neobľúbenú diakritiku
, ja ju tam potom prácne doplním. Veď čo by som pre teba neurobil
.
Tiež sme mali v práci jedného vrtáka a nechcel som vidieť tie mejly čo písal pri riešení nejakého problému lebo to bolo na infarkt (on mal neskôr nejakú vážnu mozgovú príhodu). Tu však nie sme v práci ale pri našom hobby tak načo také stresy...
Hehe...pozerám že sa vytvorila celkom zaujímava liga proti tomytomymu...pobavilo, ale ako tradične sa venujeme gramatike a osobným útokom, miesto problematike ....že pán Janko aka "rovny" (titul ktorý si sám udelil) neskôr nájdem čas a postupne zareagujem...
Nerozumiem. Dokonca by som napísal, že nerozumiem "na druhú".
Neviem - nerozumiem slovu "rovny". Je to s diakritikou alebo bez? Je to po anglicky (niečo ako "horny"), alebo ako?
...................
Nerozumiem č. 2:
Že sa nevenujeme problematike?
Problematika tohto článku je to, že začal horieť model.
Napísal som, že za to asi môže to, že si "nesadol" motor s regulátorom. Tebe to nestačilo, tak si podpichol. Ja som kľudne - bez emócií podal stručné vysvetlenie s tým, že podrobné vysvetlenie by bolo na samostatný článok.
Ty si nás potom odkázal na nekonkretizované (dosť obsiahle) diela dvoch autorov.
Tak si ich prečítaj a daj nám pokoj.
Vidím, že komentáre pod týmto článkom svojim rozsahom aj štýlom smerujú ku komentárom (
odkaz ). A ako inak, opäť vďaka tebe. Prečo? Lebo si "vrták".
Oleee, Janko...
... len pre poriadok to ty reagujes na to co bolo urcene Stanovi a Soaronovi...
...
Nechuti ti vlastna nactiutrhacska medicina? Chapem. A to som ani nezacal.... tiez mi to "pruzne" ide..
Necham ta teda na pokoji ako si prajes.
PS: len dodam, aby nedoslo k neodorozumeniu, mam odlisny nazor na tvoje podanie z 2018-03-07 10:26:47, vedel by som k tomu povedat svoje, rovnako aj k vyzve na clanok...ale necham to tak
PS2: dobre som si presiel svoj prispevok, aby som tam nedal nic (okrem slovka pruzne, kvoli troske zabavy) co by ta mohlo iritovat. Zaroven by som rad vyjadril svoje tusenie, ze ty to tak nenechas a skonci to opat s banom pre mna
(btw vulgarizmy??? to vazne???
Tomy.
Na položené otázky neodpovedáš, len si tu stále dookola melieš svoje. A zkontextu vyplýva, že ty by si mohol napísať ako je to s týmto alebo s tamtým, ale ty to blahosklonne necháš radšej tak.
Tomy, prosím ťa, nasmeruj nás (daj odkaz) na nejaké tvoje dielo s modelárskou, či inou odbornou tématikou. Nech si prečítame, ako ty vysvetľuješ, ako funguje toto alebo hento.
Buď chlap a napíš (nejaký - akýkoľvek) článok s odbornou modelárskou tématikou, k čomu sme ťa už dvakrát vyzývali.
Prosím ťa, ukáž že si modelár - odborník a nie autorsky impotentný troll, ktorý sa sem chodí len občas nakŕmiť.
Lebo my ťa už nebudeme ďalej kŕmiť: ďalší tvoj príspevok - komentár môže obsahovať len odkaz na nejaké tvoje dielo - nejaký tvoj modelársky odborný článok, alebo stručný prísľub, že pracuješ na článku (ten nám potom môžeš poslať mailom), ktorý my zverejníme na našej web-stránke.
Čokoľvek iné bude zmazané, čím sa staneš výnimočným a priekopníkom zároveň, lebo dosiaľ sme to nikdy neurobili.
Tento komentár končím prehlásením: Nekŕmte trollov! Ani my už nebudeme.
Správne chlapci - myslím , že všetci sem chodíme prečítať si niečo nové o našom koníčku. Drísty, povyšovanie si treba nechať na politické webové stránky kde sa odbavý každý exot. J.O držte úroveň k veci- leteckému modelárstvu. Dík.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)