Vaše postrehy

Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz

Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

.:. euronymos
Jankovi urcite suhlasim s tim ze taketo zariadenie ma svoje muchy a ze je oproti klasickym modelom o nieco menej ovladatelne ale zase nie takmer neovladatelne.V pohode sa snim dostanes z bodu A do bodu B bez problemov samozrejme nebudes snim vediet robit akrobaticke kusky ale to ani nikdo nechce.Ma to byt transportne lietadlo nie akrobaticke.Dalej Jankovi niesom ani terorista a ani nechcem lietat na vianoce ked su siete pretazene.
Miorovi neboj nelietal by som prave nad tim polom kde ti aby som ti zrusil tvoju stihacku ;-)
EDFovi to som este nepocul ze by kokain krali sedeli v kresle a nosili material lietadielkami.Viem o mini-ponorkach ktorych denne ide asi 100 a len 10 prejde ale to na vydavky a straty bohate staci :-) a niesom paserak !
Lupcanovi WPS take nieco ako stavias teraz by sa mi pacilo urcite by som tomu hebedu nasiel obnosne vyuzitie :-D
No jak sa vola chalani uz niekdo dajte projekty nech sa tu nebavime len tak potrebujem niekoho kdo urobi projekty aby to suhlasilo s mojimi poziadavkami , poskladal to a ten riadiaci system si uz dorobim sam.Co stim budem robit nikomu tu neublizi a ani nikdo nepojde ani "jednou nohou do basy" ako tu zaznelo.Niekdo nech sa toho ujme nech mi napise na euronymos@hotmail.co.uk a dohodneme to aby bolo pre vsetkych dobre.
Odpoveď | 2010-10-22 12:55:02
.:. mior | mail
Chlapče, chlapče, Ty si to vôbec, ale vôbec nepochopil! My vieme, že tým nechceš nič pašovať a dokonca Ti verím, že nebudeš nikoho zámerne ohrozovať a máš len čestné úmysly. Ale zákon je zákon! Modelársky model je definovaný ako zariadenie, nepresahujúce hmotnosť 20 kg, riadený na priamu viditeľnosť certifikovaným zariadením k tomuto spôsobu určeným v maximálnej výške.... atď atď. Ak nespĺňaš čo len jednu podmienku (a to Ty nespĺňaš zatiaľ ani jednu), tak sa nejedná o model, ale bezpilotný prostriedok, na ktorého prevádzku je nutné špeciálne povolenie (a to stojí okolo 100 tisíc korún!!!), musí mať špecializovanú homologizáciu (cirka milión korún), presne definovaný účel v prospech spoločnosti a pravidelné prehliadky prevádzkyschopnosti štátnym skúšobným ústavom (ďalšie tisíce). A hlavne presne definovaný letový poriadok - každý vzlet a pristátie musí byť hlásený dopredu, evidovaný dozoru letovej prevádzky, vyžiadaný súhlas o prelet medzi koridormi a podobne. Keby si nakrásne chcel prepravovať humanitárnu pomoc, neprejde Ti to! Netvrdím, že nie si schopný takéto lietadlo zostrojiť, dá sa to! Dá sa aj vymyslieť jeho riadenie! Ale nie si schopný splniť vyššie spomenuté podmienky. A čo i len raz vzlietneš, a aj dobre pristaneš a nikomu sa nič nestane, tak ten stroj zamerajú! A pôjdu po Tebe! Ver mi, slúžil som u letectva a viem, čo hovorím!
A tak, aj pre dobrý úmysel, budeš mať problémy a to veľké - nežartujem, za to sa sedí natvrdo!!! Bez výnimky! A dokonca by mal problémy aj ten, kto by Ti pomohol toto stavať, lebo nemá súhlas k stavbe! To, že o niektorých súvislostiach nemáš ani poňatia, Ťa v našom právnom systéme nič neospravedlňuje...
Ešte taká malá otázočka na záver - koľko máš rokov?
Odpoveď | 2010-10-22 15:56:32
Zdravim. Viem, ze uz sa vela popisalo o tom aky vykon(W) potrebuje model aby letel, ale prave staviam 4metroveho anglickeho termickeho krasavca a raz pan Oravec na nejakom polietani vravel nieco na tuto temu, myslim, ze to bolo na temu akrobatov, nieco v tom zmysle, ze akrobat potrebujem na 5gramov vahy 1W vykonu... Chcel by som sa spitat, ci sa da teoreticky urcit tento vztah aj pre vetrone alebo polomakety lietadiel... Tomas Valent
Odpoveď | 2010-10-20 09:11:05
.:. Janko
Ahoj Tomáš.
Tá "formulka" ASI 5 gramov na 1 W výkonu (skôr príkonu) platí všeobecne pre vrtuľový pohon. Pre EDF je to ASI 2 gramy na 1 W príknu. Zdôraznil som slovíčka ASI, pretože dosť záleží od vrtule, otáčok a pod. Ale pre bežné modelárčenie to skutočne platí.
Keď to otočíme, tak to znamená, že ak mám model o hmotnosti 1 kg, tak aby (len tak-tak) visel, musí mať pohonná jednotka ťah 1kg, čo znamená, že jej príkon bude asi 200 W. Pretože 200 W krát 5 gramov je 1 kg. Samozrejme, že pre akrobata je treba pridať nejakú rezervu, takže pohon by mal byť trochu "predimenzovaný". Čiže batéria, regulátor, motor a vrtuľa (to celé dobre zladené), ktoré majú príkon asi 300 W, by pre 1 kg model mali jakž-takž stačiť.
Odpoveď | 2010-10-20 11:45:56 | Príspevok upravený: 2010-10-20 18:02:14
.:. EDF | mail
ale si mu dal Janko:-D takto nam odplasis dalsieho zaujemcu o rc lietanie:-D chalani!taketo zariadenia existuju a nikto neposiela modelmi listy:-D net je ovela rychlejsi:-D tieto stroje pouzivaju paseraci v mexiku na prevoz bakšišu cez strazene hranice ale urcite by sa to ujalo aj u nas len jednou nohou v base:-D
Odpoveď | 2010-10-18 23:56:45
.:. mior | mail
To EDF: priznám sa, že by som o takéhoto záujemcu o rc lietanie ani nestál - bál by som sa! Jeho myšlienka nie je zlá, ale jeho prístup k riešeniu je nebezpečný...No lietal by si vedľa niekoho, kto pilotuje pomerne ťažký stroj mobilom?
Odpoveď | 2010-10-19 10:47:59
.:. EDF | mail
no jasne ze by som lietal,ale najprv by som mu zavolal na jeho mobilni ovladac:-D
2010-10-19 19:24:45
.:. Janko O
Mobilné aparáty, ak máš na mysli mobilné telefóny, sú ten kľúč, ako postaviť v podstate neovládateľné zariadenie. Armáda a ani iné silové zložky sa na mobily nespoliehajú. Dôvod? Mobilný operátor ich môže kedykoľvek vypnúť. Príklad: Počas návštevy amerického a ruského prezidenta v Bratislave museli mobilní operátori na určitú dobu vypnúť svoje systémy. Dôvod? Aby sa nimi prípadní teroristi nemohli v inkriminovanom čase dorozumievať.
V prípade preťaženia sa jednotlivé "komunikačné buňky" resetnú a až do "nabootovania" systému žiadnu komunikáciu neprenášajú. S bratom Miroslavom sme to zažili raz na Vianoce, keď operátor sľubil, že 24. decembra budú volania zadarmo. Systém sa stále dookola preťažoval a následne resetoval. Výsledok: celý deň sa nedovolal nikto nikomu. Od vtedy takéto akcie nerobia.
A takýmto "spoľahlivým" systémom by si chcel na vzdialenosť 50 km riadiť akési "hebedo", ktoré má len nákladový priestor o nosnosti viac ako 10 kg? Tomu ty hovoríš kľúč? Takým kľúčom by som radšej nezamykal ani kurín.
Ja viem, že ťa asi nikto z nás nepresvedčí, pretože sa mi vidí, že s niečím podobným si už "vyrukoval" (alebo niekto s podobnými zámyslami) asi pred pol rokom na RC-mánii ( odkaz ) alebo na mojehobby. Aj vtedy ostatní argumentovali rovnako ako moji "predrečníci" a vidím, že to nezabralo.
Od teraz začnem asi pravidelne sledovať KrimiNoviny na JOJ-ke.
Odpoveď | 2010-10-18 16:38:09 | Príspevok upravený: 2010-10-18 17:22:35
.:. euronymos
mobilne aparaty chalani tam je ten kluc ako postavit takuto peknu hracicku...:-)
Odpoveď | 2010-10-17 21:00:24
.:. euronymos
Zdravim !
Ono urcite je pravda a to aj viem ze su tam neake obmedzenia na radiove vlny.Som uplne neskuseny v modelarstve a nikdy som neposkladal nic som cisto v role konzumera.No avska nemozem suhlasit s tim ze je to cisto len armadna zalezitost alebo ze za to musi byt vezanie.Pokial zapojim svoju fantaziu a poskaldam take male puzzle.

Na konstrukciu lietadla je mozne naistalovat mobilny aparat s 3GP funkciami, video hovormi.Na lietadlo sa da naistalovat takisto to zariadenie do ktoreho nahrate svoj hlas, konkretne povely napriklad hore, dole, doprava, dolava.Pripevnime do lietadielka dalsi telefon ktory sluzi ako prenos vasho hlasu.Takze v praxi by to bolo tak mame pred sebou telefon v ktorom vidime co vidi telefon v lietadle.Dalsim telefonom zavolame do lietadla aby sme ho mohli riadit povelmi ktore sme nahrali na zariadenie.
Par nastaveni a vychytaviek a mozme letiet s Bratislavy do Kosic a poslat povedzme kamaratovy list :)

Ide o to kdo my to posklada resp. a za kolko aj z odmenou za pracu.
Odpoveď | 2010-10-17 20:55:16
.:. mior | mail
Neporozumel si ma! Ja netvrdím, že takéto zariadenie môže mať len armáda!
Ale nie je to otázka len rádiových vĺn. Nič Ti nehovorí slovo letový koridor?
Naozaj si myslíš, že si tu môžeš lietať, kde chceš? Tak to sa nedá! Aj pilot ultralajtu sa musí hlásiť každej letiskovej veži, či môže alebo nemôže letieť.
Ty si predstavuješ, že pošleš takéto lietadlo len tak do vzduchu? A keby to urobili viacerí? Alebo by ohrozilo niekoho, kto zrovna v tej výške a dráhe letí? Čo keby mu to vletelo do nasávacích otvorov a poškodilo motor?
Čo iná bezpečnosť, aby to nespadlo niekomu na hlavu? A čo počasie, vietor?

Brácho, ver mi! Slúžil som u letectva a toto je FAKT o basu!!! a pekne natvrdo!
Odpoveď | 2010-10-18 11:40:34
To euronymos: niekto asi zistuje, ci uz mame technologie ktore pouziva nemenovana armada na blizkom vychode... Takemu odporucam prihlasit sa tam, dostane aj vycvik ;-)
Odpoveď | 2010-10-17 17:24:12 | Príspevok upravený: 2010-10-17 17:25:31
Zdravim!
Chcel by som informaciu od Vas skusenych modelarov.Chcel by som kupit lietadlo z kamerou z nakladnym priestorom.

Konkretne:
1)Dosah lietadla a kamery musi byt minimalne 50 km.
2)Nakladovy priestor minimalne 10 kilogramov.

Pripadny zaujemci, ktorych by to zaujimalo ohlaste sa mi na moj mail

euronymos@hotmail.co.uk

Dohodneme detaili popripade kolko chcete za poskladanie.Dakujem!
Odpoveď | 2010-10-14 17:13:27
.:. EDF | mail
no takuto vecicku nema ani nasa armada,ale urcite sa da aj take postavit,no beznim rc radiom to neni mozne ovladat na taku vzdialenost8-|
Odpoveď | 2010-10-14 19:10:29
.:. mior | mail
Takéto lietadlo nie je možné len tak prevádzkovať - už sa nejedná o model, ale o bezpilotný prostriedok. Jeho používanie je podmienené splnením mnohých kritérií, zákonov a veľmi drahých povolení. Používanie bez povolenia istí doslova a do písmena väzenie - a to natvrdo!
Napíš, načo to chceš, možno sa nájde iné, jednoduchšie riešenie.
Odpoveď | 2010-10-15 09:25:26
K Skrabalkovi: vies vobec, preco sa pouzivaju zapojenia clankov 2s, 3s alebo az 6s? odpoved na to je tiez jednoducha - vid automobily. Preco sa u nakladnych aut poziva 24v rozvod? Aby vsetko komplikoval? NIE. kvoli limitu pri prudovom odbere. Pri vyssom napati je jednoducho potrebny nizsi prierez vodica pri rovnakom potrebnom vykone. Dosledok je jednoduchy - vodicom pri tom istom priereze mozno preniest prud taky, ako dovoluje max. dovolena prudova hustota tak, aby sa nadmerne neprehrieval vplyvom prechodu prudu. Pri vyssom napati vsak rovnaky prud prenesie vyssi vykon danym vodicom. A o to sa jedna ci pri autach, alebo modeloch. Alebo dokonca prenose nf signalov do reproduktorov. (poznate tie tzv. repro droty - su to v podstate vodice tvorene desiatkami zvinutych zil pricom su podstatne ohybnejsie ako medeny vodic toho isteho prierezu). A kedze technologicky ma uhlikovy clanok 1,5V, clanok Lipol 3,6, oloveny 2V - bolo by najvyhodnejsie pouzivat ich pri ich prirodzenom napati. To vsak zas nejde kvoli technologiam na strane spotrebicov. Preto sa clanky zapajaju do tzv. baterii (tie mimochodom, vznikli v case, ked bolo treba napajacie napatie kvoli elektronkam 45 az 150v).
Odpoveď | 2010-10-09 22:06:38
V modeli používam dva 3-články LiPol zapojené sériovo, opatrené 5-pinovými servisnými konektormi. Používam nabíjačku Cellpro 10S a každú sadu zapájam samostatne silovými aj servisnými konektormi. Chcel by som si zapájanie pri nabíjaní zjednodušiť:
- servisné kábliky bateriek zapojiť do jedného 7-pinového konektoru,
- servisné kábliky z nabíjačky tak isto zapojiť do jedného 7-pinového konektoru.
- pri nabíjaní jeden pár silových káblov batérií spojiť, zostávajúce dva použiť na nabíjanie a 7-pinové konektory prepojiť pomocou dosky.
Prosím o informáciu, ako toto nové zapojenie realizovať.
Začínajúci "električkár"
Odpoveď | 2010-10-07 21:00:10
Dobrý deň!
Bolo mi vysvetlené spočítavanie kapacity článkov v sériovo zapojenej sade - z 22.9.2010. Trochu mi to ale ešte vŕtalo v hlave. Som síce strojár, chémiu s elektriku nemusím, cez to všetko som sa to snažil vyjadriť, aj keď iba základnými vedomosťami.
To, čo sa udáva na baterkách ako kapacita barérie (Kb) v mAh, je vlastne elektrický náboj, ktorý sú schopné akumulovať, vyjadrený Coulombami - C. Jeden C je jedna As (ampér sekunda). Prepočet medzi Kb vyjadrenými v mAh a v C je: Cb = Kb x 3´600/1´000 = Kb x 3,6.
Potom napr.:
Článok LiPol batérie s kapacitou Kb=2´000 mAh, pojme elektrický náboj Cb = 2´000 x 3,6 = 7´200 C. Ak má tento článok menovité napätie Mn = 3,8 V, je schopný akumulovať energiu Eb = Cb x Mn = 27´360 Ws - wat sekúnd.
Ak spojíme napr. 6 článkov do série, spočíta sa akumulovaná energia Eb6 = 6 x 27´360 = 164´160 Ws. Zároveň sa spočítajú menovité napätia Mn6 = 6 x 3,8 = 22,8 V.
Ak z uvedenej sady budeme odoberať prúd o veľkosti I = 20 A, bude menovitý odoberaný výkon N = 20 x 22,8 = 456 W. Teoreticky by sme mohli tento výkon odoberať počas "t" sekúnd, t = EB6 / N = 164´160 / 456 = 360 sekúnd, t.j. 6 minút.
Z uvedeného vyplýva, že kapacita článku (batérie) by sa mala udávať hodnotou energie, ktorú je teoreticky schopná akumulovať:
- pre jeden článok 27´360 Ws,
- pre "n" článkov n x 27´360 Ws

Pre porovnanie, 12-voltová, 50 Ah autobatéria, je schopná akumulovať:
- náboj Cb = 50 x 3´600 = 180´000 C (As)
- energiu Eb = Cb x V = 180´000 x 12 = 2´160´000 Ws, alebo 2´160´000/1000 = 2´160 kWs, alebo 2´160/3´600 = 0,6 kWh

Potom by sme mohli teoreticky (bez uvažovania strát ...) vykonať 0,6/0,046 = 13 nabití hore uvedených 6-článkových LiPol-iek z 50 Ah autobatérie.

Začínajúci "električkár"
Odpoveď | 2010-10-07 12:37:54 | Príspevok upravený: 2010-10-08 10:53:47
.:. marťan
To skrabalek:
Ak dokážeš použiť atómovú fyziku na zdôvodnenie výpočtu kapacity bateriek a zároveň sa pýtaš na sériové alebo paralelné spojenie bateriek, ak tvrdíš, že si začínajúci električkár a elektriku nemusíš a tvrdíš, že máš len "základné vedomosti"a zároveň si vytvoril nábojový elaborát - tak to si buď teoretický génius alebo provokatér... Na čo sa to tu hráš? To tu ľudí skúšaš alebo oblbuješ? O čo ti naozaj ide?
Odpoveď | 2010-10-08 21:19:17
Ahoj, ja sa na nič nehrám, naozaj som začínajúci električkár a naozaj potrebujem poradiť v uvedených veciach. Takže moje vstupy nepovažuj za žiadnu provokáciu. To iste nieje mojim cieľom.
Začínajúci "električkár"
2010-10-09 10:59:25
Predstav si sedliackym rozumom, ze cca pri 12v autoakumulatore 50AH a cca 12v 3-clanku 2000mAH je to nieco podobne, ako naplnit 2-litrove flase z 50 litroveho akvaria :-D Na tu predstavu (a nasledny Tvoj nuklearny vypocet) netreba nic viac.
Odpovedz si teda sam, kolko tych flias z tej nadrze naplnis? To je presne odpoved na tvoju otazku ohladne kolko asi baterii dokazes nabit z autoaku. Vynechame rozliatu vodu okolo toho (to su tie straty) a ani nemusis vela premyslat. A ak nahodou nabijas 6-clanky, tak to este podel dvakrat (totiz oni maju 2* vyssie napatie od tych 12v). vpershing
Odpoveď | 2010-10-09 18:58:04
Mám nabíjačku Cellpro 10S. Tá v poslednej fáze nabíjania udáva vnútorné odpory článkov. Oprávňuje ma hodnota najslabšieho článku 2,5 mOhmu k optimizmu, že sa jedná o vysoko kvalitné batérie? Sú to LiPol-ky Vislero 2.200mAh / 3S 35C / 70C.
Začínajúci "električkár"
Odpoveď | 2010-09-29 10:49:49
.:. Janko O
Hodil som to do počítača a vyšla mi zodpovedajúca hodnota "Céčok" 67,3. Príjemné číslo a navyše je v intervale 35 až 70C, ktoré udáva výrobca. Cez to všetko moja osobná skúsenosť je menej optimistická, že buď Cellpro má nasadené trochu ružové okuliare, alebo ak neprikrášľuje, tak sa tie články po pár cykloch priblížia k tej spodnej hodnote Céčok. Ale budem rád, ak sa mýlim.
Odpoveď | 2010-09-29 17:24:29
Zdravím všetkých,
Potrebujem vymeniť anténu na 40 MHz prijímači Futaba. Chcem dať hrubší-odolnejší kábel. Včera v Blave v predajni Pecka modelar mi predavač tvrdil, že nestačí dodržať dĺžku antény ale aj priemer kábla, v opačnom prípade by bol vraj kratší dosah. Nezdá sa mi to, tak prosím o radu. Možno to bude zaujímať aj ostatných. Ďakujem za Váš názor.
Odpoveď | 2010-09-29 07:52:06
.:. Janko O
Ak by ste namiesto pôvodného tenkého káblika použil silový kábel hrubý ako ruka, tak by to bola pravda, ale ak použijete len mierne hrubší káblik, tak žiadne zmeny zrejme nezaznamenáte. Hrúbka antény má skôr vplyv na impedanciu antény (čo však v konečnom dôsledku môže mierne ovplyvniť citlivosť prijímača) a nie na jej zisk alebo smerovú charakteristiku. Ak mal na mysli zmenu kapacity antény voči okoliu, tak tu vstupujú "do hry" ešte ďalšie faktory (ako napnutie antény, alebo jej voľné uloženie v trupe, blízkosť vodivých predmetov a uhlíkových nosníkov atď. atď), ktoré celú situáciu kompletne "zamotajú".
Takže, aby sme to "rozmotali", tak použite káblik síce pevnejší a hrubší, ale nie niekoľkonásobne. A nič sa nestane. To je môj názor, možno keby sa vyjadril ešte pán Perešíni, bol by som spokojnejší.
Odpoveď | 2010-09-29 17:36:42
Ono je to tak - anteny v prijimacoch na 35-40MHz su pripajane na vstup prijimaca cez kondenzatory nie velkych kapacit. To prave zarucuje "necitlivost" prijimaca na druh vstupnej anteny. Prakticky priklad (i ked radovo na 2x vyssej frekvencii) - urcite mas doma radio na VKV (dnes cca 90MHz). Ako ovplyvnuje jej dlzka (a hlavne jej priemer) prutovej anteny prijimany signal? Vacsinou je to tak, ze hlavne jej poloha je najdolezitejsia (teraz hovorime o prijme VKV signalu napr. v panelakovom byte). Niekedy je napr. potrebne (mozem doma priamo predviest) ju este navyse nadpojit hocijakym kuskom drotu ktory je v miestach s lepsim signalom :-) . Je to ducharina, ale aj tu platia urcite principy. Aj Ty si pamatas, ked sme fungovali na 27MHz. Tam bola dlzka vlny cca 11m. Nuz a jej nasobky (ci skor podiely) boli tie "spravne" anteny. A podobne to plati aj 35 alebo 40MHz. Takze J.O. spravne vystihol, pokial sa zhruba dodrzi povodna dlzka anteny, je uplne jedno, ci je z jedneho kusu medeneho drotu alebo zo specialneho lanka zvinuteho z 50ks tenuckych vodicov. Rozladenie takej anteny NEMA v podstate k vyssie spomenutemu pripojeniu na vstup prijimaca ziadny vplyv.
vpershing
Odpoveď | 2010-10-09 19:12:09
Kto vie vysvetliť fyzikálny princíp spočítavania kapacít batérií zapojených do série?
Príklad:
Dva 3-články LiPol-iek s kapacitou á 2250 mAh by mali mať spolu 4500 mAh. Ak ich spojíme do série, vznikne tak 6-článok s dvojnásobným napätím ale s kapacitou iba 2250 mAh.
Začínajúci "električkár"
Odpoveď | 2010-09-22 12:11:22
.:. Janko O
Pokúsim sa o to.
Kapacita článku (zatiaľ ešte nie batérie) je schopnosť absorbovať a následne poskytovať elektrickú energiu, konkrétne elektrický prúd po určitú dobu. Váš príklad: LiPolka 2250 mAh znamená, že plne nabitý každý článok tejto batérie je schopný po dobu 1 hodiny dodávať prúd 2,25 Ampéra. Alebo prúd 1 Ampér po dobu 2,25 hodiny(a samozrejme aj iné kombinácie). Ale jeden článok má pracovné napätie asi 3,7 Voltu, čo znaméná, že taký článok môže po dobu 2,25 hodiny dodávať elektrický výkon 3,7 Wattu (1 Ampér x 3,7 Voltu). Alebo po dobu 1 hodiny môže dodávať výkon 8,325 Wattu (2,25 Ampéra x 3,7 Voltu). Ak potrebujeme väčší výkon za ten istý čas, musíme použiť viac článkov. Čiže 3-článok má napätie 11,1 Voltu, takže po dobu 1 hodiny môže dodávať výkon 24,975 Wattu (2,25 Ampéra x 11,1 Voltu), alebo po dobu 2,25 hodiny výkon 11,1 Wattu (1 Ampéra x 11,1 Voltu).
Ak potrebujete ešte väčší výkon, môžete použiť ďalší 3-článok 2250 mAh, ktorý môžete zapojiť buď do série alebo paralelne k tomu prvému. V obidvoch prípadoch bude možný odoberaťeľný výkon za jednotku času rovnaký: v jednom prípade bude napätie akoby 6-článku, ale pri kapacite 2250 mAh a v druhom prípade bude napätie len akoby 3-článku, ale kapacita (a teda aj odoberateľný prúd) bude dvojnásobná, teda 4500 mAh.
Už dávnejšie som v jednom článku na tejto Web stránke "vymyslel" takú srandovnú jednotku: "ČlánokAmpérHodina". Samozrejme, že je to "debilina", ale zase názorná debilina. Tu je ten článok: odkaz
Odpoveď | 2010-09-22 18:54:37 | Príspevok upravený: 2010-09-22 18:56:57
.:. Janko O
Ako to je so sériovým alebo s paralelným spojením LiPol batérií je veľmi podrobne rozoberané v celej sérii článkov s názvom: Zapojenie batérií - paralelne či sériovo? Tieto články niekedy v máji vyvolali "mocné" emócie na dvoch asi najznámejších česko-slovenských modelárskych fórach.
Cez to všetko, že sme sa snažili predkladať maximálne rukolapné a názorné argumenty, zrejme sa nám nepodarilo presvedčiť, tých "najskalnejších". Ale zato mnohí z nich zložili "masku" a ukázali svoju pravú tvár a na našu adresu internetovým "éterom" lietali urážky, vulgarizmy a objavilo sa aj "čarovné" slovíčko "kurva".
Odpoveď | 2010-09-22 21:34:35
Ďakujem!
2010-09-23 14:20:58
Serioparalelne spojenie článkov je odpradávna používané napr. v batériových sadách na napájanie notebookov. Najčastejšie sa používa sériové spojenie štyroch paralelne spojených dvojíc LiOn článkov 18650, každý má kapacitu cca 2200mAh. Výsledná batéria má nominálne údaje: 14,8V, 4400mAh. Samozrejme, nie je to ideálne riešenie, lebo napriek tomu, že tieto batérie majú integrovanú elektroniku, ktorá má naviac oproti balanceru viacej funkcií, dávajú výrobcovia záruku max. 1 rok. Dané je to tým, že najslabší článok spolu so sebou "stiahne" aj ten paralelne k nemu pripojený a batéria začne skoro odchádzať. Čiže odpoveď na pôvodnú otázku: zvýšenie kapacity batérie sa v zmysle dodávaného výkonu pri určitom napätí dá dosiahnuť paralelným spojením článkov, je tu ale obmedzenie na spájanie toho istého typu článku (navyše najlepšie z tej istej výrobnej šarže). Pre prípad potreby vyššej kapacity je oveľa vhodnejšie použiť jednotlivé články s vyššou kapacitou. (inak by sme napr. z tužkových článkov mohli skladať napr. aj autobatérie :-D ). Dôvodom je reálny rozdiel medzi jednotlivými článkami a z toho výplývajúce vzájomné vyrovnávanie napätia medzi nimi - čo samozrejme znamená zbytočné vybíjanie niektorých článkov a tým celkové znižovanie dosiahnuteľnej kapacity. A to prebieha bez záťaže takisto aj so záťažou. Názorne si to bude vedieť predstaviť každý, kto už použil štartovacie káble na vybitý autoakumulátor.
Odpoveď | 2010-09-24 10:26:06
.:. Tomas
Chalani nazdar, potrebujem prosim o radu:

Dnes som isiel zalietat Fw-190 od FSK

motor Towerpro BM2408-21T 1400Kv (140W) Brushless 15A ESC
Original FSK vrtula 3-listá 236 x 200 mm
2 clanok 800 MAh
letova hmotnost aj s 50 gram dovazenim na cumaku 420 gram
vyosenie 2mm dole a 2 mm doprava
tazisko podla navodu 45 mm od nabezky pri koreni kridla
vychylky 6-7 mm kridelka, 10-12 mm vyskovka

pred odhodom dokladna kontrola zavesov a vidliciek

Odhodil som na plny plyn a okamzita rotacia dolava a pad (este som stale vo vzduchu), knipel plny pravy ziadna reakcia, vtedy ma napadlo za

a: pretazeny cumak (ale tazisko je podla navodu)
b: velky klopny moment vrtule (je pouzity slaby dvojclanok)
c: male vychylky krideliek (ale prave nereagovalo vobec)

dalsie dve sekundy letu som ubral na 50 percent a lietadlo sa dalo trocha zrovnat, ale stale plny pravy.

dalsie sekundy vypnuty motor a nuzdove pristatie.

Dalsi odhod to iste ale bol som uz na to pripraveny, letel som trocha dlhsie a lietadlo ako by sa tahalo dohora,z coho mi zmatene vychadzalo ze je vlastne tazke na chvost. avsak na 50 percent plynu zrazu vyvrtka dolava a kolmy pad na cumak.

Nastastie sme boli vo vysokej trave, takze len skrabance a mala prasklina.

Pri kompletizacii ma prekvapilo aby som dodrzal tazisko som musel dvojclanok narvat uplne dopredu k lozi a este 50 gram navyse. Povodny koncept pocital s motorom s prevodovkou namontovanym za motorovym loze a NIMh baterkou ulozenou okolo taziska. Mohlo sa zmenit tazisko, montazou brushless dopredu na lozu? Pre tento typ lietadiel som obycajne mal tazisko v tretine od nabezky, podla navodu je to stvrtina od nabezky.

Neviem co sa stalo. viete poradit? Informacii som poskytol snad dost

dik
Odpoveď | 2010-09-17 21:27:06
.:. bohdan
...to ťažisko dať ešte viac do predu ...vrtula 8/6 musí vyhovovať.. vždy pri takýchto modeloch treba dbať aj na negativy na krídlach...
Odpoveď | 2010-09-18 15:48:25
.:. Tomas
Takze to bol pretazeny predok, tazisko islo o cm dozadu, zavazie som vyhodil. A trojlist vrtula je prilis vela, je tam stale citit moment, ale po vytrimovani to uz lieta rovno.

Isiel som za sera a ta zeleno sedo modra kamuflaz je za trest. V lufte som to nevidel a v trave som to len tak-tak nasiel :)
Odpoveď | 2010-09-18 20:12:04 | Príspevok upravený: 2010-09-18 22:17:26
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 27774.3 kb