Hľadaný výraz: záznam letových dát

Počet výsledkov: 18

Zámysel mať Záznam letových dát (Log) sme do našej PC Telemetrie „zakomponovali“ hneď od samého začiatku.

Ale keďže sa nám to nejavilo ako to najpotrebnejšie na telemetrii, tak sme to stále odsúvali a odsúvali.

Až teraz (asi pred týždňom) ma Miroslav „dokopal“, aby sme to konečne dokončili.

A veru, urobil dobre.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 31. 7. 2017, 13:42 | Prečítané: 2976x

Už je to vyše mesiaca, čo sme uviedli v podstate nultú časť tohto seriálu.

Za tú dobu sa kadečo zmenilo: záznam (letových) dát sme overili na viacerých našich modeloch a aj samotná podoba záznamového súboru sa trochu zmenila – sprehľadnila.

A ak sa niekto hneď na začiatku pýta, na čo vlastne sa dajú dáta zo Záznamu použiť, tak naša odpoveď znie, že to vlastne závisí len na fantázii modelára a jeho láske k číslam.

A keďže my čísla (a „hrátky“ s nimi) milujeme, tak sme na úvod pripravili takú (zdanlivo nepodstatnú) maličkosť: priebeh rýchlosti rozdielnych modelov pri štarte (z ruky aj z Katapultu), ale aj pri pristávaní. A navyše: ako pri tom pilot „čaruje“ s plynom.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 3. 9. 2017, 16:25 | Prečítané: 3448x

Hoci sme svojho času Aladina a jeho predpovede veterných pomerov dosť „zopsuli“, tak na jeho predpovede daždivých dní sa väčšinou bezproblémovo spoliehame.

A tak keď Aladin pred časom zrazu „hlásil“ relatívne pekný deň (bez dažďa, slabý vietor, kde-tu aj slnko) a na nasledujúce dni skôr dážď, povedal som si: „Buď teraz, alebo nikdy!“

Taktiež bolo treba odskúšať Mirážovo „rozšírené“ pozičné osvetlenie, neustále zdokonaľovaný záznam letových dát a tiež tzv. „letovú asistenciu“.

Okrem toho, Milan má stále v pamäti ten nevydarený štart Miráža z (jeho) ruky a tak bolo treba „vyliečiť“ túto jeho fóbiu (vždy úspešnými) štartmi z Katapultu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 16. 9. 2021, 08:16 | Prečítané: 3401x

Keď sme v polovici septembra (září) boli naposledy lietať s „DéGéčkom“, tak na záver sme prijali neochvejné rozhodnutie: Nabudúce jedine s osvetlením!

Tento motorizovaný vetroň, ktorý je prakticky celý biely, len s decentnými červeno-oranžovými „aplikáciami“, je v diaľke (obzvlášť zospodu) viac-menej šedý a počas letu (smerom k nám alebo od nás) sa nám viackrát stalo, že sme na chvíľu stratili istotu, kde model je a v akej je naozaj pozícii.

Tento „žalúdok-zvierajúci“ pocit isto každý pozná a hoci väčšinou trvá len pár sekúnd, tak môže pokaziť ten vznešený pocit z lietania s takýmto veľkým modelom.

Pri lietaní s modelmi vybavenými pozičným (cevaro) osvetlením, sa to väčšinou nestáva a keď už, tak len na chvíľočku - do najbližšieho bliknutia.

No a keďže sme si potvrdili naše predpovede, že DéGéčko nikdy nebude pomaly lietajúca „orchidea“, ale skôr riadny „rýchlik“, tak sme ho hneď vybavili aj rýchlomerom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 27. 9. 2018, 14:29 | Prečítané: 3012x

Začnem trochu okľukou:

Keď sa ma včera večer (môj mladší brat) Miroslav pýtal, či som bol lietať, tak som sa snažil vyjavenie krutej pravdy o havárii „Schwalbeho“ (Messerschmitt Me-262) zamaskovať inou - radoby pozitívnou správou: „Overil som platnosť piateho pravidla Modelárskych povier!“

Toto pravidlo hovorí: „Nechoď lietať viac ako raz v daný deň (napr. aj ráno, aj večer)“.

No a včera (štvrtok 6.9.2018) som bol lietať dvakrát: ráno aj večer.

A tak to aj dopadlo!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 7. 9. 2018, 15:18 | Prečítané: 2348x

Experimenty so štartom (niektorých) modelov z katapultu pomocou gumy sme zahájili niekedy pred štyrmi rokmi a od tej doby okúsili „slasti“ tohto spôsobu štartu viaceré naše modely.

A časom sa rozhodol pre realizáciu katapultu aj Miroslav.

To preto, že tiež má niekoľko modelov, u ktorých je štart hodom z ruky veľmi problematický, ak nie priam nemožný.

Lenže: niektoré naše modely sú pomerne veľké a hlavne ťažké, takže na ich štart by bolo potrebné paralelne „spriahnuť“ viacero (6 a viac) gúm.

Tu sa však natíska otázka, či by sa to nedalo vyriešiť inak, napr. dlhším katapultom.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 11. 9. 2021, 08:19 | Prečítané: 3119x

Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.

Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov.

Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope.

A tie tri malé modely?

To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov.

Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 5. 8. 2017, 16:58 | Prečítané: 3519x

Namiesto kráľa sme „dosadili“ Herculesa, ale zmysel tohto historického zvolania zostal rovnaký:

Len čo jeden Hercules „zmizol zo scény“, nič nám nebráni prevolávať na slávu inému "novému" Herculesovi.

….........................

O tom, ako „zmizol zo scény“ prvý (modro-šedý) Hercules, sme už písali.

Ale kde sa vzal ten druhý – červeno-biely?

A čo je to vôbec za model?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 30. 10. 2018, 12:54 | Prečítané: 2838x

K napísaniu tohoto článku ma nepriamo "vyprovokoval" akýsi modelár, ktorý sa na jednom modelárskom fóre pýtal, či v striedavom motore aj pri plnom plyne má prúd tečúci (ľubovoľnou) fázou podobu PWM.

Teória hovorí jedno, ale prax môže hovoriť niečo úplne iné.

A tak mi neostávalo nič iné, ako svoju zvedavosť uspokojiť meraním.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 2. 7. 2021, 08:30 | Prečítané: 8153x

Dušanov syn Dominik sa venuje spracovaniu videa na počítači. A aj keď je ešte iba študent strednej školy, je vidieť, že má na túto prácu skutočný umelecký cit. Z nakrútených videí dokáže zostrihať veľmi slušný záznam a dokáže k nemu pridať peknú hudbu. Dominik vytvoril aj akúsi videovizitku našej modelárskej stránky.

autor: Dominik Mičuda

pridal: mior

Komentáre: 3 | 22. 11. 2010, 11:42 | Prečítané: 4455x

Častokrát je modelár, ktorý lieta s maketou skutočného lietadla, sklamaný z jej letových vlastností.

Áno, maketa je niekoľkokrát menšia, Reynoldsove čísla sú úplne iné, ani rýchlosť spravidla nie je ani trochu maketová a navyše je tu problém hmotnosti.

Model je väčšinou nemaketovo ľahký a hlavne, rozloženie hmotností v modeli je úplne iné, ako v skutočnom lietadle.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 30. 8. 2021, 07:50 | Prečítané: 7960x

Už to je niekoľko rokov, čo „prišiel na svet“ Open Stabilizer softvér verzie Ed_10.

Od tej doby sme ho len my dvaja (Miroslav a ja) naflešovali do desiatok letových stabilizátorov RX3S, či už vo verzii „sólo“ alebo integrovaných s RC prijímačom Orange.

Okrem toho sme ho dali do sekcie Download, kde bol doteraz „stiahnutý“ n-krát.

Koľkokrát bol aj naozaj naflešovaný, to asi nikdy nezistíme.

A píše sa o ňom aj v modelárskom časopise.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 10. 12. 2021, 07:59 | Prečítané: 4101x

Tak táto tajomná šifra je akýmsi superkrátkym zhrnutím letových vlastností vetroňa, v závislosti od jeho hmotnosti.

Inak povedané: ak je vetroň ťažší, tak sa jeho kĺzavosť (schopnosť z danej výšky doletieť ďalej) paradoxne zväčší, ale (logicky) bude letieť kratšiu dobu.

Jasne a zrozumiteľne o tom píše Roman Vojtěch, alias Lomcovák na svojom webe lomcovak.cz.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 15. 12. 2021, 08:06 | Prečítané: 5438x

Dnes to bude málo rečí (rozumej textu), ale o to viac videí.

Konkrétne osem, ale zato krátkych.

Je na nich Miroslavov Convergence a štarty môjho Fantoma (3Phase) z Katapultu. Tak ako som to hneď prvý večer z piatich „letových“ dní predviedol Miroslavovi na Ďateline.

Niektoré videá sú robené už za pokročilého súmraku, čo sa odrazilo na kvalite video-signálu.

Avšak práve toto prítmie dodalo záberom na romantike a tajomnosti.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 27. 8. 2017, 10:14 | Prečítané: 3189x

Hoci to môže vyzerať, že vás chceme nalákať na ďalší zo série filmov o šarmantnom lupičovi Dannym (v hlavnej úlohe George Clooney), tak vedzte že nie.

Len sme použili takú nevinnú slovnú hračku, aby sme vám odľahčenou formou podali neformálnu správu o praktických testoch letového stabilizátora Orange RX3S s naflešovaným softvérom Ed_11.

Pretože práve v uplynulých dňoch (či skôr podvečeroch) sme absolvovali s rôznymi modelmi množstvo a množstvo letových hodín.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 26. 6. 2016, 17:15 | Prečítané: 3406x

Veď to poznáte: náhoda je blbec.

Asi pred týždňom, v rámci letových skúšok štvormotorového TwinStara (vlastne teraz už QuattroStara) v Majeri – v priemyselnom parku, som pri poslednej baterke stratil jednu krajnú vrtuľu.

Nasledovalo núdzové pristátie s miernym poškodením modelu.

A keďže sa už stmievalo, tak som sa rozhodol, že odletevšiu vrtuľu budem hľadať až nasledujúci deň – teda za vidna.

Nuž, druhý deň som prišiel, ale ani po usilovnom hľadaní, som pomerne malú (5-palcovú) vrtuľu, v šúpolí na kukuričnom strnisku, nenašiel.

Ale našiel som koptéru.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 17. 4. 2017, 11:45 | Prečítané: 2581x

To, že sa o využitie gýr a letových stabilizátorov v modeloch lietadiel už roky zaujímame, nie je žiadnym tajomstvom.

Viacero takých zariadení nám prešlo rukami a pred pár rokmi, nespokojní s ich vlastnosťami a možnosťami, sme si na báze Orange Flight Stabilizera RX 3S postavili a napísali program pre vlastný 3-procesorový letový stabilizátor, ktorému sme dali meno AssOrx.

Potom sa objavil Open Flight Stabilizer (opäť na báze RX3S) a napokon náš kamarát Edo Bovan na základe našich podkladov upravil program JohnaRB „k obrazu nášmu“.

Od tej doby máme Letové stabilizátory so softvérom „Ed“ namontované vo všetkých našich modeloch.

Medzi tým sa však objavili ďalšie letové stabilizátory, napríklad aj od (našej obľúbenej) firmy FrSky, zaintegrované do RC prijímača S8R.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 22. 11. 2021, 08:11 | Prečítané: 6194x

Elektronike sa venujem už viac ako päťdesiať rokov, ale prekvapenia, ktoré mi v súvislosti s rušením RC prijímača (40 MHz) pripravil regulátor v modeli Easy Star, boli nečakané.

Dôvodom boli pomerne vysoké prúdy, ktoré sú v elektropohonoch úplne bežné, ale pre klasického slaboprúdového elektronika sa zdali byť priam závratné.

autor: Janko O.

Komentáre: 13 | 8. 10. 2021, 07:51 | Prečítané: 11286x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 42198.02 kb