Hľadaný výraz: vnútorný odpor

Počet výsledkov: 185

Iný, možno výstižnejší názov tohoto článku by mohol byť: Vplyv napätia LiPol článkov na ich vnútorný odpor.

Už dávnejšie sme si všimli, že tá istá LiPol batéria nám pri rôznych "príležitostiach" vykazovala rôzny vnútorný odpor Ri. Opakované merania a ani merania inými metódami nepriniesli iné výsledky a tým pádom ani vysvetlenie vzniku nezrovnalostí.

Dokonca aj teplota batérie bola zhodná, tak kde je teda "zakopaný pes"?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 31. 1. 2022, 08:02 | Prečítané: 11956x

Rozšírený a upravený pôvodný článok.

...............................................

Pred časom (čiže pred asi dvanástimi rokmi), len tak z pasie, sme na skúšobnej doske zrealizovali merač vnútorného odporu (Ri) článkov LiPol batérií.

Dospeli sme k názoru, že subjektívny pocit, že nie je LiPolka ako LiPolka, by bolo dobre zhmatatelniť.

Čiže pomocou akéhosi merania zdôvodniť, prečo nie je LiPolka ako LiPolka.

Alebo radšej naopak: na základe meraní určiť vlastnosti LiPolky a tým jej vhodnosť na dané použitie.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 27. 6. 2021, 08:17 | Prečítané: 18400x

Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.

Je to pravda, nie je to pravda?

Alebo je to len ďalšia modelárska povera?

Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 29. 12. 2021, 08:08 | Prečítané: 6982x

Silová elektronika v našich modeloch prináša aj určité úskalia pri jej diagnostike.

Ako napríklad merať hoci len odber motora pri výbere vhodnej vrtule?

Klasická metóda - zaradiť do prúdovej vetvy rovno merací prístroj nie je práve najšťastnejšie riešenie, keďže ten má pomerne vysoký vnútorný odpor bočníka.

Ale dá sa to aj inak!

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 7 | 22. 10. 2012, 13:25 | Prečítané: 13917x

Čo sa však stane, ak paralelne zapojíme LiPolky s nerovnakými Céčkami?

Tzv. CÉČKA v zjednodušenej forme uľahčujú určiť, aký maximálny prúd je možné z batérie odoberať, ale v skutočnosti vyjadrujú, aký vnútorný odpor (Ri) batéria má.

Ale výpočet maximálnych odoberateľných prúdov pomocou vnútorného odporu by bol komplikovaný, preto výrobcovia "vymysleli" Céčka, kde je výpočet triviálny.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 6. 7. 2021, 08:29 | Prečítané: 16132x

Táto téma už je na tejto Web stránke spomínaná v niekoľkých článkoch (napr. Vnútorný odpor LiPol batérií, Kapacita LiPol batérií, Využiteľná kapacita LiPol), ale vždy len po kúskoch.

Teraz by sme chceli, aby to bolo všetko na jednom mieste.

Teda presnejšie povedané, bude to v dvoch dieloch:

tento prvý - úvodný, to je skôr také "predvarenie" problematiky.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 14. 12. 2021, 08:05 | Prečítané: 22982x

Krátko po tom, ako som si vyrobil merač vnútorného odporu LiPol batérií, tak ma môj brat Miroslav stále urgoval, aby som aj jemu vyrobil taký prístroj, aby vedel v akej kondícii sú pred začiatkom modelárskej sezóny jeho LiPolky.

Keďže taký prístroj nie je zase až taký jednoduchý, hľadal som spôsob, ako by si Céčka a vnútorný odpor (Ri) svojich batérií mohol zistiť v podstate každý modelár.

A tu je výsledok môjho snaženia.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 4. 6. 2021, 08:00 | Prečítané: 21181x

Dalo by sa povedať, že toto je vlastne akýmsi voľným pokračovaním článku "Je LiPol batéria vhodná do RC vysielača?". V ňom bol spomenutý problém prílišného vybitia (podvybitia) LiPol článkov a jeho dopad na zmenu parametrov batérie, hlavne kapacity a vnútorného odporu Ri, ale aj na jej životnosť.

Keďže problematika životnosti (je o nej zmienka aj v závere tohto článku) je príliš dlhodobou záležitosťou, sústredili sme sa na to, čo sa dá overiť v kratšom časovom horizonte.

A tak sme pokusnú LiPol batériu niekoľkokrát hlboko vybili a sledovali sme, aké to bude mať následky na jej kapacitu a vnútorný odpor. A že sme sa s ňou nijako „nemaznali“, to si môžete byť istí.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 9. 2. 2022, 08:07 | Prečítané: 12853x

Impulzom k napísaniu tohoto článku niekedy pred desiatimi rokmi bola pomerne búrlivá debata s názvom "Teorie okolo Lipol, Ri, "Céčka", max.odběry..." na jednom populárnom modelárskom fóre.

Jedným z aktérov diskusie tam boli predkladané niektoré "zaručené" informácie o čudesných vlastnostiach LiPol batérií, ktorým sa nám akosi nechcelo veriť.

Jednou z takých prapodivných vlastností LiPoliek mala byť nelinearita ich vnútorného odporu v závislosti od zaťažovacieho prúdu. Alebo inak: pri určitom odoberanom prúde je vraj vnútorný odpor (Ri) nejaký, avšak pri inom prúde je údajne úplne odlišný.

Považovali sme to za hlúposť, ale dotyčný to prezentoval tak suverénne, že sme si povedali: "Čo ak?" A tak sme to radšej zmerali.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 28. 1. 2021, 08:27 | Prečítané: 10848x

Oddávna si myslíme, že (z času na čas) zmerať vnútorný odpor (Ri) jednotlivých článkov našich LiPol batérií je dobrý nápad.

Správna starostlivosť predlžuje LiPolkám životnosť (a nám šetrí peniaze).

Keďže sa prístroj na meranie Ri nedá len tak úplne bežne kúpiť, tak sme si taký pred vyše 10-timi rokmi sami vyvinuli a aj vyrobili.

Najprv verziu pre dvoj- a troj-článkové LiPolky, no a potom aj „veľkú“ verziu, pre dvoj- až šesť-článkové LiPol batérie.

A podklady na ich výrobu sme dali voľne k dispozícii.

Máme vedomosť, že si tento náš Merač Ri naozaj aj niekoľko (či snáď viacero?) slovenských, českých a dokonca aj nemeckých modelárov vyrobilo.

Len sme nevedeli, nakoľko vierohodné jeho merania sú v porovnaní s inými meračmi.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 27. 11. 2021, 08:11 | Prečítané: 8043x

Prinášame ďalšiu verziu softvéru pre náš merač vnútorného odporu 2 až 6-článkových LiPoliek.

Okrem merania napätí a vnútorných odporov jednotlivých článkov a celej sady, vypočíta aj „Céčka“, maximálny odoberateľný prúd (pre pokles napätia o 10%) a tiež si pamätá poslednú nastavenú kapacitu meranej LiPol batérie.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 9. 3. 2014, 17:35 | Prečítané: 8568x

Veď to poznáte: pripojíte batériu k regulátoru a zaiskrí to. Niekedy to riadne „plesne“. Čím viac-článková batéria, tým silnejší je tento efekt.

Okrem toho, že sa človek niekedy až zľakne, tak to (elektrický výboj) devastuje povrch konektorov.

Existujú síce rôzne „udělátka“ na konektory, ale čoraz častejšie sa objavujú regulátory, ktoré už v sebe majú zabudovaný obvod, zamedzujúci iskreniu (Anti-spark circuit).

Zaujímalo nás, ako funguje.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 20. 12. 2021, 08:10 | Prečítané: 7601x

Toto je akési voľné pokračovanie článku „Po roku!“, ktorého názov asi radšej mal byť: „Po roku: čo na to ja?“ To preto, že som tam rozoberal následky, ktoré sa na mne, čoby pilotovi modelu, prejavili po roku nečinnosti.

V tomto druhom dieli sa budeme venovať tomu, ako sa rok nečinnosti prejavil na LiPol batériách.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 15. 4. 2011, 07:44 | Prečítané: 12789x

Nie je potrebné zdôrazňovať význam merania vnútorného odporu LiPol. Toto nakoniec veľmi pekne popisuje Janko O. na tejto Web stránke.

Nakoľko v mojich modelárskych a iných projektoch, používam v značnej miere zdroje LiPol, rozhodol som sa Jankom publikované labolatorné prevedenie merača 2-6 čl. zostav LiPol finalizovať a dostať to do podoby „čínskeho“ prevedenia, keď nie lepšieho, zodpovedajúceho súčasným trendom. To nakoniec posúdi každý sám, prípadne si to ďalej vylepší podľa svojich predstáv.

autor: Cyril K.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 7 | 26. 5. 2013, 10:03 | Prečítané: 8343x

Aby sme nikoho zbytočne nenaťahovali: jedná sa o dôkaz, že dlhodobé skladovanie plne nabitých LiPoliek neprospieva ich vnútornému odporu (Ri) a teda aj Céčkam (C-rate) a v konečnom dôsledku ani ich (pre pohon modelu) využiteľnej kapacite.

….....................

Vždy sme si hovorili, že na takéto porovnania by bolo najlepšie vziať dve rovnaké LiPolky a potom ich na niekoľko mesiacov odložiť.

Avšak jedna by bola v stave Store (3,80 V/čl) a druhá by bola plne nabitá (4,20 V/čl).

Nikdy sme to tak ale neurobili, pretože nám bolo ľúto len tak mírnix-dírnix riskovať znehodnotenie dobrých LiPoliek.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 3. 1. 2022, 08:00 | Prečítané: 5444x

No, dá aj nedá.

Ale takúto odpoveď ste asi nepotrebovali.

Takže poďme sa na to pozrieť podrobnejšie.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 9. 1. 2022, 08:00 | Prečítané: 7145x

Na modelárskych fórach sa s akousi nepravidelnou pravidelnosťou opakujú dotazy typu:

Aké LiPolky mám kúpiť?

Akú značku, od akého výrobcu?

Aké Céčka by batérie mali mať?

Stačia obyčajné, alebo radšej Nanotechy?

Aké ….. aké ..... aké?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 21. 11. 2021, 08:12 | Prečítané: 6915x

Problémy s kvalitou ale aj dopravou LiPol batérií z HobbyKingu na Slovensko nás primäli k „zúfalému“ činu:

Inšpirovaní radami skúsených a pravoverných, že (skoro) všetko z Číny je nanič a že LiPolky treba kupovať v tuzemsku, ale aj ostatné modelárske výrobky pokiaľ možno nečínske, takpovediac „značkové“, sme tak aj urobili.

A ako sme „dopadli“, sa dočítate ďalej.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 21. 10. 2022, 11:12 | Prečítané: 9248x

Spotrebovanou energiou v modeli s elektropohonom rozumieme z pohonnej batérie odobratý (elektrický) náboj v mAh, hoci to nie je úplne to isté.

Ale modelárov - milovníkov strelných zbraní by výraz „odobratý náboj“ mohol desiť, pretože by v nich možno evokoval možné nepríjemné legislatívne opatrenia :) .

…....................

Je zrejmé, že LiPol batériu nie je vhodné „vycucať do mrte“, pretože by to mohlo mať za následok jej nezvratné poškodenie.

Ale koľko energie (náboja) je možné spotrebovať, aby bol let síce čo najdlhší, ale súčasne v LiPolke zostalo dostatočné množstvo mAh, aby jej to neskracovalo životnosť?

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 18. 11. 2021, 08:41 | Prečítané: 4876x

Takmer štyri roky existencie našej, na modelársku techniku orientovanej web stránky, nás oprávňuje na určité bilancovanie, či snáď priam na štatistiku.

Pravdu povediac, modelárstvo na Slovensku je (mierne povedané) trochu konzervatívne.

Na vlastnej koži sme mali tú česť okúsiť odpor mnohých modelárov pri presadzovaní - zavádzaní niektorých (v podstate nijak prevratných, skôr do tej doby málo obvyklých) technických noviniek.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | 13. 11. 2013, 13:06 | Prečítané: 7869x

Pôvodne som mal pre tento článok pripravený "vtipný" názov: "Ako merať prúd otáčkomerom", ale potom Miroslav prišiel s ešte vtipnejším názvom: "Ako merať otáčky ampérmetrom" a tak sme to radšej nechali tak.

K napísaniu tohto článku nás priviedla myšlienka, či by bolo možné, ak poznáme parametre motora (napäťovú konštatntu - Kv (otáčky na Volt) a odpor vinutia - Rd), určiť jeho prúdový odber a otáčky.

Konkrétne: ak poznám veľkosť odoberaného prúdu, tak určiť jeho otáčky, bez ohľadu na použitú vrtuľu. Alebo: ak poznám otáčky vrtule (motora), tak stanoviť veľkosť prúdu.

Odpoveď znie: MOŽNÉ TO JE !

autor: Janko O.

Komentáre: 13 | 20. 2. 2022, 08:07 | Prečítané: 17926x

Superkondenzátor (anglicky supercapacitor, ultracapacitor, EDLC - Electric Double Layer Capacitor) je elektrotechnická součástka, která se vyznačuje schopností rychle akumulovat a následně odevzdat značné množství elektrické energie.

Výhodou superkondenzátorů je vysoká životnost a účinnost, možnost opakovaného nabíjení a vybíjení vysokými proudy (typicky desítky a stovky ampér), velmí nízký vnitřní odpor (řádově menší než například u LiPol akumulátorů), schopnost pracovat za velmi nízkých provozních teplot, navíc netrpí paměťovým efektem.

Jaké mají superkondenzátory uplatnění v současné RC modelářské technice a jaká je v této oblasti čeká budoucnost?

autor: Michal Černý, úvod pripravil: Michal Nováček

Komentáre: 1 | 22. 3. 2015, 10:12 | Prečítané: 6000x

Teda, musím túto vetu trochu upresniť.

Nemyslím tým nezdravé opaľovanie z jednej strany tela (podľa smeru vetra), ani pohľad do Slnka pri lietaní v štýle „najlepšie to nosí nad hlavou a proti slnku“.

A musím poupraviť aj kategóriu modelárov – tento článoček sa bude týkať najmä elektromodelárov.

autor: mior

Komentáre: 1 | 3. 9. 2020, 16:25 | Prečítané: 8066x

V návodoch na inštaláciu RC vybavenia do celokompozitových (uhlíkových kompozitových) modelov býva upozornenie, že anténa prijímača musí byť umiestnená mimo trup (drak) modelu, inak môže byť príjem signálu RC vysielača zhoršený alebo úplne znemožnený.

To je zapríčinené tým, že uhlíkové kompozity nie sú izolanty ako napr. laminát, ale majú určitú elektrickú vodivosť.

Zaujímalo nás, aká veľká tá vodivosť v skutočnosti je.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 21. 9. 2021, 07:58 | Prečítané: 10994x

Rýchlosť, to je modelárska droga.

Často sme ochotní svojmu modelu odpustiť nie práve brilantné letové vlastnosti, ale určite mu neodpustíme, že letí pomalšie ako kamarátovo "žihadlo".

Čo teda robiť, aby z pomyselných rýchlostných duelov vychádzal ako víťaz práve náš model?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 26. 12. 2021, 07:49 | Prečítané: 11413x

Áno, priznávame sa, že nás fascinujú zábery (skutočných - dopravných) lietadiel počas vzletu (štartu), ale obzvlášť počas pristávania.

Tie magické (a často aj dramatické) okamihy priblíženia, podrovnania, dotyku podvozku s dráhou, brzdenia a následného zastavenia.

Avšak nie na všetkých videách je tak krásne vidieť tú intenzívnu a rôznorodú snahu o zníženie rýchlosti lietadla tak, ako to vidno na videu, ktoré sme našli.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 20. 11. 2021, 08:18 | Prečítané: 6634x

V 1. časti tejto minisérie boli uvedené schémy zapojenia merača a dnes bude popísaný princíp merania vnútorného odporu LiPol batérií.

My sme použili metódu merania, ktorá sa nám javila ako najmenej problémová a hlavne nenáročná na súčiastky použité v merači. Súčasne sme chceli, aby bol merač malý a nebolo nutné k nemu pripájať ešte ďalšie meracie prístroje.

Jedinou nevýhodou je to, že metóda vyžaduje meranie v dvoch krokoch: meranie bez záťaže a meranie so záťažou. Alebo inak povedané: najskôr sa napätia zmerajú vtedy, keď prúd z batérie neodoberáme a potom sa tie isté napätia zmerajú v stave, keď z batérie odoberáme známy prúd.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 25. 9. 2012, 10:24 | Prečítané: 11416x

Poznámka od Janka O.:

Niekoho môže prekvapiť, prečo tu predkladáme Danov článok, ktorý je venovaný nejakému „polotovaru“.

No Dano popisuje na čo a ako sa dá spomínaný modul použiť. Ale okrem tohto použitia nás Dano inšpiroval …

My máme s týmto modulom určitý „zámysel“ a tento článok vás má takpovediac „predvariť“ a neskôr sa na tento článok len odvoláme.

Bližšie na konci (článku).

autor: Ddano007

úvod (a záver) pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 9. 8. 2021, 08:05 | Prečítané: 3562x

Niekto môže vyčítavo povedať: „Čo to má spoločné s modelárstvom?“

A má pravdu.

Pravdu povediac, zdanlivo nič, alebo len málo, ale ako sa hovorí: „Niekedy (niekomu) sa to môže hodiť.“

Skrátka, dá sa využiť merač vnútorného odporu MODELÁRSKYCH LiPol batérií na meranie vnútorného odporu NEMODELÁRSKYCH olovených akumulátorov?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 30. 6. 2014, 10:26 | Prečítané: 8641x

Pôvodne toto nemal byť samostatný článok, ale mailová odpoveď jednému nášmu vernému návštevníkovi.

Pán Vojtech Hájek z Bratislavy sa na nás obrátil s dotazom v duchu nadpisu tohto článku.

My sme mu aj odpoveď pripravili, ale ani za nič sa nám nedarilo poslať pánovi Hájekovi spätný mail.

A tak sme zvolili túto cestu s odôvodnením, že spomínaná problematika môže zaujímať aj ostatných modelárov.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 6. 1. 2022, 08:04 | Prečítané: 7360x

Mnohí (aj skúsení) modelári tvrdia, že v zime (za nízkych teplôt) im ich pohonná LiPol batéria v modeli vydrží „ťahať“ kratšie, ako počas letných (teplých) dní.

Navyše sme si to v uplynulých dňoch sami overili na našich konvertoplánoch.

Na druhú stranu tvrdíme, že kapacita LiPolky sa s jej teplotou nemení.

Tak ako je to?

Kto klame? Kto sa mýli? Alebo je to „trochu“ inak?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 29. 1. 2022, 08:15 | Prečítané: 4834x

Hneď na začiatku tejto časti článku je treba priznať, že vyznávači viacčlánkových (viac ako 3-článkových) batérií majú v jednom pravdu:

Stačia im regulátory na nižšie prúdy, ktoré spravidla bývajú trochu lacnejšie a aj vodičmi tečú nižšie prúdy, čo znamená, že môžu byť tenšie.

Ale keďže každá minca má dve strany, poďme sa pozrieť na tú druhú - odvrátenú.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 21. 6. 2021, 07:57 | Prečítané: 24115x

Nie že by firma Allegro nevyrábala 200-Ampérový prúdový senzor typu ACS758-200B-PFF.

Áno, vyrába. Ale my momentálne taký nemáme.

A keďže sme (ako vždy) nedočkaví, tak sme sa rozhodli upraviť taký, ktorý sme mali naporúdzi: 150-Ampérový.

Myšlienka bola jednoduchá: presne definovanú časť prúdu „odviesť“ mimo senzor tak, aby netiekol cez senzor, ale cez „bočník“.

A potom už len stačilo v telemetrickom module zmeniť konštantu senzoru z 13,3 na 10 mV/A.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 3. 2020, 16:13 | Prečítané: 2317x

Teraz, keď je vonku chladno, sa skoro každý deň na modelárskych fórach objaví žiadosť začínajúceho modelára o pomoc pri riešení problému: dotyčný deklaruje problémy s regulátorom, no nakoniec sa spravidla ukáže, že tým pravým vinníkom je "prechladnutá" pohonná LiPol batéria.

Konkrétne: na vine je závislosť vnútorného odporu (Ri) batérie na teplote.

V súvislosti s tým sa vynárajú nasledovné vzťahy: "Zmena Céčok LiPol článkov pri zmene teploty".

No oveľa názornejšie to vyzerá takto: "Veľkosť maximálneho odoberaťeľného prúdu z LiPol článkov v závislosti od ich teploty".

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 7. 11. 2021, 08:00 | Prečítané: 11724x

Alebo: AKO STRELIŤ CAPA?

Tento (nemodelársky) článok vznikol ako reakcia na „zasvätené“ komentáre návštevníka našej web stránky s nickom „okoloidúci“ k článku „Tichá noc, svätá noc … a šťastné a veselé ...“.

Začalo to tým, že hodnovernosť tohto rýdzo pravdivého príbehu, uvedeného v závere článku, spochybnil (čo ma naozaj dosť rozľútostnilo) touto vetou:

„Pekná bájka, len má jednu chybu, z uhlíkového mikrofónu ste do elektrónového zosilňovača, len tak na dva drôty nedostali ani prd“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 26. 12. 2013, 12:35 | Prečítané: 6555x

Nuž, aby sme vám pravdu povedali, tak sme v rozpakoch.

Jednoznačnú odpoveď pre vás nemáme.

Overovacím meraním sme pôvodnú teóriu, že bežné (elektrolytické) kondenzátory majú „nejaký“ ESR a Low ESR kondenzátory ho majú výrazne (násobne, či rádovo) menší, sme nepotvrdili.

Ale všetko zlé je na niečo dobré: zistili sme, že „obyčajné“ (teda nie Low ESR) elektrolytické kondenzátory vôbec nie sú také zlé (čo sa ESR týka), aby sme ich zatracovali a na ich úkor na piedestál slávy stavali tie „ospevované“ Low ESR.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 31. 7. 2021, 07:53 | Prečítané: 6334x

Upravený a doplnený pôvodný článok.

Vo viacerých článkoch na našej Web stránke sme dostatočne zdôraznili význam vnútorného odporu pohonnej batérie, ale pojem "kapacita" sa akosi ocitol na vedľajšej koľaji.

Teraz nám to prišlo ľúto a pokúsime sa to vykompenzovať.

Samozrejme máme na mysli kapacitu pohonnej batérie s dôrazom na LiPol.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 27. 9. 2021, 08:14 | Prečítané: 16508x

Keď sme pred vyše siedmimi rokmi na našej Web stránke uverejnili článok Stana Valenta s názvom "Blikač na 5V pre lietadlo", netušili sme, že to bude jeden z najúspešnejších článkov so závratným nárastom čítanosti.

Nečudo. Veď aj my s mojim bratom Miroslavom sme si povedali, že niečo také "ďalekonosné" s výkonovými LED diódami na našich modeloch plánujeme. Akurát nám jedna LED dióda "bola málo" a v niektorých prípadoch sme požadovali, aby aspoň jedna svietila trvale.

A preto nám bolo jasné, že napájanie z 5-Voltového "palubného" rozvodu vyhovovať nemusí.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 27. 12. 2021, 08:02 | Prečítané: 18269x

Väčšina modelárov presadzuje zásadu: Len nič nemerať!

A drvivá väčšina modelárov má ešte „vyššiu“ zásadu: Len nič nepočítať!

Lenže my sme takí voláki "opační".

Keď ideme do nového projektu, tak čo sa dá (teoreticky) vypočítame alebo nasimulujeme – v počítači.

A čo sa vypočítať alebo nasimulovať nedá (alebo to nevieme), to zmeriame.

A až potom začneme projekt realizovať.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 21. 8. 2021, 08:20 | Prečítané: 2596x

Na prvý pohľad je odpoveď na túto otázku jasná.

Ale bude taká jasná aj pri druhom pohľade, alebo pri podrobnejšej analýze?

No, nie sme si istí.

Máme na mysli alarm poklesu napätia pohonnej LiPol batérie a máme na mysli, že táto hodnota je/bude nastavená na telemetrii alebo aspoň na nejakom vhodnom akustickom signalizátore v modeli.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 10. 10. 2021, 07:51 | Prečítané: 7996x

Článok z 29.6.2010.

Janek Ledecký vo svojej piesni spieva: "Sliby se maj plnit o Vánocích".

No, Vianoce síce nie sú, ale my svoj sľub aj tak plníme a po častiach prinášame naše "know how" ku stavbe prístroja, ktorým si môžete zmerať kondíciu svojich LiPoliek.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 22. 9. 2012, 09:05 | Prečítané: 10893x

Jedným z najdôležitejších parametrov striedavého motora je napäťová konštanta Kv. Tá udáva, koľko otáčok by mal motor „dať“ na každý Volt privedeného napájacieho napätia (z pohonnej batérie).

A keďže mnohé fyzikálne deje sú reverzibilné, to znamená, že fungujú „tak“, ale aj „onak“, čiže naopak, zaujímalo nás, či to funguje aj v súvislosti so spomínanou napäťovou konštantou.

Skrátka, ak motor niečím roztočíme, či sa na jeho svorkách objaví napätie, ktorého veľkosť je daná akousi invertovanou napäťovou konštantou. Či existuje závislosť, niečo ako Volty na otáčku a či by sa tak nedali zistiť parametre neznámych motorov.

Odpovieme rovno: Dá sa to!

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 27. 2. 2022, 08:03 | Prečítané: 22187x

Ak sa vám ten nadpis zdá byť akýsi povedomý, tak možno preto, že sme minule uviedli článok s názvom: USB konektory prepojujúce krídla s trupom.

A ak sa pýtate, prečo nás zrazu trápia USB konektory z počítačovej branže, tak preto, že ich občas použijeme na prepojenie serv v krídlach s prijímačom v trupe, tak ako o tom píšeme v onom článku.

A ak sa (ešte stále) pýtate, čože nás to práve teraz tak trápi, tak vedzte, že je to reakcia na komentár (k tomu článku), ktorý napísal český modelár Miro. A jeho zvedavosť, že koľko asi tak znesú USB konektory, sa preniesla aj na nás a bola pre nás inšpiráciou k meraniu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 17. 4. 2021, 08:13 | Prečítané: 8684x

Keď sme v apríli 2013 uviedli prvú časť pojednania o znižujúcej sa kvalite LiPo batérií a neskôr v máji uviedli druhé pokračovanie, povedali sme si s bratom Jankom, že chtiac – nechtiac v zmysle nedôvery voči nálepkám na lipolkách budeme musieť prejsť na vyššie hodnoty udávaných Cé. Ak pred štyrmi rokmi zakúpená lipolka skutočne vyhovovala určenému pohonu, dnes to už tak jednoznačne povedať nemôžeme.

autor: mior

Komentáre: 3 | 7. 11. 2022, 08:56 | Prečítané: 8772x

(voľne šíriteľné)

….....................................

Plány tejto mojej bezpečnostnej palubnej poistky dávam voľne k dispozícii.

Hocikto si to môže vyrobiť, ba dokonca aj predávať!

Článok obsahuje plány a popisuje skúsenosti so stavbou.

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 5. 1. 2020, 08:31 | Prečítané: 2801x

Keďže si myslíme, že pre modelára je dôležité poznať stav svojich pohonných batérií, konkrétne ich Céčka, stále sa snažíme nájsť čo najjednoduchší spôsob ako zmerať Ri (Resistance internal).

Pretože to, ako dobre bude „ťahať“ batéria vo vašom elektropohone, závisí v prvom rade práve od jej vnútorného odporu.

Dnes prinášame ďalšiu jednoduchú metódu merania Ri pomocou multimetra a to metódu impedančnú.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 24. 3. 2021, 08:01 | Prečítané: 17722x

Opět nastal čas, abych zaktualizoval přehled modelářských silových konektorů, který tu patří k nejčtenějším článkům.

Tentokrát se podíváme na konektor XT60U, který se objevil v prodeji zhruba v půli minulého roku.

Rozšiřuje populární žlutou rodinku ne Simpsonů ;), ale silových konektorů, používaných hlavně pro spojování pohonných akumulátorů s elektronickou výbavou RC modelů.

autor: Michal Nováček

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 7. 11. 2023, 09:18 | Prečítané: 3839x

Pokračovanie článku o životnosti LiPo.

autor: Janko O.

Komentáre: 22 | 21. 12. 2021, 08:06 | Prečítané: 27919x

Článok z 26.6.2010

"Všetko zlé je na niečo dobré" - hovorí ľudová múdrosť.

Keďže mizerné počasie, ktoré panovalo v uplynulých dňoch, nedovoľovalo nielen lietať, ale ani vykonávať óóóbrovské množstvo rozmanitej práce, ktoré si manželka pre mňa pripravila, tak nečakane vzniknutý voľný čas som venoval dokončeniu merača vnútorného odporu batérií (Ri).

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 18. 9. 2012, 09:46 | Prečítané: 9605x

My sme síce so spaľovákmi „skoncovali“ niekedy pred vyše 30-timi rokmi, ale poznáme mnoho modelárov, ktorí vôni spáleného ricínového oleja stále nedokážu odolať.

Za tie roky sa mnohé zmenilo a tak niektorí priaznivci „čuďákov“ vybavili svoje modely obvodom, ktorý zabezpečuje stabilný žeraviaci prúd pre sviečku z NiCd/NiMH/LiPol batérie, umiestnenej v modeli.

Tento obvod môže súčasne zlepšiť chod motora v niektorých režimoch (napr. pri nízkych otáčkach) „prižhavovaním“ žeraviacej sviečky.

Náš modelársky kolega a kamarát István Magi takýto obvod vyvinul, vyrobil a časom ešte zdokonalil.

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

úvod a komentár: Janko O.

Komentáre: 0 | 13. 8. 2021, 08:12 | Prečítané: 3115x

Dnes „opustíme“ rodinu profilov, ktoré sa na krídlach rekreačných modelov príliš často nevyskytujú, teda už sa nebudeme venovať profilom symetrickým.

Doteraz nám dobre poslúžili, aby sme na ich jednoduchosti vysvetlili základné vlastnosti aj ostatných skupín profilov.

Skrátka: vezmeme symetrický profil a mierne ho prehneme (podobne ako luk). A dostaneme profil nesymetrický.

A práve takéto profily sa na krídlach modelov, ale aj skutočných lietadiel, vyskytujú najčastejšie.

Takže asi na to bude nejaký závažný dôvod?!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 7. 2. 2022, 08:04 | Prečítané: 6197x

Tematicky by tento článok patril skôr do série: Zapojenie batérií – paralelne či sériovo.

Ale tým by mohol uniknúť pozornosti tých, ktorí problém spájania batérií riešiť nemusia.

Ide o to, že v mnohých diskusiách o paralelnom zapájaní LiPol batérií (ale dokonca aj BECov) sú potenciálni záujemcovia doslovne strašení „besnými“ účinkami zlomyselných vyrovnávacích prúdov.

Je všeobecne známe, že ľudia sa najviac boja toho, čo nepoznajú. A tak sme sa rozhodli vyrovnávacím prúdom „strhnúť masku“ a odkryť ich skutočnú povahu.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | 30. 6. 2021, 08:26 | Prečítané: 9626x

V prvej časti tejto série článkov sme uviedli nasledujúcu predtuchu:

"Sme si vedomí, že na túto tému existujú zásadné a skalopevné názory, pričom ten náš je zrejme menšinový. Cez to všetko sa pokúsime statočne odolávať a argumentovať, aby sme čestne obhájili svoje názory."

Že to vyvolá vlnu odporu, to sme - ako vidno, tušili, ale že to bude až taká "Tsunami", to nám ani vo sne nenapadlo.

autor: Janko O.

Komentáre: 35 | 12. 7. 2021, 08:14 | Prečítané: 17826x

Už dávnejšie vypukla vášnivá diskusia o vplyve odberu serv na rušenie prijímača.

Teraz máme na mysli skôr rušenie šírené napájaním palubného systému a nie klasické rušenie do antény RC prijímača. K tejto problematike máme niektoré, možno aj prekvapivé poznatky.

Asi pred siedmimi rokmi sme uskutočnili sadu meraní tohoto zamerania ako reakciu na článok v RCR.

Nebudeme popisovať všetky merania, spomenieme len tie, ktoré priniesli kladné výsledky:

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 25. 2. 2021, 08:04 | Prečítané: 11474x

V mnohých našich článkoch na tejto Web stránke sa uvádza: "Odber z pohonnej batérie v modeli meriame pomocou prúdového senzora ...", alebo: "Priebeh prúdov tečúcich medzi batériou a regulátorom a tiež medzi regulátorom a motorom sme snímali pomocou prúdového senzora ...".

A v ďalších článkoch sme jednotlivé prúdy paralelne spojených BECov merali tiež pomocou prúdových senzorov.

Z toho jasne vyplýva, že je to naša obľúbená súčiastka, ale čo to vlastne prúdový senzor je a ako ho môže modelár využiť?

autor: Janko O.

............................

Poznámka: Za povšimnutie stojí aj "roztomilá" diskusia, ktorú rozprúdil diskutér Roman.

Komentáre: 18 | 18. 5. 2021, 07:51 | Prečítané: 13370x

Vzhľadom na to, že sa výrazne ochladilo a už sa na nás "teší" pani zima, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 6. 10. 2021, 07:46 | Prečítané: 6278x

Táto časť minisérie prináša "hex" súbory, ktoré sa "napália" do mikrokontroléra a ukazuje nastavenie programátora tak, aby bol obvod správne konfigurovaný.

Ďalej upozorňuje na súčiastky, ktorých hodnota môže ovplyvniť presnosť merača.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 9. 2012, 09:17 | Prečítané: 8305x

Každý modelár to pozná: Keď má model dostatočnú výšku, môže ju premeniť na rýchlosť.

A naopak: Keď má model dostatočnú rýchlosť, môže ju premeniť na výšku.

Ale otázka znie: Koľko za koľko? Čiže, aký je "výmenný kurz"?

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 8. 6. 2021, 14:37 | Prečítané: 9223x

Chváliť sa, prikrášľovať a slovne "vylepšovať" parametre svojho modelu, to je ľudské.

Dá sa povedať - modelársky ľudské.

Len sa to nesmie príliš preháňať...

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 2. 5. 2021, 08:14 | Prečítané: 9554x

Mali sme pripravený aj záložný názov: Vlastnosti profilov lietadiel (modelov) videné „jednoduchými očami“, ale obávali sme sa, že by to niekto chápal ako voľné pokračovanie seriálu o "jednoduchej" Márii.

A tak sme radšej zvolili tento „oficiálnejší“ názov.

My vám však nechceme ukázať vlastnosti profilov prostredníctvom „oficiálnych“ (zložitých a otravných) teórií.

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 23. 1. 2022, 08:17 | Prečítané: 6166x

Mnohí modelári síce v zime lietajú (a zase iní zásadne nie), ale nie všetky modely sú na zimné lety vhodné a tak aj ich pohonné LiPol batérie sa ukladajú na "zimný spánok".

Pravdu povediac, na zimný spánok by ich mali "pekne krásne" uložiť ich majitelia, ak chcú, aby im na začiatku nasledujúcej letovej sezóny ich LiPolky spoľahlivo slúžili.

Sú aj takí, čo na to "kašlú", ale my ostatní, čo zvykneme na rozlúčku "vybozkávať" a slzami zvlhčiť každé Euro alebo korunku, kým ich pustíme z ruky, radšej nasledujúce riadky berieme vážne.

autor: Janko O.

Komentáre: 18 | 8. 11. 2021, 08:14 | Prečítané: 28333x

V prvom článku o sériovom alebo paralelnom zapájaní batérií je spomínané, že sme s bratom Miroslavom zaviedli "unifikáciu" v LiPol batériách. Sú tam spomenuté aj pádne dôvody, ktoré nás k tomu viedli. Aby sme mohli jednoducho vykonávať prevody pohonu z jedného typu baterky na iný, zaviedli sme si novú "pseudojednotku" (ale "virtuálna" znie lepšie), ktorá by do tejto problematiky mohla vniesť jasno. Dali sme jej síce prapodivné, ale výstižné meno ČlánokAmpérHodina.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 14. 6. 2022, 10:09 | Prečítané: 6783x

S postupným zväčšovaním rozmerov modelov lietadiel a so zvyšovaním počtu použitých serv, narastajú aj problémy s "palubnou" elektro-inštaláciou.

Celkom logicky sa bránime použitiu Power Boxu, ale zrazu zistíme, že len tak jednoducho servá do prijímača "napichať" nestačí a že musíme medzi zdroj, servá a RC prijímač zapojiť ešte "niečo".

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 5. 10. 2023, 09:46 | Prečítané: 13229x

V poslednom období sme zverejnili niekoľko článkov, v ktorých sme si posťažovali, že niektoré modelárske výrobky nedosahujú parametre, ktoré na nich samotní výrobcovia okázalo deklarujú.

A pritom to sú úplne nové, nebehané, neopotrebované výrobky: máme na mysli Céčka LiPol batérií.

Inokedy zase výrobok vôbec nezapadá do kategórie, do ktorej ho výrobca „hrdo“ zaradil: napr. falošné regulátory typu Opto.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 23. 5. 2013, 09:30 | Prečítané: 6339x

Súdiac podľa toho, ako sa na HobbyCity rozbehol predaj „telemetrických“ modulov DFT, DJT a prijímačov D8R firmy FrSky, je možné konštatovať, že záujem o telemetriu medzi modelármi rastie. Zatiaľčo na HiModel je možné kúpiť aj nejakú „bižutériu“ k tomuto systému, na HC nie je (zatiaľ) nič. Dokonca ani napäťové senzory. A keďže ich cena na HiModel je vyše 5 US Dolárov (a k tomu ešte poštovné), prinášame návod, ako si taký senzor vyrobiť za pár centov a tiež návod, ako si nastaviť s tým súvisiaci FrSky alarm.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 14. 9. 2010, 17:38 | Prečítané: 17942x

Většina modelářů, jakmile “uchlastá” motor svého modelu, vyšroubovává svíčku a vysouší válec i svíčku, aby ji pak znovu zašroubovávali. Je to jednak časově náročné a jednak to v sobě nese nebezpečí poškození svíčky nebo závitu v hlavě válce.

Jak jsem zjistil, ne vše, co platí pro velké motory, lze uplatnit na ty maličké, ale způsob “vysušeni” válce a svíčky startováním s plně sešlápnutým pedálem “plynu”, který jsem v minulosti nesčetněkrát úspěšně použil u své staré škodovky s karburátorovým motorem, stejně jako teď u svého 2,5ccm Kyosha, platí i tady.

autor: Jan Cinger

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 31. 5. 2021, 08:18 | Prečítané: 13647x

Lineárne BECy, ktoré sú súčasťou regulátorov, bývajú dimenzované na odber 1 A, 2 A, alebo maximálne 3 A (aj to len krátkodobo).

Ale to niekedy nestačí a tak dobrú službu môže poskytnúť UBEC (spínaný BEC - menič). Alebo je možné zapojiť viac BECov a vo veľkých modeloch sa používajú samostatné (spravidla NiCd) batérie na napájanie RC prijímača a serv.

A pre zvýšenie spoľahlivosti bývajú zdroje dva, zapojené tak, aby pri výpadku alebo vybití jedného, bol plnohodnotne zastúpený druhým.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 11. 10. 2023, 11:20 | Prečítané: 13161x

Magnetické uchytenie rôznych častí modelu (napr. kabíny) je medzi modelármi veľmi populárne a aj my ho radi používame.

Niekedy potrebujeme, aby bolo uchytenie pomerne pevné, ale použitý magnet musí byť malý. Dá sa to dosiahnuť správnou konštrukciou "magnetického obvodu".

Výraz "magnetický obvod" sme dali do úvodzoviek, akoby to bola akási rarita, a pritom je to fyzikálny pojem. Podobne, ako elektrický obvod. Keď je nesprávne uzatvorený elektrický obvod, každému je jasné, že "to" asi nebude dobre fungovať, ale že by mal byť správne uzatvorený aj magnetický obvod, to takmer nikoho netrápi.

Skrátka, magnet vraj má "držať" a basta.

autor: Janko O.

Komentáre: 13 | 10. 7. 2021, 08:34 | Prečítané: 13359x

Články s názvom "Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?" si už prečítalo veľké množstvo modelárov. A z našich administrátorských prehľadov vyplýva, že aj po vyše deviatich rokoch od ich uvedenia, toto číslo denno-denne narastá.

Preto sme sa rozhodli ich znovu "oprášiť", túto tému opäť pripomenúť, čo zrejme mnohí pochopia tak, že zase "dráždime kobru bosou nohou".

__________________________________________

Na tejto Web stránke sa dosť často spomínajú pohonné batérie, samozrejme najviac LiPol.

Píše sa o kapacite, o vnútornom odpore, o tzv. Céčkach.

V inom článku sa píše o paralelnom zapojení BECov. Ale ako je to s batériami? Zapájať ich paralelne či sériovo?

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 14. 6. 2021, 08:02 | Prečítané: 51534x

Ešte niekedy pred ôsmimi rokmi ma náš menovec Roman O. zo Slovenskej Ľupče, ktorý na stretnutí "obrov" v Gôtovanoch nádherne lietal so sedem metrovým motorizovaným vetroňom, s netypicky umiestneným motorom nad špicou trupu, požiadal o radu ohľadne kabeláže k servám, umiestneným ďaleko od RC prijímača.

Trochu ma tým zaskočil, pretože hoci po takýchto modeloch tajne túžim, sám s "obrami" žiadnu praktickú skúsenosť nemám.

Nechal som to nejaký čas "uležať", ale potom som zrealizoval niekoľko pokusov a meraní.

autor: Janko O.

Komentáre: 38 | 30. 5. 2021, 08:40 | Prečítané: 12282x

Už dávnejšie sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.

V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra.

Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz.

Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 17. 12. 2021, 08:01 | Prečítané: 6875x

So záujmom sledujem vašu stránku a v poslednom čase ma zaujali články týkajúce sa akumulátorov a snaženie o predĺženie ich životnosti.

Priznám sa, že v tomto smere som bol doteraz dosť lajdák a akumulátory som nechával plne nabité pri izbovej teplote.

Teraz som pokročil aspoň v tom, že už aspoň zvažujem, že sa bude o ne trochu starať.

Prvý krok je dostať ich do "storage" stavu, čiže do stavu kedy je v nich energia, resp. náboj, ktorý vytvára napätie cca. 3,8V/článok.

autor: Tomáš Lancz

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 14. 9. 2021, 08:16 | Prečítané: 5133x

Na napájanie palubnej inštalácie v našich modeloch čoraz častejšie používame UBECy, čiže spínané BECy v samostatnom vyhotovení - čiže nie ako súčasť regulátora (ESC).

Hlavným dôvodom je bezpečnosť – spoľahlivosť napájania komponentov modelu, obzvlášť pri použití dvoch UBECov a zlúčení ich výstupných napätí pomocou dvojitej Schottkyho diódy.

Spínané BECy, či už ako UBECy alebo SBECy (ako súčasť regulátora), majú totiž voči lineárnym BECom výhodu (väčšinou) vo vyššej prúdovej zaťažiteľnosti, ale hlavne v tom, že sa oveľa menej hrejú, takže zvýšený prúdový odber zvládajú dlhodobejšie.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 2. 12. 2021, 08:40 | Prečítané: 5458x

Lietať sa veľmi nedá a tak sa poďme venovať aspoň modelárskej teórii – profilom.

Opäť zdôrazňujeme, že náš pohľad na profily nebude príliš teoretický, ale tak ako sme už v prvej časti uviedli:

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob:

- ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 30. 1. 2022, 07:59 | Prečítané: 6684x

Tak, tu je tretí diel. Sú tu popísané základné rutiny programu a ako fungujú, aké hardvérové funkcie som použil. Chcel som to napísať tak, aby to bol nejaký návod, akým systémom som to riešil, keby sa tým dakto chcel inšpirovať. Nechcel som, aby to bol preklad datašítu, teda vysvetľovať, ako funguje generátor PWM, to si každý podrobne prečíta v datašíte.

Tým návodom som mienil aj to, aby ten, kto sa tým bude chcieť inšpirovať, to nezobral , tak že toto skopírujem sem, toto tam a pôjde to. Ale len popis princípov činnosti. Aby ten, kto by to chcel použiť, to bral len ako pomôcku, aké hardvérové funkcie sa na to dajú použiť a ako ich použiť v softvéri. Aby sám rozmýšľal, čo od toho bude on chcieť a spravil si to podľa svojich požiadaviek.

autor: Andrej B.

Komentáre: 4 | 5. 12. 2011, 17:15 | Prečítané: 7379x

Vo viacerých článkoch na tejto Web stránke sme riešili problematiku BECov, Záložných zdrojov, Power Boxov, ale akosi "potichu" sme predpokladali, že konektory, ktorými sú tieto zariadenia zakončené, znesú všetko a preto nie je potrebné sa nimi vôbec zaoberať.

Ale v modeloch s viacerými servami alebo vo väčších modeloch môžu konektorom, napájajúcim celý palubný systém, tiecť naozaj značné prúdy a nás zaujímalo, ako to znášajú bežne používané modelárske (servo-) konektory.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 6. 6. 2021, 08:05 | Prečítané: 11730x

Článok bol napísaný pred vyše desiatimi rokmi.

(A vyzerá to, že sa situácia ani veľmi nezmenila.)

-------------------------------------------------------

"Sbírá céčka", to pred vyše tridsiatimi rokmi spieval Michal David vo veľmi vydarenej piesni.

Hm, história sa opakuje, teraz Céčka zbierame my - modelári. A čím sú vyššie, tým lepšie. Ale dá sa výrobcom veriť?

Snažili sme sa to overiť, a tu sú výsledky.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 17. 10. 2021, 08:16 | Prečítané: 14585x

Dnes pokračujeme v riešení problému, ktorý vznikol pri havárii 4-metrového modelu vetroňa DG-808S. Táto udalosť je spomínaná v článku „Chladiť, chladiť, chladiť.“

Hoci nie sme priaznivcami dvoch batérií na palube jedného modelu, v predchádzajúcej časti sme pripustili, že sú situácie, kedy samostatná prijímačová batéria môže zabrániť havárii, podobnej tej, ktorá sa prihodila Romanovi Migovi pri riadení vetroňa DG-808S.

A dnes sa budeme venovať výhradne samostatnej prijímačovej batérii.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 25. 4. 2016, 08:48 | Prečítané: 8500x

V prvom dieli minisérie o Merači vnútorného odporu 2 až 3-článkových LiPol sme sľúbili, že majitelia viac-článkových batérií nemusia byť smutní, pretože v závere seriálu uvedieme aj schému merača pre viac ako 3-články.

Keďže ale my s bratom také batérie nemáme, napísali sme, že hex súbor pre mikrokontrolér uvedený nebude, nakoľko sme nehodlali pokračovať v ďalšom vývoji merača.

Lenže veci sa vyvinuli inak a tak bol Merač Ri verzia 2-6 (2 až 6 článkov) "dotiahnutý" až do štádia pokusnej dosky a k nemu bol kompletne pripravený softvér (hex súbor) pre mikrokontrolér PIC16F88.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 5. 6. 2011, 09:08 | Prečítané: 15646x

V sekcii Download sa (už dávnejšie, len o nich niektorí (začínajúci modelári) nevedia) nachádzajú dva programy na pomoc pri návrhu elektro pohonu modelu. (čítaj viac ...).

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 19. 12. 2015, 17:32 | Prečítané: 11669x

...demonštrácia opodstatnenia sledovania priebehu nabíjania.

autor: Vladimír Perešíni alias vpershing

pridal: mior

Komentáre: 5 | 4. 1. 2024, 09:30 | Prečítané: 8354x

Vo viacerých našich článkoch sme uviedli, že pri meraní parametrov, pri sledovaní osciloskopických priebehov a pod. sme zistili, že LiPol články sa správajú tak, akoby bol vo vnútri okrem zdroja (s vnútorným odporom) aj kondenzátor.

Dá sa to nejako vysvetliť?

Dá sa s tým nejako vysporiadať?

Alebo nebodaj, dá sa to nejako využiť?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 15. 11. 2021, 08:03 | Prečítané: 8542x

Nemyslím tým podobné WiFi antény na vytváranie dátových liniek.

Na tejto stránke sa budeme venovať anténam používaným v modelárskych zariadeniach a ich možnej oprave.

autor: vpershing

pridal: mior

Komentáre: 12 | 6. 9. 2021, 08:19 | Prečítané: 13965x

Je všeobecne známe, že LiPol batérie by sa nemali dlhodobo skladovať v stave plného nabitia – 4,2 V/článok. Preto majú nabíjačky režim STORE, čo je 3,8 V/článok.

Lenže dostať LiPolky zo stavu Store do stavu plného nabitia môže trvať dlhšie, ako by si nedočkavý, lietania chtivý modelár mohol priať.

Preto niektorí po dolietaní nabíjajú do stavu 4,0 V/článok, a batériu „doplna“ rýchlo nabijú tesne pred lietaním. Lenže ako, keď to máloktorá nabíjačka dokáže.

autor: Janko O.

Komentáre: 24 | 9. 9. 2021, 07:58 | Prečítané: 10681x

Týmto článkom nechcem robiť žiadnu reklamu, ale oboznámiť s možnosťami tohto malého meracieho prístroja.

autor: Ľubo Roziak

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 13. 9. 2021, 08:35 | Prečítané: 7073x

Návod na vylepšení kouřového generátoru (nejen pro tanky).

Jak je známo tak kouřový generátor u modelů tanků 1:16 je hrozně hlučný a vydává různé pazvuky. Tento negativní efekt je způsoben tím, že jeho pohon je elektromotorkem, který pohání mechanizmus s pístkem (proto ty hlučné zvuky). Tento nepříznivý efekt se dá odstranit tak, že se demontuje elektromotor s pístkem a nahradí se ventilátorem do počítače na 5 voltů 10 000 otáček, který dodá generátoru dostatek vzduchu a kouř je pravidelný, rovněž el. spotřeba na baterii se tím podstatně sníží.

autori: Stanislav Janeček a Dr.LuckyLuke

Komentáre: 4 | 10. 2. 2013, 10:23 | Prečítané: 9768x

Rozhodnutie 1/2019 začalo platiť toť nedávno - 30.10.2019 a už sa z (fungel nového) Rozhodnutia 2/2019 dozvedáme, že to "prvé" už od 15.11.2019 vlastne ani neplatí.

Nuž, počkáme si, akú trvácnosť (záručnú dobu) bude mať "dvojka".

............................................................

A ako bonus pridávame vyjadrenie autora Rozhodnutia/Rozhodnutí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | 20. 11. 2019, 10:13 | Prečítané: 2723x

Pokračujeme v našom príbehu z 2. časti minisérie:

Upravený a doplnený pôvodný článok z 12.2.2010.

autor: Janko O.

S odstupom času mám z toho zvláštny pocit. Ak som nechcel mať na svedomí šírenie poplašnej správy (svetielka a "UFO"), bolo jasné, že do "hry" musí vstúpiť Rádio.

Cez to všetko to bola krásna etapa: Mal som na modeli svetielka v čase, keď ostatní o tom ešte ani nechyrovali. A teraz, keď má svetielkami model "vyčačkaný" skoro každý, ja tam nemám nič. Vlastne mám, ale rádiové vlny nevidno.

Komentáre: 0 | 26. 4. 2017, 17:46 | Prečítané: 11681x

Již nějaký čas jsem pošilhával po možnosti mít podsvětlený displej. Na Internetu jsem studoval různá řešení a hodnotil jejich klady a záludnosti – a u toho také většinou i zůstalo ... vždy se to pak připomnělo tím, že jsem někde v šeru zápolil s nastavením vysílače. A tak jednoho dne došla trpělivost a „kopnul“ jsem do země.

autor: Lubor Schwarz

pridal: mior

Komentáre: 8 | 22. 2. 2013, 11:07 | Prečítané: 23710x

Uvažoval som nad tým, že by som si chcel vyskúšať riadenie jednosmerného motora.

Potom mi napadlo, že mám jeden nevyužitý motor, tak reku nebudem robiť pokusy len tak na stole, ale spravím regulátor pre tento motor a potom môžem vyskúšať aj ako sa to bude správať vo vzduchu.

Chcem ukázať ako som to spravil.

autor: Andrej B.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | 6. 11. 2011, 10:18 | Prečítané: 10754x

Tak tento názov, prosím pekne, vymyslel môj brat Miroslav. Že je možné umlčať šum v pauzách počas komunikácie, to som vedel. Že je možné umlčať opozíciu, to som si všimol už „za starých čias“. Že je možné umlčať aj médiá, aj to už dávno nie je nič nové. Ale že by bolo dobré umlčať telemetriu, to sa mi nechcelo veriť. A cez to všetko je to tak. Niekedy naozaj treba telemetriu umlčať.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 10. 2010, 07:51 | Prečítané: 12798x

Občas sa to stane každému.

Aj mne sa to už stalo! A to som pri zaobchádzaní s LiPolkami mimoriadne opatrný.

Takže, čo robiť, keď LiPolka spuchne?

Mnohí hneď navrhujú „konečné riešenie“ v slanom kúpeli.

….......................

Mne sa však podarilo moje mierne spuchnuté LiPolky vrátiť do „štíhlej podoby“.

….......................

Cez to všetko by som radšej pozornosť sústredil na otázku: „Čo robiť, aby sa LiPolky nenafukovali?“

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 21. 3. 2021, 07:50 | Prečítané: 7246x

Nie že by sme chceli pojmom „Lineárne gradovaná diferenciácia“ niekoho ohúriť.

To nie, ale nepodarilo sa nám vymyslieť lepší alebo výstižnejší názov.

A navyše: znie to tak sexy (žmurk)!

Ale ani tento honosný názov nič nemení na tom, že sa to celé začalo „núdzou“ - problémom, ktorý sme sa v danej chvíli rozhodli riešiť akousi „fintou“ - náhražkou niečoho plnohodnotného.

A ako to tak niekedy býva, núdzové riešenie sa ukázalo byť v mnohom lepším, ako pôvodné „seriózne“ riešenie.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 25. 10. 2021, 08:02 | Prečítané: 5028x

Hoci už máme modely dávno nachystané, dobre nám cez zimu padne polietať si alebo aspoň natrénovať na simulátore.

A prípadne skontrolovať, či máme všetky mixy a funkcie pre ten-ktorý model v poriadku.

Dnes Vám predstavím veľmi zaujímavú vecičku - "USB 2.0 Almighty Flight Simulator Dongle", ktorá nám to umožní.

autor: Vpershing

pridal: mior

Komentáre: 16 | 24. 2. 2023, 12:19 | Prečítané: 14827x

Náš modelársky kolega, ktorý na RC mánii vystupuje pod nickom FeriGGGG, je asi „naša“ krvná skupina.

To sme usúdili podľa toho, že sa o gyrá a stabilizačné systémy v krídlatých modeloch nie len zaujíma, ale ich aj používa.

Pred pár dňami vo vlákne s názvom „Gyro do letadla“ zverejnil veľmi zaujímavú a pre nás potešiteľnú informáciu.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 11. 3. 2013, 15:44 | Prečítané: 4781x

Určite to poznáte. Zbadáte na letisku kolegu, ako s niekým v diaľke komunikuje nejakým vizuálnym spôsobom - kývaním, kričaním, obracaním modelu do rôznych strán, alebo divoko hýbe ovládacími pákami na vysielači a sleduje kolegu putujúceho s jeho modelom. V lepšom prípade si pomáha komunikáciou cez mobil alebo verejnú rádiostaničku.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 5 | 8. 10. 2010, 07:40 | Prečítané: 11874x

Tradičný problém každého modelára - aké baterky používať? Niekto preferuje najlacnejšie baterky, niekto prepočítava cena/výkon a niekto si potrpí na značku.

Avšak nie všetko, čo je značkové je aj kvalitné. V mysliach modelárov sa usadila myšlienka, že medzi najkvalitnejšie patria LiPo batérie značky Hyperion. Že nie každý kus sa vydarí aj tejto značke, to nám napísal a zmeral náš čitateľ Miroslav Hrubý.

autor: Miroslav Hrubý

pridal: mior

Komentáre: 6 | 13. 7. 2014, 08:52 | Prečítané: 7763x

Nie, nie. Miroslav nedostane pod stromček auto. Ono je to trochu inak.

Hovorí sa, že ak chceš, aby niečo bolo urobené poriadne, urob si to sám.

Miroslav to aplikoval na Vianoce a vymyslel poučku: „Ak chceš dostať na Vianoce pekný darček, daruj si ho sám“.

A tak si Miroslav daroval stavebnicu modelu L-410 Turbolet od českej firmy Kor-Model.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 7. 12. 2015, 10:48 | Prečítané: 5922x

K experimentovaniu v tejto oblasti nás inšpirovalo tématické vlákno s názvom „ Zostatok kapacity“ na jednom modelárskom fóre, ktoré začalo otázkou: „Dá sa nejak odhadnúť, koľko minútový let nastaviť na časovači, keď po 5 minútach bolo napätie na nezaťaženej sade 3,9V na článok? Je to 3S 2200 mAh, nejaké Turnigy.“

Keďže nás podobná problematika zaujímala už dávnejšie, ale vždy sa našla téma, ktorá bola naliehavejšia, konečne sme si povedali: „Teraz je ten pravý čas“.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 25. 1. 2022, 08:02 | Prečítané: 25137x

Štvrtá - záverečná časť série krátkych článkov venovaná týmto témam:

Úprava Orange RX3S 3-Axis Flight Stabilizer V2 (verzia bez prijímača)

Spojenie RX3S s SBUS prijímačom - cesta k ďalším kanálom

HW úprava – doplnenie SBUS invertora na dosku stabilizátora

autor: Lubond

Komentáre: 10 | 26. 4. 2021, 07:59 | Prečítané: 8030x

Len na pripomenutie:

„Kauzou“ Rozhodnutie 1/2015 rozumieme rozruch, ktorý nastal medzi modelármi koncom leta 2015.

Rozhodnutie 1/2015 vtedy vydal Dopravný úrad (okrem iného) zrejme aj ako reakciu na akýsi síce nechutný, ale predsa len nepodstatný „dronový“ incident („šmírovanie“ okolo premiérovho bytu a následné zverejnenie nejakého videa na YouTube).

A výsledok: nespratní dronisti si aj tak z ničoho nič nerobia a nejaké Rozhodnutie majú „na háku“, avšak pre slušných a zodpovedných modelárov nastala doba temna.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 17 | 5. 3. 2017, 18:18 | Prečítané: 6063x

Po zverejnení prvých dvoch článkov o sériovom či paralelnom zapojení batérií vznikla na istom modelárskom fóre búrlivá diskusia, kde bolo paralené spájanie batérií poväčšinou kritizované a dokonca označené za "choré".

My sme však o správnosti paralelného spájania "pakov" naďalej presvedčení, zrejme preto, že neboli predložené žiadne presvedčivé protiargumenty.

To však neznamená, že odsudzujeme sériové zapojenie, veď jedno i druhé má svoje výhody aj nevýhody. Je vecou každého, čo kto preferuje.

Čo je pre jedného nedostatok, iný chápe ako prednosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 28. 6. 2021, 08:03 | Prečítané: 12506x

Náš modelársky kolega a kamarát, v modelárskom kyber-priestore známy pod prezývkou Ddano007, rovnako ako my, už roky používa prijímače FrSky D8R.

A rovnako ako nás, aj jeho trápi ich „nezohnateľnosť“ na trhu.

Ale to by nebol Dano, aby niečo „nevyšpekuloval“.

autor: Ddano007

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 23. 7. 2021, 08:24 | Prečítané: 3651x

Pred pár týždňami sme sa vybrali aj s mojou rodinkou, ku ktorej sa pridali dve bývalé spolužiačky s deckami, na dlhšie sľubovanú návštevu na spriatelenú Moravu za našim spolužiakom Marekom S. Marek je, ako inak – tiež modelár.

Plán na celý deň znel od začiatku veľmi sľubne. Baby vyvenčíme a my „deti“ sa zabavíme po svojom. Zalietame si.

Počasie ako z katalógu, trávnik na letisku vzorne pokosený. Baby rozložili piknik. Skrátka malý raj na zemi.

Takto nevinne sa to začalo...

autor: Tomáš Lancz

Komentáre: 8 | 16. 10. 2023, 10:21 | Prečítané: 5859x

Podnet k napísaniu tohoto článku prišiel až z Alžírska.

Teda, nie že by nám písali už aj Alžírčania, ale náš dobrý kamarát Marek z Trenčína tam pracuje (pracoval).

Celé sa to začalo jeho pomerne oprávnene rozhorčenou výčitkou: "Všade sa píše, ako batérie dlhodobo uskladňovať, ale nikde sa nespomína, ako ich z tohoto stavu priviesť do stavu bežného používania."

autor: Janko O.

Komentáre: 13 | 7. 4. 2020, 10:11 | Prečítané: 14091x

Niekde pred koncom článku „Pár videí z katapultovania Black Sabbatha na Ďateline“, kde sme okrem iného aj zdôvodňovali, prečo osudom ťažko skúšaný EDF model Black Sabbath nemá pozičné osvetlenie, sme uviedli túto „predtuchu“: … a úplne najzvláštnejšie je to, že Black Sabbath to osvetlenie hádam nakoniec aj dostane …

Vyzerá to tak, že predtucha sa naplnila.

Odteraz sa už tento model nemusí cítiť ako menejcenný: (rovnako ako všetky naše modely) aj on už má plnohodnotné pozičné osvetlenie.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 6. 5. 2017, 17:17 | Prečítané: 5482x

Keď som pred časom zháňal typ pre svoj nový model vetroňa, objavil som na stránkach Reichard modelsport Surikatu.

Model ma okamžite zaujal svojími rozmermi a spracovaním. No márne som hľadal po internete viac obrázkov a konkrétností o stavbe. Okrem jedného obrázku na stránke výrobcu takmer nič.

A práve to ma inšpirovalo k napísaniu tohoto článku.

autor: Ľubo Roziak

pridal: mior

Komentáre: 7 | 13. 10. 2021, 08:17 | Prečítané: 12546x

Zatiaľ je to veľmi zriedkavé, ale už sme to niekde (zatiaľ len na fotografii) videli:

modelár si na lietanie so sebou „na lúku“ okrem modelu zoberie aj solárny fotovolt(a)ický panel.

Na čo?

No predsa na nabíjanie pohonných LiPol batérií svojich modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 1. 10. 2013, 16:03 | Prečítané: 7703x

Pred vyše piatimi rokmi - na Nový rok (1.1.2014) sme spomenuli, že sme dostali mail od nášho kamaráta Istvána Magi.

Dáva nám do pozornosti projekt Cheali chargers s tým, že je to Open Source Project.

Zaujalo nás to. A sľúbili sme, že neskôr prinesieme článok venovaný tejto problematike.

Takže dnes si pripomenieme prvú časť.

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 18 | 7. 11. 2019, 09:10 | Prečítané: 18888x

Takýto nápis sme nedávno objavili na obaloch LiPol batérií značky Turnigy, zakúpených na HobbyKingu.

Pravdu povediac, veľmi nás potešil.

Nuž koho by nepotešilo, keď po rokoch „handrkovania“ môže zahlásiť: „Vidíš, došlo na moje (v tomto prípade naše) slová!“

Ale čo to je za šifru? Čo to má ten nápis znamenať?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | 11. 10. 2016, 14:31 | Prečítané: 3861x

Keď sa ešte niekedy na jar v ponuke noviniek na HobbyKingu objavil tento dvojmotorový model s protibežnými vrtuľami, hneď nás zaujal nielen svojimi realistickými tvarmi, ale najmä vtipným riešením a mnohými nezvyčajnými konštrukčnými „vychytávkami“.

A tak Miroslav neváhal a hneď dva objednal.

Jeden pre seba a jeden pre mňa.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | 3. 11. 2014, 18:14 | Prečítané: 6318x

Nuž, ťažko povedať.

Vadí aj nevadí.

Na prvé zamyslenie by človek povedal, že vlhkosť, či priamo voda modelárskym elektromotorom jednoznačne škodia.

A takto to častokrát prezentujú aj renomované modelárske weby.

Na druhú stranu vám ukážeme fotografie, ako s elektromotormi zaobchádzajú lodičkári (a že tí majú s vlhkosťou a vodou svoje bohaté skúsenosti), že vám nad tým bude rozum stáť.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | 19. 11. 2021, 08:08 | Prečítané: 5115x

Už to je viacero rokov, čo sme na našej Web stránke uviedli prvý diel seriálu: „Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?“

Hneď v úvode prvej časti sme predpokladali určitú vlnu nesúhlasu a veštili sme konflikty, ale to čo potom prišlo, predčilo všetky naše očakávania.

Po dlhom a opakovanom vysvetľovaní nakoniec aj naši najväčší odporcovia uznali, že paralelné zapojenie má v určitých prípadoch svoje opodstatnenie, ale vzhľadom na dostatočný sortiment dostupných LiPol batérií, je to situácia nie príliš častá. To sme uznali aj my a zdalo sa, že bol nastolený mier.

Až do dňa, kedy sa pod piatou časťou seriálu objavil nasledujúci „milý“ komentár.

Autor: Janko O.

Komentáre: 16 | 8. 10. 2019, 16:34 | Prečítané: 7192x

V dnešnej časti budem popisovať úpravy trupu Herona.

Úpravy sa nebudú týkať zovňajšku trupu, ten je dokonalý, ale vnútra trupu.

Dôvod je ten, že som nepoužil rovnaké komponenty pohonnej jednotky, ako predpisuje výrobca, ale hlavne naša elektronická výbava modelu je „trošíčku“ zložitejšia a komplikovanejšia.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 15. 12. 2022, 10:45 | Prečítané: 8191x

Asi pred dvomi týždňami sme uviedli článok so znepokojujúcim názvom: „Majú pamäťový efekt len NiCd, alebo aj Li-Ionky?“

V jeho závere sme konštatovali: „Informácia je to tak prekvapujúca, že nás pochytila neodolateľná túžba, overiť si to vlastnými meraniami.“

No a v uplynulých dňoch sme to naozaj overili.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 28. 4. 2013, 16:42 | Prečítané: 6234x

Mali sme pre tento článok pripravený ešte iný názov: „Prúdy tečúce kondenzátorom v striedavom regulátore“, ale ten sa nám zdal byť voči skutočnosti málo „dramatický“.

Sme si vedomí toho, že tento článok sa môže javiť zaujímavým len pre pár modelárov, ale každý, kto chce mať lepšiu predstavu o zaťažení (a tým pádom o spoľahlivosti) jednotlivých súčiastok v obvode elektropohonu, uzná, že namerané hodnoty môžu byť priam dych-vyrážajúce.

Nikoho zrejme neprekvapuje, že spínacími tranzistormi 20 Ampérového regulátora potečie prúd 20 A a v špičkách aj viac. Ale že by ten elektrolytický kondenzátor, ktorý sa mnohým môže zdať ak nie zbytočný, tak prinajmenšom nepodstatný, mohol byť nejak výraznejšie „namáhaný“, tomu sa dá ťažko veriť. A predsa!

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 4. 4. 2021, 08:02 | Prečítané: 20947x

Náš kamarát Bohdan pred nejakým časom premýšľal nad tým, že by bolo dobré postaviť maketu FW190 s rozpätím 1500mm x 1216mm s hmotnosťou do 2,6kg. S maximálnou rýchlosťou 120 až 150 km/h.

Trochu nás zarazila tá rýchlosť. Začali sme si predstavovať, na aké úskalia je možné naraziť.

Dosiahnuť 120 až 150 km/h vo vodorovnom lete s elektrickým vrtuľovým pohonom nie je vôbec jednoduché.

Spomeňme FAKTORY, ktoré sa modelárovi budú zarputilo stavať do cesty a hatiť jeho úsilie.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 25. 4. 2015, 09:16 | Prečítané: 9836x

V minulej časti sme sa zatiaľ sústredili len na jeden BEC.

Dnes sa pozrieme, čo sa stane, ak palubnú elektroniku budú napájať dva BECy zapojené paralelne.

A aby sme nasimulovali najhoršie podmienky, vybrali sme dva BECy s čo najodlišnejším výstupný napätím.

Tie sme potom krátkodobo postupne zaťažovali čoraz väčším a väčším prúdom.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 26. 6. 2023, 11:49 | Prečítané: 8264x

„Klasický“ tvar lietadiel, ale aj našich modelov, v zmysle: trup, krídla a chvostové plochy, v súčasnosti prevláda.

Ale postupne sa to mení a časom zrejme zmení ešte viac.

Začali to geniálni bratia Hortenovci.

V súčasnosti je to americký bombardér B-2 Spirit.

A do budúcnosti pripravuje firma Northrop Grumman pre americkú armádu aj stíhač podobných tvarov.

Avšak nemôžeme si pomôcť, ale oba akoby lietadlám bratov Hortenovcov „z oka vypadli“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | 11. 1. 2022, 07:58 | Prečítané: 6717x

Hoci mám rôzne spájkovačky a teda aj regulovateľné mikrospájkovačky, stále najradšej spájkujem so starou dobrou „pištoľkou“.

A aj tieto mám doma tri: viaže ma k nim silné citové puto, pretože prvú z nich mi kúpil ešte náš láskavý otec niekedy v polovici 60-tych rokov (minulého storočia).

Vtedy za ňu dostal od mamy riadny „pucung“, pretože pištoľka vtedy stála myslím 105,- Kčs, čo bola pre našu – veľmi skromne žijúcu rodinu slušná „pálka“.

.....................................................

Od tých čias s mojou pištoľkou spájkujem skoro všetko, dokonca aj CMOS-y, mikrokontroléry aj SMD súčiastky.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 12 | 17. 7. 2021, 08:19 | Prečítané: 7327x

Spomienka na lietanie z pred vyše dvanástich rokov, keď vonku bola riadna "kosa". __________________________________________

Trochu spomínam: Bol som lietať s EDF-kovým Fantomom od Ripmaxu. Dátum - 20.december 2009, čas - 13.30, miesto - Ďatelina. Okolo obeda sa mi na malinkú chvíľočku zazdalo, že vietor ustal.

To, že ustal vietor, sa mi naozaj len zdalo. A ak zoslabol, tak naozaj len na veľmi krátku chvíľočku. Zima mínus 9, do toho vietor. Začal som si predstavovať, ako to asi vyzeralo v gulagoch.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 3. 2. 2022, 08:14 | Prečítané: 8633x

Sme radi, že sa viacerí (no, lepšie povedané niektorí) modelári odhodlali použiť gyro/gyrá vo svojich "krídlatých" modeloch.

Cez to všetko, alebo možno práve preto, sa vynorili nové otázky, súvisiace s nastavením jeho účinnosti (citlivosti).

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | 20. 2. 2012, 18:25 | Prečítané: 7886x

Pravdu povediac, táto téma nám zišla na um počas testovania použiteľnosti Pitotovej trubice na meranie rýchlosti modelu, čo je opísané v článku: "Meranie rýchlosti modelu jednoducho".

Neverili by ste, aké veľké sily pôsobia na plochy vystavené prúdiacemu vzduchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 1. 6. 2021, 14:49 | Prečítané: 14886x

Už ste si možno všimli, že občas nadpisy našich článkov síce niečo naznačujú, ale sami o sebe môžu pôsobiť dojmom nejakej skomoleniny.

A možno aj teraz je to tak.

Je to podobné ako v televíznej šou „Inkognito“, kde súťažiaci väčšinou až na konci uznajú, že indícia bola dobrá.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 20. 7. 2021, 08:09 | Prečítané: 3245x

Už pred pár rokmi som sa pohrával s myšlienkou, ako rozmiestniť „všetko“ v modeli lietadla tak, aby pri vyvažovaní bolo potrebné čo najmenej mŕtvej váhy.

Jednalo sa mi hlavne o nejakým spôsobom upravené plány modelov a vlastné návrhy lietadiel.

Vtedy vznikla excelovská tabuľka, v ktorej som najskôr vyvážil prázdny drak modelu, hmotnosť a vzdialenosť závažia od ťažiska som zadal do tabuľky.

Každý komponent som odvážil a vzdialenosťami v tabuľke rozmiestňoval. Pričom som sledoval, kam a ako sa posúva ťažisko.

autor: Milan H.

Komentáre: 5 | 14. 4. 2021, 08:11 | Prečítané: 4935x

V priebehu posledných rokov výrazne stúpla obľuba RC modelov poháňaných elektrickým dúchadlom (anglicky EDF - electric ducted fan).

Táto obľuba je zrejme ovplyvnená rozsiahlou ponukou a množstvom reklám, ktoré nás nabádajú, aby sme sa aj my stali pilotmi stíhačky.

Drvivá väčšina týchto modelov je vyrobená z penových materiálov a krajina ich pôvodu je zrejme jednoznačná.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 16. 3. 2021, 08:07 | Prečítané: 20217x

Tak. A teraz si niekto povie: „Zas nejaké inotaje! Zas dáke dvojzmyselné narážky!“

Veru áno, lebo my takéto slovné hračky máme radi.

No na druhú stranu, nie je v tom žiadne zavádzanie: v tom nadpise je každé slovo pravda, každé slovo sedí.

Pretože tento článok bude naozaj o pozičnom osvetlení, v ktorom bude 12 výkonových (3-Wattových) LEDiek, takže ich tam bude tucet.

…........................................

Totiž: v priebehu času sme dostali viacero dotazov, ako zapojiť „protisvetlá“, ako zapojiť „tajomné“ modré svetielka, ako v pozičnom (cevaro) osvetlení zapojiť to či ono? Skrátka ako to celé zapojiť?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 18. 12. 2021, 08:01 | Prečítané: 6608x

Ešte pred nejakým časom sme dostali mail od pravidelného návštevníka našej Web stránky Petra Baláža alias Bulmana. Zdá sa, že Peter je zručný a skúsený elektronik a bol by hriech, aby si svoje riešenia a skúsenosti nechával len pre seba. V jeho maile sa píše:

Nakoľko som pravidelným návštevníkom vašej stránky, ktorou som sa neraz nechal inšpirovať, rozhodol som sa tiež prispieť svojou troškou do mlyna.

autor: Peter Baláž alias Bulman

pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | 28. 2. 2022, 07:42 | Prečítané: 11654x

Z celej škály RC modelov lietadiel budú zrejme kráľmi výšok vetrone.

Je jedno, či to sú "čisté" vetrone, teda bez pomocného pohonu, alebo to sú motorizované vetrone.

Väčšinou ich do tých výšok aj tak "vytiahne" termické alebo svahové prúdenie.

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 16. 2. 2022, 08:10 | Prečítané: 14149x

Produktom od firmy FrSky sa na našej stránke venujeme dávno. Samozrejme hlavne kvôli dostupnej telemetrii. Tá má mnoho podôb, tak ako sme naznačili vo viacerých článkoch. Dokonca má - ako ja hovorievam – nekonečné možnosti. Ale asi najdostupnejšou formou je kontrola napätia napájacej batérie pomocou napäťového senzora. Ten je veľmi jednoduchý, pretože sa jedná v podstate iba o odporový delič. Brat Janko O. pripravil schému takého deliča, ale tá je pre neelektronicky znalých určitým problémom - aj keď schému prelúskajú, nevedia, ako to celé zostaviť. A tak si dnes ukážeme, ako taký delič urobiť v domácich podmienkach aj pre menej zdatných, a to metódou step-by-step, čiže ako po našsky povie – krok za krokom. S cenou do pol eura...

autor: mior

foto: Kačenka Oravcová

Komentáre: 17 | 13. 6. 2021, 08:02 | Prečítané: 19993x

V úvode dnešnej časti poukážem na (viac-menej minimálne) úpravy krídiel Herona.

Podstatná časť článku však bude venovaná oveľa väčšiemu problému:

umiestneniu palubnej elektroniky.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 20. 12. 2022, 10:51 | Prečítané: 8935x

Z času na čas, ale zato so železnou pravideľnosťou, sa na modelárskych fórach objavujú dotazy typu:

"Mám v modeli viac serv a jeden BEC nestačí, môžem zapojiť (dva) BECy paralelne?", alebo:

"Mám dvojmotorový model s dvomi regulátormi, ako ich mám zapojiť?"

No a s rovnakou železnou pravideľnosťou sa objavujú aj odpovede: "BECy paralelne v žiadnom prípade nezapájaj, radšej použi silnejší", eventuálne: "Kábliky z regulátorov môžeš zapojiť do prijímača (buď cez Y-kábel, alebo do samostatných kanálov), ale na jednom z nich vytiahni stredný (+5V) káblik."

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 17. 2. 2022, 08:18 | Prečítané: 14610x

Občas sa na modelárskych fórach niekto "pochváli", že mu odišiel regulátor striedavého motora.

Vraj preto, že mal príliš dlhé silové vodiče medzi batériou a regulátorom.

Zaujímalo nás, či sa to naozaj môže stať.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 24. 6. 2021, 08:04 | Prečítané: 17530x

Výkon pohonnej jednotky je pre maximálnu rýchlosť modelu dôležitý.

Ale ako bolo už v 1. časti zdôrazňované, aká tá maximálna rýchlosť v skutočnosti bude, o tom definitívne rozhodne konštrukcia modelu a kvalita jeho povrchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 12. 1. 2022, 08:01 | Prečítané: 8584x

Keď som sa o tom prvý krát dozvedel, povedal som si: "Tak toto je BOMBA". Konečne niekto (čínska firma FrSky - už si pomaly zvykám, že pokrokové technické riešenia k nám prichádzajú práve z tejto krajiny) prišiel s tým, o čom už s bratom roky snívame. Keby sa dal čas vrátiť o dva roky, tak naša telemetria by dnes vyzerala inak.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 7. 2010, 11:08 | Prečítané: 9696x

Ani sebelepší vysielač nám neposlúži spoľahlivo, keď nemá spoľahlivé napájanie. Každý z nich je vybavený signalizáciou zníženého napätia napájania - či už rozsvietením LED, zmenou jej farby, výpisom na displeji, akustickým varovaním...

autor: vpershing

pridal: mior

Komentáre: 5 | 26. 2. 2013, 17:13 | Prečítané: 12397x

V diskusiách na modelárskych fórach sa objavujú opakujúce sa dotazy, ako (správne) zapojiť letový stabilizátor (napr. RX3S).

Keďže my letový stabilizátor Orange RX3S s preflešovaným firmvérom Ed_10, Ed_11, či Ed_20 k plnej spokojnosti používame takmer vo všetkých našich modeloch, jeho prepojenie s RC prijímačom a so servami máme takpovediac „v krvi“.

Navyše, v poslednom období sme toto prepojenie mierne upravili a tak Letový stabilizátor zároveň slúži aj ako Rozvodná doska (Power Board).

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 20. 2. 2021, 08:09 | Prečítané: 6756x

Prvý článok o vyžarovacích charakteristikách modelárskych antén, ktorý sa zaoberal len jedinou, v priestore samostatne umiestnenou anténou, vyvolal veľký záujem, o čom svedčí aj počet komentárov.

Súčasne sa na jednom z najznámejších česko-slovenských modelárskych fór (už tradične) zdvihla vlna rozvášnených debát, ktorá nás tématicky trochu „predbehla“, pretože sa týkala hlavne polarizácie, o ktorej budeme v súvislosti s anténami hovoriť až teraz.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 12. 10. 2021, 08:07 | Prečítané: 18829x

Medzi modelármi, ale aj na modelárskych fórach často vznikajú diskusie o rôznych servách, o ich rýchlosti, o ich presnosti, ale v neposlednom rade aj o ich vôlach a ich vplyve na ich elektrický odber a v konečnom dôsledku na samotný let modelu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 23. 2. 2022, 07:59 | Prečítané: 11557x

Keďže sa o návrh vrtuľového pohonu zaujíma mnoho modelárov a niektorým nie sú úplne jasné niektoré pojmy, pripravili sme voľné pokračovanie.

autor: Janko O.

Komentáre: 23 | 9. 5. 2021, 08:30 | Prečítané: 11363x

Hneď v úvode rozšifrujeme ten tajomný nadpis.

Ide o to, čo robiť, keď máte len 10-bitový AD-prevodník, ale nejakú hodnotu potrebujete s rozlíšením vyšším: 12-, 14-, či dokonca 16-bitovým.

Tento problém sme riešili asi pred šiestimi rokmi, keď sme navrhovali našu telemetriu a chceli sme mať v modeli aj výškomer.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 2. 8. 2014, 08:43 | Prečítané: 7625x

Hoci sa nepovažujeme za žiadnych aerodynamických guru, tak nás taká tá „primeraná modelárska aerodynamika“ samozrejme zaujíma.

Zaujíma nás z princípu, napriek tomu, že od svojich modelov nevyžadujeme nejaké špičkové - súťažné výkony, pretože sa bytostne cítime byť modelármi rekreačnými.

A pretože sa necítime na to, aby sme všetko okolo aerodynamiky a vrtúľ, len tak - „ľavou zadnou“ zdôvodnili matematicky, nezostáva nám nič iné, ako si tieto deje na vlastnej koži odskúšať, odpozorovať, navzájom porovnať alebo priamo zmerať.

Avšak občas narazíme na tvrdenia (aj skúsených) modelárov, ktoré sú však v príkrom rozpore s našimi názormi, postrehmi, skúsenosťami alebo meraniami.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 3. 10. 2021, 08:04 | Prečítané: 5555x

Ale ako je na tom pilot RC modelu? Ak by sme sa držali "kybernetickej" terminológie, tak pilot má len jeden senzor (zrak), ktorý navyše nie je nijak zvlášť citlivý. Tým mám na mysli to, že či ide model do šmyku, pilot zistí, až keď autíčko urobí "hodiny". Nemá najmenšiu šancu na vzdialenosť viac ako 5 metrov zaregistrovať napr. 15 stupňovú odchylku osi autíčka od osi dráhy, ktorú by v skutočnom aute spoľahlivo zaregistroval aj silne "podgurážený" vodič. A ak šmyk "nepodchytíte" v začiatku, neskôr už je to beznádejné.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 3. 4. 2010, 08:13 | Prečítané: 6261x

Každý to pozná: Keď je batéria plne nabitá, motor ťahá perfektne.

Avšak počas letu sa batéria postupne vybíja, výkon motora znateľne klesá a ťah vrtule (eventuálne elektro-dúchadla) tiež.

Ale ako prudko? Je tento pokles lineárny, alebo je táto závislosť nepredvídateľná?

To sú otázky!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 27. 1. 2022, 08:05 | Prečítané: 10508x

Ján Amos Komenský správne tvrdil, že treba postupovať od jednoduchšieho ku zložitejšiemu. Asi sme v škole nedávali pozor, pretože my niektoré veci robíme naopak: Najskôr sme popísali, aké prúdy tečú striedavým motorom a teraz ideme popisovať pomery v jednosmernom motore. Pritom ovládanie striedavého motora je oveľa zložitejšie, ako ovládanie motora jednosmerného.

Možno nás k tomu viedlo akési bagatelizovanie prúdových pomerov v jednosmernom motore a tiež falošný pocit, že tieto motory sa v modelárskej praxi používajú málo a čoskoro možno aj tak zaniknú. Ale nie je ich málo a nezaniknú. A priebehy prúdov počas behu motora a aj ich hodnoty, obzvlášť pri brzdení, môžu byť pre mnohých prekvapujúce.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 2. 3. 2021, 08:02 | Prečítané: 16123x

V prvej časti tohto článku:

Podobne ako minule, aj dnes bude prvá časť článku venovaná konštrukcii (hardvéru) RX3S.

V druhej časti článku:

Bude „reč“ o autoroch Open Source firmvéru pre RX3S.

V tretej časti článku:

Budú spomenuté možnosti nastavení ďalších vlastností tohto letového stabilizátora.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 16. 11. 2014, 14:03 | Prečítané: 9508x

Zmysly nás často klamú:

Veď to poznáte: "Ten vetroň je aspoň 400 metrov vysoko". A výškomer ukazuje slabých 200.

Alebo: "Ten model ti padol strááášne ďaleko" a nakoniec ho nájdete za prvým stromom.

Alebo: "To letí rýchlo, aspoň 150". A v skutočnosti?

Nuž, radšej sme to zmerali!

_________________________________________

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | 16. 3. 2011, 21:23 | Prečítané: 10044x

Na záver tejto série sme si nechali tému zdanlivo najjednoduchšiu: povrch modelu, ktorý zaručí, že model bude rýchly.

Princíp je jednoduchý - povrch musí byť hladký, aby neroztáčal víry.

Ale ako to urobiť, keď trh ovládli "penové" modely, kde o hladkosti môžeme rozprávať len veľmi ťažko?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 19. 1. 2022, 08:01 | Prečítané: 11989x

Rozšíření ArduPilota o FrSky telemetrii.

-----------------------------------------------

V předchozím článku jsem popsal hardware a software ArduPilota.

V dnešním článku bych popsal jak jsem se popral s přenosem jeho telemetrických údajů pomocí FrSky.

autor: CzechUavGuy

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 9. 12. 2014, 17:56 | Prečítané: 7623x

Je zrejmé, že týmto tvrdením asi nikoho nijako neohúrime.

Ale niekedy si to človek musí uvedomiť v širšom kontexte vlastností aj iných súvisiacich komponentov elektro-pohonu.

Alebo: vlastnosti (tých ostatných) komponentov pohonu je potrebné posúdiť z pohľadu použitého pohonného elektromotora.

Že je to akési „zašmodrchané“?

No veď, v tom to práve je!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 26. 1. 2022, 08:06 | Prečítané: 4991x

Miniseriál je venovaný F3K hádzadlu Maat. Tento diel opisuje moju cestu k laminátovému modelu Maat a to od samotného počiatku môjho modelárčenia.

Ďalšie diely sa budú venovať už len samotnému modelu, t. j. obsahu stavebnice, výbave, stavbe a nakoniec dúfam (lietadlo ešte nie je dokončené/zalietané), že sa mi podarí podeliť sa aj o svoje dojmy z lietania.

autor: Imrich Kišš

Komentáre: 0 | 2. 12. 2022, 09:56 | Prečítané: 10687x

Treťou časťou sa konečne dostávam k samotnej „stavbe“.

Úvodzovky používam zámerne, keďže sa v podstate jedná o dokončovacie práce a nie o kompletnú stavbu.

Po dôkladnom zvážení som popis stavby rozdelil do dvoch častí.

Držím sa totiž pravidla, že je lepšie raz vidieť, ako viackrát počuť (čítať).

Popis je doplnený obrázkami, aby bol dostatočne zrozumiteľný.

V tejto časti bude reč o krídle, t. j. o zástavbe servokonektora, serv a o namontovaní náhonu krídeliek.

autor: Imrich Kišš

Komentáre: 2 | 17. 7. 2015, 17:36 | Prečítané: 8774x

Stále pretrvávajú určité nejasnosti a stále sa opakujú niektoré otázky ohľadne zapojenia, nastavenia a ovládania gýr v lietadlách.

S úsmevom na tvári sa dá povedať, že tie otázky sú vlastne vyvolané tými nejasnosťami. Veď keby bolo všetko jasné, tak otázky by boli zbytočné.

Máme na mysli samozrejme lietadlá tzv. „krídlaté“ (nie vrtulníky) a gyrá MKS380 a Tg380, ktoré sú práve do takýchto lietadiel určené a na HobbyCity sa dajú kúpiť za necelých 18 USD (ak ovšem nie sú večne vypredané, tak ako dosť často sú).

Ale možno sa dajú nahradiť gyrom z HK s označením "Telebee R/C Car Gyro for Drift Maneuvers".

autor: Janko O.

Komentáre: 22 | 4. 4. 2013, 13:30 | Prečítané: 13705x

Hoci to môže vyznieť ako povzbudivá výzva pre všetkých alpinistov, vyznávačov cross-country, či bežných turistov, tak nie!

Reč bude o vrtuliach.

Konkrétne o vrtuliach s veľkým stúpaním, niekedy označovaných ako „štvorcových“, alebo o takých, ktoré sa k nim približujú.

Takéto vrtule sú totiž často démonizované a väčšinu modelárov to akosi pokorne (a takmer až zbožne) ťahá k vrtuliam zo svojich začiatkov, k vrtuliam s menším stúpaním, niekedy označovaných ako „pod-štvorcovým“ (dokonca až k „pol-štvorcovým“), alebo k takým, ktoré sa k nim približujú.

Až jedného dňa narazia (na problém), prípadne narazí ich model (väčšinou do zeme).

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 19. 4. 2021, 07:58 | Prečítané: 4996x

Od uverejnenia článku o vývoji nášho „Umelého horizontu“ pre RC modely už uplynulo v podstate 9 mesiacov.

Za tú dobu by sa už aj dieťa narodilo.

A my sme Umelý horizont pre modely stále neoverili v praxi.

Stále sa vyskytlo niečo, čo malo vyššiu prioritu, alebo sme v lete lietali „len tak“, pre radosť.

No ale leto je definitívne preč a tak, symbolicky v prvý jesenný (podzimní) deň, teda 23.9.2015 sa náš Umelý horizont dočkal praktických skúšok.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 24. 9. 2015, 09:05 | Prečítané: 7013x

Elektronike sa venujem už viac ako päťdesiať rokov, ale prekvapenia, ktoré mi v súvislosti s rušením RC prijímača (40 MHz) pripravil regulátor v modeli Easy Star, boli nečakané.

Dôvodom boli pomerne vysoké prúdy, ktoré sú v elektropohonoch úplne bežné, ale pre klasického slaboprúdového elektronika sa zdali byť priam závratné.

autor: Janko O.

Komentáre: 13 | 8. 10. 2021, 07:51 | Prečítané: 12813x

Keď sme pred niekoľkými rokmi uviedli 3. časť tohto miniseriálu, predpokladali sme, že je to časť posledná.

Žiadnu ďalšiu sme nepripravovali a ani sme sa nad touto problematikou nezamýšľali.

Až prišiel deň, keď sme dostali mail od pána Miroslava Hrubého.

Jeho obsah nás donútil znovu sa nad tým zamyslieť, niečo odskúšať, či pomerať.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | 15. 2. 2022, 08:27 | Prečítané: 9520x

V našom článku "Návrh elektropohonu pre modely" popisujeme, ako sa dajú s pomocou programu DriveCalculator navrhnúť jednotlivé komponenty elektrického pohonu pre modely lietadiel.

Ale mnohým sa to zdá zložité a chceli by akúsi zjednodušenú "kuchárku".

A tak prinášame tento článok, ktorý navyše, okrem vrtuľových, rieši aj modely poháňané elektrickými dúchadlami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 28. 3. 2021, 08:34 | Prečítané: 13404x

Tí, čo nás už trochu poznajú, si teraz povedia: „O čom to tu ten chlap točí? Posledné roky vyhlasuje, že „Spaľováky nikdy viac!“ a naraz sa tu rozcíti a so slzou v oku spomína na „Svoje“ spaľováky“.

Nuž, musíme priznať, že v niečom majú naozaj pravdu.

Na druhú stranu sa tu však odhaľuje naša rozpoltená osobnosť, pretože stále síce tvrdíme, že „Spaľováky nikdy viac!“, no na druhú stranu k nim pristupujeme v duchu onoho legendárneho vtipu: „Kak charašo spaminať“.

Takže sa vráťme v čase o nejakých 40 rokov späť, zaspomínajme si, zatlačme slzu v oku …

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 3. 11. 2021, 07:51 | Prečítané: 7612x

V priebehu uplynulého týždňa (nedeľa, pondelok, utorok, streda, sobota a nedeľa), vďaka priaznivému počasiu, prebehli na Ďateline praktické skúšky nášho (auto)stabilizačného systému AssOrx.

Prvé štyri dni bola testovaná verzia 3-3-3, posledné dva dni verzia 5-3-5. A výsledok?

Nebudeme tu „básniť“, aké že to je úžasné, pretože ako hovorí ľudové porekadlo, samozrejme: „Každá líška svoj chvost chváli.“

Skrátka: funguje to tak ako má, ako sme očakávali, ako sme chceli.

A dnes sa v sekcii Download objavil už aj softvér pre verziu 3-3-3.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 14. 10. 2013, 17:24 | Prečítané: 5959x

Týmto tak trochu kontroverzne nadväzujeme na naše nadšené články o využití SuperKondenzátorov v modelárstve.

Čo nás k tomu vedie?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 16. 1. 2022, 07:56 | Prečítané: 5930x

Teraz prichádza na rad presnejší popis regulátora - hardvéru a v 3. časti bude podrobnejší popis softvéru.

autor: Andrej B.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 7 | 15. 11. 2011, 16:21 | Prečítané: 9946x

Už to je presne 3 týždne, čo sme zverejnením článku „(Tak teda) S čím lietať?“ avizovali, že sme na HobbyKingu objednali stavebnicu modelu s kolmým štartom (VTOL – Vertical TakeOff and Landing = Zvislý štart a pristátie) CanadAir CL-84 Dynavert.

Model o pár dní skutočne aj prišiel.

Hoci sa jedná o stavebnicu triedy PNF (Plug aNd Fly = Zapoj a leť), niekomu sa môže zdať, že nám trvá akosi pridlho, kým prakticky hotový model „spojazdníme“.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 11. 2015, 10:19 | Prečítané: 7677x

Keď sme niekedy pred ôsmimi rokmi na našej Web stránke uverejnili sériu článkov o merači vnútorného odporu LiPol batérií, viacerí si povzdychli: „Bolo by fajn, keby ešte dokázal zmerať aj ich kapacitu“.

Naša odpoveď bola taká, že daný prístroj kapacitu LiPol článkov či celých batérií skutočne merať nevie a nemali sme ani predstavu, ako by sa to eventuálne dalo.

Ale čas plynul, niečo okolo LiPol batérií sme ešte pomerali, nad kadečím sme popremýšľali a v hlavách nám skrsla myšlienka, že by sa to predsa len dalo.

Dnes na zistenie kapacity LiPol článkov zatiaľ použijeme obľúbený prístroj Watt's Up a jednoduché „udělátko“.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 11. 4. 2021, 08:11 | Prečítané: 13270x

Ešte niekedy pred niekoľkými rokmi náš kamarát Bohdan v jednom článku na svojom webe zverejnil svoj sen o "malom" modeli.

Vraj nič moc: 4kg a aspoň 25% prebytku výkonu.

A tak sme začali len tak mimochodom odhadovať a kalkulovať, ako to bude s tým elektro-pohonom a či mu bude LiPol batéria 5s 3000 mAh , ktorú má, stačiť.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 3. 3. 2021, 08:05 | Prečítané: 15816x

To, že sme priaznivcami paralelného spájania batérií, tým sa nijako netajíme.

Svedčí o tom aj séria našich článkov „Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?“

Však sme si pri „obrane“ tohto názoru aj niečo „vytrpeli“!

Ale vždy sme zdôrazňovali, že paralelne spájané batérie by mali mať (pokiaľ možno čo najviac) rovnaké napätia.

Ak sa niekde písalo, že nie je dobrý nápad paralelne spojiť nabitú a vybitú (LiPol) batériu, neoponovali sme.

Ale prihodiť sa to môže - neúmyselne!

Akú „katastrofu“ potom človek môže očakávať?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 25. 7. 2021, 08:10 | Prečítané: 2896x

No je. Však ju tam mnohí-premnohí majú.

Dôkazom toho je aj celkom široká ponuka týchto batérií, ktoré sú vlastnosťami, konektormi aj rozmermi prispôsobené použitiu vo vysielačoch rôznych RC súprav. A dôkazom ich obľúbenosti je to, že sú takmer neustále vypredané.

A že s nimi môžu byť problémy? No môžu, záleží od okolností.

A dajú sa tieto problémy vyriešiť? No dajú, tu je zopár spôsobov, ako na to.

autor: Janko O.

Komentáre: 16 | 25. 6. 2015, 10:42 | Prečítané: 13573x

V prvej časti minisérie o senzoroch k telemetrii FrSky sme sa venovali napäťovému senzoru, konkrétne návrhu odporového deliča, ktorý po pripojení do vstupu AD1 (AD2) prijímača D8R, meral napätie batérie v modeli. S pomocou programovej utility sme mohli nastaviť prahovú hodnotu na vysielacom module FrSky, kedy sa aktivoval akustický alarm, signalizujúci pokles (alebo prekročenie) napätia sledovanej batérie. Tento senzor však nedokázal upozorniť na nebezpečný pokles napätia najslabšieho článku LiPol batérie. Takýto obvod si ukážeme dnes.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 14. 10. 2010, 20:10 | Prečítané: 16082x

Dnes prinášame druhú časť zapojenia nášho AssOrxu.

Konkrétne schému napájania.

Zároveň dokončíme popis činnosti a v neposlednom rade sa začneme zoznamovať so správaním sa jedného jeho kanálu.

To je samozrejme dané činnosťou softvéru, ktorý je momentálne vo verzii 19.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 9. 2013, 16:36 | Prečítané: 9351x

V nedeľu podvečer som bol otestovať štarty (dvoch) modelov zo zeme – konkrétne z trávy.

Jeden model (Easy Star) bol klasickej konštrukcie: trup, krídla, chvostové plochy, poháňaný vrtuľou, umiestnenou hore za krídlom.

Druhý model (Fantom od firmy Phase 3) je klasická delta, poháňaná dúchadlom – EDF, umiestneným vzadu medzi smerovkami.

Miesto testovania: lúka smerom na Pršany, ktorá po mojej nedávnej príhode dostala meno: diviačia lúka.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 5. 2023, 12:40 | Prečítané: 6826x

LED diódy sme používali už v začiatkoch našej druhej vlny modelárstva, čoby optickú telemetriu. Počtom bliknutí signalizovali stav pohonnej batérie v modeli.

Na uľahčenie identifikácie polohy modelu neboli príliš vhodné, pretože boli „slabé“. Ich svietivosť bola nízka.

Potom sme začali používať modernejšiu telemetriu a LEDky na modeloch upadli do zabudnutia.

Avšak s pribúdajúcimi rokmi a slabnúcim zrakom sa LEDky, tentokrát omnoho výkonnejšie, opäť objavujú na našich modeloch.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 4. 7. 2021, 08:09 | Prečítané: 12385x

V článku "Výstup kanálových impulzov z rôznych RC prijímačov" sú priebehy zobrazené pomocou logického analyzátora.

Pre bežného modelára je cena takéhoto prístroja závratná. Ale tento náš analyzátor nie je prístroj, je to vlastne len program v bežnom počítači a prívodný kábel.

Program ponúkame zadarmo, kábel (napr. Centronics, LPT -> tlačiareň) je treba si v prípade záujmu kúpiť alebo inak zohnať.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 23. 11. 2018, 08:31 | Prečítané: 11210x

Poznáte to! Keď máte čas lietať, je zrovna počasie, ktoré to neumožňuje.

A keď je zase dobré počasie, nemôžete lietať, lebo ste mimo vašej „leteckej základne“.

Mne sa toto stáva pravidelne, keď dva-tri krát do týždňa cestujem do Trenčína za priateľkou.

A tak som sa už dávnejšie rozhodol, že tento status trochu pozmením.

autor: mior

foto: Tomáš Tomis alias googie

Komentáre: 3 | 8. 4. 2021, 07:45 | Prečítané: 10544x

Získali sme ďalšieho externého autora, ktorý sa vyzná v elektronike, konkrétne v problematike LiPol batérií.

Pán Alois je zo severnej Moravy a ako sám hovorí: „Notně brouzdá po vlastech českých a slovenských". Zaujal nás svojim netypickým ale pritom pôvabným jazykovým štýlom, ktorému sme dali názov „Staročeština".

Poslal nám mail, obsahujúci článok o LiPol batériách, ktorému „kraľuje" slovo „zhovadilost". Pri pátraní po pôvode tohoto výrazu nám pán Alois prezradil, že takto jeho poznatky a skúsenosti s LiPol batériami „ocenil" jeden z jeho najvytrvalejších a najzúrivejších internetových rivalov na jednom modelárskom fóre.

autor: Alois M.

pripravil (a so súhlasom autora trochu upravil): Janko O.

Komentáre: 9 | 16. 9. 2011, 21:25 | Prečítané: 16774x

Možno si poviete: „Blbá otázka!

No predsa jednoAmpérový jeden Ampér, dvojAmpérový dva Ampére a tak.“

Lenže situácia nie je taká jednoznačná a za určitých okolností môže byť maximálna hodnota trvale odoberaného prúdu z lineárneho BECu len zlomok z jeho udávanej hodnoty.

Že by nám výrobcovia klamali?

Nie neklamú, len nám nepovedia všetko.

Alebo lepšie povedané, hodnoty, ktoré na svojich výrobkoch uvádzajú, platia len za určitých podmienok.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 18. 1. 2022, 07:58 | Prečítané: 12626x

Doteraz sa záujemcovia o preflešovanie Orange Flight Stabilizera obracali na nás, alebo si ho preflešovali sami na základe článku „Open Flight Stabilizer for the Orange RS3X“, na ktorý sme v minulej časti dali odkaz.

Nám sa však tento postup zdal byť komplikovaný a tak sme pripravili iný, trochu jednoduchší a navyše vás upozorníme na úskalia, ktoré sa môžu znenazdajky vynoriť.

Stačí postupovať krok za krokom, podľa návodu.

autor: Janko O.

Komentáre: 21 | 5. 11. 2014, 20:51 | Prečítané: 13013x

Hoci oficiálne Zatváranie neba na Čerín-Čačíne prebehlo už pred dvomi týždňami, teda v nedeľu 23.10.2016 (vďaka organizátorom za skvelú akciu, a Jančimu-Dioskovi za najlepší guláš, aký som kedy jedol), bolo zrejmé že ak sa „vyskytne“ dobré počasie, tak nebude od veci si zalietať.

Ja som to síce nijako neplánoval, ale z ničoho-nič mi včera – v sobotu 5.11.5016 tesne po raňajkách (po snídani) zavolal (starší brat) Milan, že či neideme „prevetrať“ modely.

Počasie bolo prijateľné: teplota tesne nad 10°C, takmer bezvetrie, zamračené, no bez dažďa.

Tak prečo nie?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 6. 11. 2016, 17:10 | Prečítané: 3555x

Od „overovacích“ štartov tohto modelu z Katapultu a následných letov nad Ďatelinou, ktoré sme absolvovali s Miroslavom, uplynulo niekoľko dní a ja povzbudený týmto úspechom, zatúžil som zalietať si s „Mirážom“ viac.

Predtým však bolo potrebné realizovať niektoré úpravy, ktoré z týchto overovacích letov vyplynuli:

- doplniť ovládanie smerovky

- zdvojiť napájanie palubnej inštalácie ďalším (S)BECom

- doplniť meranie rýchlosti modelu Pitotovou trubicou

- rozšíriť merací rozsah odoberaného prúdu nad 100 A

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 19. 8. 2017, 14:02 | Prečítané: 3578x

Vzhľadom na veľkú rozsiahlosť štvrtého dielu Aeroškoly, rozhodli sme sa ju rozdeliť na časti, ktoré budú označené písmenami. Dnes časť: B.

..................................................................

Pokračujeme v naší škole létání s RC letadly letmým pohledem na RC soupravy.

Zjistíme, jak je to s počtem kanálů, ovládáním, různými funkcemi, které dokáží zjednodušit život a podobně. Pochopit, jak všechno funguje a jak různé věci spolu souvisí je docela těžké. Doufejme, že vám tato lekce alespoň trošku problematiku vysílaček osvětlí.

autor: Dr.LuckyLuke

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 1. 2. 2021, 07:53 | Prečítané: 9066x

Tretia časť série krátkych článkov o tom:

- čo to letové stabilizátory sú

- ako fungujú

- aké majú funkcie a letové módy

- a na čo vlastne slúžia.

autor: Lubond

Komentáre: 17 | 20. 4. 2021, 08:07 | Prečítané: 8569x

V duchu nášho pôvodného zámeru, maximálne využiť základnú telemetriu FrSky, prinášame návrh riešenia jednoduchého modulu, na akustickú signalizáciu stavu, kedy v pohonnej batérii zostáva už len prednastavené množstvo kapacity.

Tento modul je zapojený do AD-vstupu RC prijímača D8R v modeli, avšak na strane pilota netreba nič, pretože nastavenie prahových hodnôt aj akustickú signalizáciu zabezpečí modul FrSky Two Way Telemetry System v RC vysielači.

Článok bol napísaný 17.11.2010.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 26. 7. 2014, 11:52 | Prečítané: 13987x

Keď pred štyrmi rokmi vyšiel vpershingov článok o OpenSource a T9X na našej stránke, vzbudil veľmi silné emócie na obidvoch stranách barikády.

Medzitým sa vývoj posunul dopredu a prešiel čas, ktorý umožňuje zhrnúť skúsenosti v tejto oblasti.

autor: mior

Komentáre: 6 | 6. 1. 2014, 09:20 | Prečítané: 7606x

Názvom X-copter zvyčajne označujeme viacrotorové lietajúce stroje s vertikálnym umiestnením rotorov.

Ako fungujú, sa môžete dočítať v tomto článku.

autor: vpershing

pridal: mior

Komentáre: 3 | 29. 6. 2015, 18:42 | Prečítané: 11111x

Naučit se létat s RC modely letadel nemusí být tak těžké, jak se zdá. Tato série článků vás krok po kroku provede celou cestou od koupě vlastního letadla až po prvních pár letů.

Pokračujeme v naší škole létání s RC letadly a dnes je na programu vyučování seznámení se s modelem letadla. Nebudeme se ale dívat na to, jakou má barvu, ani jak je velké.

Dnes nás bude zajímat, jak to vlastně to letadlo dělá, že se ve vzduchu pohybuje tam, kde chce pilot. Řeč bude o všech těch pohyblivých plochách, takže pojmy jako výškovka, směrovka, křidélka, klapky a podobně se dnes budou skloňovat ve všech možných pádech (no, ne až tak doslova, ale bude jich tu hodně).

autor: Dr.LuckyLuke

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 20. 1. 2021, 07:53 | Prečítané: 16987x

Ďalší Vpershingov článok z pred dvoch rokov, ktorý na našej Web stránke láme rekordy v čítanosti.

...............................................

V oblasti počítačov sa dnes čoraz viac využíva virtualizácia a simulácia. Umožňuje nám to minimalizovať dobu potrebnú k realizácii projektu tak, že bez potreby používať skutočné prostriedky, s ktorými bude projekt pracovať, zaistíme skutočné správanie už na virtuálnom modeli.

autor: vpershing

pridal: mior

Komentáre: 21 | 10. 1. 2013, 20:16 | Prečítané: 19851x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40214.09 kb