Hľadaný výraz: open stabilizer

Počet výsledkov: 86

Pôvodne som mal pripravené iné názvy tohto článku. Jeden: „Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source – Koniec“, ale to, že ja s niečím končím, neznamená, že s tým musia končiť aj ostatní.

Ďalší „alternatívny“ názov: „Zbohom Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source –> Návrat k AssOrxu“.

Ak sa vám zdá, že je jeden tendenčnejší ako druhý, tak pripúšťam a preto som zvolil ten, ktorý tam je.

Ale nezúfajte, Miroslav (mior) zostáva Orange Flight Stabilizeru (RX3S) s Open Source aj naďalej verný.

autor: Janko O.

Komentáre: 31 | 19. 2. 2015, 10:43 | Prečítané: 7911x

V dnešnej časti seriálu sa pozrieme na správanie sa Open stabilizera RX3S v móde RATE aj v móde HOLD.

A aby to naše pozorovanie nebolo len „pocitové“, ale aby sa dalo bližšie charakterizovať a dokonca kvantifikovať, posadili sme Open stabilizer na stolicu.

Máme na mysli testovaciu stolicu a nie stolicu čoby viac-menej lekársky či zdravotnícky výraz.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 25. 1. 2015, 12:01 | Prečítané: 6983x

V závere minulej časti nášho seriálu sme naznačili, že Open Stabilizer RX3S má veľa možností nastavenia rôznych parametrov.

Pričom viaceré sú vskutku veľmi zaujímavé, potrebné a užitočné. Iné sú síce zaujímavé, ale sú skôr prekvapivé, ak nie priam „exotické“.

Na to však treba „nastavovací prípravok“.

A dnes si popíšeme, ako ho (veľmi jednoducho) preflešovať a ako ho používať a čo niektoré užitočné parametre Open Stabilizera znamenajú.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 28. 11. 2014, 17:23 | Prečítané: 8963x

V súvislosti s našim seriálom „Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source“ sme si s verným návštevníkom našej web stránky s prezývkou Steewe vymenili niekoľko mailov.

Jeho problém sa hlavne za pomoci ďalšieho verného návštevníka s prezývkou Lubond podarilo vyriešiť, avšak predvčerom sme od Steewa dostali mail, ktorý nás znepokojil.

autori: Steewe, Lubond, Janko O.

Komentáre: 8 | 17. 12. 2014, 09:46 | Prečítané: 8530x

Týždeň uplynul od vtedy, čo sme s radosťou zverejnili upravenú verziu softvéru pre Open stabilizer RX3S, ktorej sme dali meno Ed_10.

Zmena sa týkala režimu Hold, ktorý sme dovtedy považovali pre bežné (rekreačné) lietanie v podstate za nepoužiteľný.

Po Edových úpravách sa správanie režimu Hold (zatiaľ len tak „na stole“, v laboratórnych podmienkach) „umravnilo“.

Ale bude to tak aj v praxi – počas letu?

Včerajšia sobota (7.3.2015) nám na to dala odpoveď.

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 8. 3. 2015, 12:47 | Prečítané: 6375x

Doteraz sa záujemcovia o preflešovanie Orange Flight Stabilizera obracali na nás, alebo si ho preflešovali sami na základe článku „Open Flight Stabilizer for the Orange RS3X“, na ktorý sme v minulej časti dali odkaz.

Nám sa však tento postup zdal byť komplikovaný a tak sme pripravili iný, trochu jednoduchší a navyše vás upozorníme na úskalia, ktoré sa môžu znenazdajky vynoriť.

Stačí postupovať krok za krokom, podľa návodu.

autor: Janko O.

Komentáre: 21 | 5. 11. 2014, 20:51 | Prečítané: 11759x

Náš seriál „Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source“ dospel pomaly do svojho záveru.

V súvislosti s poznávaním vlastností tohto letového stabilizátora, či už metódou rôznych meraní alebo praktických testov, sme my došli pre zmenu k určitým záverom.

Skôr, ako vás s nimi zoznámime, chceli by sme poznať aj vaše skúsenosti.

Preto ich bez obáv do komentárov stručne napíšte.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 19 | 15. 2. 2015, 11:37 | Prečítané: 4107x

Keď sme presne pred desiatimi dňami zverejnili záverečný článok série s trochu depresívnym podnadpisom „Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source – Koniec“, boli sme presvedčení, že z našej strany je to pre tento stabilizačný systém akási „labutia pieseň“.

Dostali sme sa do bodu, keď sme so softvérom pre režim Hold síce neboli spokojní, ale čo horšie, neboli sme schopní s tým niečo urobiť.

Hoci sme dvakrát vyzývali „Céčkárov“ na pomoc, neozval sa nikto. Okrem nášho spolupracovníka a „dvorného“ prekladateľa Imra, ktorý však pracuje v Prahe (trochu odruky) a je mimoriadne pracovne vyťažený.

Avšak o niekoľko dní pod článkom pribudol komentár nášho modelárskeho kolegu Eda z Banskej Bystrice a ten všetko zmenil.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 7 | 1. 3. 2015, 13:26 | Prečítané: 6026x

Už dávno sme to chceli urobiť, ale ...

Vždy sme si (sami pre seba) našli zámienku, prečo "teraz" ešte nie.

.............................

No a napokon to prišlo!

Všetky články o Open source stabilizátoroch sme sústredili na jedno miesto: tu (v tomto "superčlánku").

.............................

Sú zoradené chronologicky, teda tak, ako vznikali a ako boli zverejňované. Takže tie prvé sú tie najstaršie.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 4. 10. 2021, 07:58 | Prečítané: 1719x

Prvým záujemcom o Open Surce softvér pre Orange Flight Stabilizer RX3S sme procesor preflešovali zatiaľ my (a stále túto možnosť ponúkame).

To preto, že sme ešte neuviedli spôsob, ako si to môže modelár urobiť sám. Nie že by to bola nejaká veda, ale sú tu určité úskalia, ohľadne potrebných pomôcok, ovládania počítača z príkazového riadku, ale pri nevhodnom postupe aj možnosť „odpálenia“ stabilizátora.

Ale zatiaľ sme neuviedli ani spôsob pripojenia stabilizátora a jeho nastavenia a ani jeho správanie sa a možnosti. A tak vyššie spomínaní prví záujemcovia platia daň za svoju netrpezlivosť.

Pretože „nový“ RX3S sa nastavuje a správa úplne inak ako pôvodný RX3S.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 1. 11. 2014, 11:00 | Prečítané: 11264x

To, že sme priaznivci Open Source softvéru (nie len) v modelárstve, nie je žiadne tajomstvo, viď náš najčítanejší článok „Novoročné zamyslenie alebo OpenSource v modelárstve (Turnigy T9)“.

Tento softvér (Er9x, Open9x …) zmenil podpriemerný lacný vysielač Turnigy 9X na modelársku senzáciu s dovtedy nevídanými programovými možnosťami a vlastnosťami.

To isté si myslíme (lebo sme to vyskúšali) o novom Open Source softvéri pre (hlavne pre svoju priaznivú cenu) obľúbený letový stabilizátor Orange RX3S.

Pritom vás to nebude nič stáť a nie je treba nič spájkovať (ani pri flešovaní, ako vidno z obrázku).

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 26. 10. 2014, 19:53 | Prečítané: 11356x

V prvej časti tohto článku:

Pre tých, ktorým sa neoplatí zakúpiť „flešovaciu hlavicu“ je tu zopár fotiek, ako pripojiť Programer k doske letového stabilizátora RX3S.

V druhej časti článku:

Činnosť a najdôležitejšie vlastnosti Open Stabilizera.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 11. 11. 2014, 18:47 | Prečítané: 8564x

V prvej časti tohto článku:

Podobne ako minule, aj dnes bude prvá časť článku venovaná konštrukcii (hardvéru) RX3S.

V druhej časti článku:

Bude „reč“ o autoroch Open Source firmvéru pre RX3S.

V tretej časti článku:

Budú spomenuté možnosti nastavení ďalších vlastností tohto letového stabilizátora.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 16. 11. 2014, 14:03 | Prečítané: 8393x

V komentároch k článku „Open stabilizer RX3S verzia Ed_10 (2) - Praktický test“ nás náš kamarát Dano (ddano007) požiadal, či by sme to nemohli otestovať v nejakej Delte.

Keďže aj my sami máme viacero modelov s Delta-krídlom, či samokrídiel (2 x Fantom, 2 x Xeno, Squall, Black Sabbath, Mirage 2000), tak aj nás zaujímalo, ako sa Ed_Open stabilizer osvedčí práve v takýchto modeloch.

Tak som to bol dnes (utorok 10.3.2015) overiť.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 10. 3. 2015, 18:36 | Prečítané: 4794x

Už sú dostupné novšie verzie firmvéru (zo 16.12.2014) a tiež novšia verzia manuálu.

V minulej časti seriálu sme si (okrem iného) vysvetlili význam a spôsob nastavenia niektorých dôležitých parametrov Open Stabilizera.

Dnes sa zoznámime s ďalšími parametrami a vysvetlíme ich praktický zmysel.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 6. 1. 2015, 10:23 | Prečítané: 7714x

Tí, čo sa dočítali až k záveru článku „Náš softvér (sa spomína) aj v modelárskom časopise“ a pozreli si aj komentáre, tak vedia, o čom je reč.

Skrátka: v týchto dňoch „slávime“ prvé výročie od uvedenia úspešného (open source) softvéru pre letový stabilizátor Orange RX3S – „narodeniny“ verzie Ed_10.

A ako sme sľúbili, pri tejto príležitosti chceme uviesť jeho novšiu – zdokonalenú verziu: Ed_11.

A dnes je ten deň.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 29. 2. 2016, 14:20 | Prečítané: 4313x

Tématicky by tento článok mal byť skôr akýmsi voľným pokračovaním či doplnením 4. časti nášho seriálu.

Dostali sme totiž mail od pravidelného návštevníka našej web stránky, ktorý snahu o zjednodušenie preflešovania Orange Flight Stabilizera posunul ešte o krok ďalej.

Ako sám píše: „Můj přístup vychází z vytrvalé snahy jít cestou nejmenšího odporu tak, aby pokud možno po bastlení zbyly nějaký čas a síly také na testování.“

autor: Dan Maxa

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 11. 1. 2015, 15:17 | Prečítané: 6181x

Skoro by sa dalo povedať: „Do mesiaca a do dňa“.

Veď je to takmer presne mesiac, čo sme predstavili firmvér Ed_11: pokračovateľa veľmi úspešného Open Flight Stabilizera Ed_10.

Cez to všetko sme si však občas povzdychli: „Škoda že nemá stabilizáciu riadeného podvozkového kolesa, tak ako to mal (a ešte stále má) náš AssOrx verzie 5-3-5“.

No ale teraz sa to zmenilo: verzia Ed_20 má aj stabilizáciu riadeného podvozkového kolesa.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | 28. 3. 2016, 15:51 | Prečítané: 4697x

Už to je niekoľko rokov, čo „prišiel na svet“ Open Stabilizer softvér verzie Ed_10.

Od tej doby sme ho len my dvaja (Miroslav a ja) naflešovali do desiatok letových stabilizátorov RX3S, či už vo verzii „sólo“ alebo integrovaných s RC prijímačom Orange.

Okrem toho sme ho dali do sekcie Download, kde bol doteraz „stiahnutý“ n-krát.

Koľkokrát bol aj naozaj naflešovaný, to asi nikdy nezistíme.

A píše sa o ňom aj v modelárskom časopise.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 10. 12. 2021, 07:59 | Prečítané: 4551x

Náš český modelársky kolega Standa, ktorý používa prezývku Steewe, nie je na našej web-stránke nováčikom.

Na jeho popud sme zrealizovali ďalšiu verziu nášho „blikavého“ pozičného cevaro-osvetlenia: bližšie v článku „(„Cevaro“) Pozičné osvetlenie modelu: iný spôsob zapínania“.

A tiež nás upozornil na možný problém pri preflešovaní letového stabilizátora Orange RX3S na softvér zo „série Ed_“ (Ed_10, Ed_11, Ed_20): bližšie v článku „USBasp Programmer a Open Stabilizer – problém!“

No a teraz sa nám pochválil svojim novým „tešítkom“.

autor: Steewe

Komentáre: 0 | 15. 11. 2018, 10:32 | Prečítané: 4936x

Vzhľadom na vzrastajúci záujem modelárov o Orange Flight Stabilizer s OpenSource softvérom zo Slovenska a Čiech sme sa rozhodli rozšíriť naše služby:

Zakúpili sme a upravili nový programovací set (programátor a programovaciu hlavicu) a vytvorili pomocné pracovisko v Novom Meste nad Váhom pre modelárov z okolia a z Čiech (vzhľadom na blízkosť Českej pošty v obci Květná).

Stačí, ak sa s nami dohodnete mejlom na adrese: rcmodely@cevaro.sk.

Bližší popis o Stabilizátore v linkoch vo vnútri.

pridal: mior

Komentáre: 9 | 4. 8. 2015, 10:04 | Prečítané: 4973x

Do sekcie Download sme pridali zozipované súbory pre zjednodušené preflešovanie Open stabilizera softvérom Ed_10.

Taktiež sme tam pridali zozipované súbory na zjednodušené preflešovanie programovacích prípravkov (dLUX, Aquastar, TGY160A) tak, aby pomocou nich mohli byť nastavované parametre aj Ed_Open stabilizera.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 13 | 9. 3. 2015, 11:51 | Prečítané: 5711x

To, že sa o využitie gýr a letových stabilizátorov v modeloch lietadiel už roky zaujímame, nie je žiadnym tajomstvom.

Viacero takých zariadení nám prešlo rukami a pred pár rokmi, nespokojní s ich vlastnosťami a možnosťami, sme si na báze Orange Flight Stabilizera RX 3S postavili a napísali program pre vlastný 3-procesorový letový stabilizátor, ktorému sme dali meno AssOrx.

Potom sa objavil Open Flight Stabilizer (opäť na báze RX3S) a napokon náš kamarát Edo Bovan na základe našich podkladov upravil program JohnaRB „k obrazu nášmu“.

Od tej doby máme Letové stabilizátory so softvérom „Ed“ namontované vo všetkých našich modeloch.

Medzi tým sa však objavili ďalšie letové stabilizátory, napríklad aj od (našej obľúbenej) firmy FrSky, zaintegrované do RC prijímača S8R.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 22. 11. 2021, 08:11 | Prečítané: 7037x

Na tento chladný a veterný deň sme pre vás opäť pripravili teplé zážitky a horúce fotografie …

Nie nie, niekto by si to mohol vysvetľovať nesprávne. Takže inak: … sme pre vás opäť pripravili zážitky a fotografie z horúcich dní.

Takmer presne pred mesiacom, 8.8.2015 sa konala modelárska akcia: Lietame pre radosť – Očová 2015.

Bol horúci tropický deň a teplomer ukazoval asi 35 °C.

A my sme tam (ako inak) nemohli chýbať.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 7. 9. 2015, 16:31 | Prečítané: 4554x

Takmer pred tromi týždňami sme priniesli prvú časť seriálu (ani nevieme koľko bude mať častí) o dokončení stavby dvojmetrového modelu lietadla C-130 Hercules.

Keďže sme sa do dokončenia pustili po deviatich rokoch od zakúpenia výrezov, tak sme úvodný článok nazvali: „Dvojmetrový C-130 Hercules: 9 rokov v Tibete“.

18 dní uplynulo a my sme sa o pokračovaní stavby nijako nezmieňovali: návštevníkom našej web-stránky by sa dokonca mohlo zdať, že sme nerobili nič iné, len sme zalietavali stále nejaké iné nové (hlavne Milanove) modely.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 26. 4. 2018, 18:08 | Prečítané: 3386x

Hoci to môže vyzerať, že vás chceme nalákať na ďalší zo série filmov o šarmantnom lupičovi Dannym (v hlavnej úlohe George Clooney), tak vedzte že nie.

Len sme použili takú nevinnú slovnú hračku, aby sme vám odľahčenou formou podali neformálnu správu o praktických testoch letového stabilizátora Orange RX3S s naflešovaným softvérom Ed_11.

Pretože práve v uplynulých dňoch (či skôr podvečeroch) sme absolvovali s rôznymi modelmi množstvo a množstvo letových hodín.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 26. 6. 2016, 17:15 | Prečítané: 4026x

Tretia časť série krátkych článkov o tom:

- čo to letové stabilizátory sú

- ako fungujú

- aké majú funkcie a letové módy

- a na čo vlastne slúžia.

autor: Lubond

Komentáre: 17 | 20. 4. 2021, 08:07 | Prečítané: 7286x

V nedeľu podvečer som bol otestovať štarty (dvoch) modelov zo zeme – konkrétne z trávy.

Jeden model (Easy Star) bol klasickej konštrukcie: trup, krídla, chvostové plochy, poháňaný vrtuľou, umiestnenou hore za krídlom.

Druhý model (Fantom od firmy Phase 3) je klasická delta, poháňaná dúchadlom – EDF, umiestneným vzadu medzi smerovkami.

Miesto testovania: lúka smerom na Pršany, ktorá po mojej nedávnej príhode dostala meno: diviačia lúka.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 10. 7. 2017, 18:15 | Prečítané: 5238x

Skipper už na snehu bol (viď článok „Skipper (aj na sneh) pripravený“), ale vtedy ešte nebol vybavený letovým stabilizátorom a ani pozičným osvetlením.

Na základe vtedy získaných skúseností som si povedal: „Lietať so Skipperom bez letového stabilizátora a pozičného osvetlenia – ani za nič!“

A tak som ho už dávnejšie vybavil letovým stabilizátorom. A čakal som na sneh. A ten aj prišiel.

Ale len včera (25.1.2016) som Skippera vybavil aj pozičným osvetlením.

A medzitým sa sneh pos.al. No skrátka pokazil.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 27. 1. 2016, 11:00 | Prečítané: 5768x

Video, zachytávajúce „horúce“ chvíle v roku 2018.

Pri jeho pozeraní sme si nevdojak spomenuli na náš článok „Modelársky paradox“, ktorý sme prvý krát zverejnili už pred vyše siedmimi rokmi.

V ňom sme skonštatovali, že najproblematickejšou časťou modelov nie sú krídla, či trup, ba ani motor, ale paradoxne je to podvozok.

A hľa: čo sa tohto týka, vyzerá to, že za tie roky ako keby sa ani nič nezmenilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 12. 2018, 11:17 | Prečítané: 2753x

Pôvodne som chcel napísať „Milanov prvý Jet“, ale to by nebola pravda, pretože v skutočnosti je to Milanov už tretí Jet.

Ale prvý by bol v tom, že s ním Milan konečne aj poletí.

Pretože Milanov naozaj prvý Jet: L-39 Albatros skončil neslávne (bez toho, že by s ním Milan vôbec letel).

A Milanov druhý Jet: Viper Jet, síce už letel (pilot Roman M.), ale Milan uznal (a za to si vyslúžil moju pochvalu), že by si zaslúžil akéhosi jednoduchšieho „predskokana“. A tým je práve Sport Jet 70mm z HobbyKingu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 17. 12. 2015, 17:56 | Prečítané: 4230x

Vyzerá to, že teraz máme tzv. „zalietavacie“ obdobie.

Bude to tým, že počas „dlhých zimných večerov“ sme si modely zaobstarali a pripravovali a keď „vypukla“ jar, začali sme ich zalietavať.

Takže po Miroslavovom Lear Jete LJ-45 od firmy Airline, to bol Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe od firmy Dynam, no a teraz prišiel na rad Milanov P-51 Mustang Big Beautyful Doll, vyrobený firmou FMS.

Všetky tieto modely majú podvozky, ale keby len to, oni majú podvozky zaťahovacie.

A v tom bol najväčší problém.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 4. 2018, 18:35 | Prečítané: 2763x

Pred piatimi rokmi, teda 21.1.2010 sme spustili tento web.

Pravdu povediac, bol to viac-menej miroslavov nápad.

Našim zámerom bolo vytvoriť web stránku orientovanú takmer výhradne na modelársku (elektro)techniku, či skôr elektroniku.

To preto, že vtedy sme si mysleli (a teraz si to myslíme ešte viac), že elektronika v modelárstve bude nezadržateľne expandovať, rovnako ako expanduje v iných odvetviach techniky: v automobilovom priemysle, v komunikáciách, v robotike, …

A kto sa jej úporne bráni, sám sebe zahatáva cestu do budúcnosti a dobrovoľne sa odsúva na „vedľajšiu koľaj“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 13 | 21. 1. 2015, 10:07 | Prečítané: 4228x

Tak takúto otázku občas vídavame v očiach našich modelárskych kolegov.

A niektorí - tí odvážnejší to dokonca povedia aj nahlas.

Tie dve slová v zátvorke síce nevyslovia, ale namiesto nich sa na ich tvárach na chvíľu zjaví výraz ťažkoskrývaného opovrhnutia a neprekonateľného zhnusenia.

A vtedy sa na seba s Miroslavom pozrieme a aj bez slov si povieme: „Už je to tu zas“, s dovetkom „Toto sme už (nie raz) zažili“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 30. 10. 2016, 15:24 | Prečítané: 4515x

Dnes pokračujeme v popise úprav, ktoré sme sa rozhodli urobiť na tejto stavebnici.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 11. 2015, 17:21 | Prečítané: 5225x

Namiesto kráľa sme „dosadili“ Herculesa, ale zmysel tohto historického zvolania zostal rovnaký:

Len čo jeden Hercules „zmizol zo scény“, nič nám nebráni prevolávať na slávu inému "novému" Herculesovi.

….........................

O tom, ako „zmizol zo scény“ prvý (modro-šedý) Hercules, sme už písali.

Ale kde sa vzal ten druhý – červeno-biely?

A čo je to vôbec za model?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 30. 10. 2018, 12:54 | Prečítané: 3682x

V (predchádzajúcom) článku: „Vetroň sa dá motorizovať aj inak“ sme spomenuli, že pred vyše rokom sme sa francúzskym modelárom Gerrym nechali inšpirovať a Milanovo (druhé) DéGéčko (4-metrový vetroň DG-808S Competition) sme "omotorovali" rovnakým spôsobom.

A v poslednej vete sme uviedli že, podoba medzi Gerryho ASH-25 a našim DG-808S Competition je neuveriteľná.

Preto sme titulný obrázok dnešného článku úmyselne upravili tak, aby to bolo už na prvý pohľad zrejmé.

…........................

Okrem toho: v dnešnom článku sa zmienime o definitívnej podobe palubnej inštalácie, o vyvážení modelu, ukážeme zopár detailov pohonných jednotiek nášho „DéGéčka“ a záver bude venovaný dizajnovej úprave tohto nevšedne vyzerajúceho vetroňa.

A keďže toto je záverečná časť minisérie, tak skonštatujeme, že model DG-808s Competition je kompletne opravený a upravený a teda pripravený na štart.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 1. 4. 2018, 10:15 | Prečítané: 4683x

Analýzou súčasného stavu sme s Miroslavom pred pár dňami dospeli k istým záverom a s tým súvisiacim rozhodnutiam:

Naše modely, hoci väčšinou pochádzajú zo stavebníc, sú (našou zásluhou alebo skôr našou vinou) o dosť zložitejšie a komplikovanejšie (hlavne elektronicky) a teda aj pracnejšie a drahšie, ako pôvodne ich konštruktér či výrobca zamýšľal.

Hoci občas zatúžime po „inakších“ - odlišnejších modeloch, realita nás tlačí k nutnosti, radšej použiť ten istý model v iných – odlišnejších podmienkach. Názorným príkladom je Skipper, model s prívlastkom All Terrain Airplane.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 8. 2. 2015, 15:49 | Prečítané: 5086x

Od uverejnenia článku o vývoji nášho „Umelého horizontu“ pre RC modely už uplynulo v podstate 9 mesiacov.

Za tú dobu by sa už aj dieťa narodilo.

A my sme Umelý horizont pre modely stále neoverili v praxi.

Stále sa vyskytlo niečo, čo malo vyššiu prioritu, alebo sme v lete lietali „len tak“, pre radosť.

No ale leto je definitívne preč a tak, symbolicky v prvý jesenný (podzimní) deň, teda 23.9.2015 sa náš Umelý horizont dočkal praktických skúšok.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 24. 9. 2015, 09:05 | Prečítané: 6063x

V článku „Ďalší adept na štart z Katapultu: Mirage 2000-5“ sme naznačili, prečo práve tento veľký model - táto veľká delta je (ako dúfame) vhodná na štarty z Katapultu.

Súčasne sme niekoľkými fotografiami dokumentovali jej vtedajší stav.

Odvtedy uplynulo viac ako 15 dní a „mirážov zdravotný stav“, ale aj jeho výzor sa výrazne zlepšili.

Mohlo by sa zdať, že je pripravený k letu.

V podstate áno, ale …

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 26. 5. 2017, 15:46 | Prečítané: 3750x

V živote to tak chodí: človek ani niečo neplánuje (nechce to), ale napokon to urobí, pretože ho k tomu dotlačí tá povestná bieda, čo naučila aj Dalibora „housti“.

A aj my – modelári: niečomu sa roky bránime, no potom sa do toho (chtiac – nechtiac (ale väčšinou nechtiac)) pustíme a napokon (keď je to hotové) sa tým dokonca ešte aj pochválime.

Koľko takýchto našich modelárskych „projektov“ by sme mohli označiť ako „nechcené dieťa“?

Niekedy mám pocit, že každý druhý.

No a teraz je to: katapult.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 29. 8. 2021, 08:14 | Prečítané: 7007x

Uplynulý víkend (14. a 15.4.2018) sme mali v pláne zalietať dva dvojdúchadlové modely: Miroslavov LearJet-45 od firmy Airline a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička (vlaštovka)) od firmy Dynam.

Ale viete ako sa hovorí: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“

Hoci nám počasie prialo, tak napokon sme v sobotu pred večerom zalietali len jeden model – Miroslavov LearJet LJ-45.

A máme z toho niekoľko krátkych videí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 16. 4. 2018, 13:00 | Prečítané: 3594x

Nie že by sme chceli pojmom „Lineárne gradovaná diferenciácia“ niekoho ohúriť.

To nie, ale nepodarilo sa nám vymyslieť lepší alebo výstižnejší názov.

A navyše: znie to tak sexy (žmurk)!

Ale ani tento honosný názov nič nemení na tom, že sa to celé začalo „núdzou“ - problémom, ktorý sme sa v danej chvíli rozhodli riešiť akousi „fintou“ - náhražkou niečoho plnohodnotného.

A ako to tak niekedy býva, núdzové riešenie sa ukázalo byť v mnohom lepším, ako pôvodné „seriózne“ riešenie.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 25. 10. 2021, 08:02 | Prečítané: 4234x

V minulom článku o Katapulte sme uviedli, že keď použijete správnu gumu a správne ju napnete, tak model s tou správnou váhou správne odštartuje.

Inými slovami: keď úspešne vyriešite túto rovnicu o troch neznámych, tak štarty z katapultu (bungee launch) sa pre vás stanú novým nevšedným zážitkom.

Pretože pre nás sa zážitkom naozaj stali.

A súdiac podľa reakcií, dovolíme si tvrdiť, že štart Black Sabbatha z katapultu sa stal zážitkom nielen pre „pozvaných hostí“, ale aj pre náhodných divákov (bežcov, psíčkárov ...) na Ďateline.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 17. 9. 2021, 08:03 | Prečítané: 5284x

Keď som si prečítal tento nadpis a následne aj celý článok na serveri hw.cz, skoro som vyskočil zo stoličky.

Naozaj ma veľmi potešilo, že čas ukázal, že sme mali pravdu.

Konkrétne mali pravdu všetci vyznávači Open Source, čo sa v modelárskej branži najviac vyostrilo v prípade kontroverzného (výraz: kontroverzný sa mi začína pomaly páčiť) vysielača Turnigy T9X.

Na našej Web stránke sa to začalo takmer presne pred dvomi rokmi.....

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 19. 12. 2012, 09:22 | Prečítané: 4334x

Pred vyše piatimi rokmi - na Nový rok (1.1.2014) sme spomenuli, že sme dostali mail od nášho kamaráta Istvána Magi.

Dáva nám do pozornosti projekt Cheali chargers s tým, že je to Open Source Project.

Zaujalo nás to. A sľúbili sme, že neskôr prinesieme článok venovaný tejto problematike.

Takže dnes si pripomenieme prvú časť.

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 18 | 7. 11. 2019, 09:10 | Prečítané: 17377x

Nabíjačky Cheali – meranie teploty článkov

-----------------------------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 4. 12. 2019, 09:47 | Prečítané: 8003x

Nabíjačky Cheali – Firmware

-----------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 15. 12. 2019, 16:56 | Prečítané: 8216x

Cheali nabíjačky – Sériový port

--------------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 24. 11. 2019, 09:04 | Prečítané: 9478x

Cheali nabíjačky – Preprogramovanie

----------------------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 20 | 14. 11. 2019, 08:34 | Prečítané: 16365x

V diskusiách na modelárskych fórach sa objavujú opakujúce sa dotazy, ako (správne) zapojiť letový stabilizátor (napr. RX3S).

Keďže my letový stabilizátor Orange RX3S s preflešovaným firmvérom Ed_10, Ed_11, či Ed_20 k plnej spokojnosti používame takmer vo všetkých našich modeloch, jeho prepojenie s RC prijímačom a so servami máme takpovediac „v krvi“.

Navyše, v poslednom období sme toto prepojenie mierne upravili a tak Letový stabilizátor zároveň slúži aj ako Rozvodná doska (Power Board).

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 20. 2. 2021, 08:09 | Prečítané: 6070x

Nabíjačky Cheali – Firmware

-----------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 27. 12. 2019, 08:24 | Prečítané: 8006x

Nabíjačky Cheali – Firmware

-----------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 9. 1. 2020, 12:44 | Prečítané: 10162x

Nabíjačky Cheali – Firmware

-----------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | 24. 1. 2020, 08:55 | Prečítané: 63857x

19.januára (2015) sme v článku „V novom roku „v novom“, aj bez predsavzatí“ naznačili, že „do toho“ ideme.

Tým sme mali na mysli, že máme v pláne môj staručký vysielač JR X-3810 nahradiť oveľa modernejším a „trendovejším“ vysielačom Turnigy i10.

A tak sme popri prácach na Open flight stabilizeri a Open AssOrxe, dokončovaní Skippera a príprave SkyMule na lyžovačku, čo-to popracovali aj na spojení vysielača Turnigy i10 s RF modulom FrSky.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 14. 2. 2015, 15:24 | Prečítané: 8713x

Štvrtá - záverečná časť série krátkych článkov venovaná týmto témam:

Úprava Orange RX3S 3-Axis Flight Stabilizer V2 (verzia bez prijímača)

Spojenie RX3S s SBUS prijímačom - cesta k ďalším kanálom

HW úprava – doplnenie SBUS invertora na dosku stabilizátora

autor: Lubond

Komentáre: 10 | 26. 4. 2021, 07:59 | Prečítané: 6889x

V komentároch k článku „AssOrx: koniec prázdnin“ sme Imrovi (ktorý sa mimochodom v problematike veľmi dobre vyzná) sľúbili, že v nasledujúcej časti bude uverejnená schéma zapojenia.

Z nej je zrejmé, ako sú Orange Flight Stabilizer a jednotlivé mikrokontroléry prepojené.

No a dnes s tým začneme a súčasne sa pokúsime aj o jednoduché vysvetlenie činnosti.

Autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 9. 2013, 17:56 | Prečítané: 8549x

Včera nám postal mail náš kamarád István Magi.

Dáva nám do pozornosti projekt Cheali chargers s tým, že je to Open Source Project. Zaujalo nás to. Neskôr prinesieme článok venovaný tejto problematike.

Okrem iného však má István a jeho kolegovia na svojej Web stránke krásny obrázok s motívom PF 2014. Veľmi sa nám páčil a tak chceme potešiť aj vaše oko.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 1. 1. 2014, 08:51 | Prečítané: 4372x

V prípade, že máte funkčné prepojenie vysielača s PC (predpokladám že áno, veď inak by ste ho nenaprogramovali), môžete pomerne jednoducho zabezpečiť jeho využitie na ovládanie niektorého z RC simulátorov.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 4 | 7. 11. 2012, 08:10 | Prečítané: 11273x

Naša obľúbená firma FrSky (o jej RF moduloch a RC prijímačoch s otvoreným telemetrickým kanálom sme informovali ako jedni z prvých, a to už pred 5 a pol rokom - 18.7.2010) prináša po obľúbenom vysielači Taranis aj technologicky a hlavne dizajnovo vyspelejšiu novinku: vysielač Horus.

Ak sa vám zdá (rovnako ako mnohým iným), že vám Horus niečo veľmi pripomína, tak vedzte, že je to tak.

Ale ako hovorí klasik: „Dobrí umelci kopírujú, veľkí umelci kradnú.“

No a ak v záujme pokroku mohol (s týmto výrokom na perách) kradnúť iGénius a zakladateľ Applu - Steve Jobs, prečo by z tých istých pohnútok nemohla kde-tu niečo „odkukať“ firma FrSky?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 5. 1. 2016, 14:53 | Prečítané: 5758x

Zatiaľ je to iba návrh, ale je veľmi pravdepodobné (až takmer isté), že sa aj tieto nové povinnosti modelárov objavia tiež v definitívnom znení.

…...................................

Väčšina rekreačných modelárov spadá do tried: C2, C3 a C4.

A tak si v návrhu Rozhodnutia 1/2019 sami prečítajte čože nás to vlastne čaká.

Či máme dôvod na radosť a či na smútok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 3. 2019, 09:56 | Prečítané: 3362x

V závere článku „Gyrá už aj v simulátoroch“ sme oznámili, že náš vlastný AutoStabilizačný Systém AssOrx je v prvej verzii (3-3-3) hotový a funkčný.

Tiež sme sľúbili, že ho na našej Web stránke čoskoro predstavíme.

No a keďže už začíname s výrobou druhej verzie (5-3-5), tak nastal čas, aby sme svoj sľub splnili.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 17. 3. 2013, 11:13 | Prečítané: 8030x

Možno si teraz poviete: Tomuto názvu článku nerozumiem. Aké lietanie? Teraz v zime?

A prečo práve na Královédvorsku?

Vysvetlenie je jednoduché: je to názov knihy, ktorá vyšla pred pár dňami (v Čechách).

A čo to má spoločné s nami, s našou web-stránkou?

Nuž to, že autorom (spolu so svojim 85-ročným otcom) je dávny a verný návštevník a navyše autor viacerých článkov na našej web-stránke: Lubor Schwarz.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 4. 1. 2018, 18:26 | Prečítané: 2830x

Keď pred štyrmi rokmi vyšiel vpershingov článok o OpenSource a T9X na našej stránke, vzbudil veľmi silné emócie na obidvoch stranách barikády.

Medzitým sa vývoj posunul dopredu a prešiel čas, ktorý umožňuje zhrnúť skúsenosti v tejto oblasti.

autor: mior

Komentáre: 6 | 6. 1. 2014, 09:20 | Prečítané: 6831x

Vo štvrtok (12.9.2013) sme na adresu rcmodely@cevaro.sk dostali mail od verného návštevníka našej Web stránky.

Na tom by nebolo nič čudné ani zriedkavé, ale toto bol mail z Poľska.

Bogdan z Lodže sa zaujíma o náš (Auto) stabilizačný systém a okrem toho, že nás jeho mail potešil, tak nás súčasne aj prebral z (po)letného „elektronického“ ničnerobenia.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 15. 9. 2013, 10:44 | Prečítané: 8938x

Dnes prinášame druhú časť zapojenia nášho AssOrxu.

Konkrétne schému napájania.

Zároveň dokončíme popis činnosti a v neposlednom rade sa začneme zoznamovať so správaním sa jedného jeho kanálu.

To je samozrejme dané činnosťou softvéru, ktorý je momentálne vo verzii 19.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 9. 2013, 16:36 | Prečítané: 8362x

V úvode dnešnej časti poukážem na (viac-menej minimálne) úpravy krídiel Herona.

Podstatná časť článku však bude venovaná oveľa väčšiemu problému:

umiestneniu palubnej elektroniky.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 25. 5. 2015, 11:52 | Prečítané: 7421x

V minulom článku o AssOrxe (AssOrx: schéma zapojenia - 2. časť) sme sa začali venovať aj jeho funkcii a vlastnostiam.

Uviedli sme, že v ďalšom (tomto) článku v tom budeme pokračovať. Ale aký mu dať nadpis? AssOrx: schéma zapojenia - 3. časť? Asi nie.

A tak sme zvolili nový nadpis.

No a keďže toto je článok o funkcii a vlastnostiach AssOrxu, tak aby to bolo pekne pokope, znovu uvedieme tie už tie spomínané v minulom článku a samozrejme doplníme ďalšie, ešte neuvedené.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 6. 10. 2013, 14:43 | Prečítané: 7276x

Poměrně často tu referuji o zajímavé RC elektronice, která je k dostání na populárním čínském eshopu Banggood.

Za poslední rok se jí tam urodilo tolik, že sotva stíhám sledovat, natož o tom psát.

Jednou z mnoha relativně čerstvých novinek je osmikanálový AFHDS přijímač, nabízený pod plným názvem DasMikro 8 Channel AFHDS Surface Receiver For FlySky GT3B GT3C Transmitter.

Jak už z názvu vyplývá, přijímač je určen pro vysílačky FlySky (Turnigy i6, i10) s přenosovým systémem AFHDS.

Autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | 17. 12. 2017, 16:56 | Prečítané: 3346x

V priebehu uplynulého týždňa (nedeľa, pondelok, utorok, streda, sobota a nedeľa), vďaka priaznivému počasiu, prebehli na Ďateline praktické skúšky nášho (auto)stabilizačného systému AssOrx.

Prvé štyri dni bola testovaná verzia 3-3-3, posledné dva dni verzia 5-3-5. A výsledok?

Nebudeme tu „básniť“, aké že to je úžasné, pretože ako hovorí ľudové porekadlo, samozrejme: „Každá líška svoj chvost chváli.“

Skrátka: funguje to tak ako má, ako sme očakávali, ako sme chceli.

A dnes sa v sekcii Download objavil už aj softvér pre verziu 3-3-3.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 14. 10. 2013, 17:24 | Prečítané: 5279x

Ak sa pýtate, že na čo také úžasné som tak dlho čakal, tak vedzte, že na zimu. Presnejšie povedané – na zimu so snehom.

Nie preto, že by som chcel ísť lyžovať, veď lyžujem ako Mistr Bean. Ale lyžovať môžu aj modely (a v mojom prípade oveľa lepšie ako ja).

Môj dvojmotorák SkyMule sa na to „trasie“ už pekne dlho.

A včera sa konečne dočkal.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 2. 2. 2015, 10:32 | Prečítané: 5262x

Keď sme pred týždňom uviedli článok „Rozšírený sortiment pre FrSky telemetriu“, dali sme akýsi neurčitý prísľub, že podľa dôverných informácií priamo z firmy FrSky, majú sa v jej ponuke v najbližšej dobe objaviť komponenty telemetrie Two Way Telemetry System.

No a včera sme konečne mohli zvolať: Je to tu! Na Web stránke FrSky v sekcii Novinky sa objavili nejaké podrobnejšie informácie a aj zopár fotografií. A tak tí, čo na niečo také čakajú, si môžu v duchu zašepkať: Vydržať! Pretože nadpis na spomínanej stránke je veľavravný:

FrSky sensor hub, sensors and LCD will be available quite soon.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 1. 2. 2011, 07:20 | Prečítané: 6924x

Nemáme na mysli haváriu takzvane „na ruky“, teda haváriu zavinenú pilotom.

Máme na mysli haváriu, spôsobenú zlyhaním nejakej technickej časti modelu.

Hoci v percentuálnom poňatí havárie „na ruky“ vysoko prevažujú nad haváriami, zavinenými technikou, tak „technické“ havárie sa zase vyznačujú mimoriadne silným pocitom bezmocnosti.

Preto obzvlášť u veľkých, a teda drahých a na stavbu náročných modelov je snaha minimalizovať dôsledky technických zlyhaní zdvojovaním kľúčových komponentov riadenia.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 2. 9. 2021, 08:01 | Prečítané: 2279x

Dnes si pripomenieme prvú časť miniseriálu „z pera“ nášho modelárskeho kolegu a kamaráta, ktorý na modelárskych fórach vystupuje pod prezývkou Lubond.

Ak ste jeho komentáre čítali, tak už to viete, ak ste nečítali, tak po prečítaní tohto jeho článku (ale aj ďalších, už pripravených) zistíte, že Ľubo sa v technike vyzná.

Je technik v tom zmysle, že sa vyzná v elektronike, vyzná sa v programovaní, trochu aj v mechanike a aerodynamike a hlavne: má to tzv. technické cítenie.

A to sa v (súčasnom - pretechnizovanom) modelárstve zíde.

úvod pripravil: Janko O.

autor článku: Lubond

Komentáre: 5 | 5. 4. 2021, 08:13 | Prečítané: 7338x

Oživenie výškomera

Keď už bola doska osadená, bolo potrebné do MCU nahrať riadiaci program. Pre tento účel som si na MCU vyviedol potrebné piny a správne ich spojil s USBASP programátorom (je samozrejme možné použiť aj iný programmer).

autor: Peter Čamaj

Komentáre: 8 | 24. 2. 2013, 09:19 | Prečítané: 6562x

Každý začínajúci modelár, ktorý sa rozhodne postaviť si model sám, stojí hneď pre prvou prekážkou - získať výtlačok plánu modelu, ktorý si vybral.

Niekedy to nebolo tiež jednoduché – plánikov rady Modela bolo síce vydaných dosť (základná a špeciálna rada), ale získať niektorý z nich bolo v tých časoch tiež umenie.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 9 | 2. 11. 2021, 07:33 | Prečítané: 31814x

Dúfam, že týmto nadpisom nerozdúcham náboženské vášne, ale veci sa majú inak.

Modelárskou Mekkou (myslím, že s veľkou nadsádzkou) nazval náš modelársky kolega Pali priestor priemyselného parku Majer – Šalková (Banská Bystrica – východ), o ktorom som písal pred týždňom.

A výrazom „pokrstená“ mám na mysli to, že som tam bol včera prvý krát lietať s modelom.

A tak môžem predložiť svoje prvé dojmy.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 7. 7. 2013, 11:35 | Prečítané: 6774x

Keď som sa o tom prvý krát dozvedel, povedal som si: "Tak toto je BOMBA". Konečne niekto (čínska firma FrSky - už si pomaly zvykám, že pokrokové technické riešenia k nám prichádzajú práve z tejto krajiny) prišiel s tým, o čom už s bratom roky snívame. Keby sa dal čas vrátiť o dva roky, tak naša telemetria by dnes vyzerala inak.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 7. 2010, 11:08 | Prečítané: 9044x

Nijako sa netajíme tým, že nie sme len „letní lietači“.

Chodievame lietať aj v zime, samozrejme máme na mysli, že na snehu. Má to svoje nenapodobiteľné čaro.

My sme (niektoré) naše modely „prezuli“. A niektoré sú „prezuté“ celoročne.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 9. 12. 2021, 08:04 | Prečítané: 2782x

Postrehli ste už sami na sebe, že táto odveká pravda sa týka tiež vzťahu modelár – model? A pripúšťate aj, že na prvú lásku (prvý, dobre lietajúci model) sa nezabúda?

Veríme, že áno, lebo my (Miroslav a ja) isto. Touto okľukou chceme nenápadne vysvetliť, prečo sme opäť, presne po šiestich rokoch, kúpili a s drobnými úpravami skompletovali stavebnicu nesmrteľného EasyStára.

Ale tentokrát nie preto, aby sme sa vrátili k modelárčeniu, ale preto, že sme potrebovali pomalého, jednoduchého, poslušného, spoľahlivého, ľahko ovládateľného, ľahko opraviteľného ….. Nosiča Experimentálnych Technológií.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 3. 3. 2013, 11:54 | Prečítané: 5979x

Pred nejakým časom sme priniesli článok „Keď „chlapci“ z NASA modelárčia a experimentujú“.

No a potom sa objavili články a aj video o tom, že Airbus pripravuje nový koncept úsporného lietadla a ako inak, nové nápady tiež overuje na modeli.

Musíme sa priznať, že keď sme to prvý krát zazreli, mali sme onen známy pocit, ktorý dostal meno „Déjà vu“.

Veď s niečím podobným my modelári lietame už dávno!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 11. 8. 2021, 08:24 | Prečítané: 2192x

Naša reakcia (s bratom Miroslavom) bola rýchla: Ešte počas jeho dovolenky v Bulharsku sme sa prostredníctvom SMS-iek dohodli, že "do toho" ideme. Výrazom "do toho" máme na mysli to, že deklarované vlastnosti, možnosti a parametre modulov FrSky so vstavanou telemetriou, boli pre nás takým neodolateľným lákadlom, že sme naozaj nedokázali odolať. Ihneď po návrate z Bulharska Miroslav objednal na moju adresu dva komplety FrSky Two-way 2.4GHz Radio System Telemetry a o štyri dni to bolo "doma". A ako sa v jednom známom filme spomína: "Co je doma, to se počítá, pánové".

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 15. 8. 2010, 12:40 | Prečítané: 207408x

V prvej časti minisérie o FrSky 2,4 GHz Two Way Communication System sme si predstavili základné vlastnosti vysielacieho modulu DJT (alebo DFT) a 8-kanálového prijímača D8R. V tejto časti si ukážeme spôsob, akým sú dáta tam "zhora" (z modelu) prenášané "sem dole", čiže k modelárovi.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 19. 8. 2010, 11:09 | Prečítané: 7332x

To, že asi nie sme bohvieako dobrí piloti a že naše modely používame skôr ako nosiče všakovakých technických výmyslov, ktoré majú korigovať (alebo skôr zamaskovať) naše pilotné (ne)schopnosti, je už dávno známe a my sa s tým ani nijako netajíme.

Skôr naopak: urobili sme z toho "z núdze cnosť" a dokonca sme na tom postavili existenciu našej (už skoro päť ročnej) web stránky.

A tak dnes prichádzame s ďalším vý- (alebo nez-)myslom.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 2. 1. 2015, 11:24 | Prečítané: 7068x

Názov „cevaro osvetlenie“ sme si nevymysleli, ale len prevzali. To raz, pri jednom podvečernom lietaní jeden náš modelársky kolega zahlásil: „To vaše cevaro-osvetlenie ...“

Už ani nevieme, ako veta pokračovala, ale podstatné je, že sa to ujalo a názov „nášho“ osvetlenia bol na svete.

Súčasne sme si uvedomili, že nikde na našej web-stránke nie je jeho ucelený popis, až to začalo vyvolávať dojem, že to nebodaj tajíme a žiadne detaily nechceme zverejniť.

A tak to teda bez problémov odtajníme a zverejníme aj so schémou, s návodom a programom pre mikrokontrolér, pre tých, ktorí by si to chceli sami zrealizovať.

Nie je na tom nič ťažké ani zložité, najprácnejšie je naťahať v krídlach a trupe modelu drôtiky k LED diódam.

autor: Janko O.

Komentáre: 32 | 27. 4. 2021, 08:06 | Prečítané: 9842x

Tento (na našej Web stránke najčítanejší) článok (vrátane niektorých "roztomilých" komentárov) ani po dvoch rokoch nestratil nič na svojej aktuálnosti. Skôr naopak.

............................................................

Kam speje modelárstvo - vidíme a čítame v časopisoch, na internete, stretávame sa s nimi i v reále. Moderným sa stáva virtuálne riadenie reálnych modelov pomocou FPV. Snaha riadiť čoraz väčšie, ťažšie, rýchlejšie modely. Proste vyniknúť niečým novým, ohurujúcim. Dvoj - trojmetrové 20kg stíhačky na kerosín, šesťmetrové vetrone, elektrické pohony s viac ako 1kW...

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 45 | 2. 1. 2013, 09:04 | Prečítané: 22006x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 45809.59 kb