Hľadaný výraz: cesta k telemetrii

Počet výsledkov: 112

"Plamenná" diskusia na známom modelárskom fóre pod názvom "Futaba - telemetrie" v nás pred rokmi opäť vyvolala tie zvláštne pocity, keď sme sa aj my zmietali v neistote a hľadali odpovede na otázky:

- Je telemetria užitočná vec, alebo je to nezmysel a zbytočnosť?

- Ak sa do nej hneď nepustíme, znamená to, že nám môže ujsť vlak, alebo to znamená, že sme rozvážni a prezieraví?

A tak sme znovu "oživili" sériu článkov pod názvom "Cesta k telemetrii", ktorá jasne naznačuje náš postoj k modelárskej telemetrii a ciele, ktoré sme chceli dosiahnuť.

Pôvodný článok sme zverejnili 11.2.2010.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 6. 4. 2017, 15:22 | Prečítané: 8399x

Jeden z odstavcov predchádzajúcej časti článku Cesta k telemetrii sa začína otázkou: "Čo teda naša súčasná telemetria umožňuje?"

Odpoveď na to nám dajú nasledujúce dve časti.

Táto bude venovaná významu tzv. estimačného modulu. Keď sa to tak vezme, tak estimačný modul vlastne ani nie je súčasťou telemetrie. Cez to všetko sú jeho služby neoceniteľné.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 16. 12. 2010, 18:12 | Prečítané: 9539x

Ačkoľvek sme v predchádzajúcej časti tvrdili, že k danému dátumu (koniec roka 2010) vášnivá diskusia o Telemetrii už zmĺkla, mýlili sme sa. Vášne znovu vzplanuli a ukázalo sa, že diskusia o telemetrii je nesmrteľná.

Upravený a doplnený pôvodný článok z 15.2.2010.

Pokračovanie tretej časti seriálu o telemetrii.

autor: Janko O.

Zo záveru predchádzajúcej časti vyplynulo, že sa vynorili nové požiadavky, ktoré stávajúca telemetria nedokázala splniť. Meranie jedného napätia bolo nedostačujúce, ale to nebol ťažiskový problém.

Komentáre: 8 | 10. 5. 2017, 15:52 | Prečítané: 9140x

Od zverejnenia predchádzajúcej - 5. časti tohoto seriálu už uplynul nejaký čas a medzitým sa toho na "poli" telemetrie pomerne dosť udialo, ale nebolo to nič nečakané. Viacerí veľkí a renomovaní (Futaba, JR, Graupner, Multiplex, Hitec, Spektrum), ale aj menší (MZK servis) a pomerne neznámi (FrSky - pôvodne FriSky) výrobcovia RC súprav a RC vybavenia, predstavili svetu svoje nové výtvory, či už kompletné RC súpravy, alebo aspoň VF moduly (samozrejme 2,4 GHz) do už existujúcich vysielačov a k tomu prislúchajúce prijímače. A čuduj sa svete, každý z nich je vybavený telemetriou.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 26. 1. 2011, 18:54 | Prečítané: 8348x

Pokračujeme v našom príbehu z 2. časti minisérie:

Upravený a doplnený pôvodný článok z 12.2.2010.

autor: Janko O.

S odstupom času mám z toho zvláštny pocit. Ak som nechcel mať na svedomí šírenie poplašnej správy (svetielka a "UFO"), bolo jasné, že do "hry" musí vstúpiť Rádio.

Cez to všetko to bola krásna etapa: Mal som na modeli svetielka v čase, keď ostatní o tom ešte ani nechyrovali. A teraz, keď má svetielkami model "vyčačkaný" skoro každý, ja tam nemám nič. Vlastne mám, ale rádiové vlny nevidno.

Komentáre: 0 | 26. 4. 2017, 17:46 | Prečítané: 7653x

Stále pomerne živá, ačkoľvek už nie taká búrlivá diskusia na RC Mánii pod názvom "Futaba - telemetrie" nám predsa len v niečom pomohla: Ukázala nám, čo sme pri vývoji našej telemetrie urobili dobre, ale aj to, čo sme podcenili, prípadne trochu "prehnali".

Najvecnejšie a najpoužiteľnejšie riešenia prináša tradične "coro", ale zdá sa, že aj ostatní diskutujúci predložili niekoľko dobrých nápadov, vhodných pre ďalšie napredovanie modelárskej telemetrie.

.............................................

Upravený a doplnený pôvodný článok z 12.2.2010.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 16. 4. 2017, 10:59 | Prečítané: 8765x

Nie, nie.

Režim store (hovoríme o LiPolkách) nie je nebezpečný. Skôr naopak.

Ale niekedy môže byť nebezpečná „cesta k nemu“.

A to sa ešte musí zbehnúť niekoľko nepriaznivých okolností naraz.

Ale, ak sa (zbytočne) neponáhľate, tak aj cesta, vedúca k režimu Store, môže byť bezpečná, pohodlná a kľudná.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 8. 10. 2017, 12:32 | Prečítané: 1869x

O tom, že vývoj modelárske telemetrie má stúpajúcu tendenciu, asi nemá význam pochybovať. A že telemetria môže mať rôzne podoby, ukazuje toto video.

poslal: Vladimír Perešíni alias vperšing

pridal: mior

Komentáre: 2 | 11. 9. 2010, 23:34 | Prečítané: 3623x

Ešte pred pár rokmi (a to doslovne) nebolo po modelárskej telemetrii ani vidu - ani slychu. Dnes sa výrobcovia elektronického RC vybavenia predháňajú, kto ju ponúkne rýchlejšie a kto jej ponúkne viac. O niekoľko rokov bude telemetria úplne bežná - všedná. Ale čo príde po nej, čo príde potom?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 2. 4. 2010, 08:42 | Prečítané: 5029x

Mnohí z nás zatúžili po modelárskej telemetrii, ale viacerých odrádza fakt, že telemetria, ktorá má niečo zobrazovať, potrebuje displej. Ale veď každý slušný vysielač už displej má! A keďže sa využiť (vraj) nedá, tak nezostáva nič iné, ako primontovať ďalší displej. Ale kam a ako, aby to nevyzeralo ako „päsť na oko“?

Niektorí výrobcovia RC súprav využívajú už jestvujúci displej aj na zobrazovanie telemetrických údajov (napr. Hitec Aurora) a niektorí svoje vysielače vybavia hneď dvomi displejmi (napr. Graupner MC-32 - na obrázku).

Pri vete: „ A keďže sa využiť (vraj) nedá“ sme si naraz spomenuli: „Ale veď my sme tento problém s mojim bratom Miroslavom riešili už pred šiestimimi rokmi“.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 8. 1. 2013, 15:26 | Prečítané: 5784x

Po dvoch rokoch "telemetrickej" osamotenosti sa dnes prelomili ľady a veľkú radosť mi urobil náš modelársky kolega Jožko Neč z Banskej Bystrice. Poslal mi mail, že sa nechal "zlomiť" a na HobbyCity kúpil telemetriu Quanum. Jožko sa na našej Web stránke veľmi pekne "zviditeľnil" svojim päť metrovým ASW-čkom.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 8. 6. 2010, 06:38 | Prečítané: 3788x

Keď som sa o tom prvý krát dozvedel, povedal som si: "Tak toto je BOMBA". Konečne niekto (čínska firma FrSky - už si pomaly zvykám, že pokrokové technické riešenia k nám prichádzajú práve z tejto krajiny) prišiel s tým, o čom už s bratom roky snívame. Keby sa dal čas vrátiť o dva roky, tak naša telemetria by dnes vyzerala inak.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 7. 2010, 11:08 | Prečítané: 7409x

Hneď v úvode rozšifrujeme ten tajomný nadpis.

Ide o to, čo robiť, keď máte len 10-bitový AD-prevodník, ale nejakú hodnotu potrebujete s rozlíšením vyšším: 12-, 14-, či dokonca 16-bitovým.

Tento problém sme riešili asi pred šiestimi rokmi, keď sme navrhovali našu telemetriu a chceli sme mať v modeli aj výškomer.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 2. 8. 2014, 08:43 | Prečítané: 5318x

No schválne: čo sa vám v mysli vybaví, keď počujete meno Francis Thobois. Možno, že nič. Ale pravda je taká, že toto meno sa vyskytuje aj vo Wikipédii. A ako tohoto šikovného a múdreho Francúza charakterizoval istý Brit? Napísal: Francis Thobois – to je RADIO CONTROL GURU.

A ako sme na neho prišli my? Na fotografii svojich „Home Made“ RC súprav a svojich modelov, ktorú nám poslal náš priaznivec Jean-Michel Ramond z Toulouse, sme si všimli práve toto meno. A tak sme začali „gúgliť“. A to čo sme zistili, nás fascinovalo. Tento pán si zostrojil takú RC súpravu, že vzbudila pozornosť aj za hranicami Francúzska. Tak prečo by nemohla vzbudiť pozornosť aj u nás: na Slovensku a v Čechách?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 17. 6. 2015, 09:41 | Prečítané: 7460x

Ako parafrázu na nedávny článok o Vpershingovi a jeho synovi Martinovi s názvom "Zbroja na novú sezónu", máme teraz aj my chuť zvolať: „Tiež zbrojíme na novú sezónu". Avšak aby modelári nevyzerali ako zbrojárski militanti, tak sme od toho radšej upustili.

Zvolili sme teda názov PC Telemetria. Na pretras prišiel aj názov Telemetria 2012. A keďže podľa zaručených správ má byť v roku 2012 koniec Sveta, báli sme sa, že to niekto premenuje na: „Telemetria konca Sveta".

Dnes vám teda ponúkame len jej letmé predstavenie a spomenieme aj dôvody, ktoré nás k vývoju novej telemetrie, práve v takejto podobe viedli.

autori: mior a Janko O.

Komentáre: 10 | 27. 11. 2011, 13:39 | Prečítané: 5838x

Z celej škály RC modelov lietadiel budú zrejme kráľmi výšok vetrone.

Je jedno, či to sú "čisté" vetrone, teda bez pomocného pohonu, alebo to sú motorizované vetrone.

Väčšinou ich do tých výšok aj tak "vytiahne" termické alebo svahové prúdenie.

autor: Janko O.

Komentáre: 14 | 5. 7. 2013, 14:22 | Prečítané: 10267x

Postrehli ste už sami na sebe, že táto odveká pravda sa týka tiež vzťahu modelár – model? A pripúšťate aj, že na prvú lásku (prvý, dobre lietajúci model) sa nezabúda?

Veríme, že áno, lebo my (Miroslav a ja) isto. Touto okľukou chceme nenápadne vysvetliť, prečo sme opäť, presne po šiestich rokoch, kúpili a s drobnými úpravami skompletovali stavebnicu nesmrteľného EasyStára.

Ale tentokrát nie preto, aby sme sa vrátili k modelárčeniu, ale preto, že sme potrebovali pomalého, jednoduchého, poslušného, spoľahlivého, ľahko ovládateľného, ľahko opraviteľného ….. Nosiča Experimentálnych Technológií.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 3. 3. 2013, 11:54 | Prečítané: 3929x

Keď sme s bratom Jankom O. pred takmer tromi rokmi „vybehli“ na letiská a kopce s telemetriou na vysielači, boli sme viac–menej na smiech a za čudákov (dovolím si skromne poznamenať, že sme našu telemetriu mali v prevádzke skôr, ako veľké modelárske firmy vo svete).

Veď kto to kedy videl, sledovať za letu modelu rôzne údaje o jeho stave.

A tomu zodpovedali aj poväčšine záporné reakcie na niektorých modelárskych fórach.

autor: mior

Komentáre: 19 | 24. 3. 2011, 07:47 | Prečítané: 5299x

Na prvý pohľad by sa zdalo, že je to nadpis skôr pre dopravných policajtov v mesiaci bezpečnosti cestnej premávky, ale teraz máme na mysli skôr rýchlosť letiaceho modelu.

(Do tretice článok opäť o rýchlosti - o fenoméne, ktorý modelári tak neuveriteľne milujú.)

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | 13. 12. 2018, 10:17 | Prečítané: 7171x

V prvej časti minisérie o FrSky 2,4 GHz Two Way Communication System sme si predstavili základné vlastnosti vysielacieho modulu DJT (alebo DFT) a 8-kanálového prijímača D8R. V tejto časti si ukážeme spôsob, akým sú dáta tam "zhora" (z modelu) prenášané "sem dole", čiže k modelárovi.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 19. 8. 2010, 11:09 | Prečítané: 5476x

Na prvý pohľad sa môže zdať, že bude reč o osamotenej prevádzkovateľke najstaršieho remesla.

Ale nie. Reč - teda skôr obrázky budú o akomsi deriváte – o odvodenine nášho Katapultu.

Ide o to, že na uľahčený štart niektorých našich modelov (zo zeme) ani netreba kompletný Katapult, ale stačí len guma, silón, háčik …

A na „úsporu“ jednej ruky (a nerozptylovanie pilotovej pozornosti) sa vždy hodí pedál – šlapka.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 21. 6. 2017, 15:52 | Prečítané: 1636x

Naša reakcia (s bratom Miroslavom) bola rýchla: Ešte počas jeho dovolenky v Bulharsku sme sa prostredníctvom SMS-iek dohodli, že "do toho" ideme. Výrazom "do toho" máme na mysli to, že deklarované vlastnosti, možnosti a parametre modulov FrSky so vstavanou telemetriou, boli pre nás takým neodolateľným lákadlom, že sme naozaj nedokázali odolať. Ihneď po návrate z Bulharska Miroslav objednal na moju adresu dva komplety FrSky Two-way 2.4GHz Radio System Telemetry a o štyri dni to bolo "doma". A ako sa v jednom známom filme spomína: "Co je doma, to se počítá, pánové".

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 15. 8. 2010, 12:40 | Prečítané: 204996x

Tak takúto otázku občas vídavame v očiach našich modelárskych kolegov.

A niektorí - tí odvážnejší to dokonca povedia aj nahlas.

Tie dve slová v zátvorke síce nevyslovia, ale namiesto nich sa na ich tvárach na chvíľu zjaví výraz ťažkoskrývaného opovrhnutia a neprekonateľného zhnusenia.

A vtedy sa na seba s Miroslavom pozrieme a aj bez slov si povieme: „Už je to tu zas“, s dovetkom „Toto sme už (nie raz) zažili“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 30. 10. 2016, 15:24 | Prečítané: 1921x

Mail s takýmto označením sme pred pár dňami dostali od Lubora Schwarza z Prahy.

Možno by sa dal nadpis tohto článku upraviť na: Arduino a my (modelári).

Čo je to Arduino, to asi vedia všetci (mikrokontroléroví) elektronici. Ale kdo je Lubor Schwarz?

No, je to modelár, dobrý otec svojmu 9-ročnému synovi, ale nás zaujal svojimi názormi a bystrým úsudkom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | 5. 10. 2014, 17:45 | Prečítané: 3081x

Zmysly nás často klamú:

Veď to poznáte: "Ten vetroň je aspoň 400 metrov vysoko". A výškomer ukazuje slabých 200.

Alebo: "Ten model ti padol strááášne ďaleko" a nakoniec ho nájdete za prvým stromom.

Alebo: "To letí rýchlo, aspoň 150". A v skutočnosti?

Nuž, radšej sme to zmerali!

_________________________________________

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | 16. 3. 2011, 21:23 | Prečítané: 6720x

Keď som raz podvečer (niekedy pred tromi rokmi) bol na Ďateline overovať upravené osvetlenie a vymenený motor na vetroni Harmony (rozpätie 278 cm), jeden (mne do tej doby neznámy) kolega - modelár skonštatoval: „Máte to pekne nasvietené.“

Aby som mu vyvrátil pocit, že to je len frajerina, tak som odpovedal: „Viete, my starší: čím slabší zrak, tým silnejšie svetlá.“

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 17. 9. 2017, 16:02 | Prečítané: 4268x

Tí, čo nás už trochu poznajú, si teraz povedia: „O čom to tu ten chlap točí? Posledné roky vyhlasuje, že „Spaľováky nikdy viac!“ a naraz sa tu rozcíti a so slzou v oku spomína na „Svoje“ spaľováky“.

Nuž, musíme priznať, že v niečom majú naozaj pravdu.

Na druhú stranu sa tu však odhaľuje naša rozpoltená osobnosť, pretože stále síce tvrdíme, že „Spaľováky nikdy viac!“, no na druhú stranu k nim pristupujeme v duchu onoho legendárneho vtipu: „Kak charašo spaminať“.

Takže sa vráťme v čase o nejakých 35 rokov späť, zaspomínajme si, zatlačme slzu v oku …

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 6. 10. 2017, 14:41 | Prečítané: 2035x

Dnes prinášame druhú časť zapojenia nášho AssOrxu.

Konkrétne schému napájania.

Zároveň dokončíme popis činnosti a v neposlednom rade sa začneme zoznamovať so správaním sa jedného jeho kanálu.

To je samozrejme dané činnosťou softvéru, ktorý je momentálne vo verzii 19.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 9. 2013, 16:36 | Prečítané: 5006x

V prvej časti minisérie o senzoroch k telemetrii FrSky sme sa venovali napäťovému senzoru, konkrétne návrhu odporového deliča, ktorý po pripojení do vstupu AD1 (AD2) prijímača D8R, meral napätie batérie v modeli. S pomocou programovej utility sme mohli nastaviť prahovú hodnotu na vysielacom module FrSky, kedy sa aktivoval akustický alarm, signalizujúci pokles (alebo prekročenie) napätia sledovanej batérie. Tento senzor však nedokázal upozorniť na nebezpečný pokles napätia najslabšieho článku LiPol batérie. Takýto obvod si ukážeme dnes.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 14. 10. 2010, 20:10 | Prečítané: 12429x

Před časem jsem napsal krátké představení vysílačky Flysky FS-GT4, která se měla objevit na trhu tento podzim. V té době však bylo infomací pomálu, vlastně jen to, co se dalo odvodit z krátkého videa s ne úplně funkční vysílačkou. Název vysílačky také nebyl úplně jistý, můj zdroj z Flysky Vicky mi však prozradil, že by se měla jmenovat FS-iT4.

S ohledem na zpoždění předchozích typů vysílaček jsem osobně byl trochu skeptický ohledně data uvedení do prodeje, ale Flysky se "pochlapila" a nejen že vydala vysílačku ve slíbeném termínu, ale připravila i vcelku pěkné překvapení - čtyřkanálová volantová vysílačka Flysky FS-iT4 totiž umí telemetrii a prodává se komplet i s čidly!

autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | 6. 12. 2012, 18:20 | Prečítané: 4509x

Keď sme pred týždňom uviedli článok „Rozšírený sortiment pre FrSky telemetriu“, dali sme akýsi neurčitý prísľub, že podľa dôverných informácií priamo z firmy FrSky, majú sa v jej ponuke v najbližšej dobe objaviť komponenty telemetrie Two Way Telemetry System.

No a včera sme konečne mohli zvolať: Je to tu! Na Web stránke FrSky v sekcii Novinky sa objavili nejaké podrobnejšie informácie a aj zopár fotografií. A tak tí, čo na niečo také čakajú, si môžu v duchu zašepkať: Vydržať! Pretože nadpis na spomínanej stránke je veľavravný:

FrSky sensor hub, sensors and LCD will be available quite soon.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 1. 2. 2011, 07:20 | Prečítané: 4928x

Súdiac podľa toho, ako sa na HobbyCity rozbehol predaj „telemetrických“ modulov DFT, DJT a prijímačov D8R firmy FrSky, je možné konštatovať, že záujem o telemetriu medzi modelármi rastie. Zatiaľčo na HiModel je možné kúpiť aj nejakú „bižutériu“ k tomuto systému, na HC nie je (zatiaľ) nič. Dokonca ani napäťové senzory. A keďže ich cena na HiModel je vyše 5 US Dolárov (a k tomu ešte poštovné), prinášame návod, ako si taký senzor vyrobiť za pár centov a tiež návod, ako si nastaviť s tým súvisiaci FrSky alarm.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 14. 9. 2010, 17:38 | Prečítané: 13861x

Nuž, o pár dní tu máme Silvestra a tak zostáva pár dní pre tých, čo majú radi „nové pohľady“ na notoricky známe veci.

Ohňostroj sme videli všetci. Ale vždy to bolo „zospodu“ - stojac na zemi.

Ale ako taký ohňostroj vyzerá v „epicentre“? Takpovediac v jadre diania?

Tu máte tip, ako na to (ale nie na Slovensku):

Prirobte na model kameru a trpezlivo čakajte na silvestrovskú noc, najlepšie polnoc.

A potom to (radšej anonymne) „zaveste“ na YouTube.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 25. 12. 2018, 10:00 | Prečítané: 860x

Vždy sa nám (trom bratom) páčili modely, ktoré boli tak trochu „INÉ“: tvarom, usporiadaním, vlastnosťami … a keď už ničím iným, tak aspoň elektronickým vybavením.

A keď sa nám nejaké modely páčili, ale boli málo INÉ, tak sme ich upravili, skrátka sme si ich trochu „pre-INAčili“: väčšinou po stránke elektronickej.

Takto sme zažívali rôzne obdobia: obdobie pomalých vetroňov, obdobie rýchlych EDF-modelov, obdobie viac-motorákov, obdobie … Z obdobia na obdobie sme prechádzali ľahko, lebo sme chceli a mohli a bavilo nás to.

Ale niekedy človek aj vo sfére hobby niečo nemôže (nesmie) a niečo iné zase musí (mal by).

A tak „legendárne“ Rozhodnutie 1/2015 spôsobilo (dotlačilo nás), že vchádzame do obdobia konvertoplánov. A čuduj sa svete, takmer sme za to vďační.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 10. 3. 2016, 12:08 | Prečítané: 1903x

Keď sme presne pred týždňom zverejnili článok „Raz (možno) budú naše psy slobodnejšie ako naše modely“, ani vo sne nám nenapadlo, že práve my sami budeme jedni z prvých, ktorí svoj model takpovediac „priviažu na reťaz“.

Keby na reťaz: skôr na ťažnú tyč (podobne ako nákladné autá).

Nie že by sme si tým chceli „predchádzať“ Dopravný úrad a jeho Rozhodnutie 1/2015 tak chceli doviesť do Ad Absurdum.

Nie, dôvody sú oveľa prozaickejšie:

Vyvíjame stabilizátor výšky letu pre model CanadAir CL-84.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 15. 1. 2016, 12:18 | Prečítané: 1945x

Tématicky tento článok patrí do seriálu „Senzory k telemetrii FrSky“, ale predpokladaná rozsiahlosť tejto minisérie by spôsobila, že jednotlivé diely by mali svoje „poddiely“, čo by znamenalo neprehľadnosť až chaos. A tak sme sa rozhodli vytvoriť nezávislú „vetvu“ seriálu o senzoroch vhodných k telemetrii FrSky, podobne ako zrejme bude mať svoju vetvu aj pripravovaná miniséria o merači spotrebovanej energie.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 30. 10. 2010, 17:33 | Prečítané: 12457x

Co umí jedna z levnějších telemetrií a co je vlastně všechno třeba pořídit? Možná zjistíme odpověď.

Už nějakou dobu je na trhu několik telemetrických systémů, které dovolují zobrazovat informace o dění na palubě modelu přímo na vysílači, nebo na externím displeji.

Těchto systémů je dnes už velmi mnoho, ať už přímo integrovaných do vysílačů, nebo externích.

My se podíváme na zoubek telemetrii FrSky, kterou podrobíme dlouhodobějšímu testu v několika různých modelech.

autor: Dr.LuckyLuke

pripravil: Janko O.

Komentáre: 7 | 23. 3. 2012, 14:30 | Prečítané: 10107x

Štvrtá - záverečná časť série krátkych článkov venovaná týmto témam:

Úprava Orange RX3S 3-Axis Flight Stabilizer V2 (verzia bez prijímača)

Spojenie RX3S s SBUS prijímačom - cesta k ďalším kanálom

HW úprava – doplnenie SBUS invertora na dosku stabilizátora

autor: Lubond

Komentáre: 10 | 29. 7. 2018, 09:03 | Prečítané: 3763x

Trochu sme si pomohli parafrázou na „šejkspírovskú“ filozofickú tému, ale to nič nemení na naliehavosti problému, či je nutné zakaždým pri nabíjaní LiPol batérií zapájať aj servisný konektor a nabíjač nastavovať do režimu „Balance“.

Tak ako to už v živote býva, nie je vhodný ani jeden extrém, teda balancovať VŽDY alebo nebalancovať NIKDY, ale najvhodnejšia je ona povestná „Zlatá stredná cesta“.

Čiže balancovať občas.

Autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 28. 7. 2017, 07:59 | Prečítané: 4787x

Rozšíření ArduPilota o FrSky telemetrii.

-----------------------------------------------

V předchozím článku jsem popsal hardware a software ArduPilota.

V dnešním článku bych popsal jak jsem se popral s přenosem jeho telemetrických údajů pomocí FrSky.

autor: CzechUavGuy

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 9. 12. 2014, 17:56 | Prečítané: 4751x

V niektorých lokalitách je lietanie s „čistým“ (rozumej bezmotorovým) vetroňom dosť často problém.

Z tohto dôvodu takmer všetky naše vetrone motor majú.

Povedzme si rovno, že motor v špici modelu je z hľadiska vlastností (klopivého momentu, ofukovania krídla a chvostových plôch) skvelým riešením, avšak vrtuľa sklopená pozdĺž trupu nie je vrcholom estetiky.

Ale motor na pylóne je oveľa horšie riešenie.

A tak už pred rokmi prišla nemecká firma Stemme AG vo svojom vetroni S10 s naozaj netypickým (a dosť komplikovaným) riešením.

Bolo jasné, že pre modely je to ťažko schodná cesta.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 9. 9. 2019, 09:03 | Prečítané: 3303x

Toto leto je skutočne veľmi horúce. Až tak, že som sa po niekoľkých rokoch rozhodol opätovne okúpať na blízkej Zelenej vode. Pôvodná myšlienka okúpať nášho psa Maxa sa pretavila do myšlienky vyskúšať na vode nejaký vhodný rc model vzlietajúci a pristávajúci na vodu - takzvaný vodník. Cesta k vzletu vodníka bola trnistá, plná pokusov a sklamaní, ale na konci bolo potešenie z lietania a stretnutie so super fotografom.

pridal: mior

foto: Michal Macko

Komentáre: 2 | 8. 8. 2013, 15:51 | Prečítané: 12367x

V tomto článku popíšem rádiový prenos telemetrie v pásme 434 MHz ako ho prevádzkujem.

V mojom prípade ide o jednosmerný prenos dát z lietadla do zobrazovacej jednotky na zem.

V telemetrii ide o dlhodobý pravidelný prenos malých blokov dát.

Tieto princípy však možno uplatniť aj pre iné podobné účely.

autor: Andrej B.

Komentáre: 0 | 22. 10. 2015, 10:17 | Prečítané: 2074x

Zámysel mať Záznam letových dát (Log) sme do našej PC Telemetrie „zakomponovali“ hneď od samého začiatku.

Ale keďže sa nám to nejavilo ako to najpotrebnejšie na telemetrii, tak sme to stále odsúvali a odsúvali.

Až teraz (asi pred týždňom) ma Miroslav „dokopal“, aby sme to konečne dokončili.

A veru, urobil dobre.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 31. 7. 2017, 13:42 | Prečítané: 1512x

Na Web stránke Martina Pilného www.pina.cz sme už dávnejšie našli zaujímavý a inšpirujúci článok.

Lacné vario, ktoré stúpavé prúdy signalizuje tak, že model "vrtí chvostom". Alebo je možné pripojiť jeho napäťový výstup k telemetrii FrSky a získať tak signalizáciu priamo pre pilota.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 14. 2. 2014, 15:55 | Prečítané: 4918x

Na prvý pohľad je odpoveď na túto otázku jasná.

Ale bude taká jasná aj pri druhom pohľade, alebo pri podrobnejšej analýze?

No, nie sme si istí.

Máme na mysli alarm poklesu napätia pohonnej LiPol batérie a máme na mysli, že táto hodnota je/bude nastavená na telemetrii alebo aspoň na nejakom vhodnom akustickom signalizátore v modeli.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 26. 7. 2017, 07:39 | Prečítané: 4239x

Keď sme presne pred mesiacom uviedli prvú časť seriálu o našej novej telemetrii, ktorú sme príznačne nazvali PC Telemetria, reakcie boli rôzne. Od nadšenia až po zhnusenie. No, priam zhnusenie možno nie, ale prinajmenšom sa kde-tu na nejakom fóre objavila ironická poznámka alebo posmešný úškrn.

Neprekvapilo nás to. S Miroslavom sme sa totiž pripravili na všetko – aj na to najhoršie. Proti samotnej myšlienke PC Telemetrie námietky ani neboli. Ak sa niektorým niečo javilo ako „päsť na oko“, tak to bola veľkosť tabletu Archos 9 (voči veľkosti RC vysielača).

A treba priznať, že mali pravdu.

autor: Janko O.

Komentáre: 18 | 26. 12. 2011, 17:31 | Prečítané: 9178x

Produktom od firmy FrSky sa na našej stránke venujeme dávno. Samozrejme hlavne kvôli dostupnej telemetrii. Tá má mnoho podôb, tak ako sme naznačili vo viacerých článkoch. Dokonca má - ako ja hovorievam – nekonečné možnosti. Ale asi najdostupnejšou formou je kontrola napätia napájacej batérie pomocou napäťového senzora. Ten je veľmi jednoduchý, pretože sa jedná v podstate iba o odporový delič. Brat Janko O. pripravil schému takého deliča, ale tá je pre neelektronicky znalých určitým problémom - aj keď schému prelúskajú, nevedia, ako to celé zostaviť. A tak si dnes ukážeme, ako taký delič urobiť v domácich podmienkach aj pre menej zdatných, a to metódou step-by-step, čiže ako po našsky povie – krok za krokom. S cenou do pol eura...

autor: mior

foto: Kačenka Oravcová

Komentáre: 17 | 30. 8. 2019, 09:18 | Prečítané: 14258x

V minulej časti sme sa v krátkosti zoznámili s (výškovým) senzorom MPL3115A2 od firmy NXP (FreeScale).

Sľúbili sme, že vám ukážeme tú najjednoduchšiu (a aj pre amatérov zrozumiteľnú) cestu, ako s ním pracovať.

A ukázali sme si pár riadkov kódu, ktorými sme senzor iniciovali tak, že teraz už pracuje – meria (nadmorskú) výšku a nám stačí si hotové výsledky už len „vyzdvihnúť“.

Dnes si v úvode porovnáme Hexa (šestnástkové) a Binárne (dvojkové) čísla a potom opäť pomocou len dvoch riadkov kódu si zo senzora „vyzdvihneme“ našu aktuálnu nadmorskú výšku, aby sme ju potom mohli použiť napr. v telemetrii alebo zobraziť na LCD-displeji.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 19. 4. 2017, 15:20 | Prečítané: 1850x

Keď sme 4. mája 2012 zverejnili 1. časť tohto seriálu, o ktorom ani teraz nevieme, koľko bude mať častí, asi sme mali v pláne ďalšie diely uviesť skôr ako po takmer ôsmich mesiacoch.

No ale ako sa hovorí, človek mieni a pán Boh mení. Samotné práce na oprave L-39-ky postupovali sľubne a rýchlo, dokonca ani foto-dokumentácia nezaostávala, len s textom to bolo slabšie. Stále sme si hovorili, že to má ešte čas (navyše mi mnohí vyčítali, že veľa píšem a málo lietam), medzitým najvyššiu prioritu dostali práce na našej PC-Telemetrii, lebo modelárska sezóna sa práve rozbiehala, no a napokon sa naozaj aj naplno rozbehla. Až sme viac lietali ako písali a na „Fénixa“ sme skoro zabudli.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 26. 12. 2012, 13:11 | Prečítané: 5726x

Krásne nedeľné polietanie v mrazivom vzduchu. Pohoda a radosť!

Z denníku mior.

Komentáre: 3 | 26. 1. 2010, 09:58 | Prečítané: 3270x

Miškova modelárska predajňa PROMAX PM s.r.o. na Zvolenskej ceste 18 v Banskej Bystrici rozširuje svoje služby o značku XRay.

pridal: mior

Komentáre: 7 | 27. 10. 2010, 07:21 | Prečítané: 6096x

V priestore vznikajúceho priemyselného parku Majer – Šalková (Banská Bystrica – východ) sa nečakane objavilo niekoľko miest, kde by si miestni modelári mohli „zašantiť“. Obzvlášť, ak majú modely, ktoré musia/môžu štartovať a pristávať na dráhe.

Upozornil nás na to náš modelársky kolega Boris.

Bol som tam aj s bratom (Miroslavom), bol tam aj Janči „Diosko“ Katuška a naše názory sa mierne rôznia. Možno preto, že každý máme na mysli inú časť spomínanej lokality.

A tak si dovolím predostrieť pohľad mojimi očami.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 1. 7. 2013, 17:12 | Prečítané: 6112x

Nemáme teraz na mysli nové pracovné možnosti, hoci práve kvôli nim bol priemyselný park Banská Bystrica – Majer vytvorený.

Máme na mysli možnosti pre modelárov.

Ak krútite hlavou, že ako môže priemyselný park poslúžiť modelárom, tak pokračujte v čítaní.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 7. 8. 2018, 18:16 | Prečítané: 1122x

Asi takýto "povzdych" sa objavil v sekcii Vaše postrehy - denník - chat a k tomu link na novinku na Web stránke firmy FrSky.

Autorom povzdychu je náš český kolega Radek L.

Keď sme si to pozreli, povzdychli sme si rovnako ako Radek:

Už aby to bolo na HC.

-----------------------------

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | 1. 7. 2011, 12:17 | Prečítané: 8695x

A obľúbený slogan skoro z každej reklamy: „Vy si to zaslúžite!“

….............................................................

Vonku je slušná zima a občas aj sneží.

A vyzerá to, že ešte nejaký čas bude.

Ale čo „skalní“ modelári?

Tí predsa MUSIA lietať aj v takom počasí.

A práve pre nich je určený tento zimný obal na vysielač s teplou kožušinkou vo vnútri.

Na BangGoode za necelých 16 US Dolárov.

No nekúp to.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 20. 1. 2016, 11:34 | Prečítané: 1861x

Keď sme pred vyše šiestimi rokmi ako jedni z prvých (ak nie ako úplne prví) v SR a ČR upozornili na „Projekt otvorenej telemetrie firmy FrSky“, stúpali sme na „tenký ľad“, išli sme na „neprebádané územie“ a v podstate do veľkého rizika.

Akosi samozrejme sme predpokladali, že je to systém „vymakaný“, spoľahlivý, že s ním nie sú (a ani nebudú) žiadne problémy a jediné čo nás vtedy trápilo, bol jeho „voľne použiteľný“ spätný kanál a predstavy, čo všetko by sa s tým dalo robiť. Výsledkom bola naša PC Telemetria.

Našťastie sa ukázalo, že tento systém môže smelo konkurovať aj takej Futabe. Cenovo našťastie nie!

Cez to všetko nás zaujímalo, ako to vo firme FrSky vyzerá.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 10. 8. 2016, 15:31 | Prečítané: 1743x

Myslím, že nikoho "neoblbneme" a teda nemusíme tajiť, že pre značku FrSky máme istú slabosť.

Začalo sa to asi pred deviatimi rokmi, keď sme v článku "Projekt otvorenej telemetrie firmy FrSky" konštatovali, že táto firma ponúka presne to, čo už sme nejaký čas hľadali.

Hoci sme o FrSky a ich výrobkoch (vtedy to boli len vysielacie moduly a 8-kanálové prijímače) nemali žiadne referencie, riskli sme to a "išli sme do toho".

A po deviatich rokoch môžme hrdo prehlásiť: neľutujeme.

Dnes vám prinášame video, takpovediac "z útrob" firmy, ktoré natočil Jan "JanekX" Urbánek z firmy RC Studio.

pripravil Janko O.

Komentáre: 0 | 25. 4. 2019, 10:04 | Prečítané: 707x

Zdá sa, že priaznivcom telemetrie FrSky svitá na lepšie časy. Na našej Web stránke sme sa problematike FrSky Two Way Telemetry System venovali dostatočne, priniesli sme aj návrhy niekoľkých senzorov, ale vždy to bolo na úrovni tzv. základnej telemetrie, kedy na strane pilota nebolo nutné žiadne prídavné zariadenie. Skúsenosti s našou vlastnou telemetriou totiž jasne ukazovali, že amatérska výroba takéhoto zariadenia s displejom, tlačidlami a akustickou signalizáciou vôbec nie je jednoduchá a naše možnosti čo i len na malosériovú výrobu sú nulové. A tak nás potešil mail od firmy FrSky, v ktorom sú informácie, ktoré prinášame zrejme ako prví v tomto regióne. Vo februári (v únoru) tohto roku firma Frsky plánuje predávať ďalšie príslušenstvo ku svojmu Two Way Telemetry System: niekoľko druhov senzorov, sensor connecting hub (výstižné slovenské označenie sme nenašli) a LCD-displej. Pomocou tejto výbavy bude možné monitorovať: výšku, rýchlosť, zrýchlenie, otáčky, množstvo paliva a ďalšie hodnoty.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 25. 1. 2011, 18:10 | Prečítané: 7257x

Tento článok bol napísaný 19.4.2010:

..............................................

FUNGUJE TO !!!

Tak s takýmto nadšením som v nedeľu popoludní zhodnotil výsledok praktického letového overenia funkcie Pitotovej trubice pri meraní rýchlosti letu modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 12. 9. 2016, 08:12 | Prečítané: 6825x

Tak tento názov, prosím pekne, vymyslel môj brat Miroslav. Že je možné umlčať šum v pauzách počas komunikácie, to som vedel. Že je možné umlčať opozíciu, to som si všimol už „za starých čias“. Že je možné umlčať aj médiá, aj to už dávno nie je nič nové. Ale že by bolo dobré umlčať telemetriu, to sa mi nechcelo veriť. A cez to všetko je to tak. Niekedy naozaj treba telemetriu umlčať.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 10. 2010, 07:51 | Prečítané: 8989x

Minulý víkend sme neoficiálne otvorili svahovú sezónu na Lysici pri Bošáci.

autor: mior

Komentáre: 0 | 29. 4. 2010, 07:41 | Prečítané: 5400x

Bývalý Graupner (teraz Graupner/SJ) prišiel s novinkou:

12-kanálovým vysielačom s výrazne farebným dotykovým displejom a samozrejme s množstvom ďalších technických inovácií, či úplných noviniek.

Displej dáva možnosť plného využitia Grafického Užívateľského Rozhrania (GUI) so všetkým, čo s tým súvisí.

To sa niektorým páči, iným zase nie.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | 27. 6. 2013, 10:53 | Prečítané: 4695x

Minulý týždeň prebehli na slovenských stredných školách maturitné písomky.

Vtedy sa štvrtáci „potia“ a ostatní študenti, aby ich nerušili, tak v škole nie sú.

To znamená, že ani jedni ani druhí nemajú telesnú.

A to znamená, že telocvičňa je vtedy prázdna.

A to teda znamená, že som mohol prakticky overiť vylepšený – dvojprocesorový stabilizátor výšky – VýškoStat 2.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 3. 2016, 11:15 | Prečítané: 1700x

V sekcii Download sa (už dávnejšie, len o nich niektorí (začínajúci modelári) nevedia) nachádzajú dva programy na pomoc pri návrhu elektro pohonu modelu. (čítaj viac ...).

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 19. 12. 2015, 17:32 | Prečítané: 8371x

Po rokoch, keď v Banskej Bystrici a blízkom okolí nebolo možné kúpiť základný modelársky materiál, bude v polovici apríla otvorená predajňa, ktorá by v tomto smere mala priniesť zmenu.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 21. 3. 2010, 20:06 | Prečítané: 8601x

V úvode pripomeňme náš pôvodný zámer, ktorý sa v tejto časti pokúšame plniť: „Rozhodli sme sa navrhnúť síce „hlúpučké“ ale jednoduché vario s dvojitým operačným zosilňovačom, ktoré si môže postaviť každý trochu elektronicky zručný záujemca. Tým sme trochu zúžili škálu použiteľných tlakových senzorov na typy, ktoré majú tzv. „napäťový výstup“. Citlivejšie tlakové senzory s digitálnym výstupom sú tým pádom vhodné len pre mikroprocesorové variá.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 3. 11. 2010, 07:00 | Prečítané: 12250x

Po tom, čo sme v druhej časti popísali spôsob prenosu dát, dnes ukážeme skutočný prenos (zatiaľ) testovacích dát a ich zobrazenie na LCD displeji budúcej telemetrie. Ale ešte pred tým sa musíme „popasovať“ s problémom, ktorý sme nazvali: „Korekcia“.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | 5. 9. 2010, 08:05 | Prečítané: 11530x

Dnes spúšťame sériu článkov o zariadení ArduPilot.

Ich autorom je náš kolega - český modelár, používajúci prezývku CzechUavGuy, ktorý sa v tejto problematike dobre vyzná.

A čo to vlastne ArduPilot je?

Je to zariadenie podobné známemu FY-41AP (ktorého fantastické možnosti mi predviedol Stano O. a sú zmieňované v článku „Veď aj toto je (len trochu väčšie) Horten UFO“), avšak založené na platforme OpenSource Arduino.

autor: CzechUavGuy

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 25. 11. 2014, 08:05 | Prečítané: 4071x

Ak sa pýtate, že na čo také úžasné som tak dlho čakal, tak vedzte, že na zimu. Presnejšie povedané – na zimu so snehom.

Nie preto, že by som chcel ísť lyžovať, veď lyžujem ako Mistr Bean. Ale lyžovať môžu aj modely (a v mojom prípade oveľa lepšie ako ja).

Môj dvojmotorák SkyMule sa na to „trasie“ už pekne dlho.

A včera sa konečne dočkal.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 2. 2. 2015, 10:32 | Prečítané: 2906x

V predchádzajúcej časti sme zverejnili schému zapojenia jednoduchého varia pre telemetriu FrSky s tlakovým senzorom MPX4115A (Motorola, FreeScale), ktorý má tzv. napäťový výstup. Citlivosť celého varia je samozrejme závislá od citlivosti tlakového senzora, ktorej jednotkou je mV/kPa. Citlivosť senzora MPX4115A (45,9 mV/kPa) sme (právom) označili za „úbohú“ a preto ak sme chceli citlivosť varia významne zvýšiť, museli sme sa „poobzerať“ po inom tlakovom senzore.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 12. 11. 2010, 07:52 | Prečítané: 10683x

Spotrebovanou energiou v modeli s elektropohonom rozumieme z pohonnej batérie odobratý (elektrický) náboj v mAh, hoci to nie je úplne to isté.

Ale modelárov - milovníkov strelných zbraní by výraz „odobratý náboj“ mohol desiť, pretože by v nich možno evokoval možné nepríjemné legislatívne opatrenia :) .

…....................

Je zrejmé, že LiPol batériu nie je vhodné „vycucať do mrte“, pretože by to mohlo mať za následok jej nezvratné poškodenie.

Ale koľko energie (náboja) je možné spotrebovať, aby bol let síce čo najdlhší, ale súčasne v LiPolke zostalo dostatočné množstvo mAh, aby jej to neskracovalo životnosť?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 25. 2. 2018, 08:40 | Prečítané: 2141x

Dnes – v nedeľu 7.10.2018 na pravé poludnie, sme sa stali milionármi.

Nebudeme falošne skromní a povieme rovno, že sme to (už nejaký čas) čakali.

….............................

Nuž, aby vás nespaľovala tá nefalšovaná prajnosť či nebodaj pravá ľudská závisť, tak vám musíme so zármutkom v (našom) srdci oznámiť, že sa nejedná o sumu (v Eurách) na našich účtoch.

Ide o počet návštev našej web-stránky od jej založenia.

A pravdu povediac, celkom nás to teší (hoci ten milión Eur na účte by tiež nebol márny...).

pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | 7. 10. 2018, 18:58 | Prečítané: 1477x

Vzhľadom na veľkú rozsiahlosť štvrtého dielu Aeroškoly, rozhodli sme sa ju rozdeliť na časti, ktoré budú označené písmenami. Dnes záverečná časť: C.

Ověřené vysílače pro začátečníky.

Na žádost čtenářů ještě aktualizujeme článek o vysílače, o kterých si myslíme, že můžou být vhodnou volbou pro začátečníky. Seznam není v žádném případě kompletní a pokud toto čte již nějaký pokročilý pilot, budeme velmi rádi, když se v komentářích pochlubí, s jakým vysílačem začínal on (či ona), případně jaký další vysílač by mohl začátečníkům vyhovovat.

autor: Dr.LuckyLuke

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 31. 10. 2017, 16:33 | Prečítané: 7988x

Prinášame iný (tranzistorový – bez operačných zosilňovačov) variant jednoduchého modulu, na akustickú signalizáciu stavu zostávajúceho náboja (energie, kapacity) v pohonnej batérii. Tento modul je zapojený do AD-vstupu RC prijímača D8R v modeli, avšak na strane pilota netreba nič, pretože akustickú signalizáciu (aj nastavenie prahových hodnôt) zabezpečí modul FrSky Two Way Telemetry System vo vysielači.

Tento variant prináša jednoduchšie – logickejšie nastavenie akustickej signalizácie: nepostupuje sa od 193 smerom dole, ale od 0 smerom hore, do 255. Ak napr. chceme, aby sa signalizácia spustila po vyčerpaní 2000 mAh, nastavíme 200 (x 10 mAh).

Navyše: nastavením vhodnej hodnoty "deliaceho pomeru" (volt ratio) je na telemetrickom displeji FrSky FLD-02 možné priamo odčítavať spotrebovanú energiu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 30. 7. 2014, 10:00 | Prečítané: 15907x

Celkem často se mě lidé ptají, jak je to s tou teplotou motoru a jak se s tím vypořádat. Na teplotu motoru má vliv několik věcí - venkovní teplota, otáčky motoru, styl jízdy a převody modelu. Nějak se zapomíná na to, že motoru neškodí jen velké otáčky, ale i velmi nízké. Pokud stavíme nový model nebo si jen nejsme jisti tím stávajícím, nabízí se měření teploty motoru jako velmi dobrý nápad. Přestože použijeme aktivní / pasivní chlazení motoru, není to zárukou toho, že se nemůže přehřát a dojde tak k jeho poškození. Jaká je vůbec kritická teplota motoru a jak ji hlídat? Možností je několik a jednu z nich teď zkusím popsat...

Autor: Richard Tomeček

Komentáre: 0 | 24. 3. 2013, 17:04 | Prečítané: 2722x

V mnohých našich článkoch na tejto Web stránke sa uvádza: "Odber z pohonnej batérie v modeli meriame pomocou prúdového senzora ...", alebo: "Priebeh prúdov tečúcich medzi batériou a regulátorom a tiež medzi regulátorom a motorom sme snímali pomocou prúdového senzora ...".

A v ďalších článkoch sme jednotlivé prúdy paralelne spojených BECov merali tiež pomocou prúdových senzorov.

Z toho jasne vyplýva, že je to naša obľúbená súčiastka, ale čo to vlastne prúdový senzor je a ako ho môže modelár využiť?

autor: Janko O.

............................

Poznámka: Za povšimnutie stojí aj "roztomilá" diskusia, ktorú rozprúdil diskutér Roman.

Komentáre: 18 | 26. 7. 2019, 09:32 | Prečítané: 10429x

V prvom článku o sériovom alebo paralelnom zapájaní batérií je spomínané, že sme s bratom Miroslavom zaviedli "unifikáciu" v LiPol batériách. Sú tam spomenuté aj pádne dôvody, ktoré nás k tomu viedli. Aby sme mohli jednoducho vykonávať prevody pohonu z jedného typu baterky na iný, zaviedli sme si novú "pseudojednotku" (ale "virtuálna" znie lepšie), ktorá by do tejto problematiky mohla vniesť jasno. Dali sme jej síce prapodivné, ale výstižné meno ČlánokAmpérHodina.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 14. 3. 2010, 16:27 | Prečítané: 4341x

Každý začínajúci modelár, ktorý sa rozhodne postaviť si model sám, stojí hneď pre prvou prekážkou - získať výtlačok plánu modelu, ktorý si vybral.

Niekedy to nebolo tiež jednoduché – plánikov rady Modela bolo síce vydaných dosť (základná a špeciálna rada), ale získať niektorý z nich bolo v tých časoch tiež umenie.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 9 | 5. 9. 2017, 09:03 | Prečítané: 27964x

Pokračujeme druhou časťou seriálu o zariadení ArduPilotMega.

Dozviete sa niečo o:

programovaní ArduPilota, softvéri pozemnej stanice a firmvéri ArduPilota.

autor: CzechUavGuy

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 2. 12. 2014, 16:00 | Prečítané: 3382x

Ak sa vám zdá, že sa „zakoktávame“, tak vedzte, že nie. Len máme radi, rôzne slovné „hríčky“.

Narážame na to, že je zvykom dávať si na začiatku nového roka rôzne „vznešené“ predsavzatia (čo všetko v novom roku urobíme, čo nové postavíme, ...).

A keďže s tým máme svoje (neblahé) skúsenosti, zásadne si žiadne predsavzatia nedávame.

Cez to všetko to vyzerá, že v tomto roku sa na modelárskych letiskách objavíme „v novom“.

Nemáme na mysli šaty, ale RC vysielač/e.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 19. 1. 2015, 18:50 | Prečítané: 5171x

Táto téma už je na tejto Web stránke spomínaná v niekoľkých článkoch (napr. Vnútorný odpor LiPol batérií, Kapacita LiPol batérií, Využiteľná kapacita LiPol), ale vždy len po kúskoch.

Teraz by sme chceli, aby to bolo všetko na jednom mieste.

Teda presnejšie povedané, bude to v dvoch dieloch:

tento prvý - úvodný, to je skôr také "predvarenie" problematiky.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 15. 1. 2014, 10:14 | Prečítané: 17515x

Inšpiráciou k napísaniu tohoto článku bol dotaz začínajúceho modelára na RC Mánii, ktorý sa pýtal, či mu na pohon vetroňa s hmotnosťou 900 gramov bude stačiť pohonná jednotka s ťahom (statickým) 700 gramov.

Niektorí mu tvrdili, že nebude, ale to samozrejme záleží od toho, čo od takého modelu očakáva. Keďže to je začínajúci modelár, tak podľa nás mu stačiť bude až-až.

Ale možno by bolo dobré mať presnejšiu predstavu, alebo takmer rukolapný dôkaz, ako sa taký model s touto pohonnou jednotkou bude správať.

A vtedy sme si spomenuli, ako sme pred desiatimi rokmi experimentovali s elektropohonom pre nejaký model a ako výdatne nám pri tom pomohol simulátor FMS.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 15. 12. 2018, 12:29 | Prečítané: 6285x

Nakupovať (hoci aj modelársky materiál) cez Internet je „cool“. Veď aj my to robíme.

Či už z HobbyKingu, z HiModelu, BangGoodu, DealExtremu, alebo z eBay-a.

Je to rýchle, veľmi pohodlné a niekedy aj lacné.

Obzvlášť tovar nakúpený cez eBay, býva o dosť lacnejší, ako úplne rovnaký tovar nakúpený inde.

Napr.: súčiastky nakúpené cez Ebay sú spravidla lacnejšie, ako súčiastky nakúpené napr. z Farnellu. Niekedy aj o 50 až 70%.

Lenže …

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 6. 12. 2016, 15:39 | Prečítané: 1957x

Toto je akési voľné pokračovanie článku „Po roku!“, ktorého názov asi radšej mal byť: „Po roku: čo na to ja?“ To preto, že som tam rozoberal následky, ktoré sa na mne, čoby pilotovi modelu, prejavili po roku nečinnosti.

V tomto druhom dieli sa budeme venovať tomu, ako sa rok nečinnosti prejavil na LiPol batériách.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 15. 4. 2011, 07:44 | Prečítané: 9532x

Ak vám tento nadpis evokuje predstavu „dochriamaného“ modelu vezeného na invalidnom vozíku, tak to síce bol náš zámer, ale veci sa majú trochu inak.

Na tieto dni, keď je vonku nepríjemne chladno (13 °C), sme si úmyselne nechali fotografie z dní, keď vonku bolo pre zmenu nepríjemne horúco (33 °C).

A práve v jeden takýto deň sa náš kamarát Duško B. rozhodol na Čerín-Čačíne zalietať svojho nového Blaníka L-13 (rozpätie 2,7m) od firmy Black Horse.

A ako inak, štart bolo nutné realizovať zo štartovacieho vozíka.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | 6. 9. 2015, 12:47 | Prečítané: 2589x

V duchu nášho pôvodného zámeru, maximálne využiť základnú telemetriu FrSky, prinášame návrh riešenia jednoduchého modulu, na akustickú signalizáciu stavu, kedy v pohonnej batérii zostáva už len prednastavené množstvo kapacity.

Tento modul je zapojený do AD-vstupu RC prijímača D8R v modeli, avšak na strane pilota netreba nič, pretože nastavenie prahových hodnôt aj akustickú signalizáciu zabezpečí modul FrSky Two Way Telemetry System v RC vysielači.

Článok bol napísaný 17.11.2010.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 26. 7. 2014, 11:52 | Prečítané: 10758x

Mnohí modelári síce v zime lietajú (a zase iní zásadne nie), ale nie všetky modely sú na zimné lety vhodné a tak aj ich pohonné LiPol batérie sa ukladajú na "zimný spánok".

Pravdu povediac, na zimný spánok by ich mali "pekne krásne" uložiť ich majitelia, ak chcú, aby im na začiatku nasledujúcej letovej sezóny ich LiPolky spoľahlivo slúžili.

Sú aj takí, čo na to "kašlú", ale my ostatní, čo zvykneme na rozlúčku "vybozkávať" a slzami zvlhčiť každé Euro alebo korunku, kým ich pustíme z ruky, radšej nasledujúce riadky berieme vážne.

autor: Janko O.

Komentáre: 18 | 13. 11. 2018, 08:14 | Prečítané: 21091x

Každý to pozná: Keď je batéria plne nabitá, motor ťahá perfektne.

Avšak počas letu sa batéria postupne vybíja, výkon motora znateľne klesá a ťah vrtule (eventuálne elektro-dúchadla) tiež.

Ale ako prudko? Je tento pokles lineárny, alebo je táto závislosť nepredvídateľná?

To sú otázky!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 19. 9. 2018, 09:12 | Prečítané: 6865x

K tejto myšlienke ma priviedol môj 17-ročný syn, ktorý sa pred nejakým časom naučil "lietať" (http://vimeo.com/13080368). Ledva nastúpil na elektro priemyslovku, začal sa v tom vynikajúco orientovať. A po pár lietaniach sa ma pýtal: "A nevedelo by to letieť samo? Veď techniku na to už máme...."

autor: vpershing

pridal: mior

______________________________________

Poznámka Janka O.:

Ako vždy, skvelý článok - nadčasový. Vladko, vďaka.

Komentáre: 7 | 28. 2. 2013, 18:08 | Prečítané: 7555x

Na našom webe sa často ako miesto lietania spomína „Ďatelina“.

Prakticky každý náš nový model okúsi „slasti lietania“ práve tam.

Pre nás je toto miesto ak nie posvätné, tak prinajmenšom kultové. Prečo?

Náš najstarší brat Milan to raz (v povznesenej nálade) lakonicky zhrnul: „My sme na Ďateline lietali v časoch, keď ostatní ešte len ťahali gumového káčera po pieskovisku.“

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 12. 6. 2017, 12:06 | Prečítané: 7614x

Teraz, keď je vonku chladno, sa skoro každý deň na modelárskych fórach objaví žiadosť začínajúceho modelára o pomoc pri riešení problému: dotyčný deklaruje problémy s regulátorom, no nakoniec sa spravidla ukáže, že tým pravým vinníkom je "prechladnutá" pohonná LiPol batéria.

Konkrétne: na vine je závislosť vnútorného odporu (Ri) batérie na teplote.

V súvislosti s tým sa vynárajú nasledovné vzťahy: "Zmena Céčok LiPol článkov pri zmene teploty".

No oveľa názornejšie to vyzerá takto: "Veľkosť maximálneho odoberaťeľného prúdu z LiPol článkov v závislosti od ich teploty".

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 21. 11. 2017, 11:47 | Prečítané: 8375x

Články s názvom "Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?" si už prečítalo veľké množstvo modelárov. A z našich administrátorských prehľadov vyplýva, že aj po vyše deviatich rokoch od ich uvedenia, toto číslo denno-denne narastá.

Preto sme sa rozhodli ich znovu "oprášiť", túto tému opäť pripomenúť, čo zrejme mnohí pochopia tak, že zase "dráždime kobru bosou nohou".

__________________________________________

Na tejto Web stránke sa dosť často spomínajú pohonné batérie, samozrejme najviac LiPol.

Píše sa o kapacite, o vnútornom odpore, o tzv. Céčkach.

V inom článku sa píše o paralelnom zapojení BECov. Ale ako je to s batériami? Zapájať ich paralelne či sériovo?

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 25. 8. 2019, 15:56 | Prečítané: 34394x

Problémy s kvalitou ale aj dopravou LiPol batérií z HobbyKingu na Slovensko nás primäli k „zúfalému“ činu:

Inšpirovaní radami skúsených a pravoverných, že (skoro) všetko z Číny je nanič a že LiPolky treba kupovať v tuzemsku, ale aj ostatné modelárske výrobky pokiaľ možno nečínske, takpovediac „značkové“, sme tak aj urobili.

A ako sme „dopadli“, sa dočítate ďalej.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 10. 4. 2013, 16:24 | Prečítané: 5488x

Upravený a doplnený pôvodný článok.

Vo viacerých článkoch na našej Web stránke sme dostatočne zdôraznili význam vnútorného odporu pohonnej batérie, ale pojem "kapacita" sa akosi ocitol na vedľajšej koľaji.

Teraz nám to prišlo ľúto a pokúsime sa to vykompenzovať.

Samozrejme máme na mysli kapacitu pohonnej batérie s dôrazom na LiPol.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 27. 6. 2017, 12:44 | Prečítané: 11803x

Príbeh premeny dvojmotorového TwinStara na štvormotorového QuattroStara je učebnicovým príkladom situácie, ktorej sa hovorí:

Urobiť z núdze cnosť.

.................................................

Inak povedané: vôbec som nemal v úmysle „povýšiť“ tento poslušný dvojmotorový model na „nadupanú“ štvormotorovú stíhačku.

To skôr problémy s experimentovaním s batériami a vrtuľami vyústili do stavu, kedy (paradoxne) najjednoduchším riešením bolo pridanie ďalšieho páru motorov.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 8. 4. 2017, 18:14 | Prečítané: 1566x

V našom článku "Návrh elektropohonu pre modely" popisujeme, ako sa dajú s pomocou programu DriveCalculator navrhnúť jednotlivé komponenty elektrického pohonu pre modely lietadiel.

Ale mnohým sa to zdá zložité a chceli by akúsi zjednodušenú "kuchárku".

A tak prinášame tento článok, ktorý navyše, okrem vrtuľových, rieši aj modely poháňané elektrickými dúchadlami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 10. 3. 2019, 11:40 | Prečítané: 9762x

Týmto tak trochu kontroverzne nadväzujeme na naše nadšené články o využití SuperKondenzátorov v modelárstve.

Čo nás k tomu vedie?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 24. 8. 2018, 08:11 | Prečítané: 2860x

Ešte niekedy pred niekoľkými rokmi náš kamarát Bohdan vo jednom článku na svojom webe zverejnil svoj sen o "malom" modeli.

Vraj nič moc: 4kg a aspoň 25% prebytku výkonu.

A tak sme začali len tak mimochodom odhadovať a kalkulovať, ako to bude s tým elektro-pohonom a či mu bude LiPol batéria 5s 3000 mAh , ktorú má, stačiť.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 9. 1. 2019, 17:27 | Prečítané: 11661x

Samozrejme máme na mysli batériu s čo najväčšou kapacitou, aby koptéra lietala čo najdlhšie.

A keďže medzi rozmermi batérie, jej hmotnosťou a jej (energetickou) kapacitou je dosť tesný vzťah, tak je jedno, či sa budeme pýtať na rozmery batérie, na jej váhu, či na jej kapacitu.

A tiež nám bude záležať na tom, aby s takýmto nákladom koptéra aj lietala.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 26. 3. 2018, 08:45 | Prečítané: 1867x

Pokračovanie článku o životnosti LiPo.

autor: Janko O.

Komentáre: 22 | 22. 1. 2014, 07:52 | Prečítané: 22582x

V skutočnosti by tento článok mal mať nadpis: Zisťovanie vlastností gýr – „jeden a poltá“ časť, pretože na základe rozsiahlej diskusie k prvej časti tohto mini-seriálu, by sme si chceli, pred samotnými meraniami, niektoré veci ujasniť.

Jednak: prečo sa o používanie gýr a stabilizačných systémov v modeloch usilujeme, a za ďalšie: čo je možné dosiahnuť, prípadne, čo by bolo možné dosiahnuť s rôznymi druhmi stabilizačných zariadení.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 14. 1. 2013, 20:53 | Prečítané: 5631x

Ak sa vám to zdá byť nezrozumiteľné, tak vedzte, že to nebol úmysel. Skôr sme nenašli stručné a jasné vyjadrenie našich zámerov na rok 2019.

A aby sme to viac konkretizovali, tak nadpis neznamená, že v tomto roku nebudeme lietať, ale o to viac budeme ostatným modelárom do pilotovania kibicovať, prípadne ich nejako varovať. Kibicovať a varovať, to je (bude) úloha novej bezpečnostnej stratégie našej PC Telemetrie.

Takže na rovinu: Kibicovať (nám) a varovať (nás) bude naša PC Telemetria. A to všetko preto, aby sme zvýšili bezpečnosť našich modelov a samozrejme všetkého živého, čo sa môže nachádzať v dosahu našich lietajúcich strojov.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 13. 1. 2019, 16:26 | Prečítané: 895x

Keď sme pred šiestimi rokmi na našej Web stránke uverejnili sériu článkov o merači vnútorného odporu LiPol batérií, viacerí si povzdychli: „Bolo by fajn, keby ešte dokázal zmerať aj ich kapacitu“.

Naša odpoveď bola taká, že daný prístroj kapacitu LiPol článkov či celých batérií skutočne merať nevie a nemali sme ani predstavu, ako by sa to eventuálne dalo.

Ale čas plynul, niečo okolo LiPol batérií sme ešte pomerali, nad kadečím sme popremýšľali a v hlavách nám skrsla myšlienka, že by sa to predsa len dalo.

Dnes na zistenie kapacity LiPol článkov zatiaľ použijeme obľúbený prístroj Watt's Up a jednoduché „udělátko“.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 16. 4. 2019, 09:44 | Prečítané: 9047x

Pred tromi rokmi - na Nový rok (1.1.2014) sme spomenuli, že sme dostali mail od nášho kamaráta Istvána Magi.

Dáva nám do pozornosti projekt Cheali chargers s tým, že je to Open Source Project.

Zaujalo nás to. A sľúbili sme, že neskôr prinesieme článok venovaný tejto problematike.

Takže dnes si pripomenieme prvú časť.

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 18 | 21. 1. 2017, 10:54 | Prečítané: 13029x

Krátko po tom, ako som si vyrobil merač vnútorného odporu LiPol batérií, tak ma môj brat Miroslav stále urgoval, aby som aj jemu vyrobil taký prístroj, aby vedel v akej kondícii sú pred začiatkom modelárskej sezóny jeho LiPolky.

Keďže taký prístroj nie je zase až taký jednoduchý, hľadal som spôsob, ako by si Céčka a vnútorný odpor (Ri) svojich batérií mohol zistiť v podstate každý modelár.

A tu je výsledok môjho snaženia.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 16. 8. 2019, 09:01 | Prečítané: 13983x

Poznáte to! Keď máte čas lietať, je zrovna počasie, ktoré to neumožňuje.

A keď je zase dobré počasie, nemôžete lietať, lebo ste mimo vašej „leteckej základne“.

Mne sa toto stáva pravidelne, keď dva-tri krát do týždňa cestujem do Trenčína za priateľkou.

A tak som sa už dávnejšie rozhodol, že tento status trochu pozmením.

autor: mior

foto: Tomáš Tomis alias googie

Komentáre: 3 | 5. 4. 2019, 09:55 | Prečítané: 7444x

Rozšírený a upravený pôvodný článok.

...............................................

Pred časom (čiže pred asi siedmimi rokmi), len tak z pasie, sme na skúšobnej doske zrealizovali merač vnútorného odporu (Ri) článkov LiPol batérií.

Dospeli sme k názoru, že subjektívny pocit, že nie je LiPolka ako LiPolka, by bolo dobre zhmatatelniť.

Čiže pomocou akéhosi merania zdôvodniť, prečo nie je LiPolka ako LiPolka.

Alebo radšej naopak: na základe meraní určiť vlastnosti LiPolky a tým jej vhodnosť na dané použitie.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 29. 12. 2016, 08:40 | Prečítané: 12121x

Do vzduchu se už dostaneme. Co a jak ale dělat potom?

První věcí, kterou při létání zaregistrujete bude asi to, že jste nervózní. Nic si z toho nedělejte, protože je to naprosto normální. Sami v redakci létáme s letadly už nějakou dobu, ale stejně se i nám občas stane, že se před startem klepeme strachy. Je to součástí zábavy a veselí u našeho koníčku. Velmi důležité ale je nepodlehnout třesoucím se rukám a divoce bijícímu srdci.

Zůstaňte pěkně klidní a soustřeďte se na to, co je jen na Vás – létání s RC modelem.

autor: Dr.LuckyLuke

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 21. 5. 2018, 08:07 | Prečítané: 4969x

Pred necelým mesiacom sme uverejnili článok:

„Transkodér (na čo (nám) to je?) a Diferenciálny výškomer“,

v ktorom je (v druhej polovici článku) spomínaný aj - podľa nás výnimočný senzor MPL3115A2 od firmy NXP (predtým Freescale, ešte predtým ako divízia Motoroly).

Dostali sme niekoľko mailov od čitateľov našej web-stránky, v ktorých nás žiadajú o podrobnejšie informácie, ako s týmto senzorom pracovať – ako z neho (čo najjednoduchšie) „vydolovať“ informácie o (tlaku, teplote, ale najmä) o (nadmorskej) výške.

Tieto hodnoty by chceli – podobne ako my, využiť na meranie výšky letu svojich modelov, prípadne ako vario.

A keďže sme sa aj my ťažko „prepracovávali“ ku zrozumiteľným a jednoducho použiteľným informáciám, rozhodli sme sa, že sa o naše skúsenosti podelíme.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 14. 4. 2017, 11:15 | Prečítané: 2026x

To, že asi nie sme bohvieako dobrí piloti a že naše modely používame skôr ako nosiče všakovakých technických výmyslov, ktoré majú korigovať (alebo skôr zamaskovať) naše pilotné (ne)schopnosti, je už dávno známe a my sa s tým ani nijako netajíme.

Skôr naopak: urobili sme z toho "z núdze cnosť" a dokonca sme na tom postavili existenciu našej (už skoro päť ročnej) web stránky.

A tak dnes prichádzame s ďalším vý- (alebo nez-)myslom.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 2. 1. 2015, 11:24 | Prečítané: 4257x

Dnes si pripomenieme prvú časť miniseriálu „z pera“ nášho modelárskeho kolegu a kamaráta, ktorý na modelárskych fórach vystupuje pod prezývkou Lubond.

Ak ste jeho komentáre čítali, tak už to viete, ak ste nečítali, tak po prečítaní tohto jeho článku (ale aj ďalších, už pripravených) zistíte, že Ľubo sa v technike vyzná.

Je technik v tom zmysle, že sa vyzná v elektronike, vyzná sa v programovaní, trochu aj v mechanike a aerodynamike a hlavne: má to tzv. technické cítenie.

A to sa v (súčasnom - pretechnizovanom) modelárstve zíde.

úvod pripravil: Janko O.

autor článku: Lubond

Komentáre: 5 | 24. 6. 2018, 09:08 | Prečítané: 4258x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 35414.79 kb