Hľadaný výraz: Vyvažovanie elektrických dúchadiel

Počet výsledkov: 15

Tretia časť seriálu o vyvažovaní elektrických dúchadiel.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 2. 2. 2019, 15:56 | Prečítané: 10042x

"Ešte sme nič nevyvažovali, len sme našli polohu, v ktorej je nedokonalosť unášača čiastočne eliminovaná nedokonalosťou rotoru. Skutočné vyvažovanie príde až teraz."

Týmito vetami začínal posledný odstavec tretej časti seriálu o vyvažovaní dúchadiel.

No a teraz konečne prišlo to "teraz".

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 2. 2. 2019, 15:56 | Prečítané: 11217x

V čom teda tkvie vyváženosť alebo nevyváženosť dúchadla?

Problém je možné rozložiť na niekoľko častí, ktoré samozrejme súvisia s konštrukčným usporiadaním pohonnej jednotky.

Je zrejmé, že ak na vyvážený motor vďaka nepresnému unášaču krivo nasadíme samostatne vyvážený rotor dúchadla, celok bude nevyvážený.

Ak na vyvážený motor dobre nasadíme nevyvážený rotor dúchadla, výsledok bude rovnaký.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 2. 2. 2019, 15:55 | Prečítané: 11281x

V priebehu posledných piatich rokov výrazne stúpla obľuba RC modelov poháňaných elektrickým dúchadlom (anglicky EDF - electric ducted fan).

Táto obľuba je zrejme ovplyvnená rozsiahlou ponukou a množstvom reklám, ktoré nás nabádajú, aby sme sa aj my stali pilotmi stíhačky.

Drvivá väčšina týchto modelov je vyrobená z penových materiálov a krajina ich pôvodu je zrejme jednoznačná.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 2. 2. 2019, 15:55 | Prečítané: 17248x

Nie, nejedná sa vyložene o meranie otáčok elektromotorov, ale o ich snímanie za účelom ich ďalšieho spracovania.

Spracovaním je možné rozumieť ich hodnotové (číselné) vyjadrenie - tu sa už jedná naozaj o meranie, alebo sa zosnímané otáčky môžu prenášať na diaľku telemetriou (diaľkové meranie) alebo sa môžu spracovávať iným spôsobom, napr. za účelom ich stabilizácie v tzv. governor móde, alebo synchronizácie niekoľkých motorov vo viacmotorových modeloch.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 14. 3. 2017, 10:10 | Prečítané: 17496x

Grafy a teórie sú názorné, možno poučné a dá sa povedať, že celkovo fajn.

Ale čo naozaj urobiť, aby bol model rýchly?

V tejto časti sa sústredíme na problematiku pohonnej jednotky.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 27. 2. 2016, 08:31 | Prečítané: 8209x

Návštevník našej web stránky s prezývkou „Redkofka“ nám poslal link na zaujímavý článok a dve videá.

Jedná sa o úpravu bežného EDF pohonu na EDF pohon s „prídavným spaľovaním“ (afterburner) pomocou Propan butanovej bombičky (zrejme na plnenie zapaľovačov).

Na bežné lietanie to zrejme nebude, ale na rôzne exhibičné predvádzačky je to efekt ako hrom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 20. 8. 2018, 08:59 | Prečítané: 5214x

V prvom článku o sériovom alebo paralelnom zapájaní batérií je spomínané, že sme s bratom Miroslavom zaviedli "unifikáciu" v LiPol batériách. Sú tam spomenuté aj pádne dôvody, ktoré nás k tomu viedli. Aby sme mohli jednoducho vykonávať prevody pohonu z jedného typu baterky na iný, zaviedli sme si novú "pseudojednotku" (ale "virtuálna" znie lepšie), ktorá by do tejto problematiky mohla vniesť jasno. Dali sme jej síce prapodivné, ale výstižné meno ČlánokAmpérHodina.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 14. 3. 2010, 16:27 | Prečítané: 4838x

V článku „Ďalší adept na štart z Katapultu: Mirage 2000-5“ sme naznačili, prečo práve tento veľký model - táto veľká delta je (ako dúfame) vhodná na štarty z Katapultu.

Súčasne sme niekoľkými fotografiami dokumentovali jej vtedajší stav.

Odvtedy uplynulo viac ako 15 dní a „mirážov zdravotný stav“, ale aj jeho výzor sa výrazne zlepšili.

Mohlo by sa zdať, že je pripravený k letu.

V podstate áno, ale …

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 26. 5. 2017, 15:46 | Prečítané: 1900x

Na jednej už dávnejšej webovej diskusii sa spomínal ŤAH DÚCHADIEL, hlavne elektrických - teda EDF, ale spomínali sa tam aj dúchadlá poháňané piestovým spaľovacím motorom).

A tak som si urobil trochu poriadok v rôznych lístočkoch a našiel som takéto výsledky meraní.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 27. 9. 2013, 09:35 | Prečítané: 6784x

Vyzerá to ako nejaký odtrhnutý zvyšok vety, ale …

Je to vlastne voľné pokračovanie nadpisu minulého článku: Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor.

Lenže sme nechceli „miešať hrušky s jablkami“ a hoci sme obe merania urobili v jeden deň - „jedným vrzom“, tak sme meranie parametrov pohonnej jednotky, zloženej zo 127-mm dúchadla, oddelili do samostatného článku.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 12. 3. 2020, 18:55 | Prečítané: 602x

Už pred pár rokmi som sa pohrával s myšlienkou, ako rozmiestniť „všetko“ v modeli lietadla tak, aby pri vyvažovaní bolo potrebné čo najmenej mŕtvej váhy.

Jednalo sa mi hlavne o nejakým spôsobom upravené plány modelov a vlastné návrhy lietadiel.

Vtedy vznikla excelovská tabuľka, v ktorej som najskôr vyvážil prázdny drak modelu, hmotnosť a vzdialenosť závažia od ťažiska som zadal do tabuľky.

Každý komponent som odvážil a vzdialenosťami v tabuľke rozmiestňoval. Pričom som sledoval, kam a ako sa posúva ťažisko.

autor: Milan H.

Komentáre: 4 | 24. 6. 2019, 15:37 | Prečítané: 1667x

Vyvažovanie modelu s CG GURU BASIC si našlo viacerých priaznivcov.

Jednoduché nastavenie ťažiska modelu lietadla porovnávaním skutočného a požadovaného modelu je efektívne, často krát ho však treba viac krát s jedným modelom opakovať.

Ale keďže sme modelári, rozprávame sa s modelármi ale hlavne počúvame, vyvinuli sme nadstavbovú verziu elektronickej vyvažovačky CG GURU ADVANCE.

autor: Milan H.

Komentáre: 10 | 4. 10. 2019, 11:47 | Prečítané: 2174x

Tak takto nejako, teraz - v tejto „koronárnej“ dobe, prebieha naša konverzácia na diaľku:

Medzi Miroslavom a mnou.

Aj medzi Milanom a mnou.

Miroslav býva v Novom Meste nad Váhom a my dvaja (starší) bratia sme tu, v Banskej Bystrici.

Ale aj tak všetci dodržiavame odporúčanie: Zostaňte doma!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 5. 4. 2020, 12:05 | Prečítané: 685x

A je tu koniec, t. j. posledná časť opisu zrodu môjho prvého DLG lietadla.

4. časť popisuje práce na chvostových plochách, úpravy potrebné na dokončenie trupu, montáž elektroinštalácie a dokončenie krídla s následným vyvážením modelu.

autor: Imrich Kišš

Komentáre: 2 | 5. 10. 2015, 10:30 | Prečítané: 5387x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 37876.11 kb