Hľadaný výraz: Nápad roka

Počet výsledkov: 52

Rovnako ako Katapult, aj tento náš „Nápad roka“ je skôr z kategórie „Rozhodnutie roka“.

Žiadna nová myšlienka, alebo prinajmenšom inovácia tu nebola.

A hoci ho uvádzame pod číslom 2, tak z hľadiska nášho „globálneho“ modelárskeho významu je zrejme oveľa významnejší ako Nápad roka s číslom 1.

Tým dnešným Nápadom roka 2017 je „modelárska pracovňa“ v suteréne nášho rodinného domu, v miestnosti, ktorá už pred rokmi dostala tajomné (a len pre nás zmysluplné) meno: Leonkina izba.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 23. 12. 2017, 11:44 | Prečítané: 1718x

Takto pred rokom sme sa rozhodli, že zosumarizujeme určité dobré myšlienky a nápady za uplynulý rok a uvedieme ich na našej stránke. A tak sa stalo, že sme ich uviedli dokonca na pokračovanie v štyroch častiach. A tak po vzore roku 2017 uvádzame nápad(y) roka 2018.

autor: mior

foto: Janko O.

Komentáre: 0 | 4. 1. 2019, 11:41 | Prečítané: 803x

Záver roka sa blíži, hádam by sa patrilo aj bilancovať.

Tak presne toto nemám rád; držím sa zásady: žiadne bilancovanie na konci a žiadne predsavzatia na začiatku roka!

Ale na druhú stranu: nápady – myšlienky - počiny, ktoré boli v priebehu roka prínosom pre naše modelárske hobby, by sme si snáď spomenúť mohli.

Nápad roka by mal byť len jeden, ale nám sa významnejších modelárskych počinov v tomto roku „zbehlo“ hneď niekoľko a pretože v minulosti sme žiadne nápady roka nevyhlasovali, tak teraz si pripomenieme viac ako jeden.

Budeme ich „vyťahovať“ viac-menej chronologicky, takže to vôbec nemusí znamenať, že ten dnešný je „jednička“.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 19. 12. 2017, 08:36 | Prečítané: 1520x

Aj keď sme uviedli tri časti tohto miniseriálu a tretiu sme avizovali ako záverečnú časť, cez to všetko nám nedá nespomenúť ešte jeden – celkom jednoduchý a o to zaujímavejší nápad (roka).

autor: mior

foto: Mirina O.

autor nápadu: Dušan S.

Komentáre: 0 | 8. 1. 2018, 18:14 | Prečítané: 2095x

Druhým nápadom roka 2018 možno nazvať aerodynamické brzdenie modelu.

Tento nápad vznikol ako potreba vyriešiť brzdenie modelu na dráhe.

Použili sme ho na modeli LearJet.

autor: mior

video: Janko O.

foto: Mirka Mirina O.

Komentáre: 1 | 15. 1. 2019, 21:05 | Prečítané: 860x

Zatiaľ čo prvým dvom našim Nápadom roka 2017 sme sa venovali samostatne a obidva boli skôr z kategórie „Rozhodnutie roka“, tak dnešná – záverečná časť je akýmsi súhrnom ostatných „menších“ nápadov.

Navyše: väčšinou sú to nejaké skutočné technické riešenia.

Jeden z nich sa priamo týka modelov, avšak dva ďalšie sa týkajú skôr pilotovania modelov.

No všetky tri svojim dielom prispievajú k bezpečnejšiemu lietaniu, príjemnejšiemu pilotovaniu, alebo nášmu modelárčeniu prinášajú inú „pridanú hodnotu“.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 2. 1. 2018, 18:00 | Prečítané: 1630x

Zrealizovať Katapult a bezproblémovo z neho štartovať modely, ktoré sme inak bezpečne štartovať nedokázali, sme sami pre seba nazvali: Nápad (alebo čin) roka 2017.

Toto sa týka hlavne modelov s veľkým plošným zaťažením a teda vysokou „štartovacou“ rýchlosťou (Black Sabbath), ale aj veľkých a teda ťažkých modelov (Mirage), kde ľudská ruka nedokáže modelu udeliť dostatočnú rýchlosť.

Ale potom sme chceli „gumový“ štart vyskúšať aj bez „rampy“, teda tak, aby veľký model (napr. 3,5-metrový Blizzard) mohol odštartovať priamo zo zeme – z krátko strihanej trávy.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 11. 2017, 11:07 | Prečítané: 1390x

Mám na mysli Milanove druhé „DéGéčko“.

Zvyšky toho prvého má Miroslav a raz (vraj až bude veľký) by ho chcel zreparovať. Krídla už opravené má.

Zvyšky toho druhého mám teraz ja.

(Teraz budem trošku predbiehať:) ja už mám (pre zmenu) opravený trup.

Takže keby sme chceli, tak z tých dvoch by sme jedno DéGéčko skompletovali takmer hneď.

Ale my chceme, aby o nejaký čas boli letuschopné DéGéčka obidve.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 4. 2. 2018, 12:08 | Prečítané: 1473x

Dnes – 21.1.2018 je to osem rokov, čo vznikla táto naša modelárska web-stránka.

Zhodou okolností na tieto dni osud (no osud-osud, skôr to bola návšteva zubárky, našej netere Livky) Miroslava zavial sem – do Banskej Bystrice.

A tak sme (teoreticky) mohli bujaro oslavovať.

No my sme miesto toho lietali – na snehu.

Miroslavovi sa to rátalo, pretože u nich (v Novom Meste nad Váhom) sneh nemajú a tak sme si schuti zašantili: Miroslav s Carbon Z Cub-om a ja so Skipperom.

A pravdu povediac, to bola tá najlepšia oslava.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 21. 1. 2018, 18:37 | Prečítané: 1269x

Niekto si povie: „Teraz, keď je vonku taká kosa? Nepoviem keby v letných horúčavách.“

Nuž, veď aj my sme sa čudovali.

….................

A to sme ani nelietali.

To bola len motorová skúška.

A nebyť toho, že sme mali hneď poruke vodu z vodovodu, tak by sme teraz ani nemali čo vyfotografovať.

autor: Janko O.

Komentáre: 17 | 27. 2. 2018, 11:35 | Prečítané: 1828x

Koncom roka 2014 (30.12.2014) na Bohdanovom webe, v sekcii „Naše odkazy - kniha návštev“, nejaká „dobrá duša“ s nickom „smutna sprava“ zverejnila nasledujúci oznam: „K 1.1.2015 modelarska predajna vo Zvolene, konci.“

Keďže sme si to neoverili, tak sme tomu uverili.

Chyba!

Dnes sme išli náhodou okolo, zastavili sme sa tam pozrieť a spomínanú správu môžeme smelo nominovať na titul „Modelárska kačica roka“.

Modelárska predajňa vo Zvolene je a stále bola otvorená.

Aký titul by dostal autor onej správy, radšej neuvádzame.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 16 | 19. 3. 2015, 16:00 | Prečítané: 10305x

Zbyněk Černík dostal zaujímavý nápad a natočil video modelu lietadla riadeného a natáčaného z idúceho auta. A to priamo na Štedrý deň. Ako to vypadá, to si pozrite na priloženom videu.

autor: Zbyněk Černík alias Acroholic

pridal: mior

Komentáre: 1 | 27. 12. 2012, 10:29 | Prečítané: 2734x

Asi si niekto povie, že ideme s „krížom po funuse“, veď tá je tu už asi jeden a pol roka. No veď hej, ale je na novom mieste, bránime sa. Ale ani to už nie je žiadna horúca novinka, namietate.

Áno, ale na našej Web stránke sme o tom ešte nepísali, hoci sme to Mirkovi Poliačikovi už dávnejšie sľubovali.

No a teraz tak činíme a boli sme tam aj s fotoaparátom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | 2. 4. 2013, 12:10 | Prečítané: 11400x

Tak tento "drobný nápad" ma zaujal na Web stránke Moje objevené "Ameriky" pána Jana Cingera.

Veď komu sa nestalo, že to čo pred chvíľou (alebo aj dávnejšie) pracne zlepil, tak teraz musí (ešte pracnejšie) odlepiť? Že to nemusí byť až také pracné? Dôkaz je tu.

Riešenie je v bloku drobných nápadov: "Jak na ostatní".

autor: Jan Cinger

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | 26. 6. 2017, 08:36 | Prečítané: 9028x

Včera (23.8.) bolo tomu presne 25 rokov, čo vtedy 36-ročný britský vedec Tim Berners-Lee vynašiel a otvoril World Wide Web celému svetu. Nepochybne najužitočnejší vynález modernej doby, bez ktorého by tu nebola ani táto naša stránka. Web tak v tento deň oslavuje svoje narodeniny a my spolu s ním. Stránku, ktorú vtedy pán Tim vytvoril funguje dodnes. Link nájdete v článku. Vďaka Tim za geniálny nápad!

pridal: mior

Komentáre: 1 | 24. 8. 2016, 11:25 | Prečítané: 1507x

Podtitulok: Albatros v druhom polčase.

Hoci sme informáciu o pokračovaní „vzkriesenia“ Albatrosa priniesli na konci roka 2012, neznamená to, že by sa práce zastavili.

Naopak, letné obdobie umožnilo vykonávať „špinavé“ práce (tmelenie, brúsenie, farbenie, …) na záhrade a to, v akom štádiu sa momentálne Albatros nachádza, môžete vidieť na nasledujúcich obrázkoch.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 26. 8. 2013, 18:37 | Prečítané: 5357x

Je to už jeden a pol roka, čo sme zrejme ako prví v SK + CZ modelárom predstavili šikovný program na nastavovanie telemetrických modulov FrSky, ktorého autorom je náš maďarský modelársky kolega István Magi z mesta Miskolc.

Medzitým István svoj program ďalej vylepšoval a my dnes s jeho súhlasom prinášame jeho podrobný popis.

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

Komentáre: 3 | 21. 8. 2012, 08:34 | Prečítané: 5433x

Budeme sa snažiť zistovať (merať, porovnávať) vlastnosti nielen samostatných gýr, ale aj autostabilizačných modelárskych systémov, ako celku. Niekedy sú nazývané Flight Stabilizers, čiže Stabilizátory letu.

Použitím gýr v modeloch lietadiel sa zaoberáme pár rokov, ale stále to bolo na akejsi užívateľskej úrovni, čiže sme sa zmierili s tým, že to síce funguje, ale presnejšie analyzovať ich vlastnosti sme nedokázali.

Snažili sme sa predstaviť si, z čoho by sa taká „Gyrovská STK-čka“ mala skladať a ako asi by mala fungovať.

A „jedného krásneho dňa“ prišiel nápad.

autor: Janko O.

Komentáre: 31 | 9. 1. 2013, 18:04 | Prečítané: 7179x

Ak sa vám zdá, že sa „zakoktávame“, tak vedzte, že nie. Len máme radi, rôzne slovné „hríčky“.

Narážame na to, že je zvykom dávať si na začiatku nového roka rôzne „vznešené“ predsavzatia (čo všetko v novom roku urobíme, čo nové postavíme, ...).

A keďže s tým máme svoje (neblahé) skúsenosti, zásadne si žiadne predsavzatia nedávame.

Cez to všetko to vyzerá, že v tomto roku sa na modelárskych letiskách objavíme „v novom“.

Nemáme na mysli šaty, ale RC vysielač/e.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 19. 1. 2015, 18:50 | Prečítané: 5171x

Od uvedenia (zverejnenia) verzie 3-3-3 už uplynulo takmer štvrť roka. A hoci krátko na to bol dokončený a viacero dní aj úspešne testovaný (univerzálny) softvér verzie 5-3-5, na jeho zverejnenie som akosi pozabudol. Hanbím sa a sypem si popol na hlavu.

Dokonca ani mail od nášho poľského kamaráta Bogdana na konci novembra, ktorý sa pýtal na verziu 4-3-4, ma „netrkol“.

Vsugeroval som si totiž, že softvér verzie 5-3-5 je už verejne k dispozícii a že Bogdan čaká len na verziu 4-3-4.

Avšak všetko je inak.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | 6. 1. 2014, 11:14 | Prečítané: 3367x

Pred piatimi rokmi, teda 21.1.2010 sme spustili tento web.

Pravdu povediac, bol to viac-menej miroslavov nápad.

Našim zámerom bolo vytvoriť web stránku orientovanú takmer výhradne na modelársku (elektro)techniku, či skôr elektroniku.

To preto, že vtedy sme si mysleli (a teraz si to myslíme ešte viac), že elektronika v modelárstve bude nezadržateľne expandovať, rovnako ako expanduje v iných odvetviach techniky: v automobilovom priemysle, v komunikáciách, v robotike, …

A kto sa jej úporne bráni, sám sebe zahatáva cestu do budúcnosti a dobrovoľne sa odsúva na „vedľajšiu koľaj“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 13 | 21. 1. 2015, 10:07 | Prečítané: 2753x

Modelárčime pre tie krásne chvíle, pre tie nezbudnuteľné momenty, ktoré nám naše hobby prináša a pre ktoré sme mu upísali svoju dušu.

Ale existujú aj modelárske momenty, ktoré sú síce tiež nezabudnuteľné, ale v danej chvíli sme ich isto nepovažovali za krásne.

Ale po čase, napríklad na Silvestra, sa nám javia priam ako "roztomilé".

A tak si na záver roka poďme zopár takých "roztomilých" modelárskych momentov pozrieť.

Ale na ospravedlnenie: Miroslav a ja máme porekadlo: "Kto tvrdí, že s modelmi nepadá, ten buď nelieta, alebo klame."

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 30. 12. 2015, 17:53 | Prečítané: 1820x

Na oslavu zakončenia úspešného roka 2011 usporiadal Mirko Poliačik zo Sliača slávnostné polietanie významných (vďaka Mirko: prvý raz v živote sme sa zaradili medzi VIP) modelárov „priZvolenského“ regiónu.

Prečo „priZvolenského“? Nuž preto, že Mirko je ústrednou postavou modelárskej predajne, ktorá sídli vo Zvolene. A keďže Mirko je srdečný zhovorčivý človek, pozná sa takmer s každým modelárom v okruhu 80 km.

A tak sa tu zišli okrem sliačanov, zvolenčanov aj bystričania, veľkokrtíšania, hádam aj breznania a ... (a prepáčia tí, ktorých nepoznám).

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 31. 12. 2016, 09:56 | Prečítané: 7921x

Ačkoľvek sme v predchádzajúcej časti tvrdili, že k danému dátumu (koniec roka 2010) vášnivá diskusia o Telemetrii už zmĺkla, mýlili sme sa. Vášne znovu vzplanuli a ukázalo sa, že diskusia o telemetrii je nesmrteľná.

Upravený a doplnený pôvodný článok z 15.2.2010.

Pokračovanie tretej časti seriálu o telemetrii.

autor: Janko O.

Zo záveru predchádzajúcej časti vyplynulo, že sa vynorili nové požiadavky, ktoré stávajúca telemetria nedokázala splniť. Meranie jedného napätia bolo nedostačujúce, ale to nebol ťažiskový problém.

Komentáre: 8 | 10. 5. 2017, 15:52 | Prečítané: 9140x

Leto sa skončilo, pekné dni s teplotami nad 25°C sú za nami, najbližšie také nastanú tak o pol roka.

Asi musíme počkať 10 dní až dva týždne a snáď príde aj Babie leto a teplota nad 20°C sa nám bude zdať úžasná.

Ale zatiaľ sa lietať nedá a tak sa poďme venovať aspoň modelárskej teórii – profilom. Opäť zdôrazňujeme, že náš pohľad na profily nebude príliš teoretický, ale tak ako sme už v prvej časti uviedli:

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 23. 9. 2018, 08:39 | Prečítané: 1347x

Pred pár rokmi sme zisťovali teplotnú závislosť kľudovej polohy viacerých bežných modelárskych serv.

Potom sme u nich merali presnosť, citlivosť alebo pásmo necitlivosti.

Jeden známy slovenský modelár nás síce vyzval, aby sme zmerali aj ich rýchlosť, ale vtedy sa nám to javilo ako ťažko splniteľná úloha. Nebolo nám jasné, ako ju merať bez komplikovaného technického vybavenia a tak sme problém odložili na neurčito.

Ale potom to prišlo: myšlienka – nápad. Možno nemusíme merať rýchlosť pohybu serv presne podľa špecifikácie nejakej normy. Možno stačí realizovať orientačné zrovnávacie merania za použitia vlastnej meracej metódy. A tá bola veľmi jednoduchá.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 25. 12. 2017, 09:00 | Prečítané: 5523x

Celkem často se mě lidé ptají, jak je to s tou teplotou motoru a jak se s tím vypořádat. Na teplotu motoru má vliv několik věcí - venkovní teplota, otáčky motoru, styl jízdy a převody modelu. Nějak se zapomíná na to, že motoru neškodí jen velké otáčky, ale i velmi nízké. Pokud stavíme nový model nebo si jen nejsme jisti tím stávajícím, nabízí se měření teploty motoru jako velmi dobrý nápad. Přestože použijeme aktivní / pasivní chlazení motoru, není to zárukou toho, že se nemůže přehřát a dojde tak k jeho poškození. Jaká je vůbec kritická teplota motoru a jak ji hlídat? Možností je několik a jednu z nich teď zkusím popsat...

Autor: Richard Tomeček

Komentáre: 0 | 24. 3. 2013, 17:04 | Prečítané: 2722x

Nedalo sa nevšimnúť si, že za posledné obdobie na našej Web stránke pribudlo málo nových odborných článkov. A keď nejaké pribudli, tak boli "z pera" našich externých spolupracovníkov. My dvaja s Miroslavom nič. Ledva sme sa zmohli na "refrešovanie" našich starších článkov.

Aké sú príčiny? Miroslav, ktorý je svojim deťom aj otcom aj mamou súčasne to má stále ťažké a permanentne "nestíha". A ani ukončený doktorát ho z tohoto stavu nevyslobodil.

A zatiaľčo Miroslav doktorát získal, tak ja som si s doktormi začal. Blížiaci sa termín plánovanej operácie ma nútil venovať sa výhradne rekonštrukcii domu, pretože bolo jasné, že keď budem "po", tak si pol roka nezafachčím.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 15. 10. 2011, 18:08 | Prečítané: 3207x

Oddávna si myslíme, že (z času na čas) zmerať vnútorný odpor (Ri) jednotlivých článkov našich LiPol batérií je dobrý nápad.

Správna starostlivosť predlžuje LiPolkám životnosť (a nám šetrí peniaze).

Keďže sa prístroj na meranie Ri nedá len tak úplne bežne kúpiť, tak sme si taký pred vyše 6-timi rokmi sami vyvinuli a aj vyrobili.

Najprv verziu pre dvoj- a troj-článkové LiPolky, no a potom aj „veľkú“ verziu, pre dvoj- až šesť-článkové LiPol batérie.

A podklady na ich výrobu sme dali voľne k dispozícii.

Máme vedomosť, že si tento náš Merač Ri naozaj aj niekoľko (či snáď viacero?) slovenských, českých a dokonca aj nemeckých modelárov vyrobilo.

Len sme nevedeli, nakoľko vierohodné jeho merania sú v porovnaní s inými meračmi.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 15. 2. 2018, 08:57 | Prečítané: 2422x

Presnejšie povedané, táto naša Web stránka má dnes jeden rok, pretože my sme predsa len trochu starší.

Ako to celé začalo? Môj brat Miroslav (mior), ako vlastník domény cevaro.sk, na ktorej už niekoľko rokov publikuje svoje články o Linuxe, dostal nápad, že by mohla vzniknúť subdoména, venovaná modelárstvu. Konkrétne modelárskej technike. Slovo dalo slovo a zrazu to bolo tu: rcmodely.cevaro.sk. Chvíľu sme dohadovali jej názov, chvíľu jej vzhľad a chvíľu jej obsah. Ale naozaj len chvíľu.

Dňa 21.1.2010 táto naša Web stránka obsahovala asi 15 „neviditeľných“ článkov, tématicky väčšinou o elektronike, trochu o aerodynamike a trochu o lietaní. Podľa Miroslava, vraj začiatky majú byť skromné. A tak jediným kliknutím myši sa rozhodol jej obsah zverejniť.

Celé to „odpálil“ tento, pre nás už historický oznam: Dnes sme sa rozhodli spustiť tento web. Má napomôcť modelárskej verejnosti.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 13 | 21. 1. 2011, 07:30 | Prečítané: 2964x

V zmysle porekadla "Ako na Nový rok, tak po celý rok" sme sa rozhodli v týchto voľných sviatočných dňoch trochu prevetrať naše modely. Potrebovali to oni aj my, keďže sa pred Vianocami veľmi lietať nedalo.

autor: mior

Komentáre: 2 | 11. 1. 2011, 11:10 | Prečítané: 4157x

Plôch na lietanie začína byť málo. Nielen preto, že modelárov pribúda ako húb po daždi, ale aj preto, že miesta akosi niet.

Tam, kde sme pred dvadsiatimi rokmi lietali, je dnes sídlisko, modely lietajú pomerne rýchlo a dnes sa viac dbá na bezpečnosť lietania.

Preto každé modelárske letisko je cennejšie ako zlato...

autor: mior

foto: Tomáš Tomis

Komentáre: 10 | 27. 5. 2011, 07:03 | Prečítané: 4039x

Hovorí sa – ako na Nový rok, tak po celý rok! A vraj to platí aj na modelárov. Ako po iné roky, tak aj tento som mal v úmysle splniť si túto modelársku „povinnosť“. Len to nedopadlo tak, ako by som si zrovna na Nový rok prial.

autor: mior

foto a video: Dominik M.

Komentáre: 7 | 10. 1. 2012, 17:26 | Prečítané: 3299x

Poznámka: tento článok bol napísaný pred dvomi rokmi.

Áno vieme, priznávame sa, dokonca by sa dalo povedať, že sa za to aj hanbíme. Ale nedá sa nič robiť, je to tak: aj my s bratom Miroslavom sme prepadli tejto vášni a do modelu sme namontovali minikameru.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 13. 4. 2012, 17:43 | Prečítané: 8165x

Článok s podobným názvom sme uviedli niekedy pred štyrmi rokmi.

Pravdu povediac, akcií „Modely nad Sliačom“ sme sa v minulosti zúčastnili (Milan, Miroslav a ja) niekoľkokrát, ale tentokrát sme tam neboli len ako diváci, ale aj ako „piloti“ (Miroslav a ja, Milan bol ako morálna podpora).

A keby len to: na záver sme dokonca dostali aj nejaké ocenenia.

A rovno poviem: úprimne nás to potešilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 12. 9. 2018, 11:40 | Prečítané: 1260x

Bývalý Graupner (teraz Graupner/SJ) prišiel s novinkou:

12-kanálovým vysielačom s výrazne farebným dotykovým displejom a samozrejme s množstvom ďalších technických inovácií, či úplných noviniek.

Displej dáva možnosť plného využitia Grafického Užívateľského Rozhrania (GUI) so všetkým, čo s tým súvisí.

To sa niektorým páči, iným zase nie.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | 27. 6. 2013, 10:53 | Prečítané: 4695x

Návod na vylepšení kouřového generátoru (nejen pro tanky).

Jak je známo tak kouřový generátor u modelů tanků 1:16 je hrozně hlučný a vydává různé pazvuky. Tento negativní efekt je způsoben tím, že jeho pohon je elektromotorkem, který pohání mechanizmus s pístkem (proto ty hlučné zvuky). Tento nepříznivý efekt se dá odstranit tak, že se demontuje elektromotor s pístkem a nahradí se ventilátorem do počítače na 5 voltů 10 000 otáček, který dodá generátoru dostatek vzduchu a kouř je pravidelný, rovněž el. spotřeba na baterii se tím podstatně sníží.

autori: Stanislav Janeček a Dr.LuckyLuke

Komentáre: 3 | 10. 2. 2013, 10:23 | Prečítané: 5428x

Začalo sa to tak „nevinne“, asi pred jeden a pol rokom (začiatkom januára 2017), keď sme uviedli článok s názvom „Vetroň sa dá motorizovať aj inak“.

Zaujal nás spôsob, akým francúzsky modelár Gerry „omotoroval“ 8-metrový vetroň ASH-25: dva motory so sklápacími vrtuľami v tlačnom usporiadaní, umiestnené nad odtokovými hranami krídiel, blízko trupu.

Toto riešenie nás natoľko „oslovilo“, že po nejakom čase sme sa rozhodli rovnakým spôsobom motorizovať aj Milanov 4-metrový model vetroňa DG-808S Competition.

Urobili sme zopár výpočtov, nejaké simulácie na počítači a pustili sme sa do toho.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 4. 2018, 10:47 | Prečítané: 1221x

Deň pred Silvestrom mi zavolal Roman M., že má nejaký drobný technický problém. Keďže nemá laboratórny zdroj, dohodli sme sa, že nech radšej príde ku mne domov.

Problém sme zakrátko vyriešili a tak som sa pochválil mojou čerstvo (na Štedrý deň) dokončenou domácou fotovoltaikou, ukázal som mu zreparovaného Fénixa (L-39 Albatros), hotovú Vegu-2B a Mirage-2000, rozrobeného C-130 Herculesa, …..

A v tom Roman, len tak, medzi rečou hovorí: Zajtra bude na letisku Čerín-Čačín koncoročné polietanie. Prídeš? Odpoveď bola krátka a jasná: Prídem.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 31. 12. 2013, 17:19 | Prečítané: 2654x

Skipper už na snehu bol (viď článok „Skipper (aj na sneh) pripravený“), ale vtedy ešte nebol vybavený letovým stabilizátorom a ani pozičným osvetlením.

Na základe vtedy získaných skúseností som si povedal: „Lietať so Skipperom bez letového stabilizátora a pozičného osvetlenia – ani za nič!“

A tak som ho už dávnejšie vybavil letovým stabilizátorom. A čakal som na sneh. A ten aj prišiel.

Ale len včera (25.1.2016) som Skippera vybavil aj pozičným osvetlením.

A medzitým sa sneh pos.al. No skrátka pokazil.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 27. 1. 2016, 11:00 | Prečítané: 3100x

Už sa vám stalo, že nejaký model lietal fakt dobre a potom zrazu z ničoho nič - čo štart to pád? Taký model vo vás potom spôsobí určité obavy, dokonca strach. O to viac, ak je to model veľký - napríklad taký tri a pol metrový vetroň - ako môj Blizzard.

autor: mior

video: Marián Biesik a Marek Bokes

Komentáre: 6 | 20. 8. 2012, 12:39 | Prečítané: 4031x

K experimentovaniu v tejto oblasti nás inšpirovalo tématické vlákno s názvom „ Zostatok kapacity“ na jednom modelárskom fóre, ktoré začalo otázkou: „Dá sa nejak odhadnúť, koľko minútový let nastaviť na časovači, keď po 5 minútach bolo napätie na nezaťaženej sade 3,9V na článok? Je to 3S 2200 mAh, nejaké Turnigy.“

Keďže nás podobná problematika zaujímala už dávnejšie, ale vždy sa našla téma, ktorá bola naliehavejšia, konečne sme si povedali: „Teraz je ten pravý čas“.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 9. 9. 2018, 18:30 | Prečítané: 19704x

Uplynulý víkend (+ pondelok) bol Miroslav (mior) tu – v BB.

Nie na to, aby si váľal „šunky“, ale na to, aby si pekne vysúkal rukávy a spoločne so svojimi bratmi (teda Milanom a mnou) odviedol kus poctivej práce na poli modelárstva.

Po drobných úpravách sme hodlali (druhý-krát) dostať do vzduchu Milanovho 4,2-metrového Blaníka a odskúšať „gumové“ štarty Miroslavovho 3,5-metrového Blizarda.

Miroslav nám tiež chcel predviesť svoje Dvojfázové cevaro osvetlenie a ja som zas hodlal Miroslavovho ťažkotonážneho Herculesa využiť na overenie funkčnosti MDL (MultiDot Lasera) čoby núdzového pozičného osvetlenia modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 3. 10. 2017, 17:05 | Prečítané: 1537x

Mnohí (aj skúsení) modelári tvrdia, že v zime (za nízkych teplôt) im ich pohonná LiPol batéria v modeli vydrží „ťahať“ kratšie, ako počas letných (teplých) dní.

Navyše sme si to v uplynulých dňoch sami overili na našich konvertoplánoch.

Na druhú stranu tvrdíme, že kapacita LiPolky sa s jej teplotou nemení.

Tak ako je to?

Kto klame? Kto sa mýli? Alebo je to „trochu“ inak?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 23. 1. 2019, 09:57 | Prečítané: 2129x

Keď sme 4. mája 2012 zverejnili 1. časť tohto seriálu, o ktorom ani teraz nevieme, koľko bude mať častí, asi sme mali v pláne ďalšie diely uviesť skôr ako po takmer ôsmich mesiacoch.

No ale ako sa hovorí, človek mieni a pán Boh mení. Samotné práce na oprave L-39-ky postupovali sľubne a rýchlo, dokonca ani foto-dokumentácia nezaostávala, len s textom to bolo slabšie. Stále sme si hovorili, že to má ešte čas (navyše mi mnohí vyčítali, že veľa píšem a málo lietam), medzitým najvyššiu prioritu dostali práce na našej PC-Telemetrii, lebo modelárska sezóna sa práve rozbiehala, no a napokon sa naozaj aj naplno rozbehla. Až sme viac lietali ako písali a na „Fénixa“ sme skoro zabudli.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 26. 12. 2012, 13:11 | Prečítané: 5726x

Pravidelným (a dlhodobo verným) návštevníkom našej web-stránky sa teraz v hlave asi „vyrojí“ niekoľko otázok:

1. odkiaľ mi je ten nadpis taký povedomý?

2. kedy že to bola uverejnená predchádzajúca (5.) časť?

3. kedy bola uverejnená prvá časť?

4. a o čom že to táto séria vlastne je? (nespomínam si)

….................................................................

5. prečo sa práve teraz objavila 6. časť?

6. budú ďalšie časti zverejnené zase až po rokoch?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 21. 12. 2017, 17:34 | Prečítané: 1517x

Zmysly nás často klamú:

Veď to poznáte: "Ten vetroň je aspoň 400 metrov vysoko". A výškomer ukazuje slabých 200.

Alebo: "Ten model ti padol strááášne ďaleko" a nakoniec ho nájdete za prvým stromom.

Alebo: "To letí rýchlo, aspoň 150". A v skutočnosti?

Nuž, radšej sme to zmerali!

_________________________________________

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | 16. 3. 2011, 21:23 | Prečítané: 6720x

Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.

Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov.

Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope.

A tie tri malé modely?

To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov.

Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 5. 8. 2017, 16:58 | Prečítané: 1866x

Tí, čo nás už trochu poznajú, si teraz povedia: „O čom to tu ten chlap točí? Posledné roky vyhlasuje, že „Spaľováky nikdy viac!“ a naraz sa tu rozcíti a so slzou v oku spomína na „Svoje“ spaľováky“.

Nuž, musíme priznať, že v niečom majú naozaj pravdu.

Na druhú stranu sa tu však odhaľuje naša rozpoltená osobnosť, pretože stále síce tvrdíme, že „Spaľováky nikdy viac!“, no na druhú stranu k nim pristupujeme v duchu onoho legendárneho vtipu: „Kak charašo spaminať“.

Takže sa vráťme v čase o nejakých 35 rokov späť, zaspomínajme si, zatlačme slzu v oku …

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 6. 10. 2017, 14:41 | Prečítané: 2035x

Samozrejme máme na mysli batériu s čo najväčšou kapacitou, aby koptéra lietala čo najdlhšie.

A keďže medzi rozmermi batérie, jej hmotnosťou a jej (energetickou) kapacitou je dosť tesný vzťah, tak je jedno, či sa budeme pýtať na rozmery batérie, na jej váhu, či na jej kapacitu.

A tiež nám bude záležať na tom, aby s takýmto nákladom koptéra aj lietala.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 26. 3. 2018, 08:45 | Prečítané: 1867x

V (predchádzajúcom) článku: „Vetroň sa dá motorizovať aj inak“ sme spomenuli, že pred vyše rokom sme sa francúzskym modelárom Gerrym nechali inšpirovať a Milanovo (druhé) DéGéčko (4-metrový vetroň DG-808S Competition) sme "omotorovali" rovnakým spôsobom.

A v poslednej vete sme uviedli že, podoba medzi Gerryho ASH-25 a našim DG-808S Competition je neuveriteľná.

Preto sme titulný obrázok dnešného článku úmyselne upravili tak, aby to bolo už na prvý pohľad zrejmé.

…........................

Okrem toho: v dnešnom článku sa zmienime o definitívnej podobe palubnej inštalácie, o vyvážení modelu, ukážeme zopár detailov pohonných jednotiek nášho „DéGéčka“ a záver bude venovaný dizajnovej úprave tohto nevšedne vyzerajúceho vetroňa.

A keďže toto je záverečná časť minisérie, tak skonštatujeme, že model DG-808s Competition je kompletne opravený a upravený a teda pripravený na štart.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 1. 4. 2018, 10:15 | Prečítané: 1748x

Ďalší Vpershingov článok z pred dvoch rokov, ktorý na našej Web stránke láme rekordy v čítanosti.

...............................................

V oblasti počítačov sa dnes čoraz viac využíva virtualizácia a simulácia. Umožňuje nám to minimalizovať dobu potrebnú k realizácii projektu tak, že bez potreby používať skutočné prostriedky, s ktorými bude projekt pracovať, zaistíme skutočné správanie už na virtuálnom modeli.

autor: vpershing

pridal: mior

Komentáre: 21 | 10. 1. 2013, 20:16 | Prečítané: 15730x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 35414.67 kb