Hľadaný výraz: Merač vnútorného

Počet výsledkov: 57

Tak som to dneska sfúkol...

takto začína mail od Ivana z Banskej Bystrice, ktorý pre záujemcov pripravil návrh plošného spoja pre Merač vnútorného odporu LiPo batérií – verzia 3P – (presná na 2 a 3 články).

pridal: mior

Komentáre: 5 | 9. 10. 2012, 18:21 | Prečítané: 8567x

„Je to hanba“. Takto mi občas Miroslav pripomenul skutočnosť, že merač vnútorného odporu 2 až 6-článkových LiPol sme síce vymysleli, ale my sami ho nemáme.

„Načo? Tie dve 6-článkové LiPolky, čo mám, zmeriam aj inak“, kontroval som.

Ale jeho tlak sa stupňoval a nakoniec som uznal, že je najvyšší čas. A do toho niektorí začali spomínať, že by to z nameraného Ri mohlo vypočítať ešte aj „Céčka“.

autor: Janko O.

Komentáre: 19 | 23. 2. 2014, 08:31 | Prečítané: 10899x

V prvom dieli minisérie o Merači vnútorného odporu 2 až 3-článkových LiPol sme sľúbili, že majitelia viac-článkových batérií nemusia byť smutní, pretože v závere seriálu uvedieme aj schému merača pre viac ako 3-články.

Keďže ale my s bratom také batérie nemáme, napísali sme, že hex súbor pre mikrokontrolér uvedený nebude, nakoľko sme nehodlali pokračovať v ďalšom vývoji merača.

Lenže veci sa vyvinuli inak a tak bol Merač Ri verzia 2-6 (2 až 6 článkov) "dotiahnutý" až do štádia pokusnej dosky a k nemu bol kompletne pripravený softvér (hex súbor) pre mikrokontrolér PIC16F88.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 5. 6. 2011, 09:08 | Prečítané: 15667x

V 1. časti tejto minisérie boli uvedené schémy zapojenia merača a dnes bude popísaný princíp merania vnútorného odporu LiPol batérií.

My sme použili metódu merania, ktorá sa nám javila ako najmenej problémová a hlavne nenáročná na súčiastky použité v merači. Súčasne sme chceli, aby bol merač malý a nebolo nutné k nemu pripájať ešte ďalšie meracie prístroje.

Jedinou nevýhodou je to, že metóda vyžaduje meranie v dvoch krokoch: meranie bez záťaže a meranie so záťažou. Alebo inak povedané: najskôr sa napätia zmerajú vtedy, keď prúd z batérie neodoberáme a potom sa tie isté napätia zmerajú v stave, keď z batérie odoberáme známy prúd.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 25. 9. 2012, 10:24 | Prečítané: 11434x

Oddávna si myslíme, že (z času na čas) zmerať vnútorný odpor (Ri) jednotlivých článkov našich LiPol batérií je dobrý nápad.

Správna starostlivosť predlžuje LiPolkám životnosť (a nám šetrí peniaze).

Keďže sa prístroj na meranie Ri nedá len tak úplne bežne kúpiť, tak sme si taký pred vyše 10-timi rokmi sami vyvinuli a aj vyrobili.

Najprv verziu pre dvoj- a troj-článkové LiPolky, no a potom aj „veľkú“ verziu, pre dvoj- až šesť-článkové LiPol batérie.

A podklady na ich výrobu sme dali voľne k dispozícii.

Máme vedomosť, že si tento náš Merač Ri naozaj aj niekoľko (či snáď viacero?) slovenských, českých a dokonca aj nemeckých modelárov vyrobilo.

Len sme nevedeli, nakoľko vierohodné jeho merania sú v porovnaní s inými meračmi.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 27. 11. 2021, 08:11 | Prečítané: 8061x

Pôvodne sme chceli napísať: "Vyššia presnosť za 1 €", pretože o toľko sú zvýšené náklady na súčiastky pre novú verziu Merača vnútorného odporu batérií, ktorého presnosť merania Ri pri meraní 3-článku stúpla 3-krát.

Dá sa teda povedať, že tri týždne skúšania, experimentovania a merania priniesli svoje "ovocie".

No a keď už sme boli takí "rozbehnutí", tak sme upravili aj softvér, ktorý teraz ponúka vyšší komfort obsluhy.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 2. 10. 2012, 16:24 | Prečítané: 11387x

Niekto môže vyčítavo povedať: „Čo to má spoločné s modelárstvom?“

A má pravdu.

Pravdu povediac, zdanlivo nič, alebo len málo, ale ako sa hovorí: „Niekedy (niekomu) sa to môže hodiť.“

Skrátka, dá sa využiť merač vnútorného odporu MODELÁRSKYCH LiPol batérií na meranie vnútorného odporu NEMODELÁRSKYCH olovených akumulátorov?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 30. 6. 2014, 10:26 | Prečítané: 8661x

Cyril K. spod V. Tatier, ako sám seba predstavil verný návštevník našej Web stránky, nám nám už dávnejšie poslal mail a nejaké fotky. Cyril popisuje a zobrazuje ako dotiahol do finálnej podoby náš merač vnútorného odporu (Ri) 2 až 6-článkových LiPol batérií, ktorého schému a skúšobnú podobu sme predstavili pred takmer tromi rokmi, konkrétne 9.8.2010.

A keďže je možné, že tento merač, podobne ako jeho 3-článkového predchodcu, si budú chcieť niektorí modelári postaviť, zverejňujeme podklady pre výrobu, ktoré Cyril neuveriteľne pedantne spracoval.

foto: Cyril K.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 31 | 1. 6. 2013, 08:32 | Prečítané: 13433x

Prinášame ďalšiu verziu softvéru pre náš merač vnútorného odporu 2 až 6-článkových LiPoliek.

Okrem merania napätí a vnútorných odporov jednotlivých článkov a celej sady, vypočíta aj „Céčka“, maximálny odoberateľný prúd (pre pokles napätia o 10%) a tiež si pamätá poslednú nastavenú kapacitu meranej LiPol batérie.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 9. 3. 2014, 17:35 | Prečítané: 8594x

Táto časť minisérie prináša "hex" súbory, ktoré sa "napália" do mikrokontroléra a ukazuje nastavenie programátora tak, aby bol obvod správne konfigurovaný.

Ďalej upozorňuje na súčiastky, ktorých hodnota môže ovplyvniť presnosť merača.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 9. 2012, 09:17 | Prečítané: 8326x

Článok z 29.6.2010.

Janek Ledecký vo svojej piesni spieva: "Sliby se maj plnit o Vánocích".

No, Vianoce síce nie sú, ale my svoj sľub aj tak plníme a po častiach prinášame naše "know how" ku stavbe prístroja, ktorým si môžete zmerať kondíciu svojich LiPoliek.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 22. 9. 2012, 09:05 | Prečítané: 10910x

Hans-Georg Hopmann je náš čitateľ z Nemecka.

Podľa nášho článku si postavil merač vnútorného odporu LiPo batérií.

My s bratom sme mu poskytli nemeckú mutáciu programu do PIC kontroléra a Hans na oplátku poskytol dokumentáciu - návrh dosky plošného spoja, osadzovaciu schému a pár fotiek.

autor: Hans-Georg Hopmann

pridal: mior

Komentáre: 0 | 22. 2. 2012, 07:04 | Prečítané: 5936x

Keďže si myslíme, že pre modelára je dôležité poznať stav svojich pohonných batérií, konkrétne ich Céčka, stále sa snažíme nájsť čo najjednoduchší spôsob ako zmerať Ri (Resistance internal).

Pretože to, ako dobre bude „ťahať“ batéria vo vašom elektropohone, závisí v prvom rade práve od jej vnútorného odporu.

Dnes prinášame ďalšiu jednoduchú metódu merania Ri pomocou multimetra a to metódu impedančnú.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 24. 3. 2021, 08:01 | Prečítané: 17759x

Článok z 26.6.2010

"Všetko zlé je na niečo dobré" - hovorí ľudová múdrosť.

Keďže mizerné počasie, ktoré panovalo v uplynulých dňoch, nedovoľovalo nielen lietať, ale ani vykonávať óóóbrovské množstvo rozmanitej práce, ktoré si manželka pre mňa pripravila, tak nečakane vzniknutý voľný čas som venoval dokončeniu merača vnútorného odporu batérií (Ri).

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | 18. 9. 2012, 09:46 | Prečítané: 9623x

Nie je potrebné zdôrazňovať význam merania vnútorného odporu LiPol. Toto nakoniec veľmi pekne popisuje Janko O. na tejto Web stránke.

Nakoľko v mojich modelárskych a iných projektoch, používam v značnej miere zdroje LiPol, rozhodol som sa Jankom publikované labolatorné prevedenie merača 2-6 čl. zostav LiPol finalizovať a dostať to do podoby „čínskeho“ prevedenia, keď nie lepšieho, zodpovedajúceho súčasným trendom. To nakoniec posúdi každý sám, prípadne si to ďalej vylepší podľa svojich predstáv.

autor: Cyril K.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 7 | 26. 5. 2013, 10:03 | Prečítané: 8362x

"Yes, yes, yes, ono to ozaj funguje!"

Tak toto je reakcia návštevníka našej Web stránky (jeho nick je easystar1), ktorý sa rozhodol, že si postaví Merač vnútorného odporu LiPol batérií (Verzia 3P (pre 2 až 3-články) - presná).

Ale podstatné je, že navrhol naozaj pekný plošný spoj a naozaj pekne ho osadil.

Celú jeho reakciu aj s videom si môžete pozrieť v komentároch 4. časti minisérie o Merači vnútorného odporu.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 9. 10. 2012, 18:20 | Prečítané: 7214x

Krátko po tom, ako som si vyrobil merač vnútorného odporu LiPol batérií, tak ma môj brat Miroslav stále urgoval, aby som aj jemu vyrobil taký prístroj, aby vedel v akej kondícii sú pred začiatkom modelárskej sezóny jeho LiPolky.

Keďže taký prístroj nie je zase až taký jednoduchý, hľadal som spôsob, ako by si Céčka a vnútorný odpor (Ri) svojich batérií mohol zistiť v podstate každý modelár.

A tu je výsledok môjho snaženia.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 4. 6. 2021, 08:00 | Prečítané: 21218x

Rozšírený a upravený pôvodný článok.

...............................................

Pred časom (čiže pred asi dvanástimi rokmi), len tak z pasie, sme na skúšobnej doske zrealizovali merač vnútorného odporu (Ri) článkov LiPol batérií.

Dospeli sme k názoru, že subjektívny pocit, že nie je LiPolka ako LiPolka, by bolo dobre zhmatatelniť.

Čiže pomocou akéhosi merania zdôvodniť, prečo nie je LiPolka ako LiPolka.

Alebo radšej naopak: na základe meraní určiť vlastnosti LiPolky a tým jej vhodnosť na dané použitie.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 27. 6. 2021, 08:17 | Prečítané: 18437x

Wir teilen unseren geehrten Lesser aus deutch-sprachigen Laendern mit, dass wir für sie ein Programm für den Messer des inneren Widerstands der LiPo Batterien mit deutchen Ansagen vorbereitet haben. Es handelt sich um einen drei - und auch sechsgliedrigen Messer.
Komentáre: 1 | 30. 1. 2012, 11:46 | Prečítané: 5107x

No, dá aj nedá.

Ale takúto odpoveď ste asi nepotrebovali.

Takže poďme sa na to pozrieť podrobnejšie.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 9. 1. 2022, 08:00 | Prečítané: 7173x

V poslednom období sme zverejnili niekoľko článkov, v ktorých sme si posťažovali, že niektoré modelárske výrobky nedosahujú parametre, ktoré na nich samotní výrobcovia okázalo deklarujú.

A pritom to sú úplne nové, nebehané, neopotrebované výrobky: máme na mysli Céčka LiPol batérií.

Inokedy zase výrobok vôbec nezapadá do kategórie, do ktorej ho výrobca „hrdo“ zaradil: napr. falošné regulátory typu Opto.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 23. 5. 2013, 09:30 | Prečítané: 6357x

Niekedy pred vyše desiatimi rokmi sme zažili búrlivý rozvoj LiPoliek:

Ich ceny (vďaka „nástupu“ čínskych výrobcov) pekne klesali a ich Céčka (C Rate) pre zmenu pekne rástli.

Keď sa táto hodnota „vyšplhala“ ku hranici 40 – 50 – 60, začali sme sa obávať, že ak to takto pôjde ďalej, tak či naše merače Ri (a Céčok) budú schopné parametre takýchto batérií zmerať.

Potom ako keby nás výrobcovia vypočuli a Céčka LiPoliek už ďalej nerástli.

Teda tie skutočné.

Tie „papierové“ - tie deklarované rástli utešene ďalej, lenže naše merače a ani naše modely nevedia čítať a tak sa namiesto tých úžasných „papierových“ museli stále potýkať s tými priemernými (a niekedy aj pod-priemernými) skutočnými.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 15. 8. 2021, 08:09 | Prečítané: 6142x

Keď sme s bratom Jankom O. pred takmer tromi rokmi „vybehli“ na letiská a kopce s telemetriou na vysielači, boli sme viac–menej na smiech a za čudákov (dovolím si skromne poznamenať, že sme našu telemetriu mali v prevádzke skôr, ako veľké modelárske firmy vo svete).

Veď kto to kedy videl, sledovať za letu modelu rôzne údaje o jeho stave.

A tomu zodpovedali aj poväčšine záporné reakcie na niektorých modelárskych fórach.

autor: mior

Komentáre: 19 | 24. 3. 2011, 07:47 | Prečítané: 7623x

Pôvodne som chcel napísať „Milanov prvý Jet“, ale to by nebola pravda, pretože v skutočnosti je to Milanov už tretí Jet.

Ale prvý by bol v tom, že s ním Milan konečne aj poletí.

Pretože Milanov naozaj prvý Jet: L-39 Albatros skončil neslávne (bez toho, že by s ním Milan vôbec letel).

A Milanov druhý Jet: Viper Jet, síce už letel (pilot Roman M.), ale Milan uznal (a za to si vyslúžil moju pochvalu), že by si zaslúžil akéhosi jednoduchšieho „predskokana“. A tým je práve Sport Jet 70mm z HobbyKingu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 17. 12. 2015, 17:56 | Prečítané: 4771x

Problémy s kvalitou ale aj dopravou LiPol batérií z HobbyKingu na Slovensko nás primäli k „zúfalému“ činu:

Inšpirovaní radami skúsených a pravoverných, že (skoro) všetko z Číny je nanič a že LiPolky treba kupovať v tuzemsku, ale aj ostatné modelárske výrobky pokiaľ možno nečínske, takpovediac „značkové“, sme tak aj urobili.

A ako sme „dopadli“, sa dočítate ďalej.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 21. 10. 2022, 11:12 | Prečítané: 9266x

Teraz, keď je vonku chladno, sa skoro každý deň na modelárskych fórach objaví žiadosť začínajúceho modelára o pomoc pri riešení problému: dotyčný deklaruje problémy s regulátorom, no nakoniec sa spravidla ukáže, že tým pravým vinníkom je "prechladnutá" pohonná LiPol batéria.

Konkrétne: na vine je závislosť vnútorného odporu (Ri) batérie na teplote.

V súvislosti s tým sa vynárajú nasledovné vzťahy: "Zmena Céčok LiPol článkov pri zmene teploty".

No oveľa názornejšie to vyzerá takto: "Veľkosť maximálneho odoberaťeľného prúdu z LiPol článkov v závislosti od ich teploty".

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 7. 11. 2021, 08:00 | Prečítané: 11747x

Impulzom k napísaniu tohoto článku niekedy pred desiatimi rokmi bola pomerne búrlivá debata s názvom "Teorie okolo Lipol, Ri, "Céčka", max.odběry..." na jednom populárnom modelárskom fóre.

Jedným z aktérov diskusie tam boli predkladané niektoré "zaručené" informácie o čudesných vlastnostiach LiPol batérií, ktorým sa nám akosi nechcelo veriť.

Jednou z takých prapodivných vlastností LiPoliek mala byť nelinearita ich vnútorného odporu v závislosti od zaťažovacieho prúdu. Alebo inak: pri určitom odoberanom prúde je vraj vnútorný odpor (Ri) nejaký, avšak pri inom prúde je údajne úplne odlišný.

Považovali sme to za hlúposť, ale dotyčný to prezentoval tak suverénne, že sme si povedali: "Čo ak?" A tak sme to radšej zmerali.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 28. 1. 2021, 08:27 | Prečítané: 10866x

Mladého modelára Andreja B. zo Sliača sme na našej Web stránke spomínali už viackrát. Väčšinou nám poskytol fotografie, tam kde naše nestačili, alebo pridal krátky postreh (a samozrejme fotografie) z nejakej modelárskej akcie, naposledy z Dňa detí na letisku Sliač, ktorý sa konal 27. mája 2011.

Ale hlavnou Andrejovou devízou je dobrá znalosť elektroniky (však je to Murgašák) a tiež práce s mikrokontrolérmi (Atmel), čo je v modelárstve čím ďalej tým viac významnejšie.

autor: Andrej B.

úvod pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | 28. 3. 2022, 08:44 | Prečítané: 7162x

Už dávnejšie sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.

V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra.

Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz.

Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 17. 12. 2021, 08:01 | Prečítané: 6896x

Upravený a doplnený pôvodný článok.

Vo viacerých článkoch na našej Web stránke sme dostatočne zdôraznili význam vnútorného odporu pohonnej batérie, ale pojem "kapacita" sa akosi ocitol na vedľajšej koľaji.

Teraz nám to prišlo ľúto a pokúsime sa to vykompenzovať.

Samozrejme máme na mysli kapacitu pohonnej batérie s dôrazom na LiPol.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 27. 9. 2021, 08:14 | Prečítané: 16522x

Dalo by sa povedať, že toto je vlastne akýmsi voľným pokračovaním článku "Je LiPol batéria vhodná do RC vysielača?". V ňom bol spomenutý problém prílišného vybitia (podvybitia) LiPol článkov a jeho dopad na zmenu parametrov batérie, hlavne kapacity a vnútorného odporu Ri, ale aj na jej životnosť.

Keďže problematika životnosti (je o nej zmienka aj v závere tohto článku) je príliš dlhodobou záležitosťou, sústredili sme sa na to, čo sa dá overiť v kratšom časovom horizonte.

A tak sme pokusnú LiPol batériu niekoľkokrát hlboko vybili a sledovali sme, aké to bude mať následky na jej kapacitu a vnútorný odpor. A že sme sa s ňou nijako „nemaznali“, to si môžete byť istí.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 9. 2. 2022, 08:07 | Prečítané: 12880x

Čo sa však stane, ak paralelne zapojíme LiPolky s nerovnakými Céčkami?

Tzv. CÉČKA v zjednodušenej forme uľahčujú určiť, aký maximálny prúd je možné z batérie odoberať, ale v skutočnosti vyjadrujú, aký vnútorný odpor (Ri) batéria má.

Ale výpočet maximálnych odoberateľných prúdov pomocou vnútorného odporu by bol komplikovaný, preto výrobcovia "vymysleli" Céčka, kde je výpočet triviálny.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 6. 7. 2021, 08:29 | Prečítané: 16162x

V úvode predchádzajúcej – 2. časti sme konštatovali, že trup je už opravený, vrátane zmeny vnútorného usporiadania jeho prednej časti.

Tiež sme spomenuli, že oprava krídla (krídiel) začne v priebehu nasledujúcich dní.

A aj začala.

Pracovali sme na nich prakticky každý deň, niekoľko hodín denne.

A keďže od tej doby uplynul takmer mesiac, tak si viete predstaviť, koľko práce na nich bolo.

Takže teraz môžeme hrdo vyhlásiť: „V súčasnej dobe sú už krídla opravené, vrátane poťahu.“

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 9. 3. 2018, 09:38 | Prečítané: 5994x

Keď sme niekedy pred ôsmimi rokmi na našej Web stránke uverejnili sériu článkov o merači vnútorného odporu LiPol batérií, viacerí si povzdychli: „Bolo by fajn, keby ešte dokázal zmerať aj ich kapacitu“.

Naša odpoveď bola taká, že daný prístroj kapacitu LiPol článkov či celých batérií skutočne merať nevie a nemali sme ani predstavu, ako by sa to eventuálne dalo.

Ale čas plynul, niečo okolo LiPol batérií sme ešte pomerali, nad kadečím sme popremýšľali a v hlavách nám skrsla myšlienka, že by sa to predsa len dalo.

Dnes na zistenie kapacity LiPol článkov zatiaľ použijeme obľúbený prístroj Watt's Up a jednoduché „udělátko“.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 11. 4. 2021, 08:11 | Prečítané: 13296x

V minulej – úvodnej časti sme ukázali ako vyzeral tento 4-metrový model vetroňa po letnej (ťažkej) havárii.

Najviac poničený bol trup (rozgliamaná predná časť a odlomený chvost) a ľavé krídlo. V súčasnej dobe je už trup opravený, vrátane zmeny vnútorného usporiadania jeho prednej časti.

Zatiaľ však nie je „vyčačkaný“, takže pôsobí trochu „surovo“ a hlavne: trochu rušivo pôsobí lesklý poťah, vytvorený zo 6cm širokých pásov samolepiacej tapety d-c-fix. Veríme, že až bude DéGéčko plne „nalíčené“, tak sa tento nepriaznivý dojem stratí, alebo aspoň ustúpi do pozadia.

Oprava krídla začne v priebehu nasledujúcich dní.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 11. 2. 2018, 15:32 | Prečítané: 8814x

Článok bol napísaný pred vyše desiatimi rokmi.

(A vyzerá to, že sa situácia ani veľmi nezmenila.)

-------------------------------------------------------

"Sbírá céčka", to pred vyše tridsiatimi rokmi spieval Michal David vo veľmi vydarenej piesni.

Hm, história sa opakuje, teraz Céčka zbierame my - modelári. A čím sú vyššie, tým lepšie. Ale dá sa výrobcom veriť?

Snažili sme sa to overiť, a tu sú výsledky.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 17. 10. 2021, 08:16 | Prečítané: 14605x

Iný, možno výstižnejší názov tohoto článku by mohol byť: Vplyv napätia LiPol článkov na ich vnútorný odpor.

Už dávnejšie sme si všimli, že tá istá LiPol batéria nám pri rôznych "príležitostiach" vykazovala rôzny vnútorný odpor Ri. Opakované merania a ani merania inými metódami nepriniesli iné výsledky a tým pádom ani vysvetlenie vzniku nezrovnalostí.

Dokonca aj teplota batérie bola zhodná, tak kde je teda "zakopaný pes"?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 31. 1. 2022, 08:02 | Prečítané: 11976x

Naposledy sme tento model spomínali koncom októbra (října) 2018 v súvislosti s haváriou iného Herculesa – 2-metrového, šedomodrého. Konkrétne v článku: Hercules je mŕtvy. Nech žije HERCULES!

Uviedli sme, ako sa Moby Dick napokon „ocitol“ u mňa a aj to, ako prebiehal jeho prvý (a zatiaľ jediný) krátky let.

V podstate to bol moment, kedy sme pochopili, prečo ho jeho predchádzajúci majiteľ vlastne predával.

Od tej doby Moby Dick absolvoval množstvo menších či väčších úprav až sa dostal do stavu, kedy vám ho môžeme ukázať podrobnejšie.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 10. 4. 2019, 14:52 | Prečítané: 3937x

Teda, musím túto vetu trochu upresniť.

Nemyslím tým nezdravé opaľovanie z jednej strany tela (podľa smeru vetra), ani pohľad do Slnka pri lietaní v štýle „najlepšie to nosí nad hlavou a proti slnku“.

A musím poupraviť aj kategóriu modelárov – tento článoček sa bude týkať najmä elektromodelárov.

autor: mior

Komentáre: 1 | 3. 9. 2020, 16:25 | Prečítané: 8079x

Hoci by sa niekomu mohlo zdať, že za tie tri týždne, ktoré uplynuli od zverejnenia druhej časti tohto seriálu, sme na spojení vysielača Turnigy i10 s osvedčeným modulom FrSky nič neurobili, opak je pravdou.

Pracovali sme usilovne, len „v tieni“ prác na Ed_Open stabilizeri to nebolo tak vidno.

Takže výsledky nášho úsilia vyťahujeme na „denné svetlo“ až teraz.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 15. 3. 2015, 18:54 | Prečítané: 7957x

Aby sme nikoho zbytočne nenaťahovali: jedná sa o dôkaz, že dlhodobé skladovanie plne nabitých LiPoliek neprospieva ich vnútornému odporu (Ri) a teda aj Céčkam (C-rate) a v konečnom dôsledku ani ich (pre pohon modelu) využiteľnej kapacite.

….....................

Vždy sme si hovorili, že na takéto porovnania by bolo najlepšie vziať dve rovnaké LiPolky a potom ich na niekoľko mesiacov odložiť.

Avšak jedna by bola v stave Store (3,80 V/čl) a druhá by bola plne nabitá (4,20 V/čl).

Nikdy sme to tak ale neurobili, pretože nám bolo ľúto len tak mírnix-dírnix riskovať znehodnotenie dobrých LiPoliek.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 3. 1. 2022, 08:00 | Prečítané: 5464x

Dnes prinášame druhú časť zapojenia nášho AssOrxu.

Konkrétne schému napájania.

Zároveň dokončíme popis činnosti a v neposlednom rade sa začneme zoznamovať so správaním sa jedného jeho kanálu.

To je samozrejme dané činnosťou softvéru, ktorý je momentálne vo verzii 19.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 9. 2013, 16:36 | Prečítané: 9370x

Vzhľadom na to, že sa výrazne ochladilo a už sa na nás "teší" pani zima, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 6. 10. 2021, 07:46 | Prečítané: 6296x

Vo viacerých našich článkoch sme uviedli, že pri meraní parametrov, pri sledovaní osciloskopických priebehov a pod. sme zistili, že LiPol články sa správajú tak, akoby bol vo vnútri okrem zdroja (s vnútorným odporom) aj kondenzátor.

Dá sa to nejako vysvetliť?

Dá sa s tým nejako vysporiadať?

Alebo nebodaj, dá sa to nejako využiť?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 15. 11. 2021, 08:03 | Prečítané: 8557x

Mnohí (aj skúsení) modelári tvrdia, že v zime (za nízkych teplôt) im ich pohonná LiPol batéria v modeli vydrží „ťahať“ kratšie, ako počas letných (teplých) dní.

Navyše sme si to v uplynulých dňoch sami overili na našich konvertoplánoch.

Na druhú stranu tvrdíme, že kapacita LiPolky sa s jej teplotou nemení.

Tak ako je to?

Kto klame? Kto sa mýli? Alebo je to „trochu“ inak?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 29. 1. 2022, 08:15 | Prečítané: 4851x

Tak toto mi napadlo počas experimentovania s vysielacím modulom FrSky pri pohľade na môj RC vysielač. Nedalo mi to, musel som to vyfotiť. Keď som to ukázal môjmu bratovi Miroslavovi, tak povedal: "To je sila".

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 6. 2022, 08:10 | Prečítané: 6228x

Rýchlosť letu skutočných lietadiel sa meria pomocou Pitotovej trubice, to je bežné.

Ale dá sa rovnakou metódou merať aj rýchlosť letu modelu, ktorá je podstatne menšia ako u skutočného lietadla?

ÁNO - DÁ !!!

A budete prekvapení, aké je to jednoduché.

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 15. 12. 2015, 18:05 | Prečítané: 15029x

Nemyslím, že by som týmto mojim nápadom niekoho ohúril. Skôr som chcel poukázať na pravdivosť českého príslovia, že „Bída naučila Dalibora housti“.

Nie že by som trel biedu, ale nie som ani boháč a zvyknem každé Euro zo všetkých strán riadne vyobracať, kým ho so slzami v očiach podám predavačovi.

A tak mi prišlo ľúto, že by moja obľúbená AkuVŕtačka mala vďaka „vylágrovaným“ baterkám skončiť na smetisku (dejín) alebo niekde v pivnici, v kúte zabudnutia.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 26. 2. 2021, 08:28 | Prečítané: 18290x

Na prvý pohľad je odpoveď na túto otázku jasná.

Ale bude taká jasná aj pri druhom pohľade, alebo pri podrobnejšej analýze?

No, nie sme si istí.

Máme na mysli alarm poklesu napätia pohonnej LiPol batérie a máme na mysli, že táto hodnota je/bude nastavená na telemetrii alebo aspoň na nejakom vhodnom akustickom signalizátore v modeli.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 10. 10. 2021, 07:51 | Prečítané: 8019x

Spotrebovanou energiou v modeli s elektropohonom rozumieme z pohonnej batérie odobratý (elektrický) náboj v mAh, hoci to nie je úplne to isté.

Ale modelárov - milovníkov strelných zbraní by výraz „odobratý náboj“ mohol desiť, pretože by v nich možno evokoval možné nepríjemné legislatívne opatrenia :) .

…....................

Je zrejmé, že LiPol batériu nie je vhodné „vycucať do mrte“, pretože by to mohlo mať za následok jej nezvratné poškodenie.

Ale koľko energie (náboja) je možné spotrebovať, aby bol let síce čo najdlhší, ale súčasne v LiPolke zostalo dostatočné množstvo mAh, aby jej to neskracovalo životnosť?

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 18. 11. 2021, 08:41 | Prečítané: 4897x

Postrehli ste už sami na sebe, že táto odveká pravda sa týka tiež vzťahu modelár – model? A pripúšťate aj, že na prvú lásku (prvý, dobre lietajúci model) sa nezabúda?

Veríme, že áno, lebo my (Miroslav a ja) isto. Touto okľukou chceme nenápadne vysvetliť, prečo sme opäť, presne po šiestich rokoch, kúpili a s drobnými úpravami skompletovali stavebnicu nesmrteľného EasyStára.

Ale tentokrát nie preto, aby sme sa vrátili k modelárčeniu, ale preto, že sme potrebovali pomalého, jednoduchého, poslušného, spoľahlivého, ľahko ovládateľného, ľahko opraviteľného ….. Nosiča Experimentálnych Technológií.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 3. 3. 2013, 11:54 | Prečítané: 6740x

Zatiaľ je to veľmi zriedkavé, ale už sme to niekde (zatiaľ len na fotografii) videli:

modelár si na lietanie so sebou „na lúku“ okrem modelu zoberie aj solárny fotovolt(a)ický panel.

Na čo?

No predsa na nabíjanie pohonných LiPol batérií svojich modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 1. 10. 2013, 16:03 | Prečítané: 7722x

Hoci oficiálne Zatváranie neba na Čerín-Čačíne prebehlo už pred dvomi týždňami, teda v nedeľu 23.10.2016 (vďaka organizátorom za skvelú akciu, a Jančimu-Dioskovi za najlepší guláš, aký som kedy jedol), bolo zrejmé že ak sa „vyskytne“ dobré počasie, tak nebude od veci si zalietať.

Ja som to síce nijako neplánoval, ale z ničoho-nič mi včera – v sobotu 5.11.5016 tesne po raňajkách (po snídani) zavolal (starší brat) Milan, že či neideme „prevetrať“ modely.

Počasie bolo prijateľné: teplota tesne nad 10°C, takmer bezvetrie, zamračené, no bez dažďa.

Tak prečo nie?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 6. 11. 2016, 17:10 | Prečítané: 3567x

Ako parafrázu na nedávny článok o Vpershingovi a jeho synovi Martinovi s názvom "Zbroja na novú sezónu", máme teraz aj my chuť zvolať: „Tiež zbrojíme na novú sezónu". Avšak aby modelári nevyzerali ako zbrojárski militanti, tak sme od toho radšej upustili.

Zvolili sme teda názov PC Telemetria. Na pretras prišiel aj názov Telemetria 2012. A keďže podľa zaručených správ má byť v roku 2012 koniec Sveta, báli sme sa, že to niekto premenuje na: „Telemetria konca Sveta".

Dnes vám teda ponúkame len jej letmé predstavenie a spomenieme aj dôvody, ktoré nás k vývoju novej telemetrie, práve v takejto podobe viedli.

autori: mior a Janko O.

Komentáre: 10 | 27. 11. 2011, 13:39 | Prečítané: 9301x

Občas sa to stane každému.

Aj mne sa to už stalo! A to som pri zaobchádzaní s LiPolkami mimoriadne opatrný.

Takže, čo robiť, keď LiPolka spuchne?

Mnohí hneď navrhujú „konečné riešenie“ v slanom kúpeli.

….......................

Mne sa však podarilo moje mierne spuchnuté LiPolky vrátiť do „štíhlej podoby“.

….......................

Cez to všetko by som radšej pozornosť sústredil na otázku: „Čo robiť, aby sa LiPolky nenafukovali?“

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 21. 3. 2021, 07:50 | Prečítané: 7274x

V duchu nášho pôvodného zámeru, maximálne využiť základnú telemetriu FrSky, prinášame návrh riešenia jednoduchého modulu, na akustickú signalizáciu stavu, kedy v pohonnej batérii zostáva už len prednastavené množstvo kapacity.

Tento modul je zapojený do AD-vstupu RC prijímača D8R v modeli, avšak na strane pilota netreba nič, pretože nastavenie prahových hodnôt aj akustickú signalizáciu zabezpečí modul FrSky Two Way Telemetry System v RC vysielači.

Článok bol napísaný 17.11.2010.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 26. 7. 2014, 11:52 | Prečítané: 14009x

Aby bolo jasné: 10 rokov má táto naša web-stránka.

My, teda traja (modelárstvom) „postihnutí“ bratia – Milan, Miroslav a ja (Janko O.), máme predsa len „trochu“ viac. Už minule som to prezradil: dokopy je to 191 rokov.

Ale to vôbec nebráni tomu, aby sme sa s našimi „modelíkmi“ hrali ako malí chlapci. A keby len to!

Radi sa s Vami o túto našu radosť už 10 rokov delíme a dokonca Vás na tento druh „skotačenia“ neúnavne nahovárame.

pripravili: MiOr a Janko O.

Komentáre: 6 | 21. 1. 2020, 12:34 | Prečítané: 2690x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40385.05 kb