Hľadaný výraz: Fénix
Počet výsledkov: 29
Keď sa Fénix blížil do finále, poťažkali sme si, že so všetkým môžeme byť jakš-takš spokojní, ale s kabínou veru nie.
Vyrobili sme si - takú „hranatú“, v rámci našich možností, ale tajne sme túžili po takej tej peknej oblej „bubline“. Až požiar Miroslavovho Vipera nám vnukol myšlienku: „A takáto by sa na to nedala použiť?“ A tak sa Fénix napokon dočkal aj oblej kabíny. autor: Janko O. |
Koncom Januára (Ledna) sme priniesli deviatu časť tejto série, v ktorej konštatujeme, že Fénix je takmer hotový: ešte treba popracovať na kabíne a na nejakých inštalačných drobnostiach.
Od tej doby uplynul viac ako mesiac a mohlo by sa zdať, že nič … Ale nie, Fénix bol dokončený v priebehu niekoľkých nasledujúcich dní, ale keďže sme začali s reinkarnáciou DéGéčka (4-metrový vetroň DG-808S Competition), tak sme sa akosi nemali k tomu, aby sme Fénixa pofotili a stvorili záverečný článok. No teraz je to konečne tu! autor: Janko O. |
Keďže práce na Fénixovi medzičasom pokročili a aj v súčasnosti stále pokračujú, prinášame dnes ďalší prehľad zmien, ktoré tento model od predchádzajúcej časti tejto série doznal.
Podnadpisom tejto časti by mohlo byť také zvláštne slovné spojenie, ktoré sme si sami vymysleli: základy na technologické štruktúry. autor: Janko O. |
Predchádzajúcu – 8. časť tohto miniseriálu sme uverejnili už pomerne dávno: takmer pred mesiacom – 7.1.2018. Hoci 7.časť ju predchádzala len zhruba o týždeň.
Pôvodne mala byť deviata časť časťou záverečnou a podľa toho sme k tomu aj pristupovali. Avšak keď sa stále neobjavovala, tak niektorí naši modelárski kolegovia kde-tu uštipačne „utrúsili“: Tá bude zas (ako obvykle) o štyri roky? A tak, aby sme im dokázali, že sme nezaspali na vavrínoch, skrátka že na Fénixovi stále pracujeme, rozhodli sme sa, že 9.časť nebude posledná – záverečná, ale (zrejme) predposledná. autor: Janko O. |
Pravidelným (a dlhodobo verným) návštevníkom našej web-stránky sa teraz v hlave asi „vyrojí“ niekoľko otázok:
1. odkiaľ mi je ten nadpis taký povedomý? 2. kedy že to bola uverejnená predchádzajúca (5.) časť? 3. kedy bola uverejnená prvá časť? 4. a o čom že to táto séria vlastne je? (nespomínam si) …................................................................. 5. prečo sa práve teraz objavila 6. časť? 6. budú ďalšie časti zverejnené zase až po rokoch? autor: Janko O. |
Podtitulok: Albatros v druhom polčase.
Hoci sme informáciu o pokračovaní „vzkriesenia“ Albatrosa priniesli na konci roka 2012, neznamená to, že by sa práce zastavili. Naopak, letné obdobie umožnilo vykonávať „špinavé“ práce (tmelenie, brúsenie, farbenie, …) na záhrade a to, v akom štádiu sa momentálne Albatros nachádza, môžete vidieť na nasledujúcich obrázkoch. pripravil: Janko O. |
Dnes ukážeme ako sme do (dolných aj horných) kanálov na „technologické štruktúry“ umiestnili – uložili už samotné technologické štruktúry, teda kabeláž a jednotlivé zariadenia a moduly elektronického vybavenia modelu.
Ako sme „zasieťkovali“ vstup vzduchu chladenia pohonnej batérie a spodného nasávania pohonného dúchadla. Tiež čím sme Fénixa poťahovali a ako sa s touto fóliou, či skôr tapetou, pracuje. A v závere tejto časti si čo-to povieme ako sme zreparovali základňu kabíny. autor: Janko O. |
Dnes prinášame, ako Miroslav hovorí „z tejto strany Vianoc“, poslednú časť miniseriálu o znovuzrodení havarovanej L-39 (Albatros).
Dôvod je ten, že trup bude nutné ešte „trochu“ brúsiť a to sa najlepšie robí vonku - na záhrade a tam sa to zase ťažko robí pri mínus 7. stupňoch Celzia. A tak si aspoň pozrite, v akom štádiu sa „Albík“ na prelome rokov 2012 / 2013 nachádza. Niektorí hovoria, že nech to už necháme tak, nech založíme servá, dúchadlo, prijímač, batériu a môžeme lietať. Ale my s ním máme iné plány. autor: Janko O. |
Nadpis ide akoby proti prúdu času: konštatuje, že to, čo sme si „zaumienili“, sme aj zrealizovali a že to teda funguje a že máme vlastne „hotovo“.
Ale ono to také rýchle a jednoduché veru nebolo. Ovplyvnení myšlienkami Jána Amosa Komenského, dali sme na jeho dobre mienené rady a postupovali sme pekne pomaly v duchu: Od jednoduchého ku zložitejšiemu. Čiže od (krátkeho) Katapultu k (dlhému) Long Shotovi a od (malého a jednoduchého) Black Sabbatha k (ťažkému a komplikovanému) Fénixovi. pripravil: Janko O. |
Keď sme 4. mája 2012 zverejnili 1. časť tohto seriálu, o ktorom ani teraz nevieme, koľko bude mať častí, asi sme mali v pláne ďalšie diely uviesť skôr ako po takmer ôsmich mesiacoch.
No ale ako sa hovorí, človek mieni a pán Boh mení. Samotné práce na oprave L-39-ky postupovali sľubne a rýchlo, dokonca ani foto-dokumentácia nezaostávala, len s textom to bolo slabšie. Stále sme si hovorili, že to má ešte čas (navyše mi mnohí vyčítali, že veľa píšem a málo lietam), medzitým najvyššiu prioritu dostali práce na našej PC-Telemetrii, lebo modelárska sezóna sa práve rozbiehala, no a napokon sa naozaj aj naplno rozbehla. Až sme viac lietali ako písali a na „Fénixa“ sme skoro zabudli. autor: Janko O. |
V minulej časti sme spomínali, ako sme jednotlivé „elementy“, na ktoré sa L-39-ka po havárii „rozložila“, vytriedili, očistili, narovnali a identifikovali.
Dnes popíšeme, ako sme sa pokúšali všetkých 27 častí polystyrénu dať zase dokopy. Tieto práce zabrali asi najviac času a vyžadovali najväčšiu trpezlivosť a vytrvalosť. autor: Janko O. |
Mám na mysli Milanove druhé „DéGéčko“.
Zvyšky toho prvého má Miroslav a raz (vraj až bude veľký) by ho chcel zreparovať. Krídla už opravené má. Zvyšky toho druhého mám teraz ja. (Teraz budem trošku predbiehať:) ja už mám (pre zmenu) opravený trup. Takže keby sme chceli, tak z tých dvoch by sme jedno DéGéčko skompletovali takmer hneď. Ale my chceme, aby o nejaký čas boli letuschopné DéGéčka obidve. autor: Janko O. |
Tak tento výjav z gréckej mytológie bol, je a aj v budúcnosti isto bude pre mnohých symbolom modelárskej nezlomnosti, húževnatosti a nádeje v „lepšie zajtrajšky“.
O čo vlastne ide?
O havarované modely a ich „druhý život“. Pred tromi rokmi takýmto prerodom prešiel nie príliš vydarený Jas-39 Gripen od Pelikána, až sa z neho stal milovaný a výborne lietajúci model Black Sabbath. A teraz je to L-39 Albatros, z ktorého sa stane: nuž, Boh vie čo? Asi začneme byť na tie 39-ky poverčiví. Autor: Janko O. |
Trojicou „padlých, odvrhnutých a adoptovaných“ rozumieme niekdajšie Milanove modely, ktoré najprv ťažko havarovali, potom ich Milan odvrhol, následne som sa nad nimi (skôr ich pozostatkami) zľutoval (niekoľko takých (od Milana) “adoptovaných“ má aj Miroslav), opravil som ich a napokon adoptoval.
Sú to: dúchadlový L-39 Albatros – teraz známy ako Fénix, dvoj-dúchadlový Messerschmitt Me-262 – familiárne nazývaný Schwalbe a dvoj-motorizovaný 4-metrový vetroň DG-808s Competition – teraz prezývaný ako DéGéčko. Fénix a Schwalbe už majú pár letov za sebou, teraz sa konečne dočkalo aj DéGéčko. pripravil: Janko O. |
Začiatkom mája sme v článku „(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť“ priniesli informáciu o ťažkej havárii Milanovej L-39-ky (L-39 Albatros), ktorá sa „prihodila“ koncom apríla (dubna).
Ešte na letisku sme „pojali“ podozrenie na regulátor so vstavaným spínaným BECom. Dnes túto hypotézu potvrdíme alebo vyvrátime. autor: Janko O. |
Štyri roky po ťažkej havárii sa aj Vega dočkala svojho zmŕtvychvstania.
S Miroslavom zvykneme hovoriť, že ako bájny vták Fénix povstala z popola. No z popola, z popola. Vega povstala skôr z igelitky. V nej totiž roky ležali jej ostatky. A bolo to už jej druhé „povstanie“ a preto je to jej tretí život. Pripravil: Janko O. |
Takto pred rokom sme sa rozhodli, že zosumarizujeme určité dobré myšlienky a nápady za uplynulý rok a uvedieme ich na našej stránke. A tak sa stalo, že sme ich uviedli dokonca na pokračovanie v štyroch častiach.
A tak po vzore roku 2017 uvádzame nápad(y) roka 2018.
autor: mior foto: Janko O. |
Je zrejmé, že týmto tvrdením asi nikoho nijako neohúrime.
Ale niekedy si to človek musí uvedomiť v širšom kontexte vlastností aj iných súvisiacich komponentov elektro-pohonu. Alebo: vlastnosti (tých ostatných) komponentov pohonu je potrebné posúdiť z pohľadu použitého pohonného elektromotora. Že je to akési „zašmodrchané“? No veď, v tom to práve je! autor: Janko O. |
Aby ste tomu rozumeli:
Otázka: „že či máme aj stojany na trupy modelov“ je vlastne zašifrovaný dotaz, ktorý po dešifrovaní znie ako nasledujúca naliehavá (až takmer výhražná) otázka na mňa: „Okrem stojanu na krídla modelov, urobil si aj stojan(y) na trup(y) modelov?“ ….......................... No a keďže som „poslušný“ brat, tak je jasné, že moja odpoveď ani nemohla byť iná ako kladná. pripravil: Janko O. |
Každý rok si tento deň s istou dávkou nostalgie radi pripomíname. V článku sa dočítate, prečo.
............................................................. Skrátka: my slávime 23. máj - deň modelárstva. Že ste v kalendári nič také nenašli? Niet divu, lebo tento deň sme za deň modelárstva prehlásili len v rámci úzkeho rodinného modelárskeho kruhu. A že na to máme pádne dôvody a nevyvrátiteľné dôkazy, to sa môžete dozvedieť ďalej. pripravili: Janko O. a mior |
Začalo sa to tak „nevinne“, asi pred jeden a pol rokom (začiatkom januára 2017), keď sme uviedli článok s názvom „Vetroň sa dá motorizovať aj inak“.
Zaujal nás spôsob, akým francúzsky modelár Gerry „omotoroval“ 8-metrový vetroň ASH-25: dva motory so sklápacími vrtuľami v tlačnom usporiadaní, umiestnené nad odtokovými hranami krídiel, blízko trupu. Toto riešenie nás natoľko „oslovilo“, že po nejakom čase sme sa rozhodli rovnakým spôsobom motorizovať aj Milanov 4-metrový model vetroňa DG-808S Competition. Urobili sme zopár výpočtov, nejaké simulácie na počítači a pustili sme sa do toho. pripravil: Janko O. |
Možno v nadpise malo byť, že Black Sabbathov druhý život.
Lenže už ani neviem, koľkokrát polystyrénové trosky tohto modelu, ktorý sa zrodil čoby Jas-39 Gripen, čakali v igelitke na svoju „definitívu“ v smetnej nádobe. Ale vždy sa niečo stalo, že tento osudom ťažko skúšaný model, dostal milosť a ďalšiu šancu na život. autor: Janko O. |
Niekto si povie: „Teraz, keď je vonku tak sychravo? Nepoviem keby v letných horúčavách.“
Nuž, veď aj my sme sa čudovali. …................. A to sme ani nelietali. To bola len motorová skúška. A nebyť toho, že sme mali hneď poruke vodu z vodovodu, tak by sme teraz ani nemali čo vyfotografovať. ................................. Za prečítanie stoja aj "hodnotné" komentáre pod článkom. autor: Janko O. |
Je všeobecne vžité, že vybitie LiPo batérie pod 3 Volty na článok spôsobí jej poškodenie a podvybitie na ešte nižšiu hodnotu je jej smrť.
Lenže sú veci medzi nebom a zemou, ktoré občas toto nerešpektujú a baterka sa dá - za určitých podmienok - oživiť a sprevádzkovať. O tejto skúsenosti sa s nami podelil pán Václav Ježek z Karvinej. autor: Václav Ježek alias vasek133 pridal: mior |
V (predchádzajúcom) článku: „Vetroň sa dá motorizovať aj inak“ sme spomenuli, že pred vyše rokom sme sa francúzskym modelárom Gerrym nechali inšpirovať a Milanovo (druhé) DéGéčko (4-metrový vetroň DG-808S Competition) sme "omotorovali" rovnakým spôsobom.
A v poslednej vete sme uviedli že, podoba medzi Gerryho ASH-25 a našim DG-808S Competition je neuveriteľná. Preto sme titulný obrázok dnešného článku úmyselne upravili tak, aby to bolo už na prvý pohľad zrejmé. …........................ Okrem toho: v dnešnom článku sa zmienime o definitívnej podobe palubnej inštalácie, o vyvážení modelu, ukážeme zopár detailov pohonných jednotiek nášho „DéGéčka“ a záver bude venovaný dizajnovej úprave tohto nevšedne vyzerajúceho vetroňa. A keďže toto je záverečná časť minisérie, tak skonštatujeme, že model DG-808s Competition je kompletne opravený a upravený a teda pripravený na štart. autor: Janko O. |
Takmer pred tromi týždňami sme priniesli prvú časť seriálu (ani nevieme koľko bude mať častí) o dokončení stavby dvojmetrového modelu lietadla C-130 Hercules.
Keďže sme sa do dokončenia pustili po deviatich rokoch od zakúpenia výrezov, tak sme úvodný článok nazvali: „Dvojmetrový C-130 Hercules: 9 rokov v Tibete“. 18 dní uplynulo a my sme sa o pokračovaní stavby nijako nezmieňovali: návštevníkom našej web-stránky by sa dokonca mohlo zdať, že sme nerobili nič iné, len sme zalietavali stále nejaké iné nové (hlavne Milanove) modely. pripravil: Janko O. |
Zatiaľ čo prvým dvom našim Nápadom roka 2017 sme sa venovali samostatne a obidva boli skôr z kategórie „Rozhodnutie roka“, tak dnešná – záverečná časť je akýmsi súhrnom ostatných „menších“ nápadov.
Navyše: väčšinou sú to nejaké skutočné technické riešenia. Jeden z nich sa priamo týka modelov, avšak dva ďalšie sa týkajú skôr pilotovania modelov. No všetky tri svojim dielom prispievajú k bezpečnejšiemu lietaniu, príjemnejšiemu pilotovaniu, alebo nášmu modelárčeniu prinášajú inú „pridanú hodnotu“. autor: Janko O. |
Túto veľmi známu francúzsku frázu "Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! by sme v tomto momente preniesli do modelárčiny takto: "Partenavia je mŕtva, nech žije Partenavia!
Alebo presnejšie: Partenavia P66B Ocsar to už má za sebou, je čas na Partenaviu P68 Victor! Vlastne - Spartacus! Že nerozumiete? Tak si prečítajte! autor: mior video: Monika O. foto: Monika O. a mior |
V článku „Ďalší adept na štart z Katapultu: Mirage 2000-5“ sme naznačili, prečo práve tento veľký model - táto veľká delta je (ako dúfame) vhodná na štarty z Katapultu.
Súčasne sme niekoľkými fotografiami dokumentovali jej vtedajší stav. Odvtedy uplynulo viac ako 15 dní a „mirážov zdravotný stav“, ale aj jeho výzor sa výrazne zlepšili. Mohlo by sa zdať, že je pripravený k letu. V podstate áno, ale … pripravil: Janko O. |