Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

So záujmom sledujem vašu stránku a v poslednom čase ma zaujali články týkajúce sa akumulátorov a snaženie o predĺženie ich životnosti.

Priznám sa, že v tomto smere som bol doteraz dosť lajdák a akumulátory som nechával plne nabité pri izbovej teplote.

Teraz som pokročil aspoň v tom, že už aspoň zvažujem, že sa bude o ne trochu starať.

Prvý krok je dostať ich do "storage" stavu, čiže do stavu kedy je v nich energia, resp. náboj, ktorý vytvára napätie cca. 3,8V/článok.

autor: Tomáš Lancz

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Drobné nápady | 14. 9. 2021, 08:16 | Prečítané: 5655x
Týmto článkom nechcem robiť žiadnu reklamu, ale oboznámiť s možnosťami tohto malého meracieho prístroja.

autor: Ľubo Roziak

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 13. 9. 2021, 08:35 | Prečítané: 7549x
Tento článok vznikol prepracovaním článku s podobným, ale predsa len iným názvom.

Jeho obsah bol a (tento) vlastne stále je o večných a asi nikdy nekončiacich sporoch medzi zástancami a odporcami kondenzátorov v palubnom rozvode modelu.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 12. 9. 2021, 07:59 | Prečítané: 12885x
Experimenty so štartom (niektorých) modelov z katapultu pomocou gumy sme zahájili niekedy pred štyrmi rokmi a od tej doby okúsili „slasti“ tohto spôsobu štartu viaceré naše modely.

A časom sa rozhodol pre realizáciu katapultu aj Miroslav.

To preto, že tiež má niekoľko modelov, u ktorých je štart hodom z ruky veľmi problematický, ak nie priam nemožný.

Lenže: niektoré naše modely sú pomerne veľké a hlavne ťažké, takže na ich štart by bolo potrebné paralelne „spriahnuť“ viacero (6 a viac) gúm.

Tu sa však natíska otázka, či by sa to nedalo vyriešiť inak, napr. dlhším katapultom.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Drobné nápady | 11. 9. 2021, 08:19 | Prečítané: 4692x
Mnohí pochopili, že takto nejako ma telefonicky „vypočúvali“ moji (dvaja) bratia.

Zadali mi úlohy a potom kontrolujú postup prác.

A keďže ma nemohli skontrolovať osobne, tak to robili aspoň telefonicky.

A aby som nemohol podvádzať, tak následne som musel predložiť nezvratné dôkazy.

Na fotografiách síce môže byť vidno, ako to vyzerá, ale nie je vidno, či a ako to funguje.

A tak som musel natáčať „dokumentárne“ videá.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Denník | 10. 9. 2021, 08:09 | Prečítané: 4095x
Je všeobecne známe, že LiPol batérie by sa nemali dlhodobo skladovať v stave plného nabitia – 4,2 V/článok. Preto majú nabíjačky režim STORE, čo je 3,8 V/článok.

Lenže dostať LiPolky zo stavu Store do stavu plného nabitia môže trvať dlhšie, ako by si nedočkavý, lietania chtivý modelár mohol priať.

Preto niektorí po dolietaní nabíjajú do stavu 4,0 V/článok, a batériu „doplna“ rýchlo nabijú tesne pred lietaním. Lenže ako, keď to máloktorá nabíjačka dokáže.

autor: Janko O.

Komentáre: 24 | Kategórie: Elektronika | 9. 9. 2021, 07:58 | Prečítané: 11300x
Tento model sme na našej stránke už raz spomínali (a nie je vylúčené, že ho ešte zopár-krát spomínať budeme), a to v článku „Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú“.

Vtedy nás zaujali vrtule tohto modelu, no dnes nás zaujalo to, že tento model môže aj „cúvať“, hoci vlastne aj to nejako súvisí s vrtuľami.

Jasné, že A400M nemôže cúvať vo vzduchu, hoci naše konvertoplány dokážu aj to, ale môže cúvať na zemi.

Ale ani to by nás nemalo nijako ohúriť, pretože to Miroslav so svojim Lear-Jetom predviedol už pred tromi rokmi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 8. 9. 2021, 08:09 | Prečítané: 3614x
Pred nejakým časom nám náš modelársky kolega a dobrý kamarát Robo M. poslal odkaz na krátke video, na ktorom sú prvé „vznášavé“ pokusy spomínaného modelu.

Model je poháňaný130mm špičkovým dúchadlom od nemeckej firmy Schübeler, napájaným dvomi sériovo zapojenými 6S LiPolkami a stabilizovaný jednotkou KK2.1 so softvérom pre VTOL modely.

Cenné je to, že rovnako ako skutočná predloha, aj model je poháňaný ale aj stabilizovaný len jednou pohonnou jednotkou a nie viacerými, v trupe, v krídlach a pod.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 7. 9. 2021, 08:13 | Prečítané: 3438x
Nemyslím tým podobné WiFi antény na vytváranie dátových liniek.

Na tejto stránke sa budeme venovať anténam používaným v modelárskych zariadeniach a ich možnej oprave.

autor: vpershing

pridal: mior

Komentáre: 12 | Kategórie: Drobné nápady | 6. 9. 2021, 08:19 | Prečítané: 14476x
Občas modelári riešia problém s elektro-pohonom: zvolená konštalácia nevyhovuje, je treba zmeniť priemer vrtule.

Na modelárskych fórach sa však objavujú varovania, že zväčšenie priemeru vrtule hoci aj o jeden palec, môže mať za následok preťaženie motora či regulátora, niekedy až do stavu „upečenia“.

Sú tieto varovania oprávnené, alebo je to len zlomyseľné strašenie?

Nuž, naše výpočty (ale aj praktické skúsenosti) ukazujú, že by nebolo dobré, brať to na ľahkú váhu.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Pohony | 5. 9. 2021, 08:21 | Prečítané: 6565x
« 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50729.8 kb