Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Možno sa to zdá ako hlúposť, ale kto si rád zalieta aj v chladnejších dňoch to pozná.
V studenom dni sa dá zima celkom vydržať, dokonca aj mínusová, za podmienky, že sme teplo oblečení, obutí a nefúka žiadny vietor. Ale ruky – tie trpia vždy. autor: mior |
Ešte niekedy pred niekoľkými rokmi náš kamarát Bohdan v jednom článku na svojom webe zverejnil svoj sen o "malom" modeli.
Vraj nič moc: 4kg a aspoň 25% prebytku výkonu. A tak sme začali len tak mimochodom odhadovať a kalkulovať, ako to bude s tým elektro-pohonom a či mu bude LiPol batéria 5s 3000 mAh , ktorú má, stačiť. autor: Janko O. |
Ján Amos Komenský správne tvrdil, že treba postupovať od jednoduchšieho ku zložitejšiemu. Asi sme v škole nedávali pozor, pretože my niektoré veci robíme naopak: Najskôr sme popísali, aké prúdy tečú striedavým motorom a teraz ideme popisovať pomery v jednosmernom motore. Pritom ovládanie striedavého motora je oveľa zložitejšie, ako ovládanie motora jednosmerného.
Možno nás k tomu viedlo akési bagatelizovanie prúdových pomerov v jednosmernom motore a tiež falošný pocit, že tieto motory sa v modelárskej praxi používajú málo a čoskoro možno aj tak zaniknú. Ale nie je ich málo a nezaniknú. A priebehy prúdov počas behu motora a aj ich hodnoty, obzvlášť pri brzdení, môžu byť pre mnohých prekvapujúce. autor: Janko O. |
Naučit se létat s RC modely letadel nemusí být tak těžké, jak se zdá. Tato série článků vás krok po kroku provede celou cestou od koupě vlastního letadla až po prvních pár letů.
Pokračujeme v naší škole létání s RC letadly a po dokončení celého modelu je na řadě jeho vyvážení a určení jeho těžiště. autor: Dr.LuckyLuke pripravil: Janko O. |
Pravdu povediac, sedieť by som chcel v každom z tých kokpitov, ale uznajte sami, že pocity by boli rozdielne.
Na jednej strane nevľúdny stiesnený priestor bez možnosti pohybu, tvrdé plechové sedadlo, pomerne mizerný výhľad a pred sebou plno-plno "budíkov". Na druhej strane komfortné kreslo, nádherný výhľad, namiesto budíkov farebné obrazovky a možnosť postaviť sa, poprechádzať sa, prípadne si "odskočiť". A pritom som stále v kokpite. autor: Janko O. |
Nemyslím, že by som týmto mojim nápadom niekoho ohúril. Skôr som chcel poukázať na pravdivosť českého príslovia, že „Bída naučila Dalibora housti“.
Nie že by som trel biedu, ale nie som ani boháč a zvyknem každé Euro zo všetkých strán riadne vyobracať, kým ho so slzami v očiach podám predavačovi. A tak mi prišlo ľúto, že by moja obľúbená AkuVŕtačka mala vďaka „vylágrovaným“ baterkám skončiť na smetisku (dejín) alebo niekde v pivnici, v kúte zabudnutia. autor: Janko O. |
Už dávnejšie vypukla vášnivá diskusia o vplyve odberu serv na rušenie prijímača.
Teraz máme na mysli skôr rušenie šírené napájaním palubného systému a nie klasické rušenie do antény RC prijímača. K tejto problematike máme niektoré, možno aj prekvapivé poznatky. Asi pred siedmimi rokmi sme uskutočnili sadu meraní tohoto zamerania ako reakciu na článok v RCR. Nebudeme popisovať všetky merania, spomenieme len tie, ktoré priniesli kladné výsledky: autor: Janko O. |
V minulém článku jsem popisoval digitální šupléru jako šikovného pomocníka do domácí dílny. Závěrem jsem se zmínil, že šupléra je vybavena sériovým datovým výstupem, který se dá použít k některým zajímavým věcem. Protože mne možnost využití datového výstupu zaujala, zapátral jsem na internetu po nějakých rozumech a objevil (pro mne nové) informace, o které se chci podělit. Celé se to týká možnosti použití digitálních šuplér a měřidel jako DRO (Digital ReadOut) k odměřování délkových veličin například u strojů v domácí dílně.
autor: Michal Nováček |
V komentároch k 1. časti (to sme samozrejme neplánovali ďalšie časti) sa objavil príspevok od nášho kamaráta Jyrryho.
Človeka, ktorý má najviac dvoj- a viac-motorových modelov zo všetkých modelárov, čo poznáme. Jeho skúsenosti s pohonom modelov sú rozsiahle a tak sme jeho názor nebrali na ľahkú váhu. autor: Janko O. |
Občas sa na modelárskych fórach objaví dotaz na porovnanie ťahu trojlistej alebo štvorlistej vrtule voči vrtuli dvojlistej toho istého priemeru a stúpania.
Alebo iná formulácia otázky, aký rozmer trojlistej (štvorlistej) vrtule použiť, aby bol jej ťah rovnaký ako vrtule dvojlistej? autor: Janko O. |