Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Osvetlenie modelu možno niektorí chápu ako parádu.
Ale keďže väčšina modelárov spadá do kategórie „geriatria“, tak sa z parády či frajeriny stáva skôr životná nutnosť. My máme výkonné osvetlenie takmer na každom modeli a ak na niektorom ešte nie je, tak je to len otázka času. Je fakt, že naše pozičné osvetlenie je obvodovo pomerne zložité: ovládané procesorom a so stabilizáciou prúdu (aby svit LEDiek nebol závislý na stave nabitia batérie). Mnohí modelári by boli spokojní aj s niečím jednoduchším, ale ako taký obvod navrhnúť a vypočítať? Náš kamarát Michal Nováček má na to výbornú „kuchárku“ (vrátane LED-kalkulátora). úvod pripravil: Janko O. autor článku: Michal Nováček |
V niektorých lokalitách je lietanie s „čistým“ (rozumej bezmotorovým) vetroňom dosť často problém.
Z tohto dôvodu takmer všetky naše vetrone motor majú. Povedzme si rovno, že motor v špici modelu je z hľadiska vlastností (klopivého momentu, ofukovania krídla a chvostových plôch) skvelým riešením, avšak vrtuľa sklopená pozdĺž trupu nie je vrcholom estetiky. Ale motor na pylóne je oveľa horšie riešenie. A tak už pred rokmi prišla nemecká firma Stemme AG vo svojom vetroni S10 s naozaj netypickým (a dosť komplikovaným) riešením. Bolo jasné, že pre modely je to ťažko schodná cesta. pripravil: Janko O. |
Každý modelár to pozná: Keď má model dostatočnú výšku, môže ju premeniť na rýchlosť.
A naopak: Keď má model dostatočnú rýchlosť, môže ju premeniť na výšku. Ale otázka znie: Koľko za koľko? Čiže, aký je "výmenný kurz"? autor: Janko O. |
Už dávnejšie sa na jednom modelárskom fóre objavil dotaz, týkajúci sa presnosti prístroja "Watt Meter & Power Analyzer / Watts Up (Ver.2)", ktorý sa dá na HobbyKingu kúpiť za necelých 40 US Dolárov.
Zaujalo nás to a skôr, ako sa objavili odpovede, sme si povedali, že si to overíme sami. A nie len presnosť tohoto jedného prístroja. autor: Janko O. |
Vo viacerých článkoch na tejto Web stránke sme riešili problematiku BECov, Záložných zdrojov, Power Boxov, ale akosi "potichu" sme predpokladali, že konektory, ktorými sú tieto zariadenia zakončené, znesú všetko a preto nie je potrebné sa nimi vôbec zaoberať.
Ale v modeloch s viacerými servami alebo vo väčších modeloch môžu konektorom, napájajúcim celý palubný systém, tiecť naozaj značné prúdy a nás zaujímalo, ako to znášajú bežne používané modelárske (servo-) konektory. autor: Janko O. |
Krátko po tom, ako som si vyrobil merač vnútorného odporu LiPol batérií, tak ma môj brat Miroslav stále urgoval, aby som aj jemu vyrobil taký prístroj, aby vedel v akej kondícii sú pred začiatkom modelárskej sezóny jeho LiPolky.
Keďže taký prístroj nie je zase až taký jednoduchý, hľadal som spôsob, ako by si Céčka a vnútorný odpor (Ri) svojich batérií mohol zistiť v podstate každý modelár. A tu je výsledok môjho snaženia. autor: Janko O. |
Pravdu povediac, táto téma nám zišla na um počas testovania použiteľnosti Pitotovej trubice na meranie rýchlosti modelu, čo je opísané v článku: "Meranie rýchlosti modelu jednoducho".
Neverili by ste, aké veľké sily pôsobia na plochy vystavené prúdiacemu vzduchu. autor: Janko O. |
Většina modelářů, jakmile “uchlastá” motor svého modelu, vyšroubovává svíčku a vysouší válec i svíčku, aby ji pak znovu zašroubovávali. Je to jednak časově náročné a jednak to v sobě nese nebezpečí poškození svíčky nebo závitu v hlavě válce.
Jak jsem zjistil, ne vše, co platí pro velké motory, lze uplatnit na ty maličké, ale způsob “vysušeni” válce a svíčky startováním s plně sešlápnutým pedálem “plynu”, který jsem v minulosti nesčetněkrát úspěšně použil u své staré škodovky s karburátorovým motorem, stejně jako teď u svého 2,5ccm Kyosha, platí i tady. autor: Jan Cinger pripravil: Janko O. |
Ešte niekedy pred ôsmimi rokmi ma náš menovec Roman O. zo Slovenskej Ľupče, ktorý na stretnutí "obrov" v Gôtovanoch nádherne lietal so sedem metrovým motorizovaným vetroňom, s netypicky umiestneným motorom nad špicou trupu, požiadal o radu ohľadne kabeláže k servám, umiestneným ďaleko od RC prijímača.
Trochu ma tým zaskočil, pretože hoci po takýchto modeloch tajne túžim, sám s "obrami" žiadnu praktickú skúsenosť nemám. Nechal som to nejaký čas "uležať", ale potom som zrealizoval niekoľko pokusov a meraní. autor: Janko O. |
Občas je dobré vědět, jakou spotřebu má libovolné USB zařízení.
Může se jednat například o periferii připojenou k USB portu počítače, mobilní telefon spojený s USB nabíječkou nebo nějaký RC model či vysílačku nabíjené z USB. Při takovém měření můžete použít USB redukci a multimetr, nebo jednoduchý USB měřáček, jichž je na Ebayi a mnoha dalších čínských eshopech slušný výběr. V tomto článku se podíváme na USB měřič KCX-017, který jsem zakoupil na Banggoodu. autor: Michal Nováček |