Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Nie, nie. Miroslav nedostane pod stromček auto. Ono je to trochu inak.
Hovorí sa, že ak chceš, aby niečo bolo urobené poriadne, urob si to sám. Miroslav to aplikoval na Vianoce a vymyslel poučku: „Ak chceš dostať na Vianoce pekný darček, daruj si ho sám“. A tak si Miroslav daroval stavebnicu modelu L-410 Turbolet od českej firmy Kor-Model. pripravil: Janko O. |
Dnes pokračujeme v popise úprav, ktoré sme sa rozhodli urobiť na tejto stavebnici.
autor: Janko O. |
Náš kamarát Janči - banskobystrický modelár s prezývkou „diosko“ nám už dávnejšie poslal článok, ktorý bude zaujímať mnohých majiteľov „kontroverzného“ vysielača Turnigy 9X. A že ich nieje málo.
Sústredil sa na problémy so zatváraním púzdra batérií, ktoré sú spomínané v komentároch k článku: Novoročné zamyslenie alebo OpenSource v modelárstve (Turnigy T9). Autor: diosko Pripravil: Janko O. |
Už to je presne 3 týždne, čo sme zverejnením článku „(Tak teda) S čím lietať?“ avizovali, že sme na HobbyKingu objednali stavebnicu modelu s kolmým štartom (VTOL – Vertical TakeOff and Landing = Zvislý štart a pristátie) CanadAir CL-84 Dynavert.
Model o pár dní skutočne aj prišiel. Hoci sa jedná o stavebnicu triedy PNF (Plug aNd Fly = Zapoj a leť), niekomu sa môže zdať, že nám trvá akosi pridlho, kým prakticky hotový model „spojazdníme“. autor: Janko O. |
V prvním ze série článků o elektronických modulech z Ebaye jsem popsal AMS1117-3,3V Power Supply Module, který se dá použít jako jednoduchý stabilizovaný zdroj napětí pro napájení modelářské elektroniky.
Elektronický modul 4-Channel Opto-isolator IC Module, který představím v tomto článku, může posloužit k optickému oddělení elektronických obvodů nejen v modelařině, například řízení RC serv a regulátorů od přijímače. autor: Michal Nováček |
Ešte skôr, ako sa začítame do rovnomenného článku Michala Nováčka, povedzme si, prečo sa v poslednom období stále viac a viac používajú zariadenia, moduly, senzory a integrované obvody s napájacím napätím 3,3 Voltu a prečo je štandard 5 Voltov tak povediac na ústupe.
Napájanie 5 Voltov je vlastne dedičstvo dlhé desaťročia úspešnej technológie TTL (Transistor-Transistor Logic: logické signály postupujú z jedného tranzistora priamo na ďalší tranzistor), kedy boli zariadenia napájané zo siete alebo z batérií s napätím 6 a viac Voltov (väčšinou 12). S masívnym nástupom zariadení (miliardy mobilov a pod.), ktoré sú napájané jediným článkom LiIon či LiPol s napätím asi 3,7 Voltu, nie je možné jednoducho zabezpečiť napájanie ich obvodov STABILNÝM napätím 5V. Ale jednoducho zaistiť ich napájanie STABILNÝM napätím 3,3 Voltu možné je. A tak sa zrodil nový štandard: 3,3 Voltu. autor článku: Michal Nováček úvod pripravil: Janko O. |
Keď som písal článok „Rozlúčka s vetroňmi – 2015“, nevedel som, že bude mať aj pokračovanie. Bol som presvedčený, že s vetroňom som tohto roku lietal naposledy.
Ale počasie to chcelo inak a tak sa do slova a do písmena naplnilo, že „ja sa s neskorým babím letom a s vetroňmi lúčim ťažko – veľmi ťažko, na etapy, aj niekoľko dní“. Skrátka ďalší deň som šiel na sásovský kopec znovu – tentokrát s Harmonym. A potom znovu a znovu – pre zmenu so Xenom. autor: Janko O. |
Túto nedeľu, 1. novembra 2015 pred večerom, som si bol s vetroňom zalietať na našom „zamilovanom“ sásovskom kopci (oficiálny názov Vtáčnik). Povedal som si, že je to možno naposledy z tejto strany Vianoc.
Už tam poletovali aj Roman a Braňo Migovci. Bola s nimi aj Romanova priateľka, ktorá sa ma hneď spýtala: „To vy ste teraz lietali s nejakým motorákom dole na Ďateline?“ Vyhŕkla zo mňa odpoveď, ktorú som použil aj do názvu tohto článočku: „Nie, rovno som išiel hore na kopec, lebo dnes som to pojal vyložene ako: Rozlúčku s vetroňmi – 2015“. autor: Janko O. |
V minulom článku sme sa zaoberali otázkou „Kedy lietať?“.
Tá bola vyvolaná problémami s počasím. A mala dať odpoveď na to, v ktorú dennú dobu (v ktorom ročnom období) je najlepšie lietať. Dnešná otázka je vyvolaná „problémami“ s Rozhodnutím 1/2015. A mala by dať odpoveď na to, s čím (s akým modelom) lietať, aby mal z toho pilot pôžitok a súčasne neporušoval obmedzenia nastolené spomínaným rozhodnutím. autor: Janko O. |
Zámerne sme použili takúto zdanlivo nezmyselnú otázku.
Narážame na to, že tohtoročné leto a tohtoročná jeseň (podzim) mali trochu iný priebeh, ako sme si niekedy na jar predstavovali. Teraz nemáme na mysli, že či sa dalo alebo nedalo kúpať, ale či sa dalo alebo nedalo pohodovo lietať s modelmi. autor: Janko O. |