Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Minulý týždeň prebehli na slovenských stredných školách maturitné písomky.
Vtedy sa štvrtáci „potia“ a ostatní študenti, aby ich nerušili, tak v škole nie sú. To znamená, že ani jedni ani druhí nemajú telesnú. A to znamená, že telocvičňa je vtedy prázdna. A to teda znamená, že som mohol prakticky overiť vylepšený – dvojprocesorový stabilizátor výšky – VýškoStat 2. autor: Janko O. |
Když jsem koncem roku 2011 psal o loučení se značkou Sanyo, minimálně na populárních NiMH tužkových akumulátorech řady Eneloop s nízkým samovybíjením, netušil jsem, že se k problematice přechodu této značky pod Panasonic budu ještě vracet.
Potřeba náhrady většího množství již dosluhujících tužkových AA akumulátorů mne donutila provětrat internet a přijít tak na zajímavé informace, které v době psaní prvního článku nebyly úplně známé. A jak s tím souvisí Fujitsu? Víc, než si mnozí myslíte... autor: Michal Nováček |
Doposiaľ si naše konvertoplány (Ďuriho CanadAir CL-84, tiež môj CanadAir a aj Milanov XC-142) mohli v rámci obmedzených možností „poletovať“ akurát tak v telocvični.
Ale pocit voľnosti „pod holým nebom“ zatiaľ neokúsili. To sa však v uplynulú sobotu a nedeľu zmenilo. Vďaka nedobrému počasiu to však nebola žiadna veľká sláva. pripravil: Janko O. |
Vždy sa nám (trom bratom) páčili modely, ktoré boli tak trochu „INÉ“: tvarom, usporiadaním, vlastnosťami … a keď už ničím iným, tak aspoň elektronickým vybavením.
A keď sa nám nejaké modely páčili, ale boli málo INÉ, tak sme ich upravili, skrátka sme si ich trochu „pre-INAčili“: väčšinou po stránke elektronickej. Takto sme zažívali rôzne obdobia: obdobie pomalých vetroňov, obdobie rýchlych EDF-modelov, obdobie viac-motorákov, obdobie … Z obdobia na obdobie sme prechádzali ľahko, lebo sme chceli a mohli a bavilo nás to. Ale niekedy človek aj vo sfére hobby niečo nemôže (nesmie) a niečo iné zase musí (mal by). A tak „legendárne“ Rozhodnutie 1/2015 spôsobilo (dotlačilo nás), že vchádzame do obdobia konvertoplánov. A čuduj sa svete, takmer sme za to vďační. autor: Janko O. |
Tento týždeň mali jarné prázdniny Trenčiansky, Žilinský a Bansko-Bystrický kraj.
A tak Miroslav prišiel na niekoľko dní sem, do Banskej Bystrice. Cieľov návštevy bolo niekoľko, ale tým najhlavnejším bola realizácia „rozhodujúceho letu“ dva a pol metrového zreparovaného Herculesa C-130. Ten je v miestnych modelárskych kruhoch známy skôr pod prezývkou „Obuch“. autor: Janko O. |
Tí, čo sa dočítali až k záveru článku „Náš softvér (sa spomína) aj v modelárskom časopise“ a pozreli si aj komentáre, tak vedia, o čom je reč.
Skrátka: v týchto dňoch „slávime“ prvé výročie od uvedenia úspešného (open source) softvéru pre letový stabilizátor Orange RX3S – „narodeniny“ verzie Ed_10. A ako sme sľúbili, pri tejto príležitosti chceme uviesť jeho novšiu – zdokonalenú verziu: Ed_11. A dnes je ten deň. autor: Janko O. |
Prečo to bude rozhodujúci let?
Pretože podľa toho, ako sa počas neho bude Hercules (alias Obuch) správať, tak podľa toho sa rozhodne o jeho ďalšom osude: Buď bude rozobraný na súčiastky a penové časti skončia v kontajneri, alebo podstúpi ďalšie konštrukčné úpravy a za odmenu aj skrášľovacie procedúry. autor: Janko O. |
Už keď si Milan objednával svoj XC-142, tak mi prízvukoval, že mu musím model upraviť tak, aby sa sklon krídla mohol nastavovať vo viacerých uhloch, nie len 0 a 90 stupňov.
Síce som nevedel, či a ako sa to bude dať urobiť, ale sľúbil som mu to. Veď viete: Milanovi sa nedá odporovať. Ale aj ja sám som si uvedomoval, že taká úprava by sa zišla aj do môjho CanadAira CL-84. No a teraz nadišla tá správna chvíľa. autor: Janko O. |
Milan ma po zverejnení minulého článku upozornil, že hoci tvrdíme, že XC-142 je pripravený k letu, tak vlastne ešte nemáme vyriešené uloženie (2 typov) pohonných batérií.
Keď totiž Miroslav objednával LiPolky do modelu XC-142, tak sme sa dohodli, že vyskúšame dva typy: Zippy a Turnigy NanoTech. Aby sme ich trochu „opáčili“. A rozhodol som sa, že ešte pred prvým letom v telocvični XC-142 predbežne vytrimujem na „testovacej stolici“. autor: Janko O. |
V minulom článku o Milanovom modeli lietadla s kolmým štartom XC-142 sme si ukázali, čo obsahuje stavebnica.
No a v jeho závere som naznačil, že model je už vlastne hotový – skompletovaný. Ale ak je model „skompletovaný“, tak to ešte neznamená, že je pripravený k letu. Ale teraz môžeme povedať, že Milanov XC-142 je dňom 1.2.2016 pripravený k letu. autor: Janko O. |