Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Nie že by sme chceli pojmom „Lineárne gradovaná diferenciácia“ niekoho ohúriť.
To nie, ale nepodarilo sa nám vymyslieť lepší alebo výstižnejší názov. A navyše: znie to tak sexy (žmurk)! Ale ani tento honosný názov nič nemení na tom, že sa to celé začalo „núdzou“ - problémom, ktorý sme sa v danej chvíli rozhodli riešiť akousi „fintou“ - náhražkou niečoho plnohodnotného. A ako to tak niekedy býva, núdzové riešenie sa ukázalo byť v mnohom lepším, ako pôvodné „seriózne“ riešenie. autor: Janko O. |
S tým, ako postupne rastú „Céčka“ novo-vyvíjaných a novo-vyrábaných LiPoliek, skracuje sa aj čas ich nabíjania. Pretože výrobcovia takýchto batérií (Hyperion, Polyquest, Turnigy a ich „nano“ a ďalší) nesľubujú len vyššie vybíjacie prúdy, ale aj vyššie nabíjacie prúdy, teda v konečnom dôsledku skrátenie času nabíjania.
Takže si niekto môže povedať: „Bežnú LiPolku som nabíjal jedným „Cé“ niečo vyše hodiny, tak túto najnovšiu mám pri ôsmych „Cé“ za dákych osem minút nabitú.“ Ale dotyčný môže byť pekne sklamaný. A to možno hneď dva-krát: Nabíjanie bude trvať o dosť dlhšie ako osem minút a napätie batérie (a tým aj množstvo náboja - energie) nedosiahne takú hodnotu, ako pri pomalom nabíjaní. autor: Janko O. |
Pre nás, leteckých modelárov, je počasie kľúčovým faktorom toho, či si pôjdeme zalietať alebo nie.
Teplota či oblačnosť tu však nezohrávajú významnú rolu, na rozdiel od dažďa a vetra, ktorých vplyv na pohodové polietanie je zásadný. Teda, aspoň podľa nás. Občas síce počujeme, že sme zhíčkaní, že skutočný modelár lieta aj keby traktory padali. My sa však držíme zásady, že modelárčenie je naše hobby, ktoré nám má „generovať“ endorfín, navodzovať pocit blaha a celkovo stav príjemného duševného rozpoloženia. autor: Janko O. |
Inými slovami povedané, otázka znie:
Je možné bežným nabíjačom zrovnať (tak, aby jednotlivé články mali rovnaké napätia) LiPolku, ktorá je dosť „rozhodená“, čiže rozdiely napätí jednotlivých článkov dosahujú aj niekoľko desatín Voltu? Nóóó, mysleli sme si, že režim BALANCE v modelárskych nabíjačoch to hravo zvládne, ale praktická skúška nám ukázala, že to nemusí byť až také jednoduché. autor: Janko O. |
Ešte donedávna som bol skalopevne presvedčený, že písať článok o tom, ako je vhodné na RC vysielači blokovať plyn proti nechcenému „pridaniu“ je zbytočné, že to je úplná samozrejmosť, pretože je to jasné.
Až obsah jedného vlákna na najznámejšom česko-slovenskom modelárskom fóre ma vyviedol z omylu. A zistil som, že až taká úplná samozrejmosť to nie je, lebo niekedy nemusí byť jasné, ako to urobiť. pripravil: Janko O. |
Dnes pokračujeme v úvahách o tom, čo môže spôsobiť (a väčšinou aj spôsobí) nesprávna geometria modelu.
Zaujímavé je aj to, že ako „odstrašujúci“ príklad nesprávnych geometrií všakovakého druhu môžeme aj naďalej použiť ten istý model: Partenavia P66B - Oscar, ktorý sme „pertraktovali“ už minule. Teda: samotný model za to nemôže. To skôr jeho konštruktér a aj ďalší „postkonštruktéri“. autor: Janko O. |
O význame chladenia niektorých „exponovaných“ častí modelu sme sa na našej web-stránke už mnoho-krát zmieňovali.
V súvislosti s haváriami sme spomínali najmä chladenie regulátorov, prípadne (ich) BECov. Ale naznačovali sme, že chladiť samozrejme treba aj pohonné motory, ale dokonca aj výkonové LED diódy pozičného osvetlenia a jeho obvod stabilizácie prúdu (tranzistor TIP122). Dnes by sme sa chceli pozrieť na trochu „iné“ chladenie pohonných LiPol batérií v modeloch, ktoré im dávajú riadne zabrať a takto LiPolkám významne skracujú životnosť. autor: Janko O. |
Článok bol napísaný pred vyše desiatimi rokmi.
(A vyzerá to, že sa situácia ani veľmi nezmenila.) ------------------------------------------------------- "Sbírá céčka", to pred vyše tridsiatimi rokmi spieval Michal David vo veľmi vydarenej piesni. Hm, história sa opakuje, teraz Céčka zbierame my - modelári. A čím sú vyššie, tým lepšie. Ale dá sa výrobcom veriť? Snažili sme sa to overiť, a tu sú výsledky. autor: Janko O. |
Ešte niekedy pred siedmimi rokmi prebehla na RC mánii vášnivá diskusia vo vlákne s názvom „Jak spadnout na Futabu.“ Jadrom problému bola skutočnosť, že niektoré prijímače tejto značky ťažko znášajú teploty nad 50 °C.
A najväčšie vášne sa rozpútali v polemike o tom, za akých podmienok môže palubná inštalácia takúto teplotu dosiahnuť. A je samozrejmé, že v letnom počasí tu významnú rolu hrá farba povrchu modelu. A keďže v záplave jalových akademických (skôr jalových ako akademických) prekáračiek bolo ťažké nájsť hodnotné informácie, rozhodli sme sa, že si aspoň niečo zmeriame radšej sami. autor: Janko O. |
Náhoda to tak chcela, že v deň, keď som pripravoval tento článok, tak v tom mi Miroslav oznámil, že mu firma Průša vyexpedovala jeho vysnívanú 3D tlačiareň.
3D tlač je fajn, ale pokiaľ neovládate nejaký vhodný program, tak si nič vlastné nevytlačíte. Výrazom „ovládate“ mám na mysli, že s určitou istotou (pomerne rýchlo) postupujete krok za krokom a nie že bezradne blúdite položkami menu v márnej snahe nájsť to, čo potrebujete. …........... Preto ma zaujalo 3D pero, kde sa nič neprogramuje, ale zase treba mať určitú zručnosť. pripravil: Janko O. |