Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Niekedy sa to zíde.
Čo? Vybiť jednotlivé články batérie na určitú hodnotu. Samozrejme, u všetkých článkov býva hodnota, na ktoré sú vybité, spravidla rovnaká. Ale nie je to podmienkou. Ešte za čias pohonu NiCd batériami, sme občas potrebovali jednotlivé články vybiť na určitú hodnotu. V literatúre bolo uvádzané, že by to malo byť asi 0,7 až 0,8 Voltu. A tak sme si vyrobili vybíjač NiCd článkov. No, nebol to jeden vybíjač, bolo to veľa vybíjačov, pretože sme naraz vybíjali veľa článkov. No a nedávno sa v komentároch objavila požiadavka na niečo podobné, ale pre LiPol články. autor: Janko O. |
![]() |
Spomienka na lietanie z pred vyše dvanástich rokov, keď vonku bola riadna "kosa".
__________________________________________
Trochu spomínam: Bol som lietať s EDF-kovým Fantomom od Ripmaxu. Dátum - 20.december 2009, čas - 13.30, miesto - Ďatelina. Okolo obeda sa mi na malinkú chvíľočku zazdalo, že vietor ustal. To, že ustal vietor, sa mi naozaj len zdalo. A ak zoslabol, tak naozaj len na veľmi krátku chvíľočku. Zima mínus 9, do toho vietor. Začal som si predstavovať, ako to asi vyzeralo v gulagoch. autor: Janko O. |
![]() |
Sme veľmi radi, ak naše články dokážu niekoho motivovať k zlepšeniu zapojenia - veď to je vlastne jedným z našich cieľov.
Tak je to aj v tomto prípade s článkom na obmedzovač napätia pri nabíjaní LiPo článkov. Ešte niekedy dávnejšie sme dostali mejl od Martina Šejnohu, kde ako sám píše - vytvoril 6-kanálovú verziu a poskytol aj podklady pre tvorbu plošného spoja. autor: Martin Šejnoha pridal: mior |
![]() |
V článku „My sme na zimu pripravení! Je aj zima pripravená na nás?“ sme sa kasali, že keď prídu vhodné podmienky, budeme chodiť lietať tak často, že štartmi a pristátiami sneh úplne zoderieme.
No sneh nás (v januári 2019) prekabátil a napadlo ho toľko, že ho asi len tak nezoderieme. Cez to všetko boli sme prevetrať (či skôr „presnežiť“) všetky modely, ktoré sú na snehové podmienky uspôsobené. Ja som bol lietať s tými ktoré sú spomenuté v nadpise a hoci medzi ne vlastne patrí aj EDF-kový Fantom, tak tohto veterána som nechal užívať si zaslúžený odpočinok. pripravil: Janko O. |
![]() |
Iný, možno výstižnejší názov tohoto článku by mohol byť: Vplyv napätia LiPol článkov na ich vnútorný odpor.
Už dávnejšie sme si všimli, že tá istá LiPol batéria nám pri rôznych "príležitostiach" vykazovala rôzny vnútorný odpor Ri. Opakované merania a ani merania inými metódami nepriniesli iné výsledky a tým pádom ani vysvetlenie vzniku nezrovnalostí. Dokonca aj teplota batérie bola zhodná, tak kde je teda "zakopaný pes"? autor: Janko O. |
![]() |
Lietať sa veľmi nedá a tak sa poďme venovať aspoň modelárskej teórii – profilom.
Opäť zdôrazňujeme, že náš pohľad na profily nebude príliš teoretický, ale tak ako sme už v prvej časti uviedli: Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: - ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný? autor: Janko O. |
![]() |
Mnohí (aj skúsení) modelári tvrdia, že v zime (za nízkych teplôt) im ich pohonná LiPol batéria v modeli vydrží „ťahať“ kratšie, ako počas letných (teplých) dní.
Navyše sme si to v uplynulých dňoch sami overili na našich konvertoplánoch. Na druhú stranu tvrdíme, že kapacita LiPolky sa s jej teplotou nemení. Tak ako je to? Kto klame? Kto sa mýli? Alebo je to „trochu“ inak? autor: Janko O. |
![]() |
Keď tak pozeráme ako je vonku, myslíme si, že tento takmer dvanásť rokov starý článok (z 18.2.2010) môže byť práve teraz aktuálny.
......................................................... Tak, a je to tu! Dva zhorené regulátory za dva dni. Jeden Mišov a jeden môj. Ale pekne poporiadku. autor: Janko O. |
![]() |
Každý to pozná: Keď je batéria plne nabitá, motor ťahá perfektne.
Avšak počas letu sa batéria postupne vybíja, výkon motora znateľne klesá a ťah vrtule (eventuálne elektro-dúchadla) tiež. Ale ako prudko? Je tento pokles lineárny, alebo je táto závislosť nepredvídateľná? To sú otázky! autor: Janko O. |
![]() |
Je zrejmé, že týmto tvrdením asi nikoho nijako neohúrime.
Ale niekedy si to človek musí uvedomiť v širšom kontexte vlastností aj iných súvisiacich komponentov elektro-pohonu. Alebo: vlastnosti (tých ostatných) komponentov pohonu je potrebné posúdiť z pohľadu použitého pohonného elektromotora. Že je to akési „zašmodrchané“? No veď, v tom to práve je! autor: Janko O. |