Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Pred pár dňami sme v článku „Paretovo pravidlo 80/20 v modelárstve“ uviedli aj túto vetu: Ešte pred pár rokmi aj odporcovia T9X riadili svoje modely RC súpravami takpovediac „samo-domo“ (aj my s mojim bratom Miroslavom sme k nim patrili), alebo továrenskými výrobkami, ktoré technológiami, svojim spracovaním a spoľahlivosťou nesiahali vysielaču Turnigy 9X ani po členky (po kotníky). A lietali (sme), a modelmi (sme) neničili cudzí (a ani svoj) majetok, a ani (sme) modelom nikoho nezabili, tak ako v poslednej dobe neskúsených modelárov „niektorí elitní modelári“ stále strašia.
A aby sme vinu nehádzali len na odporcov T9X, tak dnes sa priznáme aj my a ukážeme, s akými RC súpravami sme riadili svoje modely v rozmedzí rokov 1982 až 1989. Takže sa pripravte na malé RETRO. autor: Janko O. |
Uplynulú sobotu a nedeľu bol Miroslav na návšteve tu, v Banskej Bystrici.
V sobotu dopoludnia, keď bol ešte len na pol-ceste, mi náš starší brat Milan zavolal, že o 11.00 budú spolu s Romanom Migom na letisku Čerín-Čačín zalietavať Milanov nový model Tucan od Multiplexu. Okamžite som to oznámil Miroslavovi a ten šliapol na plyn, aby to stihol. A potom už udalosti nabrali rýchly spád. pripravil: Janko O. |
Chcel som zistiť na akú vzdialenosť je možné komunikovať pomocou bežne dostupných vf modulov od firmy Aurel.
Možno tieto informácie budú zaujímať aj niekoho druhého, takže svoje výsledky dávam k dispozícii. autor: Andrej B. |
Že má náš kolega Dušan M. model lietadla Piper J3 CUB s rozpätím 231 cm už z našej stránky viete. Čo však neviete, že Duško sa rozhodol vymeniť elektromotor za spalovák. Prestavba sa podarila, a tak Duško teraz lieta s takto upraveným modelom. Že má bublajúci motor svoju krásu si môžete pozrieť na videu. A do pozornosti dávam šírku dráhy v úvode videa!
pridal: mior video: Duško M. alias rolandus |
Naše prvé moduly na 2,4 GHz boli značky Assan. Systém to je lacný a veľmi spoľahlivý a preto sme si ho obľúbili.
Neskôr sme vďaka možnosti voľného telemetrického kanála prešli na FrSky, ale ako sa hovorí: „Stará láska nehrdzavie“. A tak niekoľko Assanov stále máme, používame a nehodláme sa ich „zbaviť“. A zistili sme, že nie sme sami. Peter Baláž alias Bulman je na tom rovnako a navyše našiel „bezplatný“ spôsob, ako zo šesť-kanálového prijímača Assan urobiť prijímač sedem-kanálový. autor: Peter Baláž alias Bulman pripravil: Janko O. |
Mail s takýmto textom nám ešte 2. januára poslal náš kamarát Roman M..
Musíme uznať, že mal pravdu: na svoje si prídu vyznávači modelov lietadiel z 1. i 2. svetovej vojny, ale aj priaznivci moderných strojov. No a samozrejme aj vrtulníkari. Video trvá bezmála pol hodinu, ale stojí to za to. Škoda, že nám to Roman neposlal skôr, pretože posledných 5 minút videa sa perfektne hodí na silvestrovskú polnoc. pripravil: Janko O. |
Po niekoľkých rokoch striedavo pozvoľného ale aj úporného snaženia, môj brat Miroslav konečne pripravil k ďalším letom svojho Blizzarda.
Je to 3,5-metrový motorizovaný pohodový vetroň od firmy Reichard, s laminátovým trupom a krídlami s polystyrénovým jadrom, potiahnutým balzou a nažehlovacou fóliou. Jeho rozpätie je 3500 mm, dĺžka 1400 mm a Miroslav ho vybavil tak, že dosiahol hmotnosť 3200 g. autor: Janko O. |
Táto časť minisérie prináša "hex" súbory, ktoré sa "napália" do mikrokontroléra a ukazuje nastavenie programátora tak, aby bol obvod správne konfigurovaný.
Ďalej upozorňuje na súčiastky, ktorých hodnota môže ovplyvniť presnosť merača. autor: Janko O. |
V 1. časti tejto minisérie boli uvedené schémy zapojenia merača a dnes bude popísaný princíp merania vnútorného odporu LiPol batérií.
My sme použili metódu merania, ktorá sa nám javila ako najmenej problémová a hlavne nenáročná na súčiastky použité v merači. Súčasne sme chceli, aby bol merač malý a nebolo nutné k nemu pripájať ešte ďalšie meracie prístroje. Jedinou nevýhodou je to, že metóda vyžaduje meranie v dvoch krokoch: meranie bez záťaže a meranie so záťažou. Alebo inak povedané: najskôr sa napätia zmerajú vtedy, keď prúd z batérie neodoberáme a potom sa tie isté napätia zmerajú v stave, keď z batérie odoberáme známy prúd. autor: Janko O. |
Článok z 29.6.2010.
Janek Ledecký vo svojej piesni spieva: "Sliby se maj plnit o Vánocích". No, Vianoce síce nie sú, ale my svoj sľub aj tak plníme a po častiach prinášame naše "know how" ku stavbe prístroja, ktorým si môžete zmerať kondíciu svojich LiPoliek. autor: Janko O. |