Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Mohli sme použiť aj nadpis: Hercules už je hotový a má dokonca aj brzdy.
Ale aby sme zachovali štýl tejto série, tak sme použili tento. Niekto by po prečítaní článku mohol namietať, že veď Hercules ešte nie je vybavený pozičným „cevaro“ osvetlením, takže vlastne nie je hotový. Áno, je to pravda. Ale do niektorých (väčšinou väčších) modelov pozičné osvetlenie inštalujeme až po ich zalietaní (napr. 4-metrový (dvoj)motorizovaný vetroň DG-808s). No na druhú stranu, Hercules „nečakane“ dostal brzdy. pripravil: Janko O. |
V minulej – tretej časti sme konštatovali, že ako záver prác na veľkých konštrukčných celkoch Herculesa sme si nechali naozajstnú „lahôdku“: podvozok.
Vlastne podvozky: hlavný štvorkolesový (pod krídlami), ten bude v prvej fáze „len“ odpružený (každé koleso nezávisle) a predný podvozok – dvojmontáž, ten bude odpružený a samozrejme riaditeľný. Dva týždne uplynuli a my sme nelenili: podvozky sú hotové. A môžete nám teda veriť: bola to skutočná „lahôdka“! autor: Janko O. |
Správne tušíte, že pojmom „vodník“ myslím model lietadla, ktorý na štarty a pristátia využíva vodnú hladinu.
Mám také modely dva: Skipper, ten slasti vody ešte neokúsil nikdy a „vodník“ (iné meno sme mu nikdy nedali a je spomínaný v predchádzajúcom článku „Nečakaný (a trochu aj nechcený) dôkaz“), s ktorým som štartoval a pristával na vodnej hladine ešte niekedy za vlády „komančov“. A tak by som túto „suchú kliatbu“ chcel tohto roku prelomiť. Lenže otázka znie: kde? pripravil: Janko O. |
Od uvedenia minulého článku z tejto série už uplynul „nejaký“ čas – konkrétne (presne) mesiac a desať dní.
Niektorí moji kamaráti už začali „kuvikať“: No, Hercules je opäť odsunutý na vedľajšiu koľaj a do leta, ako bolo sľúbené, dokončený nebude. Musím priznať, že majú kus pravdy, ale mám na vzniknuvšie meškanie pádne dôvody. A tí, čo pravidelne navštevujú našu web-stránku, asi tušia aké. pripravil: Janko O. |
Pred takmer tromi týždňami sme uviedli úvodnú časť tejto dvojdielnej série.
Ukázali sme v nej začiatok prác na Messerschmittovi Me-262, ktoré začali hneď po jeho havárii. Dnes ukážeme zvyšok, až do stavu Hotovo! Však to zase nie je žiadne prekvapenie, keďže sme už pred týždňom zverejnili videá, ako Šwalbe po oprave lieta. Namiesto množstva slov sme opäť zvolili metódu komentovaných obrázkov. pripravil: Janko O. |
Náš modelársky kolega sa rozhodol do modelu "nasadiť" letový stabilizátor Orange RX3S so softvérom ED_11.
Na HobbyKingu sú však dlhodobo nedostupné a ani my nemáme žiadny voľný, pretože všetky naše sú v modeloch - "v plnom nasadení". Preto nás požiadal, či by sme mu nevedeli nejaký - aj s pôvodným softvérom, zohnať, my už mu ho potom preflešujeme. Preto vás prosíme, ak nejaký Orange RX3S máte a neplánujete ho použiť, ozvite sa buď do komentárov, alebo mailom na adresu rcmodely(z)cevaro.sk, náš kolega ho od vás kúpi. pripravil: Janko O. |
Štvrtok (31.5.2018), piatok, sobota, nedeľa a pondelok.
To boli dni „zasvätené“ intenzívnemu lietaniu. Dalo sa to spoznať aj podľa toho, že sa na našej web-stránke neobjavil žiadny nový článok, ba dokonca sme nestíhali ani „refrešovať“ tie staršie. Hádam sme ani počítač nezapli. Bolo to krásne, no bolo to aj únavné: vstávali sme skoro ráno a do postele padali neskoro v noci. V podstate tých dní - „nabitých“ modelárstvom bolo viac ako 5, pretože im predchádzali takmer tri týždne, kedy som denno-denne niekoľko hodín usilovne pracoval na oprave Messerschmitta Me-262 (Schwalbe), aby bol do príchodu Miroslava do Banskej Bystrice pripravený k letu. Zas je fakt, že v tom období som chodil lietať zriedka. pripravil: Janko O. |
Touto otázkou sa zaoberá nejeden modelár.
Je viacero možností. Najbežnejšou je využiť batériu v aute. No v novších typoch aut je to komplikované, nakoľko akumulátor je zaprataný elektronikou a je takmer neprístupný. Ďalšia možnosť je elektro-centrála, no to je trochu pridrahé. A tak ostala tretia možnosť: malý gélový 12V akumulátor. Táto možnosť je dosť často používaná modelármi na letisku. autor: Ľubo Roziak |
Niekto si pomyslí:
„Hádam naopak! Najprv sa model zalietava a až potom sa s ním lieta.“ Áno to je pravda. A hoci nie sme „opační“, tak my sme zvolili práve také poradie, ako je v nadpise. Dôvodom je to, že niektoré Milanove modely sme zalietali už skôr – pred pár týždňami. pripravil: Janko O. |
Vyzerá to, že teraz máme tzv. „zalietavacie“ obdobie.
Bude to tým, že počas „dlhých zimných večerov“ sme si modely zaobstarali a pripravovali a keď „vypukla“ jar, začali sme ich zalietavať. Takže po Miroslavovom Lear Jete LJ-45 od firmy Airline, to bol Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe od firmy Dynam, no a teraz prišiel na rad Milanov P-51 Mustang Big Beautyful Doll, vyrobený firmou FMS. Všetky tieto modely majú podvozky, ale keby len to, oni majú podvozky zaťahovacie. A v tom bol najväčší problém. pripravil: Janko O. |