Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Je všeobecne vžité, že vybitie LiPo batérie pod 3 Volty na článok spôsobí jej poškodenie a podvybitie na ešte nižšiu hodnotu je jej smrť.
Lenže sú veci medzi nebom a zemou, ktoré občas toto nerešpektujú a baterka sa dá - za určitých podmienok - oživiť a sprevádzkovať. O tejto skúsenosti sa s nami podelil pán Václav Ježek z Karvinej. autor: Václav Ježek alias vasek133 pridal: mior |
![]() |
Pred časom sme uviedli článok „Čo všetko môže spôsobiť (iným lietadlom) zvírený vzduch“, v ktorom je aj video, dokumentujúce haváriu lietadla, spôsobenú práve takýmto vírom.
Za normálnych okolností sú takéto vzdušné víry neviditeľné, ale … Niekedy môže škaredé počasie priniesť aj pozitíva, keď zviditeľní to, čo je inak neviditeľné. A taká tá (hnusná) jesenná (podzimní) či zimná hmla je na to ideálna. pripravil: Janko O. |
![]() |
Tretia časť seriálu o vyvažovaní elektrických dúchadiel.
autor: Janko O. |
![]() |
Do vzduchu se už dostaneme. Co a jak ale dělat potom?
První věcí, kterou při létání zaregistrujete bude asi to, že jste nervózní. Nic si z toho nedělejte, protože je to naprosto normální. Sami v redakci létáme s letadly už nějakou dobu, ale stejně se i nám občas stane, že se před startem klepeme strachy. Je to součástí zábavy a veselí u našeho koníčku. Velmi důležité ale je nepodlehnout třesoucím se rukám a divoce bijícímu srdci. Zůstaňte pěkně klidní a soustřeďte se na to, co je jen na Vás – létání s RC modelem. autor: Dr.LuckyLuke pripravil: Janko O. |
![]() |
V našom článku "Návrh elektropohonu pre modely" popisujeme, ako sa dajú s pomocou programu DriveCalculator navrhnúť jednotlivé komponenty elektrického pohonu pre modely lietadiel.
Ale mnohým sa to zdá zložité a chceli by akúsi zjednodušenú "kuchárku". A tak prinášame tento článok, ktorý navyše, okrem vrtuľových, rieši aj modely poháňané elektrickými dúchadlami. autor: Janko O. |
![]() |
Flutter sme na našej Web stránke už spomínali a to konkrétne v článku pána Jaroslava Lněničku „Flutter, neboli třepotání ocasních ploch při zatáčení“.
A keďže to nieje jav nijako vzácny ani zriedkavý a mali sme „to šťastie“ sa s ním zoči-voči stretnúť (čoho následkom bol zničený model Vega II), potešilo nás, keď sme (ešte dávnejšie) na Bohdanovom Webe objavili poučné video. pripravil: Janko O. |
![]() |
Stavíme sa, že ste také slovo ešte nikdy nepočuli.
Aby sme to ozrejmili: vychádzali sme zo známeho slova: HeliPort. To je špeciálna plocha, určená na štartovanie a pristávanie vrtuľníkov. A keďže my helikoptéry nemáme, ale máme niekoľko KonvertoPlánov, tak sme si postavili špeciálnu plochu, určenú na štarty a pristátia našich konvertoplánov, čiže KonvertoPlánoPort. Ale prečo sme to vymysleli práve teraz? A nestačí nám štartovať a pristávať na ceste, tráve … ? autor: Janko O. |
![]() |
V poslednom období akoby sa s X-coptermi vrece roztrhlo.
Čím to je? Prečo je to tak? Skrátka, čo je na nich také skvelé a výnimočné, že medzi (nie len) modelármi tak úspešne expandujú? autor: Janko O. |
![]() |
Keďže si myslíme, že pre modelára je dôležité poznať stav svojich pohonných batérií, konkrétne ich Céčka, stále sa snažíme nájsť čo najjednoduchší spôsob ako zmerať Ri (Resistance internal).
Pretože to, ako dobre bude „ťahať“ batéria vo vašom elektropohone, závisí v prvom rade práve od jej vnútorného odporu. Dnes prinášame ďalšiu jednoduchú metódu merania Ri pomocou multimetra a to metódu impedančnú. autor: Janko O. |
![]() |
V čom teda tkvie vyváženosť alebo nevyváženosť dúchadla?
Problém je možné rozložiť na niekoľko častí, ktoré samozrejme súvisia s konštrukčným usporiadaním pohonnej jednotky. Je zrejmé, že ak na vyvážený motor vďaka nepresnému unášaču krivo nasadíme samostatne vyvážený rotor dúchadla, celok bude nevyvážený. Ak na vyvážený motor dobre nasadíme nevyvážený rotor dúchadla, výsledok bude rovnaký. autor: Janko O. |