Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Vo viacerých článkoch na tejto Web stránke sme riešili problematiku BECov, Záložných zdrojov, Power Boxov, ale akosi "potichu" sme predpokladali, že konektory, ktorými sú tieto zariadenia zakončené, znesú všetko a preto nie je potrebné sa nimi vôbec zaoberať.
Ale v modeloch s viacerými servami alebo vo väčších modeloch môžu konektorom, napájajúcim celý palubný systém, tiecť naozaj značné prúdy a nás zaujímalo, ako to znášajú bežne používané modelárske (servo-) konektory. autor: Janko O. |
![]() |
Krátko po tom, ako som si vyrobil merač vnútorného odporu LiPol batérií, tak ma môj brat Miroslav stále urgoval, aby som aj jemu vyrobil taký prístroj, aby vedel v akej kondícii sú pred začiatkom modelárskej sezóny jeho LiPolky.
Keďže taký prístroj nie je zase až taký jednoduchý, hľadal som spôsob, ako by si Céčka a vnútorný odpor (Ri) svojich batérií mohol zistiť v podstate každý modelár. A tu je výsledok môjho snaženia. autor: Janko O. |
![]() |
Pravdu povediac, táto téma nám zišla na um počas testovania použiteľnosti Pitotovej trubice na meranie rýchlosti modelu, čo je opísané v článku: "Meranie rýchlosti modelu jednoducho".
Neverili by ste, aké veľké sily pôsobia na plochy vystavené prúdiacemu vzduchu. autor: Janko O. |
![]() |
Většina modelářů, jakmile “uchlastá” motor svého modelu, vyšroubovává svíčku a vysouší válec i svíčku, aby ji pak znovu zašroubovávali. Je to jednak časově náročné a jednak to v sobě nese nebezpečí poškození svíčky nebo závitu v hlavě válce.
Jak jsem zjistil, ne vše, co platí pro velké motory, lze uplatnit na ty maličké, ale způsob “vysušeni” válce a svíčky startováním s plně sešlápnutým pedálem “plynu”, který jsem v minulosti nesčetněkrát úspěšně použil u své staré škodovky s karburátorovým motorem, stejně jako teď u svého 2,5ccm Kyosha, platí i tady. autor: Jan Cinger pripravil: Janko O. |
![]() |
Ešte niekedy pred ôsmimi rokmi ma náš menovec Roman O. zo Slovenskej Ľupče, ktorý na stretnutí "obrov" v Gôtovanoch nádherne lietal so sedem metrovým motorizovaným vetroňom, s netypicky umiestneným motorom nad špicou trupu, požiadal o radu ohľadne kabeláže k servám, umiestneným ďaleko od RC prijímača.
Trochu ma tým zaskočil, pretože hoci po takýchto modeloch tajne túžim, sám s "obrami" žiadnu praktickú skúsenosť nemám. Nechal som to nejaký čas "uležať", ale potom som zrealizoval niekoľko pokusov a meraní. autor: Janko O. |
![]() |
Občas je dobré vědět, jakou spotřebu má libovolné USB zařízení.
Může se jednat například o periferii připojenou k USB portu počítače, mobilní telefon spojený s USB nabíječkou nebo nějaký RC model či vysílačku nabíjené z USB. Při takovém měření můžete použít USB redukci a multimetr, nebo jednoduchý USB měřáček, jichž je na Ebayi a mnoha dalších čínských eshopech slušný výběr. V tomto článku se podíváme na USB měřič KCX-017, který jsem zakoupil na Banggoodu. autor: Michal Nováček |
![]() |
Pred časom som na internete viac-menej náhodou naďabil na článok s názvom: Moderné batérie vybíjajte len do 30 %. Vyťažíte najviac.
Zaujalo nás to a pozorne som si ho prečítali. Článok je obecne o LiIon batériách a konkrétnejšie sa venuje batériám pre mobilné telefóny a notebooky (autor článku asi nie je modelár). Milo nás prekvapilo, že informácie z článku sú veľmi podobné tým, ktoré sme aj my uviedli v našej sérii článkov o predĺžení životnosti LiPol batérií. pripravil: Janko O. |
![]() |
Už dávnejšie (asi pred ôsmimi rokmi) sme priniesli článok o vetroni Vega, ktorý dostal svoju nie druhú, ale rovno tretiu šancu.
Po niekoľkých dňoch sa v komentároch objavil príspevok nášho verného návštevníka s prezývkou Mirko.Flight. Aj on je vlastníkom modelu Vega, ale spôsob, ako ho zrenovoval, stojí za povšimnutie a hlbokú poklonu. Súčasťou príspevku je aj názorne otitulkované video. pripravil: Janko O. |
![]() |
Ešte asi pred jedenástimi rokmi sme s bratom Miroslavom akosi omylom na HobbyKingu kúpili tzv. 180-stupňové servá s kovovými prevodmi.
A keď sme ich už teda mali doma, začali sme premýšľať čo s nimi, kam ich použiť. V rôznej literatúre sme sa snažili získať čo najviac informácií a došlo aj na otvorenie serva a pochopenie rozdielov voči servám bežným. autor: Janko O. |
![]() |
Martin Pilný na svojom webe www.pina.cz píše:
"Až budete příště na letišti prohánět po obloze svého RC větroně, můžete se mezi přítomnými blýsknout znalostí správných názvů jednotlivých typů oblaků. Stačí si nastudovat info grafiku od Pearson Education. Chcete-li se o tématu dozvědět více, doporučuji knihu Petra Dvořáka příznačně nazvanou Termika (aneb vyšší škola plachtění), která se počasí a oblakům věnuje mnohem podrobněji." pripravil: Janko O. |