Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Keď sa povie flutter (vlastne sa má povedať flater), väčšina modelárov vie, že sa jedná o trepotanie – roztrasenie – rozkmitanie krídiel. Teda tých „veľkých“ čiže „hlavných“ krídiel – nosných plôch. Navyše si mnohí povedia: „Už som o tom počul (čítal), ale mne sa to stať nemôže, alebo aspoň dúfam, že sa mi to nestane.“ Ale že by sa mohli rozkmitať chvostové plochy? Tu už si väčšina povie: „O tom som ani nepočul (nečítal) a mne sa to isto-iste nestane.“ . . . . . . . Tiež som si dlho myslel, že flutter je "drobná" nepríjemnosť, ktorá sa stáva iným. Až sa to stalo mne. A roztriasli sa chvostové plochy a model je následkom toho „po smrti“. A jeho skazu som bezmocne pekne-krásne celú sledoval na vlastné oči, tak povediac „v priamom prenose“.

Aký pohľad na flutter má pán Jaroslav Lněnička sa môžete dozvedieť ďalej. A môžete si pozrieť aj video, ktoré ukazuje, aké to je „zemetrasenie“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 23. 12. 2021, 08:00 | Prečítané: 8315x
Pokračovanie článku o životnosti LiPo.

autor: Janko O.

Komentáre: 22 | Kategórie: Pohony | 21. 12. 2021, 08:06 | Prečítané: 29181x
Veď to poznáte: pripojíte batériu k regulátoru a zaiskrí to. Niekedy to riadne „plesne“. Čím viac-článková batéria, tým silnejší je tento efekt.

Okrem toho, že sa človek niekedy až zľakne, tak to (elektrický výboj) devastuje povrch konektorov.

Existujú síce rôzne „udělátka“ na konektory, ale čoraz častejšie sa objavujú regulátory, ktoré už v sebe majú zabudovaný obvod, zamedzujúci iskreniu (Anti-spark circuit).

Zaujímalo nás, ako funguje.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Elektronika | 20. 12. 2021, 08:10 | Prečítané: 8368x
Na web stránke Martina Pilného www.pina.cz sa objavil krátky článoček, niečo v zmysle:

„Čo sa môže stať (a aj sa stalo), keď ...“

Síce nie úplne súhlasíme s uvedenými závermi, ale príbeh je to poučný.

A našim životným krédom je radšej sa (po)učiť z chýb iných, ako z chýb vlastných.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Denník | 19. 12. 2021, 08:18 | Prečítané: 7786x
Tak. A teraz si niekto povie: „Zas nejaké inotaje! Zas dáke dvojzmyselné narážky!“

Veru áno, lebo my takéto slovné hračky máme radi.

No na druhú stranu, nie je v tom žiadne zavádzanie: v tom nadpise je každé slovo pravda, každé slovo sedí.

Pretože tento článok bude naozaj o pozičnom osvetlení, v ktorom bude 12 výkonových (3-Wattových) LEDiek, takže ich tam bude tucet.

…........................................

Totiž: v priebehu času sme dostali viacero dotazov, ako zapojiť „protisvetlá“, ako zapojiť „tajomné“ modré svetielka, ako v pozičnom (cevaro) osvetlení zapojiť to či ono? Skrátka ako to celé zapojiť?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 18. 12. 2021, 08:01 | Prečítané: 7887x
Už dávnejšie sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.

V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra.

Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz.

Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 17. 12. 2021, 08:01 | Prečítané: 7638x
Použili sme parafrázu na klasickú „šejkspírovskú“ otázku, napriek tomu, že tí čo čítajú naše web-stránky vedia, že v tomto máme absolútne jasno.

Chceme vám to dokázať na porovnateľných „podvečerných“ podmienkach, na modeloch štartujúcich a pristávajúcich na vode, že mať model osvetlený, má naozaj zmysel.

pripravil: Janko O.

video: Mirka Mirina O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 16. 12. 2021, 08:14 | Prečítané: 6928x
Tak táto tajomná šifra je akýmsi superkrátkym zhrnutím letových vlastností vetroňa, v závislosti od jeho hmotnosti.

Inak povedané: ak je vetroň ťažší, tak sa jeho kĺzavosť (schopnosť z danej výšky doletieť ďalej) paradoxne zväčší, ale (logicky) bude letieť kratšiu dobu.

Jasne a zrozumiteľne o tom píše Roman Vojtěch, alias Lomcovák na svojom webe lomcovak.cz.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 15. 12. 2021, 08:06 | Prečítané: 7655x
Táto téma už je na tejto Web stránke spomínaná v niekoľkých článkoch (napr. Vnútorný odpor LiPol batérií, Kapacita LiPol batérií, Využiteľná kapacita LiPol), ale vždy len po kúskoch.

Teraz by sme chceli, aby to bolo všetko na jednom mieste.

Teda presnejšie povedané, bude to v dvoch dieloch:

tento prvý - úvodný, to je skôr také "predvarenie" problematiky.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 14. 12. 2021, 08:05 | Prečítané: 23950x
Hoci multikoptéram neholdujeme, tak otázka z nadpisu nám občas vŕta hlavou.

Niektorí hovoria, že „im to lieta“ štvrťhodinu – dvadsať minút, iní spomínajú pol hodiny, ale niekto sa chvastal aj dvomi hodinami.

Nechcelo sa nám veriť.

Ale inšpiráciou k zamysleniu a akémusi „kvalifikovanému odhadu“ bol článok „BRUS - dron Policie České republiky“ na web-stránke Martina Pilného.

Tento „Brus“ má maximum 40 minút.

Môže to tak byť?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 13. 12. 2021, 08:09 | Prečítané: 5926x
« 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 48375.66 kb