Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Zámerne sme použili takúto zdanlivo nezmyselnú otázku.
Narážame na to, že tohtoročné leto a tohtoročná jeseň (podzim) mali trochu iný priebeh, ako sme si niekedy na jar predstavovali. Teraz nemáme na mysli, že či sa dalo alebo nedalo kúpať, ale či sa dalo alebo nedalo pohodovo lietať s modelmi. autor: Janko O. |
V tomto článku popíšem rádiový prenos telemetrie v pásme 434 MHz ako ho prevádzkujem.
V mojom prípade ide o jednosmerný prenos dát z lietadla do zobrazovacej jednotky na zem. V telemetrii ide o dlhodobý pravidelný prenos malých blokov dát. Tieto princípy však možno uplatniť aj pre iné podobné účely. autor: Andrej B. |
A je tu koniec, t. j. posledná časť opisu zrodu môjho prvého DLG lietadla.
4. časť popisuje práce na chvostových plochách, úpravy potrebné na dokončenie trupu, montáž elektroinštalácie a dokončenie krídla s následným vyvážením modelu. autor: Imrich Kišš |
Už dávnejšie sme na našej Web stránke uviedli článok „Rýchly model s nekonvenčným pohonom“, v ktorom sme predstavili výtvor Petra Jirousa z LMK Jiřice.
Len na občerstvenie pamäti: pod pojmom nekonvenčný pohon máme na mysli spaľovací motor O.S. Max 91 VRDF, ktorý poháňa deväť-listové dúchadlo Ramtec priemeru 126 mm. Neskôr nám Petr poslal mail s linkom na video jeho novšieho modelu. Sme radi, že Petr je verný európskej konštruktérskej škole a po modeli švédskeho JAS-39 Gripen postavil model francúzskeho Dassault Rafale B. pripravil: Janko O. |
(Ďalší) Nabíjač, ktorý je na úrovni doby.
Tým mám na mysli komfort, intuitívnosť a názornosť užívateľskej obsluhy. Už cítim vlnu nesúhlasu: Áno, ja viem, ja viem … Farebný grafický dotykový displej neznamená, že dané zariadenie sa automaticky stáva technologickou špičkou. Ale moje „spolužitie“ s vysielačom Turnigy i10 mi dáva pocit, že vďaka týmto „cingrlátkam“ sa obsluha a hlavne nastavenie aj pomerne komplikovaného zariadenia stáva príjemnejším, názornejším a svojim spôsobom aj zábavnejším. autor: Janko O. |
Od uverejnenia článku o vývoji nášho „Umelého horizontu“ pre RC modely už uplynulo v podstate 9 mesiacov.
Za tú dobu by sa už aj dieťa narodilo. A my sme Umelý horizont pre modely stále neoverili v praxi. Stále sa vyskytlo niečo, čo malo vyššiu prioritu, alebo sme v lete lietali „len tak“, pre radosť. No ale leto je definitívne preč a tak, symbolicky v prvý jesenný (podzimní) deň, teda 23.9.2015 sa náš Umelý horizont dočkal praktických skúšok. autor: Janko O. |
Na tento chladný a veterný deň sme pre vás opäť pripravili teplé zážitky a horúce fotografie …
Nie nie, niekto by si to mohol vysvetľovať nesprávne. Takže inak: … sme pre vás opäť pripravili zážitky a fotografie z horúcich dní. Takmer presne pred mesiacom, 8.8.2015 sa konala modelárska akcia: Lietame pre radosť – Očová 2015. Bol horúci tropický deň a teplomer ukazoval asi 35 °C. A my sme tam (ako inak) nemohli chýbať. pripravil: Janko O. |
Tak ako som vo svojom novoročnom predsavzatí-nepredsavzatí (V novom roku v novom aj bez predsavzatí) naznačil, od roku 2015 by som chcel svoje modely riadiť novým vysielačom. No a to, čo som naznačil, to som aj splnil.
Vysielač Turnigy i10 „konvertoval“ na FrSky-ovský obojsmerný komunikačný systém a v tomto roku (2015) má nabehaných už niekoľko desiatok „motohodín“. Jediné, čo ma v porovnaní s mojim „starým“ vysielačom (JR X-3810) trápilo, bola slabšia výdrž napájacej batérie. Trápilo, ale už netrápi. autor: Janko O. |
Celý život som presvedčený, že človek má žiť v súlade s prírodou. Nielen preto, že je jej integrálnou súčasťou, z nej vyšiel a do nej sa vráti, ale preto, že Matka Príroda je najlepšou učiteľkou. V poslednej dobe sa na na našej stránke zaoberáme autostabilizačnými systémami modelov. Na čo je to dobré a ako to pracuje si môžete prečítať v daných článkoch. A ako funguje autostabilizácia v prírode, to si môžete pozrieť na videu, na ktoré upozornil jeden používateľ RCMánie s nickom FeriGGGG.
pridal: mior |
V článku „Hextronik LI-POLY monitor“ sme v komentároch naznačili, že tento lacný a užitočný obvod by mohol slúžiť na kontrolu stavu jednotlivých článkov LiPol batérie, ktorou viacerí modelári napájajú svoj RC vysielač.
V diskusii sa neskôr vynorili isté problémy, ktoré použitie Battery Monitora na tento účel komplikovali. Konkrétne: prahové hodnoty optickej indikácie sú nastavené dosť „nízko“ (asi 3,3 V) a Monitor by sa musel zakaždým manuálne odpojovať, aby zbytočne nevybíjal batériu. Pozrite sa, ako sme sa s týmito problémami „popasovali“. autor: Janko O. |