Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
V článku „(Tak teda) Kedy lietať?“ sme naznačili, že to, čo sme si tohto roku overili, budeme v budúcnosti uplatňovať ešte viac, teda že s našimi modelmi budeme chodiť lietať väčšinou podvečer.
Tiež sme spomenuli, že tým pádom budú musieť mať naše modely zodpovedajúce osvetlenie. A keďže model CanadAir CL-84 Dynavert štartuje a pristáva zväčša zvisle, jeho osvetlenie musí byť tak trochu špecifické. autor: Janko O. |
Nie, nie. Miroslav nedostane pod stromček auto. Ono je to trochu inak.
Hovorí sa, že ak chceš, aby niečo bolo urobené poriadne, urob si to sám. Miroslav to aplikoval na Vianoce a vymyslel poučku: „Ak chceš dostať na Vianoce pekný darček, daruj si ho sám“. A tak si Miroslav daroval stavebnicu modelu L-410 Turbolet od českej firmy Kor-Model. pripravil: Janko O. |
Dnes pokračujeme v popise úprav, ktoré sme sa rozhodli urobiť na tejto stavebnici.
autor: Janko O. |
Náš kamarát Janči - banskobystrický modelár s prezývkou „diosko“ nám už dávnejšie poslal článok, ktorý bude zaujímať mnohých majiteľov „kontroverzného“ vysielača Turnigy 9X. A že ich nieje málo.
Sústredil sa na problémy so zatváraním púzdra batérií, ktoré sú spomínané v komentároch k článku: Novoročné zamyslenie alebo OpenSource v modelárstve (Turnigy T9). Autor: diosko Pripravil: Janko O. |
Už to je presne 3 týždne, čo sme zverejnením článku „(Tak teda) S čím lietať?“ avizovali, že sme na HobbyKingu objednali stavebnicu modelu s kolmým štartom (VTOL – Vertical TakeOff and Landing = Zvislý štart a pristátie) CanadAir CL-84 Dynavert.
Model o pár dní skutočne aj prišiel. Hoci sa jedná o stavebnicu triedy PNF (Plug aNd Fly = Zapoj a leť), niekomu sa môže zdať, že nám trvá akosi pridlho, kým prakticky hotový model „spojazdníme“. autor: Janko O. |
V prvním ze série článků o elektronických modulech z Ebaye jsem popsal AMS1117-3,3V Power Supply Module, který se dá použít jako jednoduchý stabilizovaný zdroj napětí pro napájení modelářské elektroniky.
Elektronický modul 4-Channel Opto-isolator IC Module, který představím v tomto článku, může posloužit k optickému oddělení elektronických obvodů nejen v modelařině, například řízení RC serv a regulátorů od přijímače. autor: Michal Nováček |
Ešte skôr, ako sa začítame do rovnomenného článku Michala Nováčka, povedzme si, prečo sa v poslednom období stále viac a viac používajú zariadenia, moduly, senzory a integrované obvody s napájacím napätím 3,3 Voltu a prečo je štandard 5 Voltov tak povediac na ústupe.
Napájanie 5 Voltov je vlastne dedičstvo dlhé desaťročia úspešnej technológie TTL (Transistor-Transistor Logic: logické signály postupujú z jedného tranzistora priamo na ďalší tranzistor), kedy boli zariadenia napájané zo siete alebo z batérií s napätím 6 a viac Voltov (väčšinou 12). S masívnym nástupom zariadení (miliardy mobilov a pod.), ktoré sú napájané jediným článkom LiIon či LiPol s napätím asi 3,7 Voltu, nie je možné jednoducho zabezpečiť napájanie ich obvodov STABILNÝM napätím 5V. Ale jednoducho zaistiť ich napájanie STABILNÝM napätím 3,3 Voltu možné je. A tak sa zrodil nový štandard: 3,3 Voltu. autor článku: Michal Nováček úvod pripravil: Janko O. |
Keď som písal článok „Rozlúčka s vetroňmi – 2015“, nevedel som, že bude mať aj pokračovanie. Bol som presvedčený, že s vetroňom som tohto roku lietal naposledy.
Ale počasie to chcelo inak a tak sa do slova a do písmena naplnilo, že „ja sa s neskorým babím letom a s vetroňmi lúčim ťažko – veľmi ťažko, na etapy, aj niekoľko dní“. Skrátka ďalší deň som šiel na sásovský kopec znovu – tentokrát s Harmonym. A potom znovu a znovu – pre zmenu so Xenom. autor: Janko O. |
Túto nedeľu, 1. novembra 2015 pred večerom, som si bol s vetroňom zalietať na našom „zamilovanom“ sásovskom kopci (oficiálny názov Vtáčnik). Povedal som si, že je to možno naposledy z tejto strany Vianoc.
Už tam poletovali aj Roman a Braňo Migovci. Bola s nimi aj Romanova priateľka, ktorá sa ma hneď spýtala: „To vy ste teraz lietali s nejakým motorákom dole na Ďateline?“ Vyhŕkla zo mňa odpoveď, ktorú som použil aj do názvu tohto článočku: „Nie, rovno som išiel hore na kopec, lebo dnes som to pojal vyložene ako: Rozlúčku s vetroňmi – 2015“. autor: Janko O. |
V minulom článku sme sa zaoberali otázkou „Kedy lietať?“.
Tá bola vyvolaná problémami s počasím. A mala dať odpoveď na to, v ktorú dennú dobu (v ktorom ročnom období) je najlepšie lietať. Dnešná otázka je vyvolaná „problémami“ s Rozhodnutím 1/2015. A mala by dať odpoveď na to, s čím (s akým modelom) lietať, aby mal z toho pilot pôžitok a súčasne neporušoval obmedzenia nastolené spomínaným rozhodnutím. autor: Janko O. |