Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Aj tieto články dokazujú platnosť nášho výroku, že najproblematickejšou časťou modelu je jeho podvozok.
Minule sme „odpružovali“ hlavný podvozok Belugy, teraz sme naň dorobili aj brzdy. Dôvod je jasný: po dosadnutí model stále pokračuje v pohybe po dráhe a hoci „vyhodím aj batrflaje“, tak napokon ledva-ledva zastaví až po vyše sto metroch. „Batrflaje“ (butterfly = krídelká hore, klapky dole) sú aerodynamické brzdy, výrazne dynamického charakteru. To znamená, že brzdia tým viac, čím je rýchlosť modelu vyššia. Pri malej rýchlosti už však nebrzdia takmer vôbec. A práve vtedy by sa hodili „klasické“ brzdy na kolesá podvozku, ktorých účinnosť nie je závislá od rýchlosti pohybu modelu. pripravil: Janko O. |
Na začiatku mája (května) sme zverejnili článok s názvom - „Cúvajúci“ model Airbus A400M.
V jeho závere sme sa priznali, že tento nádherný model bol pre nás inšpiráciou. Inšpiráciou, aby sme aj môjmu 2 a 1/2 metrovému bielemu C-130 Herculesovi, ktorého prezývame „Beluga“, odpružili hlavný (zadný) 4-kolesový podvozok. Pretože predný podvozok už má odpružený dávnejšie. pripravil: Janko O. |
Při jednom z minulých nákupů na Hobby Kingu mi do košíku spadl "na vycpání" hmotnosti zásilky jeden kousek z elektronické bižuterie, jíž je tento populární e-shop plný.
Jedná se o optický otáčkoměr, prodávaný pod označením Turnigy Micro Tacho Tachometer. Otáčkoměr je určen hlavně pro měření otáček vrtulí RC letadel a vrtulníků. Tímto článkem si dovolím tohoto jednoúčelového pomocníka, prodávaného za cenu kousek pod 9,- USD, představit. autor: Michal Nováček |
Opäť je to vzorka našej mobilno-telefónnej komunikácie.
….............. Model amerického ťažkého bombardéra B-24 Liberátor má celkom 6 strieľní, pričom štyri (horná, dolná, predná a zadná) sú už od výrobcu prispôsobené na to, aby boli otočné pomocou serv. Ale moji bratia (Milan a Miroslav) trvali na svojom: „To, že sú strieľne otočné, je málo. Hlavne zbraní sa musia pohybovať hore aj dole! A tie pohyby musia vyzerať vierohodne, ako u skutočného lietadla!“ pripravil: Janko O. |
Pred pár dňami sme uverejnili článok, ktorý bol vlastne (dobre myslenou) výzvou:
Ste v domácej karanténe? - Postavte si „Korona-Model“. Medzi inými sa ozval aj Michal B., ktorý našu výzvu dotiahol k dokonalosti a poslal nám odkaz na konštrukciu jednoduchučkého modelu s menom Corona Hawk. Najprv sme mysleli, že je to z jeho strany len dobre napasovaný fór. Ale včera nám Michal poslal mail, v ktorom sa pochválil, že model Corona Hawk je hotový a že lieta celkom dobre. A že sa chystá na stavbu ďalšieho. pripravil: Janko O. |
Podnet k napísaniu tohoto článku prišiel až z Alžírska.
Teda, nie že by nám písali už aj Alžírčania, ale náš dobrý kamarát Marek z Trenčína tam pracuje (pracoval). Celé sa to začalo jeho pomerne oprávnene rozhorčenou výčitkou: "Všade sa píše, ako batérie dlhodobo uskladňovať, ale nikde sa nespomína, ako ich z tohoto stavu priviesť do stavu bežného používania." autor: Janko O. |
Nie že by firma Allegro nevyrábala 200-Ampérový prúdový senzor typu ACS758-200B-PFF.
Áno, vyrába. Ale my momentálne taký nemáme. A keďže sme (ako vždy) nedočkaví, tak sme sa rozhodli upraviť taký, ktorý sme mali naporúdzi: 150-Ampérový. Myšlienka bola jednoduchá: presne definovanú časť prúdu „odviesť“ mimo senzor tak, aby netiekol cez senzor, ale cez „bočník“. A potom už len stačilo v telemetrickom module zmeniť konštantu senzoru z 13,3 na 10 mV/A. autor: Janko O. |
Teraz nemám na mysli zväčšený model Korona-vírusu Covid-19.
Ani nejaký konkrétny model, konkrétnych tvarov, konkrétnych rozmerov, od konkrétneho autora, ktorý dostal takéto čudné meno. Tým vašim „Korona-Modelom“ môže byť hocijaký model, ktorý ste postavili (či „nečakane“ dokončili) vďaka tomu, že Korona-vírus vás „odstrihol“ od zamestnania, ale aj ostatných činností a vy ste množstvo nedobrovoľne nadobudnutého voľného času využili na jeho realizáciu. autor: Janko O. |
Človek (rozumej aj modelár) nie je objektívny.
Kadečo si navráva, väčšinou to, čomu by rád veril. A sám seba vidí inak, než aká je (poväčšinou krutá) realita. …................................ A tak mu občas treba nastaviť zrkadlo. Aby bol, takpovediac „v obraze“. autor: Janko O. |
Hneď na začiatku by sme chceli zdôrazniť, že slovom „dron“ nemyslíme nejakú multikoptéru, určenú viac-menej na zábavu, ale (vojenský) autonómny - bezpilotný prostriedok, schopný samostatne plniť zadané úlohy.
Či už prieskumného (špionážneho) charakteru, alebo charakteru bojového (ničenie bojovej techniky a živej sily). Veď taký Gásem Solejmání by o tom mohol čo-to povedať (keby mohol). pripravil: Janko O. |