 
  
  
  
  
  
  
  
  
Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
|   | LED diódy sme používali už v začiatkoch našej druhej vlny modelárstva, čoby optickú telemetriu. Počtom bliknutí signalizovali stav pohonnej batérie v modeli. Na uľahčenie identifikácie polohy modelu neboli príliš vhodné, pretože boli „slabé“. Ich svietivosť bola nízka. Potom sme začali používať modernejšiu telemetriu a LEDky na modeloch upadli do zabudnutia. Avšak s pribúdajúcimi rokmi a slabnúcim zrakom sa LEDky, tentokrát omnoho výkonnejšie, opäť objavujú na našich modeloch. autor: Janko O. | 
|   | K napísaniu tohoto článku ma nepriamo "vyprovokoval" akýsi modelár, ktorý sa na jednom modelárskom fóre pýtal, či v striedavom motore aj pri plnom plyne má prúd tečúci (ľubovoľnou) fázou podobu PWM. Teória hovorí jedno, ale prax môže hovoriť niečo úplne iné. A tak mi neostávalo nič iné, ako svoju zvedavosť uspokojiť meraním. autor: Janko O. | 
|   | V malých a stredne veľkých modeloch sa napájanie palubného systému väčšinou zabezpečuje BECom, alebo UBECom, niekedy samostatným (NiCd) zdrojom. Zapnutie a vypnutie sa realizuje (posuvným) vypínačom (niektoré JeTi regulátory), alebo jednoducho pripojením alebo odpojením (pohonnej) batérie. Ale piloti veľkých modelov často používajú Elektronický vypínač. Prečo? Na čo to je? A ako to funguje? autor: Janko O. | 
|   | Tematicky by tento článok patril skôr do série: Zapojenie batérií – paralelne či sériovo. Ale tým by mohol uniknúť pozornosti tých, ktorí problém spájania batérií riešiť nemusia. Ide o to, že v mnohých diskusiách o paralelnom zapájaní LiPol batérií (ale dokonca aj BECov) sú potenciálni záujemcovia doslovne strašení „besnými“ účinkami zlomyselných vyrovnávacích prúdov. Je všeobecne známe, že ľudia sa najviac boja toho, čo nepoznajú. A tak sme sa rozhodli vyrovnávacím prúdom „strhnúť masku“ a odkryť ich skutočnú povahu. autor: Janko O. | 
|   | Zatiaľ čo v prvej časti seriálu sme sa venovali problému s vybehaným potenciometrom, tak v tejto časti sa pozrieme na "spálené servo". Konkrétne máme na mysli servo, ktoré je nefunkčné preto, lebo sú poškodené tranzistory v obvode, ktorý privádza elektrický prúd do elektromotora serva. autor: Janko O. | 
|   | Po zverejnení prvých dvoch článkov o sériovom či paralelnom zapojení batérií vznikla na istom modelárskom fóre búrlivá diskusia, kde bolo paralené spájanie batérií poväčšinou kritizované a dokonca označené za "choré". My sme však o správnosti paralelného spájania "pakov" naďalej presvedčení, zrejme preto, že neboli predložené žiadne presvedčivé protiargumenty. To však neznamená, že odsudzujeme sériové zapojenie, veď jedno i druhé má svoje výhody aj nevýhody. Je vecou každého, čo kto preferuje. Čo je pre jedného nedostatok, iný chápe ako prednosť. autor: Janko O. | 
|   | Rozšírený a upravený pôvodný článok. ............................................... Pred časom (čiže pred asi dvanástimi rokmi), len tak z pasie, sme na skúšobnej doske zrealizovali merač vnútorného odporu (Ri) článkov LiPol batérií. Dospeli sme k názoru, že subjektívny pocit, že nie je LiPolka ako LiPolka, by bolo dobre zhmatatelniť. Čiže pomocou akéhosi merania zdôvodniť, prečo nie je LiPolka ako LiPolka. Alebo radšej naopak: na základe meraní určiť vlastnosti LiPolky a tým jej vhodnosť na dané použitie. autor: Janko O. | 
|   | V minulém článku jsem vám představil přehled rozšířených i méně častých silových typů konektorů, se kterými se můžete ve své modelářské praxi setkat. Přehled se ovšem týká pouze jedné stránky konektorů, a to té, kterou do sebe zapadají :) Na druhé straně konektoru se pak obvykle nachází nějaký kablík, slušně řečeno vodič, a o těch bude tento článek. Kolem vodičů se toho taky dá napsat hrůza věcí - myslím, že bude stačit, když se podíváme na to, jaké vodiče je vhodné používat a také se podíváme na jednu (snad) užitečnou tabulku. autor: Michal Nováček | 
|   | Vyvažovanie  modelu s CG GURU BASIC si našlo viacerých priaznivcov. Jednoduché nastavenie ťažiska modelu lietadla porovnávaním skutočného a požadovaného modelu je efektívne, často krát ho však treba viac krát s jedným modelom opakovať. Ale keďže sme modelári, rozprávame sa s modelármi ale hlavne počúvame, vyvinuli sme nadstavbovú verziu elektronickej vyvažovačky CG GURU ADVANCE. autor: Milan H. | 
|   | Občas sa na modelárskych fórach niekto "pochváli", že mu odišiel regulátor striedavého motora. Vraj preto, že mal príliš dlhé silové vodiče medzi batériou a regulátorom. Zaujímalo nás, či sa to naozaj môže stať. autor: Janko O. |