Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
V skutočnosti by tento článok mal mať nadpis: Zisťovanie vlastností gýr – „jeden a poltá“ časť, pretože na základe rozsiahlej diskusie k prvej časti tohto mini-seriálu, by sme si chceli, pred samotnými meraniami, niektoré veci ujasniť.
Jednak: prečo sa o používanie gýr a stabilizačných systémov v modeloch usilujeme, a za ďalšie: čo je možné dosiahnuť, prípadne, čo by bolo možné dosiahnuť s rôznymi druhmi stabilizačných zariadení. autor: Janko O. |
Ďalší Vpershingov článok z pred dvoch rokov, ktorý na našej Web stránke láme rekordy v čítanosti.
............................................... V oblasti počítačov sa dnes čoraz viac využíva virtualizácia a simulácia. Umožňuje nám to minimalizovať dobu potrebnú k realizácii projektu tak, že bez potreby používať skutočné prostriedky, s ktorými bude projekt pracovať, zaistíme skutočné správanie už na virtuálnom modeli. autor: vpershing pridal: mior |
Budeme sa snažiť zistovať (merať, porovnávať) vlastnosti nielen samostatných gýr, ale aj autostabilizačných modelárskych systémov, ako celku. Niekedy sú nazývané Flight Stabilizers, čiže Stabilizátory letu.
Použitím gýr v modeloch lietadiel sa zaoberáme pár rokov, ale stále to bolo na akejsi užívateľskej úrovni, čiže sme sa zmierili s tým, že to síce funguje, ale presnejšie analyzovať ich vlastnosti sme nedokázali. Snažili sme sa predstaviť si, z čoho by sa taká „Gyrovská STK-čka“ mala skladať a ako asi by mala fungovať. A „jedného krásneho dňa“ prišiel nápad. autor: Janko O. |
Mnohí z nás zatúžili po modelárskej telemetrii, ale viacerých odrádza fakt, že telemetria, ktorá má niečo zobrazovať, potrebuje displej. Ale veď každý slušný vysielač už displej má! A keďže sa využiť (vraj) nedá, tak nezostáva nič iné, ako primontovať ďalší displej. Ale kam a ako, aby to nevyzeralo ako „päsť na oko“?
Niektorí výrobcovia RC súprav využívajú už jestvujúci displej aj na zobrazovanie telemetrických údajov (napr. Hitec Aurora) a niektorí svoje vysielače vybavia hneď dvomi displejmi (napr. Graupner MC-32 - na obrázku). Pri vete: „ A keďže sa využiť (vraj) nedá“ sme si naraz spomenuli: „Ale veď my sme tento problém s mojim bratom Miroslavom riešili už pred šiestimimi rokmi“. autor: Janko O. |
Tým impulzom k napísaniu tohto článku, bolo množstvo „jedovatých slín“, ktoré sa zniesli na adresu kontraverzného, ale pritom čoraz populárnejšieho vysielača Turnigy 9X. Obzvlášť mu bola vytýkaná nepresnosť kniplov, s dôrazom na vôle v potenciometroch. Či už vôle elektrické, alebo mechanické.
Preto sme si povedali, že reči sú reči, ale meranie je meranie. A tak sme pomerali niektoré elektrické parametre a skontrolovali niektoré mechanické parametre krížových ovládačov (kniplov) tohto vysielača. A aby bolo s čím porovnávať, tak sme siahli na opačný koniec spektra renomé vysielačov a zmerali sme to isté aj na kniploch vysielača JR (Japan Radio) Propo X-3810. No a výsledky sú, ako inak, zase prekvapujúce. autor: Janko O. |
Tento (na našej Web stránke najčítanejší) článok (vrátane niektorých "roztomilých" komentárov) ani po dvoch rokoch nestratil nič na svojej aktuálnosti. Skôr naopak.
............................................................ Kam speje modelárstvo - vidíme a čítame v časopisoch, na internete, stretávame sa s nimi i v reále. Moderným sa stáva virtuálne riadenie reálnych modelov pomocou FPV. Snaha riadiť čoraz väčšie, ťažšie, rýchlejšie modely. Proste vyniknúť niečým novým, ohurujúcim. Dvoj - trojmetrové 20kg stíhačky na kerosín, šesťmetrové vetrone, elektrické pohony s viac ako 1kW... autor: Vladimír Perešíni pridal: mior |
Môj bývalý kolega zo zamestnenia - Zdeněk, s ktorým sme sa nevideli vyše 32 rokov a ktorý teraz žije v Kalifornii v USA, mi poslal k novému roku 2013 prianie, ktoré sa mi veľmi páčilo.
A tak som časť z neho použil ako titulný obrázok. Súčasný modelársky kolega Newor mi tiež poslal prianie a navyše link na jeho modelárske videá na YouTube a tiež na jeho modelársku Web stránku. pripravil: Janko O. |
Keď som si prečítal tento nadpis a následne aj celý článok na serveri hw.cz, skoro som vyskočil zo stoličky.
Naozaj ma veľmi potešilo, že čas ukázal, že sme mali pravdu. Konkrétne mali pravdu všetci vyznávači Open Source, čo sa v modelárskej branži najviac vyostrilo v prípade kontroverzného (výraz: kontroverzný sa mi začína pomaly páčiť) vysielača Turnigy T9X. Na našej Web stránke sa to začalo takmer presne pred dvomi rokmi..... autor: Janko O. |
Před časem jsem napsal krátké představení vysílačky Flysky FS-GT4, která se měla objevit na trhu tento podzim. V té době však bylo infomací pomálu, vlastně jen to, co se dalo odvodit z krátkého videa s ne úplně funkční vysílačkou. Název vysílačky také nebyl úplně jistý, můj zdroj z Flysky Vicky mi však prozradil, že by se měla jmenovat FS-iT4.
S ohledem na zpoždění předchozích typů vysílaček jsem osobně byl trochu skeptický ohledně data uvedení do prodeje, ale Flysky se "pochlapila" a nejen že vydala vysílačku ve slíbeném termínu, ale připravila i vcelku pěkné překvapení - čtyřkanálová volantová vysílačka Flysky FS-iT4 totiž umí telemetrii a prodává se komplet i s čidly! autor: Michal Nováček |
Náš kamarát Roman M. nám poslal mail, v ktorom píše:
„Servus Janči: toto video si možno ešte nevidel. Natočili sme ho tento rok v máji. Točené to bolo z Acromastra, a na miesto kabínky sme dali kamerku. Chceli sme točiť zábery šikmo-dopredu-dole, ale na spodok modelu sme sa kameru báli umiestniť, pretože Acromaster má dosť mäkký pružinový podvozok, čiže kamera by mohla utrpieť uraz pri pristátí. Aby sme nemuseli obraz elektronicky otáčať, tak sme kameru umiestnili na vrch modelu a celý let teda prebehol na chrbte ((hore podvozkom), aj vývrtka), okrem štartu a pristátia, pochopiteľne. Have a nice day.“ |