Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Vo štvrtok – deň po „rozhodujúcich“ letoch Miroslavovho 2,5 metrového Herculesa C-130 (krycie meno: Obuch) sme mali v telocvični na Murgaške dohodnutý termín.
Mali sme v pláne zalietať Ďuriho CanadAir-a CL-84 a Milanovho XC-142. Obidva modely mali za sebou úspešné vznášanie sa „na bakuli“ a tak bol najvyšší čas, aby okúsili voľnosť, zatiaľ aspoň v telocvični. autor: Janko O. |
Ešte pred vyše šiestimi rokmi sme na Web stránke nášho dobrého kamaráta Bohdana vyprovokovali polemiku na tému, kto preferuje modely konštrukčné a kto penové.
Túto tému sme s mojim bratom Miroslavom vyobracali zo všetkých strán. Obaja modelárčime s prestávkami hádam aj 35 rokov a za ten čas sa mnohé zmenilo: materiály a technológie pokročili. Keď som asi pred 11 rokmi prvý krát čítal o penových modeloch, mávol som rukou nad takými "hračkami". A o dva roky to prišlo. Miroslav mi telefonicky oznámil, že sa po rokoch vracia k modelárčeniu a že už aj zakúpil súpravu (4-kanálovú Futabu) a model. Penový?! Z Elaporu. Easy Star od nemeckého Multiplexu. Myslel som, že omdliem. "Taký cárach. Že sa tí pedantní nemci znížili k takému shitu". Toto som si myslel, kým som to neuzrel.
autor: Janko O. |
Na otázku, prečo sme stavali niečo, čoho sú dnes plné obchody, je jednoduchá odpoveď: vtedy neboli.
V obchodoch sa v tých časoch predávala 1 kanálová RC súprava Mars. Bolo síce pár šťastlivcov, čo si dali priviesť Graupnera zo zahraničia, ale tí, čo to šťastie nemali, sa museli uspokojiť s neproporcionálnym 1 kanálom. Ale keďže modelár je tvor nespokojný, špekuloval, ako to spraviť doma na kolene. autor: Ľubo Roziak pripravil: Janko O. |
Aby nedošlo k nedorozumeniu: pojmom vodník mám na mysli model (lietadla), ktorý na štart a pristátie využíva vodnú hladinu.
A Šalková, to je obec asi 4 km východne od Banskej Bystrice. Pred niekoľkými rokmi tu bola postavená hrádza (a malá vodná elektráreň), ktorá spôsobila, že tok rieky Hron sa tu spomalil a skľudnil a vznikla pre lodných a „plavákových“ leteckých modelárov zaujímavá vodná plocha. pripravil: Janko O. |
My dnes mnohé svoje modely poháňame prostredníctvom EDF - Electric Ducted Fan.
Keď vynecháte "E", tak dostanete to, čo niekedy v roku 1933 použili Taliani na pohon tohto bizardného lietadla. Ale lietalo to. A celkom dobre. pripravil: Janko O. |
V článku Počiatky stavby lietadiel nám náš čitateľ s nickom modelar22 zaslal link na pekné video leteckých zvláštností. Stojí za to si pozrieť lietadlá s dutým trupom, válcovými krídlami, auto-lietadlo a podobne. |
Elektromotory ovládli modelárinu, o tom niet pochýb.
A preto je dobré, aby sme sa o ne, tak ako o ich spaľovacích predchodcov, naučili starať. autor: Vladimír Perešíni pridal: mior |
Na toto videjko upozornil nick kmubajsek na RCMánii. Jedná sa o ovládanie 18 serv špeciálnou elektronikou. Už naprogramovať "zostavu" spartakiády chce nielen programátorské znalosti, ale aj určitý estetický cit. Nuž pozrite si to sami!
pridal: mior |
Tí, čo používajú rôzne kanálové spínače, GYRÁ s elektronickým riadením zisku a mix-moduly, ktoré sú priamo v modeli, to možno poznajú.
V skúšobnom zapojení na stole všetko funguje, po inštalovaní do modelu už nie, alebo je činnosť týchto zariadení prinajmenšom prapodivná. Možno tento článok nemusí zaujímať všetkých, ale tí, ktorí sa rozhodli let svojich modelov stabilizovať gyrami (napr. MKS380, či Turnigy380), by si ho asi prečítať mali. autor: Janko O. |
Už dávnejšie nám postal Jožko Neč (jozefbb) z Banskej Bystrice takýto smutný mail:
"Takto dopadla 3-metrová benzínová Čechia. Letela krásne, majestátne cca 3 minúty. Keď som ju vytrimoval a myslel som, že ju mám už pod kontrolou, prestala reagovať na výškovku a išla z asi 50-tich metrov do zeme. Vyzeralo to tak, že sa odtrhlo tiahlo na výškovke pri serve. Foto zachytáva situáciu tesne po dopade. Nuž čo, hlavná vec, že nikomu neublížila." pripravil: Janko O. |