Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Pred pár dňami sme avizovali, že prinesieme článok, hojne ilustrovaný fotografiami, o postupe stavby modelu, ktorého diely boli vyrobené na 3D-tlačiarni, ktorého autorom je Jakub M.
Takže teraz svoj sľub plníme. autor: Jakub M. úvod: Janko O. |
Pred pár dňami sme uviedli krátky článok o tom, ako si český modelár „stepacz“ (Štěpán Dokoupil) vyrába svoje modely na 3D-tlačiarni.
Dnes k tomu pridáme krátke (2 min. 13 sec.) zrýchlené video, zobrazujúce celý proces od „plastového vlákna“ až po kompletný drak modelu. (Všetko je fajn, len tá farba je desná.) A tiež video, ako taký model lieta. pripravil: Janko O. |
Asi pred desiatimi dňami nám prišiel mail od nášho českého modelárskeho kolegu Jakuba M.
Pôvodne sa chcel informovať o modeli L-410, ktorý Miroslav ponúkal na model bazári. Ale po krátkej výmene mailov (a po krátkom mučení) sa priznal, že má vo výhľade aj iný model. A že to bude (aj pre nás) prekvapenie. A veru, bolo to milé prekvapenie: model stavaný z dielov vyrobených na 3D tlačiarni. úvod a záver pripravil: Janko O. ostatný text: Jakub M. |
Veľké modely mám veľmi rád! Vždy som chcel mať veľké modely a naozaj, moje modely sa postupne zväčšujú a zväčšujú...
Nielen kvôli láske k nim, ale hlavne, že na malé modely čoraz horšie vidím. A vždy som túžil mať veľkého Airbusa alebo Boinga, len som mal dilemu, kde s tým lietať. A že sa to dá aj inak, to som sa dozvedel z tohto videa! pridal: mior |
Pred pár dňami sme zverejnili článok „Chladiť, chladiť, chladiť“ o havárii Milanovho 4-metrového modelu vetroňa DG-808S, ktorý spôsobil veľký „mediálny“ rozruch.
V ňom sme sa snažili dopátrať príčin tejto havárie. Dnes sa budeme snažiť nájsť technické spôsoby, ako tomu zabrániť. autor: Janko O. |
Teplé dni "udreli" a tak by bolo dobré byť pripravený na leto.
Celé sa to začalo pred asi 28 rokmi, keď som ešte býval v Liptovskom Mikuláši a dobrý kamarát Berco mi daroval už trochu ojazdený model - asi to niekedy bola Cessna. Mala pomerne malé a strašne ťažké krídla, ktoré som nahradil mierne väčšími (rozpätie 150 cm) a ľahšími, a robustný podvozok. Keďže modely s kolieskami sa mi už trochu zunovali a (Liptovská) Mara bola na dosah, zmocnila sa ma neodolateľná túžba - skúsiť to na vode. A tak Cessna dostala plaváky. autor: Janko O. |
Už v článku „13. ročník - Lietame pre radosť – Očová 2014: Realita“ som spomínal, ako na mňa urobilo dojem veľké samokrídlo Stana O., ktorému som (z obdivu k bratom Hortenovcom) dal meno Horten UFO.
Stanovi sa to zapáčilo a tak nové meno samokrídlu z HobbyKingu (Skywalker X8) prischlo. Stano je „naša krvná skupina“, pretože tento model vybavil svetlami, FPV-éčkom, kamerou so záznamom a všakovakou inou elektronikou. A natočil aj dáke videá. autor videa: Stanislav O. pripravil: Janko O. |
Náš kamarát Duško M. alias Rolandus má rád extrémne stroje. Buď lieta so stíhačkami, ktorých rýchlosť je väčšia ako je možné dosiahnúť v klasickom aute, alebo prezmenu naopak - veľmi pomaly lietajúce stroje. Dušan postavil model stíhačky SU-27 s vrtuľovým pohonom, ktorý lieta doslova a dopísmena krokom. Nuž presvedčte sa sami.
pilot: Rolandus video: Dominik M. pridal: mior |
Naše modely, hoci väčšinou pochádzajú zo stavebníc, sú (našou zásluhou alebo skôr našou vinou) o dosť zložitejšie a komplikovanejšie (hlavne elektronicky) a teda aj pracnejšie a drahšie, ako pôvodne ich konštruktér či výrobca zamýšľal.
Hoci občas zatúžime po „inakších“ - odlišnejších modeloch, realita nás tlačí k nutnosti, radšej použiť ten istý model v iných – odlišnejších podmienkach. Názorným príkladom je Skipper, model s prívlastkom All Terrain Airplane. autor: Janko O. |
V úvode dnešnej časti poukážem na (viac-menej minimálne) úpravy krídiel Herona.
Podstatná časť článku však bude venovaná oveľa väčšiemu problému: umiestneniu palubnej elektroniky. autor: Janko O. |