Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

LED diódy sme používali už v začiatkoch našej druhej vlny modelárstva, čoby optickú telemetriu. Počtom bliknutí signalizovali stav pohonnej batérie v modeli.

Na uľahčenie identifikácie polohy modelu neboli príliš vhodné, pretože boli „slabé“. Ich svietivosť bola nízka.

Potom sme začali používať modernejšiu telemetriu a LEDky na modeloch upadli do zabudnutia.

Avšak s pribúdajúcimi rokmi a slabnúcim zrakom sa LEDky, tentokrát omnoho výkonnejšie, opäť objavujú na našich modeloch.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Elektronika | 4. 7. 2021, 08:09 | Prečítané: 13006x
K napísaniu tohoto článku ma nepriamo "vyprovokoval" akýsi modelár, ktorý sa na jednom modelárskom fóre pýtal, či v striedavom motore aj pri plnom plyne má prúd tečúci (ľubovoľnou) fázou podobu PWM.

Teória hovorí jedno, ale prax môže hovoriť niečo úplne iné.

A tak mi neostávalo nič iné, ako svoju zvedavosť uspokojiť meraním.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 2. 7. 2021, 08:30 | Prečítané: 9939x
V malých a stredne veľkých modeloch sa napájanie palubného systému väčšinou zabezpečuje BECom, alebo UBECom, niekedy samostatným (NiCd) zdrojom.

Zapnutie a vypnutie sa realizuje (posuvným) vypínačom (niektoré JeTi regulátory), alebo jednoducho pripojením alebo odpojením (pohonnej) batérie.

Ale piloti veľkých modelov často používajú Elektronický vypínač.

Prečo? Na čo to je? A ako to funguje?

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Elektronika | 1. 7. 2021, 08:13 | Prečítané: 20164x
Tematicky by tento článok patril skôr do série: Zapojenie batérií – paralelne či sériovo.

Ale tým by mohol uniknúť pozornosti tých, ktorí problém spájania batérií riešiť nemusia.

Ide o to, že v mnohých diskusiách o paralelnom zapájaní LiPol batérií (ale dokonca aj BECov) sú potenciálni záujemcovia doslovne strašení „besnými“ účinkami zlomyselných vyrovnávacích prúdov.

Je všeobecne známe, že ľudia sa najviac boja toho, čo nepoznajú. A tak sme sa rozhodli vyrovnávacím prúdom „strhnúť masku“ a odkryť ich skutočnú povahu.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Elektronika | 30. 6. 2021, 08:26 | Prečítané: 10232x
Zatiaľ čo v prvej časti seriálu sme sa venovali problému s vybehaným potenciometrom, tak v tejto časti sa pozrieme na "spálené servo".

Konkrétne máme na mysli servo, ktoré je nefunkčné preto, lebo sú poškodené tranzistory v obvode, ktorý privádza elektrický prúd do elektromotora serva.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Elektronika | 29. 6. 2021, 08:33 | Prečítané: 15235x
Po zverejnení prvých dvoch článkov o sériovom či paralelnom zapojení batérií vznikla na istom modelárskom fóre búrlivá diskusia, kde bolo paralené spájanie batérií poväčšinou kritizované a dokonca označené za "choré".

My sme však o správnosti paralelného spájania "pakov" naďalej presvedčení, zrejme preto, že neboli predložené žiadne presvedčivé protiargumenty.

To však neznamená, že odsudzujeme sériové zapojenie, veď jedno i druhé má svoje výhody aj nevýhody. Je vecou každého, čo kto preferuje.

Čo je pre jedného nedostatok, iný chápe ako prednosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 28. 6. 2021, 08:03 | Prečítané: 13088x
Rozšírený a upravený pôvodný článok.

...............................................

Pred časom (čiže pred asi dvanástimi rokmi), len tak z pasie, sme na skúšobnej doske zrealizovali merač vnútorného odporu (Ri) článkov LiPol batérií.

Dospeli sme k názoru, že subjektívny pocit, že nie je LiPolka ako LiPolka, by bolo dobre zhmatatelniť.

Čiže pomocou akéhosi merania zdôvodniť, prečo nie je LiPolka ako LiPolka.

Alebo radšej naopak: na základe meraní určiť vlastnosti LiPolky a tým jej vhodnosť na dané použitie.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 27. 6. 2021, 08:17 | Prečítané: 19120x
V minulém článku jsem vám představil přehled rozšířených i méně častých silových typů konektorů, se kterými se můžete ve své modelářské praxi setkat. Přehled se ovšem týká pouze jedné stránky konektorů, a to té, kterou do sebe zapadají :) Na druhé straně konektoru se pak obvykle nachází nějaký kablík, slušně řečeno vodič, a o těch bude tento článek. Kolem vodičů se toho taky dá napsat hrůza věcí - myslím, že bude stačit, když se podíváme na to, jaké vodiče je vhodné používat a také se podíváme na jednu (snad) užitečnou tabulku.

autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 26. 6. 2021, 08:11 | Prečítané: 8413x
Vyvažovanie modelu s CG GURU BASIC si našlo viacerých priaznivcov.

Jednoduché nastavenie ťažiska modelu lietadla porovnávaním skutočného a požadovaného modelu je efektívne, často krát ho však treba viac krát s jedným modelom opakovať.

Ale keďže sme modelári, rozprávame sa s modelármi ale hlavne počúvame, vyvinuli sme nadstavbovú verziu elektronickej vyvažovačky CG GURU ADVANCE.

autor: Milan H.

Komentáre: 10 | Kategórie: Iné | 25. 6. 2021, 08:13 | Prečítané: 5876x
Občas sa na modelárskych fórach niekto "pochváli", že mu odišiel regulátor striedavého motora.

Vraj preto, že mal príliš dlhé silové vodiče medzi batériou a regulátorom.

Zaujímalo nás, či sa to naozaj môže stať.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 24. 6. 2021, 08:04 | Prečítané: 18076x
« 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50714.32 kb