Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Pôvodne toto nemal byť samostatný článok, ale mailová odpoveď jednému nášmu vernému návštevníkovi.
Pán Vojtech Hájek z Bratislavy sa na nás obrátil s dotazom v duchu nadpisu tohto článku. My sme mu aj odpoveď pripravili, ale ani za nič sa nám nedarilo poslať pánovi Hájekovi spätný mail. A tak sme zvolili túto cestu s odôvodnením, že spomínaná problematika môže zaujímať aj ostatných modelárov. autor: Janko O. |
Už dávnejšie som si všimol, že sa v poslednom období ľudia vracajú k svojim koníčkom po dlhšej prestávke.
Zámerne nechcem povedať, že sa vracajú "na staré kolená", lebo si myslím, že práve tí, čo sa vracajú, tie kolená staré nemajú - aspoň oni to tak necítia. Ba priamo poviem, necítime - lebo aj ja a môj brat Janko O. sme sa k modelárine vrátili po 20-ročnej prestávke a myslíme si, že "staré" kolená nemáme. Tak je to aj s Milanom Živčicom z Nemšovej. autor: mior foto: Milan Živčic |
Pred vyše štyrmi rokmi sme zverejnili článok s názvom: „Bojové lietadlá menia tvar. Zmeníme aj my tvar svojich modelov?“
Okrem iných sme tam ukázali fotografiu a dali aj odkaz na Wikipédiu supermoderného amerického bezpilotného bojového lietadla Northrop Grumman X-47B. Dnes vám prinášame odkaz na video tohto stroja v činnosti. Vzhľadom na to, že je to bezpilotný stroj, tak absencia kabíny (a pilota) v nás stále vyvoláva pocit, že je to len taký trochu „prerastený“ model. pripravil: Janko O. |
Aby sme nikoho zbytočne nenaťahovali: jedná sa o dôkaz, že dlhodobé skladovanie plne nabitých LiPoliek neprospieva ich vnútornému odporu (Ri) a teda aj Céčkam (C-rate) a v konečnom dôsledku ani ich (pre pohon modelu) využiteľnej kapacite.
…..................... Vždy sme si hovorili, že na takéto porovnania by bolo najlepšie vziať dve rovnaké LiPolky a potom ich na niekoľko mesiacov odložiť. Avšak jedna by bola v stave Store (3,80 V/čl) a druhá by bola plne nabitá (4,20 V/čl). Nikdy sme to tak ale neurobili, pretože nám bolo ľúto len tak mírnix-dírnix riskovať znehodnotenie dobrých LiPoliek. pripravil: Janko O. |
Grafy a teórie sú názorné, možno poučné a dá sa povedať, že celkovo fajn.
Ale čo naozaj urobiť, aby bol model rýchly? V tejto časti sa sústredíme na problematiku pohonnej jednotky. autor: Janko O. |
No ja myslím, že ani nie, ale možno súčasné (už tak trochu archaické) kniple časom doznajú isté zmeny.
Čo ma k tomuto názoru vedie? Pred časom sme uviedli článok, v ktorom my sami zdôvodňujeme potrebu doplniť kniple o rôzne spínače, prepínače, „kroutítka“ a ďalšie pomocné „udělátka“. A tak sa Číňania naštvali a ponúkli modelárom akési „multi-kniple“, na ktorých je takýchto doplnkov naozaj „přehršel“. pripravil: Janko O. |
Plachtenie (s modelom) na svahu je úžasné. Len to musí byť dobrý svah (a dobrý vietor z dobrého smeru).
Ak čokoľvek z toho nie je dosť dobré, tak si to plachtenie neužívate, ale sa skôr trápite. Akosi samozrejme sa predpokladá, že plachtiť sa dá (alebo má) len s vetroňom. Ale keď je to naozaj dobrý svah, fúka naozaj dobrý vietor a má naozaj dobrý smer, tak sa dá plachtiť aj s modelom prúdového lietadla. A motor v ňom vôbec byť nemusí. pripravil: Janko O. |
Možno si teraz niekto povie: Prečo by som mal kalibrovať svoju (starú - dobrú) nabíjačku?
No povedzme si rovno: Novú nabíjačku väčšinou kalibrovať netreba, tú nedávno kalibroval jej výrobca. Lenže, súčiastky starnú a menia svoje hodnoty a parametre. A čínske súčiastky akoby starli akosi rýchlejšie, ako súčiastky renomovaných výrobcov. To nám verte: s tým máme svoje skúsenosti! autor: Janko O. |
Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.
Je to pravda, nie je to pravda? Alebo je to len ďalšia modelárska povera? Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali. autor: Janko O. |
Občas sa nám dostane takéhoto „ocenenia“, keď lietame so svojimi konvertoplánmi (VTOL).
Áno, jasné: „slušne vychované“ lietadlo, ak má vrtule vpredu, tak ich už nepotrebuje vzadu, navyše orientované horizontálne. Avšak naše CL-84 či XC-142 to majú práve takto. Cez to všetko sú to modely skutočných lietadiel. A môj TransTol vraj vyzerá ešte „smiešnejšie“. Ale aj on je modelom skutočného lietadla: vlastne akéhosi kolmo štartujúceho „autobusu“ X-19 od firmy Curtiss-Wright. Skutočne bizarne vyzerajúce modely vám ukážeme až teraz. Ale to, že vyzerajú tak trochu „extravagantne“, neznamená, že by ich tvar a koncepcia nemali svoju logiku a že by ich dizajn nebol prísne účelový. autor: Janko O. |