Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Je zrejmé, že týmto tvrdením asi nikoho nijako neohúrime.
Ale niekedy si to človek musí uvedomiť v širšom kontexte vlastností aj iných súvisiacich komponentov elektro-pohonu. Alebo: vlastnosti (tých ostatných) komponentov pohonu je potrebné posúdiť z pohľadu použitého pohonného elektromotora. Že je to akési „zašmodrchané“? No veď, v tom to práve je! autor: Janko O. |
K experimentovaniu v tejto oblasti nás inšpirovalo tématické vlákno s názvom „ Zostatok kapacity“ na jednom modelárskom fóre, ktoré začalo otázkou: „Dá sa nejak odhadnúť, koľko minútový let nastaviť na časovači, keď po 5 minútach bolo napätie na nezaťaženej sade 3,9V na článok? Je to 3S 2200 mAh, nejaké Turnigy.“
Keďže nás podobná problematika zaujímala už dávnejšie, ale vždy sa našla téma, ktorá bola naliehavejšia, konečne sme si povedali: „Teraz je ten pravý čas“. autor: Janko O. |
Cez to všetko, že účelom modelov lietadiel je hlavne lietať, už dávnejšie sme spolu s mojim bratom Miroslavom postrehli, že najproblematickejšou časťou určitej skupiny modelov nie sú krídla, alebo trup, či chvostové plochy. Ba ani motor to nieje.
Na základe vlastných (často neblahých) skúseností, ale aj pozorovaním modelov našich kamarátov, kolegov, či dokonca majetných zahraničných modelárov sme usúdili, že najväčším problémom je podvozok. Vyšlo nám, že DOBRÝ podvozok predstavuje významnú časť ceny, zložitosti alebo pracnosti celého modelu. autor: Janko O. |
Mali sme pripravený aj záložný názov: Vlastnosti profilov lietadiel (modelov) videné „jednoduchými očami“, ale obávali sme sa, že by to niekto chápal ako voľné pokračovanie seriálu o "jednoduchej" Márii.
A tak sme radšej zvolili tento „oficiálnejší“ názov. My vám však nechceme ukázať vlastnosti profilov prostredníctvom „oficiálnych“ (zložitých a otravných) teórií. Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný? autor: Janko O. |
„Kauza biele vrtule“ sa začala dávnejšie - už niekedy na jar a naplno prepukla v lete (roku 2016).
No a písali sme o nej až neskôr: v zime (2016). Ako prvý „na vrtule“ padol Milan so svojou XC-142-ou. Vtedy sme samozrejme ešte nevedeli, že za to môžu vrtule. Potom som padol ja s mojim CanadAirom CL-84. Tiež som vtedy netušil, že sú za tým nekvalitné vrtule. No a potom „na vrtule“ padol aj Miroslav (mior) a zakrátko aj ja, obaja s XC-142-ami. Ale to už bolo za iných okolností ... pripravil: Janko O. |
Na web-stránke Martina Pilného som už dávnejšie objavil článok s názvom „19 leteckých pravidel pro piloty“, ktorý sa mi mimoriadne zapáčil.
Pravidlá sú určené pre pilotov skutočných lietadiel, ale väčšina z nich platí aj pre nás – modelárov. Okrem toho, že sú pravdivé, sú navyše aj vtipné. Dominuje im taký ten rýdzi zemitý nevyvrátiteľný „sedliacky rozum“ a hlavne: sú písané ľúbezným „slováckym“ dialektom, kedy aj vážne mienené dobré rady vyznejú úsmevne. pripravil: Janko O. |
Návštevník našej web stránky s prezývkou „Redkofka“ nám poslal link na zaujímavý článok a dve videá.
Jedná sa o úpravu bežného EDF pohonu na EDF pohon s „prídavným spaľovaním“ (afterburner) pomocou Propan butanovej bombičky (zrejme na plnenie zapaľovačov). Na bežné lietanie to zrejme nebude, ale na rôzne exhibičné predvádzačky je to efekt ako hrom. pripravil: Janko O. |
Na záver tejto série sme si nechali tému zdanlivo najjednoduchšiu: povrch modelu, ktorý zaručí, že model bude rýchly.
Princíp je jednoduchý - povrch musí byť hladký, aby neroztáčal víry. Ale ako to urobiť, keď trh ovládli "penové" modely, kde o hladkosti môžeme rozprávať len veľmi ťažko? autor: Janko O. |
Možno si poviete: „Blbá otázka!
No predsa jednoAmpérový jeden Ampér, dvojAmpérový dva Ampére a tak.“ Lenže situácia nie je taká jednoznačná a za určitých okolností môže byť maximálna hodnota trvale odoberaného prúdu z lineárneho BECu len zlomok z jeho udávanej hodnoty. Že by nám výrobcovia klamali? Nie neklamú, len nám nepovedia všetko. Alebo lepšie povedané, hodnoty, ktoré na svojich výrobkoch uvádzajú, platia len za určitých podmienok. autor: Janko O. |
Na web stránke Libora Kolmana bolo pred časom uverejnené video, na ktorom sa snažia rovnakou rýchlosťou letieť dve diametrálne rozdielne lietadlá: vrtuľový Supermarine Spitfire z druhej svetovej vojny a tryskový Eurofighter Typhoon zo súčasnosti.
Že pre Typhoon letieť takto „nudne“ pomaly nie je vôbec jednoduché, je úplne jasné. Cez to všetko sa mu to darí veľmi dobre. Zrejme tu zohrali významnú rolu dva rozhodujúce faktory: výborné letové vlastnosti lietadla a hlavne vynikajúci pilot. pripravil: Janko O. |