Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Hoci sme svojho času Aladina a jeho predpovede veterných pomerov dosť „zopsuli“, tak na jeho predpovede daždivých dní sa väčšinou bezproblémovo spoliehame.

A tak keď Aladin pred časom zrazu „hlásil“ relatívne pekný deň (bez dažďa, slabý vietor, kde-tu aj slnko) a na nasledujúce dni skôr dážď, povedal som si: „Buď teraz, alebo nikdy!“

Taktiež bolo treba odskúšať Mirážovo „rozšírené“ pozičné osvetlenie, neustále zdokonaľovaný záznam letových dát a tiež tzv. „letovú asistenciu“.

Okrem toho, Milan má stále v pamäti ten nevydarený štart Miráža z (jeho) ruky a tak bolo treba „vyliečiť“ túto jeho fóbiu (vždy úspešnými) štartmi z Katapultu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 16. 9. 2021, 08:16 | Prečítané: 3124x
Teraz nemáme na mysli model kategórie F3K, ale náš (starý dobrý) Katapult, ktorý sme z určitých dôvodov vybavili novými – o dosť dlhšími „rampami“.

Čo sme tým sledovali? Čo si od toho sľubujeme?

Pred pári dňami sme uviedli článok „Štart ťažšieho modelu: mať silnejšiu gumu alebo dlhší katapult?“, ktorý trochu prezrádza, akým smerom sa v poslednom období uberali naše myšlienky.

Zatiaľ čo tento článok je rýdza teória, tak teraz sme konečne pristúpili k praxi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Drobné nápady | 15. 9. 2021, 08:10 | Prečítané: 2953x
So záujmom sledujem vašu stránku a v poslednom čase ma zaujali články týkajúce sa akumulátorov a snaženie o predĺženie ich životnosti.

Priznám sa, že v tomto smere som bol doteraz dosť lajdák a akumulátory som nechával plne nabité pri izbovej teplote.

Teraz som pokročil aspoň v tom, že už aspoň zvažujem, že sa bude o ne trochu starať.

Prvý krok je dostať ich do "storage" stavu, čiže do stavu kedy je v nich energia, resp. náboj, ktorý vytvára napätie cca. 3,8V/článok.

autor: Tomáš Lancz

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Drobné nápady | 14. 9. 2021, 08:16 | Prečítané: 3630x
Týmto článkom nechcem robiť žiadnu reklamu, ale oboznámiť s možnosťami tohto malého meracieho prístroja.

autor: Ľubo Roziak

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 13. 9. 2021, 08:35 | Prečítané: 5023x
Tento článok vznikol prepracovaním článku s podobným, ale predsa len iným názvom.

Jeho obsah bol a (tento) vlastne stále je o večných a asi nikdy nekončiacich sporoch medzi zástancami a odporcami kondenzátorov v palubnom rozvode modelu.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 12. 9. 2021, 07:59 | Prečítané: 9820x
Experimenty so štartom (niektorých) modelov z katapultu pomocou gumy sme zahájili niekedy pred štyrmi rokmi a od tej doby okúsili „slasti“ tohto spôsobu štartu viaceré naše modely.

A časom sa rozhodol pre realizáciu katapultu aj Miroslav.

To preto, že tiež má niekoľko modelov, u ktorých je štart hodom z ruky veľmi problematický, ak nie priam nemožný.

Lenže: niektoré naše modely sú pomerne veľké a hlavne ťažké, takže na ich štart by bolo potrebné paralelne „spriahnuť“ viacero (6 a viac) gúm.

Tu sa však natíska otázka, či by sa to nedalo vyriešiť inak, napr. dlhším katapultom.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Drobné nápady | 11. 9. 2021, 08:19 | Prečítané: 2892x
Mnohí pochopili, že takto nejako ma telefonicky „vypočúvali“ moji (dvaja) bratia.

Zadali mi úlohy a potom kontrolujú postup prác.

A keďže ma nemohli skontrolovať osobne, tak to robili aspoň telefonicky.

A aby som nemohol podvádzať, tak následne som musel predložiť nezvratné dôkazy.

Na fotografiách síce môže byť vidno, ako to vyzerá, ale nie je vidno, či a ako to funguje.

A tak som musel natáčať „dokumentárne“ videá.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Denník | 10. 9. 2021, 08:09 | Prečítané: 1403x
Je všeobecne známe, že LiPol batérie by sa nemali dlhodobo skladovať v stave plného nabitia – 4,2 V/článok. Preto majú nabíjačky režim STORE, čo je 3,8 V/článok.

Lenže dostať LiPolky zo stavu Store do stavu plného nabitia môže trvať dlhšie, ako by si nedočkavý, lietania chtivý modelár mohol priať.

Preto niektorí po dolietaní nabíjajú do stavu 4,0 V/článok, a batériu „doplna“ rýchlo nabijú tesne pred lietaním. Lenže ako, keď to máloktorá nabíjačka dokáže.

autor: Janko O.

Komentáre: 24 | Kategórie: Elektronika | 9. 9. 2021, 07:58 | Prečítané: 8612x
Tento model sme na našej stránke už raz spomínali (a nie je vylúčené, že ho ešte zopár-krát spomínať budeme), a to v článku „Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú“.

Vtedy nás zaujali vrtule tohto modelu, no dnes nás zaujalo to, že tento model môže aj „cúvať“, hoci vlastne aj to nejako súvisí s vrtuľami.

Jasné, že A400M nemôže cúvať vo vzduchu, hoci naše konvertoplány dokážu aj to, ale môže cúvať na zemi.

Ale ani to by nás nemalo nijako ohúriť, pretože to Miroslav so svojim Lear-Jetom predviedol už pred tromi rokmi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 8. 9. 2021, 08:09 | Prečítané: 1261x
Pred nejakým časom nám náš modelársky kolega a dobrý kamarát Robo M. poslal odkaz na krátke video, na ktorom sú prvé „vznášavé“ pokusy spomínaného modelu.

Model je poháňaný130mm špičkovým dúchadlom od nemeckej firmy Schübeler, napájaným dvomi sériovo zapojenými 6S LiPolkami a stabilizovaný jednotkou KK2.1 so softvérom pre VTOL modely.

Cenné je to, že rovnako ako skutočná predloha, aj model je poháňaný ale aj stabilizovaný len jednou pohonnou jednotkou a nie viacerými, v trupe, v krídlach a pod.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 7. 9. 2021, 08:13 | Prečítané: 1411x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 41437.79 kb