Články v kategórii Lietanie

Na záver tejto série sme si nechali tému zdanlivo najjednoduchšiu: povrch modelu, ktorý zaručí, že model bude rýchly.

Princíp je jednoduchý - povrch musí byť hladký, aby neroztáčal víry.

Ale ako to urobiť, keď trh ovládli "penové" modely, kde o hladkosti môžeme rozprávať len veľmi ťažko?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 19. 1. 2022, 08:01 | Prečítané: 9967x
Na web stránke Libora Kolmana bolo pred časom uverejnené video, na ktorom sa snažia rovnakou rýchlosťou letieť dve diametrálne rozdielne lietadlá: vrtuľový Supermarine Spitfire z druhej svetovej vojny a tryskový Eurofighter Typhoon zo súčasnosti.

Že pre Typhoon letieť takto „nudne“ pomaly nie je vôbec jednoduché, je úplne jasné. Cez to všetko sa mu to darí veľmi dobre.

Zrejme tu zohrali významnú rolu dva rozhodujúce faktory: výborné letové vlastnosti lietadla a hlavne vynikajúci pilot.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 17. 1. 2022, 08:01 | Prečítané: 5297x
Výkon pohonnej jednotky je pre maximálnu rýchlosť modelu dôležitý.

Ale ako bolo už v 1. časti zdôrazňované, aká tá maximálna rýchlosť v skutočnosti bude, o tom definitívne rozhodne konštrukcia modelu a kvalita jeho povrchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 12. 1. 2022, 08:01 | Prečítané: 7432x
Grafy a teórie sú názorné, možno poučné a dá sa povedať, že celkovo fajn.

Ale čo naozaj urobiť, aby bol model rýchly?

V tejto časti sa sústredíme na problematiku pohonnej jednotky.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 2. 1. 2022, 08:02 | Prečítané: 9378x
Plachtenie (s modelom) na svahu je úžasné. Len to musí byť dobrý svah (a dobrý vietor z dobrého smeru).

Ak čokoľvek z toho nie je dosť dobré, tak si to plachtenie neužívate, ale sa skôr trápite.

Akosi samozrejme sa predpokladá, že plachtiť sa dá (alebo má) len s vetroňom.

Ale keď je to naozaj dobrý svah, fúka naozaj dobrý vietor a má naozaj dobrý smer, tak sa dá plachtiť aj s modelom prúdového lietadla. A motor v ňom vôbec byť nemusí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 31. 12. 2021, 08:00 | Prečítané: 5199x
Rýchlosť, to je modelárska droga.

Často sme ochotní svojmu modelu odpustiť nie práve brilantné letové vlastnosti, ale určite mu neodpustíme, že letí pomalšie ako kamarátovo "žihadlo".

Čo teda robiť, aby z pomyselných rýchlostných duelov vychádzal ako víťaz práve náš model?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 26. 12. 2021, 07:49 | Prečítané: 9821x
Keď sa povie flutter (vlastne sa má povedať flater), väčšina modelárov vie, že sa jedná o trepotanie – roztrasenie – rozkmitanie krídiel. Teda tých „veľkých“ čiže „hlavných“ krídiel – nosných plôch. Navyše si mnohí povedia: „Už som o tom počul (čítal), ale mne sa to stať nemôže, alebo aspoň dúfam, že sa mi to nestane.“ Ale že by sa mohli rozkmitať chvostové plochy? Tu už si väčšina povie: „O tom som ani nepočul (nečítal) a mne sa to isto-iste nestane.“ . . . . . . . Tiež som si dlho myslel, že flutter je "drobná" nepríjemnosť, ktorá sa stáva iným. Až sa to stalo mne. A roztriasli sa chvostové plochy a model je následkom toho „po smrti“. A jeho skazu som bezmocne pekne-krásne celú sledoval na vlastné oči, tak povediac „v priamom prenose“.

Aký pohľad na flutter má pán Jaroslav Lněnička sa môžete dozvedieť ďalej. A môžete si pozrieť aj video, ktoré ukazuje, aké to je „zemetrasenie“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 23. 12. 2021, 08:00 | Prečítané: 6527x
Použili sme parafrázu na klasickú „šejkspírovskú“ otázku, napriek tomu, že tí čo čítajú naše web-stránky vedia, že v tomto máme absolútne jasno.

Chceme vám to dokázať na porovnateľných „podvečerných“ podmienkach, na modeloch štartujúcich a pristávajúcich na vode, že mať model osvetlený, má naozaj zmysel.

pripravil: Janko O.

video: Mirka Mirina O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 16. 12. 2021, 08:14 | Prečítané: 4013x
Tak táto tajomná šifra je akýmsi superkrátkym zhrnutím letových vlastností vetroňa, v závislosti od jeho hmotnosti.

Inak povedané: ak je vetroň ťažší, tak sa jeho kĺzavosť (schopnosť z danej výšky doletieť ďalej) paradoxne zväčší, ale (logicky) bude letieť kratšiu dobu.

Jasne a zrozumiteľne o tom píše Roman Vojtěch, alias Lomcovák na svojom webe lomcovak.cz.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 15. 12. 2021, 08:06 | Prečítané: 5438x
Nijako sa netajíme tým, že nie sme len „letní lietači“.

Chodievame lietať aj v zime, samozrejme máme na mysli, že na snehu. Má to svoje nenapodobiteľné čaro.

My sme (niektoré) naše modely „prezuli“. A niektoré sú „prezuté“ celoročne.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 9. 12. 2021, 08:04 | Prečítané: 2355x
Peter „Newor“ Novoroľník z Popradu nám už dávnejšie poslal svoje „palubné“ video, ktoré nás natoľko zaujalo, že sme ho požiadali o nejaký sprievodný text. Mysleli sme, že tým Petra zaskočíme, no nepodarilo sa, pretože v priebehu niekoľkých hodín sme dostali článok a navyše aj vynikajúce fotografie.

autor: Peter “Newor“ Novoroľník

Poletovanie v teplom letnom podvečernom kľude je relaxom, ale určite mi dáte za pravdu, že štartujúci model na bielej panenskej pláni, oproti modrej oblohe prežiarenej slnkom je zážitkom, ktorý roztápa skrehnuté prsty na vysielači a ešte dlho rezonuje v predstavách pri zaspávaní.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Lietanie | 8. 12. 2021, 07:59 | Prečítané: 11919x
Už dávnejšie som počas pravidelnej "obhliadky" situácie na modelárskych fórach objavil skvelé video.

Jeho autorom je Martin Hynek z Vysokého Mýta a názorne ukazuje, čo sa deje s odpruženým podvozkom modelu počas štartu a pristátia.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 4. 12. 2021, 07:56 | Prečítané: 7925x
Ešte dávnejšie - niekedy pred siedmimi rokmi: konkrétne v Októbri 2014 som od Romana M. dostal mail. V ňom krátky text a dosť fotografií.

Text vám prinášam celý, fotografií som vybral len zopár.

foto: Roman M., Braňo M.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 13. 11. 2021, 08:18 | Prečítané: 4194x
Tomáš vo svojom komentári k článku "Sú ťažšie modely skutočne rýchlejšie?" navodil otázku, či podobne ako existuje tzv. pocitová teplota, existuje aj pocitová rýchlosť modelu.

Tiež spomenul pojem maketová rýchlosť modelu.

V našej odpovedi sme mu sľúbili, že keď budeme mať viac času, napíšeme nejakú úvahu na túto tému.

Nie že by sme vtedy (článok bol napísaný takmer pred siedmimi rokmi) voľným časom akosi obzvlášť "oplývali", ale táto téma nás zaujala a usúdili sme, že by mohla zaujímať viacerých modelárov.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 10. 11. 2021, 08:20 | Prečítané: 11648x
Keď sme začiatkom júla (července) boli na Zlete vojenských modelov lietadiel v Gôtovanoch (pri Liptovskom Mikuláši), tak sme Belugu predviedli viac-menej len staticky, pretože kvôli silnému vetru sme nechceli riskovať poškodenie tohto modelu.

A keď sme odchádzali, tak hlavný organizátor akcie – Miško Hrnčiar len tak – nesmelo utrúsil: Toto by som chcel vidieť za letu.

Žiaľ, na vlastné oči zatiaľ nemal možnosť (hoci s Miroslavom plánujeme niekedy (po dohode s Miškom) ísť si zalietať do Gôtovian), ale na našej web-stránke sme zverejnili niekoľko krátkych videí Belugy za letu.

pripravil: Janko O.

videá: Robo J. a Robo T.

Komentáre: 7 | Kategórie: Lietanie | 27. 10. 2021, 08:32 | Prečítané: 1523x
V minulom článku o Katapulte sme uviedli, že keď použijete správnu gumu a správne ju napnete, tak model s tou správnou váhou správne odštartuje.

Inými slovami: keď úspešne vyriešite túto rovnicu o troch neznámych, tak štarty z katapultu (bungee launch) sa pre vás stanú novým nevšedným zážitkom.

Pretože pre nás sa zážitkom naozaj stali.

A súdiac podľa reakcií, dovolíme si tvrdiť, že štart Black Sabbatha z katapultu sa stal zážitkom nielen pre „pozvaných hostí“, ale aj pre náhodných divákov (bežcov, psíčkárov ...) na Ďateline.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | Kategórie: Lietanie | 17. 9. 2021, 08:03 | Prečítané: 4131x
Hoci sme svojho času Aladina a jeho predpovede veterných pomerov dosť „zopsuli“, tak na jeho predpovede daždivých dní sa väčšinou bezproblémovo spoliehame.

A tak keď Aladin pred časom zrazu „hlásil“ relatívne pekný deň (bez dažďa, slabý vietor, kde-tu aj slnko) a na nasledujúce dni skôr dážď, povedal som si: „Buď teraz, alebo nikdy!“

Taktiež bolo treba odskúšať Mirážovo „rozšírené“ pozičné osvetlenie, neustále zdokonaľovaný záznam letových dát a tiež tzv. „letovú asistenciu“.

Okrem toho, Milan má stále v pamäti ten nevydarený štart Miráža z (jeho) ruky a tak bolo treba „vyliečiť“ túto jeho fóbiu (vždy úspešnými) štartmi z Katapultu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 16. 9. 2021, 08:16 | Prečítané: 3401x
Tento model sme na našej stránke už raz spomínali (a nie je vylúčené, že ho ešte zopár-krát spomínať budeme), a to v článku „Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú“.

Vtedy nás zaujali vrtule tohto modelu, no dnes nás zaujalo to, že tento model môže aj „cúvať“, hoci vlastne aj to nejako súvisí s vrtuľami.

Jasné, že A400M nemôže cúvať vo vzduchu, hoci naše konvertoplány dokážu aj to, ale môže cúvať na zemi.

Ale ani to by nás nemalo nijako ohúriť, pretože to Miroslav so svojim Lear-Jetom predviedol už pred tromi rokmi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 8. 9. 2021, 08:09 | Prečítané: 1506x
Pred nejakým časom nám náš modelársky kolega a dobrý kamarát Robo M. poslal odkaz na krátke video, na ktorom sú prvé „vznášavé“ pokusy spomínaného modelu.

Model je poháňaný130mm špičkovým dúchadlom od nemeckej firmy Schübeler, napájaným dvomi sériovo zapojenými 6S LiPolkami a stabilizovaný jednotkou KK2.1 so softvérom pre VTOL modely.

Cenné je to, že rovnako ako skutočná predloha, aj model je poháňaný ale aj stabilizovaný len jednou pohonnou jednotkou a nie viacerými, v trupe, v krídlach a pod.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 7. 9. 2021, 08:13 | Prečítané: 1677x
Častokrát je modelár, ktorý lieta s maketou skutočného lietadla, sklamaný z jej letových vlastností.

Áno, maketa je niekoľkokrát menšia, Reynoldsove čísla sú úplne iné, ani rýchlosť spravidla nie je ani trochu maketová a navyše je tu problém hmotnosti.

Model je väčšinou nemaketovo ľahký a hlavne, rozloženie hmotností v modeli je úplne iné, ako v skutočnom lietadle.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Lietanie | 30. 8. 2021, 07:50 | Prečítané: 7960x
1 2 3 4 5 6 7 8 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 42197.82 kb