![]() |
Z niekoľkých "Korona-modelov", ktoré sme za uplynulých cca 15 mesiacov stihli zrealizovať, je asi najnezvyklejší ten, ktorý dostal meno "Temný Prelud". Keď si pozorne pozriete titulnú fotografiu, tak uznáte, že toto meno nedostal náhodou.
Je to taký netypický VTOL. Minimálne už len tým, že jeho základom je riadiaca jednotka modelu konvertoplánu CL-84. Tým však podobnosť s CL-84 končí. Dosť sme sa nechali ovplyvniť futurismom, alebo Sci-fi, ani sám neviem, proste sme popustili uzdu fantázii. Skrátka: chceli sme niečo neokukané (a snáď sa to podarilo). autor: Janko O. |
![]() |
Dnes to bude málo rečí (rozumej textu), ale o to viac videí.
Konkrétne osem, ale zato krátkych. Je na nich Miroslavov Convergence a štarty môjho Fantoma (3Phase) z Katapultu. Tak ako som to hneď prvý večer z piatich „letových“ dní predviedol Miroslavovi na Ďateline. Niektoré videá sú robené už za pokročilého súmraku, čo sa odrazilo na kvalite video-signálu. Avšak práve toto prítmie dodalo záberom na romantike a tajomnosti. autor: Janko O. |
![]() |
Prvá „reportáž“ z piatich dní, ktoré boli venované ôsmim modelom, bola zameraná na môjho veľkého „Miráža“ (Mirage 2000-5).
Dnes sa budeme venovať ďalším dvom veľkým modelom: Milanovmu motorizovanému 4-metrovému vetroňu DG-808S Competition a Miroslavovmu 2,5-metrovému 4-motorovému Herculesovi (C-130), familiárne prezývanému „Obuch“. Tomu prvému venujeme už len pietnu spomienku, toho druhého oslávime tromi krátkymi videami. autor: Janko O. |
![]() |
Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.
Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov. Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope. A tie tri malé modely? To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov. Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní. autor: Janko O. |
![]() |
V nedeľu podvečer som bol otestovať štarty (dvoch) modelov zo zeme – konkrétne z trávy.
Jeden model (Easy Star) bol klasickej konštrukcie: trup, krídla, chvostové plochy, poháňaný vrtuľou, umiestnenou hore za krídlom. Druhý model (Fantom od firmy Phase 3) je klasická delta, poháňaná dúchadlom – EDF, umiestneným vzadu medzi smerovkami. Miesto testovania: lúka smerom na Pršany, ktorá po mojej nedávnej príhode dostala meno: diviačia lúka. autor: Janko O. |
![]() |
Tak som si bol včera (vo štvrtok 15.6.2017) zalietať s Heronom (vetroň).
Na tom by nebolo nič nezvyčajné, veď lietať chodím skoro každý deň. No, skôr večer: na lúku prichádzam tak okolo pol ôsmej. Lebo lietanie so svetielkami má svoje neopakovateľné čaro. Ale včera to bolo „iné“: bol som na novom mieste a domov som sa vracal s „novými“ (dúfam neopakovateľnými) zážitkami. autor: Janko O. |
![]() |
Kratučký článok s týmto názvom bol už dávnejšie uverejnený na Web stránke Martina Pilného – www.pina.cz.
Jeho súčasťou je aj vyše štvor-minútové video. Okrem toho, že sa na to dobre pozerá, potešili ma tam dva momenty. pripravil: Janko O. |
![]() |
Vychutnajte si let krásne vypracovaného dvoj-turbínového modelu Rafale, ktorý „bol k videniu“ na Air-show Švajčiarska.
Pravdu povediac, štart bol trochu nerealistický: „odtrhnutý“ - à la „hokejka“. Pristátie v závere zas trochu rozkolísané a „vlnkované“, ale samotný let bol perfektný. Však si to pozrite sami. pripravil: Janko O. |
![]() |
Keďže sa nedá lietať, Patrik S. alias skriu nám poslal video, ktoré natočil so svojou koptérou v Chorvátsku v mestách Omiš a Pisak. V Omiši som bol, ale v Pisaku ešte nie a tak ma Patrik vcelku navnadil...
pilot: skriu video skriu pridal: mior |
![]() |
Veľké modely mám veľmi rád! Vždy som chcel mať veľké modely a naozaj, moje modely sa postupne zväčšujú a zväčšujú...
Nielen kvôli láske k nim, ale hlavne, že na malé modely čoraz horšie vidím. A vždy som túžil mať veľkého Airbusa alebo Boinga, len som mal dilemu, kde s tým lietať. A že sa to dá aj inak, to som sa dozvedel z tohto videa! pridal: mior |
![]() |
Už v článku „13. ročník - Lietame pre radosť – Očová 2014: Realita“ som spomínal, ako na mňa urobilo dojem veľké samokrídlo Stana O., ktorému som (z obdivu k bratom Hortenovcom) dal meno Horten UFO.
Stanovi sa to zapáčilo a tak nové meno samokrídlu z HobbyKingu (Skywalker X8) prischlo. Stano je „naša krvná skupina“, pretože tento model vybavil svetlami, FPV-éčkom, kamerou so záznamom a všakovakou inou elektronikou. A natočil aj dáke videá. autor videa: Stanislav O. pripravil: Janko O. |
![]() |
Náš kamarát Duško M. alias Rolandus má rád extrémne stroje. Buď lieta so stíhačkami, ktorých rýchlosť je väčšia ako je možné dosiahnúť v klasickom aute, alebo prezmenu naopak - veľmi pomaly lietajúce stroje. Dušan postavil model stíhačky SU-27 s vrtuľovým pohonom, ktorý lieta doslova a dopísmena krokom. Nuž presvedčte sa sami.
pilot: Rolandus video: Dominik M. pridal: mior |
![]() |
V komentároch k článku „Modelársky zážitok (pôžitok) aj v dňoch, keď je vonku škaredo“ nám náš český modelársky kolega, ktorý je na modelárskych fórach známy pod nickom „Ancistrus01“, poslal link na svoje video.
Video bolo natočené kamerou GoPro v sobotu 14.12.20013 v Krkonošiach (Černá Hora). A ako sám píše, stojí to za to. A má pravdu. pripravil: Janko O. |
![]() |
Toto leto je skutočne veľmi horúce. Až tak, že som sa po niekoľkých rokoch rozhodol opätovne okúpať na blízkej Zelenej vode. Pôvodná myšlienka okúpať nášho psa Maxa sa pretavila do myšlienky vyskúšať na vode nejaký vhodný rc model vzlietajúci a pristávajúci na vodu - takzvaný vodník. Cesta k vzletu vodníka bola trnistá, plná pokusov a sklamaní, ale na konci bolo potešenie z lietania a stretnutie so super fotografom.
pridal: mior foto: Michal Macko |
![]() |
Keď som pred pár dňami napísal článok s názvom "Blizzard (od Reicharda) na Starej Turej" a uverejnil krátke video z jeho pristávania, to som ešte nevedel, že natočené pristátie je Blizzardovo posledné...
autor: mior foto: mior |
![]() |
Zbyněk Černík dostal zaujímavý nápad a natočil video modelu lietadla riadeného a natáčaného z idúceho auta. A to priamo na Štedrý deň. Ako to vypadá, to si pozrite na priloženom videu.
autor: Zbyněk Černík alias Acroholic pridal: mior |
![]() |
Niektorí tvrdia, že som bojazlivý. Keďže to nie je pekná vlastnosť, tak radšej tvrdím, že som len opatrný. Ale páni, keď si pozriete toto video, tak uznáte, že tu by sa mal báť naozaj každý.
Nie že by som neobdivoval toho pilota, to zas obdivujem, ale podľa mňa – bojazlivého, či opatrného, či ako chcete, je to hazardér.
Nedokážem odhadnúť, aké veľké je to letiace čudo, ale keby to trafilo tú skupinku – vrátane kameramana, tak neskôr majú ostatní deň voľna na niekoľkonásobný pohreb. Ja sa bojím oveľa vzdialenejších tesnôt a oveľa menších letiacich predmetov, ale toto zažiť na vlastnej koži, tak sa začnem báť asi aj vtákov. Pripravil: Janko O. |
![]() |
To boli posledné inštrukcie, ktoré môj brat Milan dával pilotovi Romanovi Migovi, aby si mohol počas letu natočiť let svojho milovaného štvormetrového vetroňa DG-808s.
To však netušil, že to pilot vezme doslovne a po prvom parádnom nízkom prelete so zapnutým motorom Roman usúdi, že keď „riadiaci letu“ káže „bez motora“, tak je treba motor počas letu „odhodiť“. Áno, aj to sa občas stáva, ale tento model „stráca“ motor počas letu akosi pričasto. V priebehu posledných troch letov sa to totiž stalo už druhý krát. Autor: Janko O. |
![]() |
Peter alias „Newor“ z Popradu nám svoje video a fotografie poslal už vo februári tohto roku.
Treba podotknúť, že ako video, tak aj fotografie sa vyznačujú vysokou technickou kvalitou a navyše Peter má aj umelecké „črevo“, takže to bola pastva nielen pre oči, ale aj dušu. A tak, keď mi včera Peter poslal ďalšie video a dnes ráno aj fotky, moje oči aj duša vedeli, že si opäť prídu na svoje. Veď posúďte sami. autor: Peter „Newor“ Novoroľník z Popradu pripravil: Janko O. |
![]() |
V nedeľu, idúc ponad Sásovú, som spozoroval lietajúce teleso známeho tvaru. Po pristavení sa som sa spoznal s pilotom - Michalom Maslíkom, študentom FEI v Bratislave, ktorý mi ochotne porozprával detaily o svojej multikoptere. Pracuje s riadiacou elektronikou MultiWii, má tam osadené gyroskopy, akcelerometre, barometer, GPS.
Počasie bolo mierne veterné, napriek tomu ako vidieť na videu stroj bol pomerne stabilný, i keď bol ešte stále v štádiu ladenia. Na konci videa zreteľne tiež počuť indikátor nízkeho napätia pohonnej batérie. Týmto mu želám úspešné doladenie stroja a pekné fotografie alebo videá získané pomocou neho. autor: vpershing pridal: mior |