Milanov 4,2m Blaník (E-Flite) – 2. časť: Battery Kontajner

„Seriózny“ (elektro-)pohon, ktorý sme zvolili pre Milanovho Blaníka, si vyžaduje aj „seriózne“ napájanie.

Z praktických dôvodov sme sa rozhodli pre 6-článkovú LiPol batériu (preto sme vybrali aj motor G160 s výšším Kv).

Ale čo kapacita napájania?

V konečnom rozhodovaní však rozhodujúcu úlohu nezohrala kapacita, ale hmotnosť batérie.

Paradoxne: čím ťažšia, tým lepšia!

autor: Janko O.

 

Aby ste tomu rozumeli:

V originálnej verzii modelu Blaníka, teda bez „omotorovania“, výrobca na fotografiách ukazuje, ako ho vyvážiť. Je to celkom slušná kôpka „balastu“ (olova a pod.), ktorá zmiešaná s nejakým lepidlom, zaberá takmer celú (pomerne veľkú) špicu trupu modelu. Tipli sme si, že to môže byť niekoľko kilogramov, odhadom tak 2 až 3.

Naše modelárske životné krédo však tvrdí, že „najlepším olovom je veľký motor a ešte väčšia pohonná batéria“. A tak sme v rámci „elektrifikácie“ použili elektromotor Turnigy G160, ktorý je v podstate úplne v predu (v špici trupu) a váži 632 gramov. Keď sme sa s Miroslavom snažili kompletný model vyvážiť pohonnými batériami (6-článkovými LiPolkami), tak nám vyšlo, že čo najviac v predu (hneď za motorom) musia byť tri kusy 6-článkových LiPoliek, každá o kapacite 5000 mAh.

Ich poloha ťažiska vtedy samozrejme nie je úplne v špici, ako by malo byť olovo, ale len 0,7-násobku tejto vzdialenosti od ťažiska modelu. A tak nám výpočtom vyšlo, že by bolo potrebné k motoru do špice trupu vložiť ešte asi 1700 gramov balastu. A tak sme sa „prepracovali“ k hodnote 2330 gramov (1700 + 630), koľko by asi vážilo olovo v špici trupu nemotorizovaného modelu Blaníka.

My sme však museli riešiť úplne iný problém: ako tesne za motor „narvať“ tri LiPolky 5000 mAh? Po krátkom „cvičení“ z kombinatoriky nám vyšlo riešenie: 2 ks 6-článkové LiPolky 5000 mAh a 2ks 3-článkové LiPolky 5000 mAh, ktoré sú zapojené do série (a dávajú tak tretiu 6-článkovú LiPolku 5000 mAh). Tieto tri (dve „reálne“ a jedna „virtuálna“) 6-článkové LiPolky 5000 mAh sú zapojené paralelne a dávajú výslednú kapacitu 15000 mAh, s čím sa dá už slušne polietať .

Uchytenie štyroch kusov pomerne veľkých a tvarovo rozdielnych batérií v trupe Blaníka pomocou suchého zipsu sa nám javilo nezmyselné a tak sa vynoril pojem: Batériový kontajner . Milan sa podujal, že ho vyrobí (alebo nechá vyrobiť), ale keď sa určitý čas nič nedialo a keď som si predstavil, aký to bude „strojársky“ výrobok (Milan je strojár a je obklopený inými „ťažkotonážnymi“ strojármi), tak som si povedal, že to urobím radšej sám „modelárskym“ spôsobom.

Na „Batériový kontajner“ sú kladené viaceré (často-krát protichodné) požiadavky:

  • musí byť ľahký (pretože LiPolka je užitočná záťaž, kontajner nie )

  • musí byť pevný (aby aj pri „tvrdšom“ pristátí udržal LiPolky na svojom mieste)

  • musí byť „vzdušný“ (aby boli LiPolky počas letu chladené)

  • musí byť ľahko a jednoducho vyberateľný

  • jednotlivé LiPolky sa musia z a do neho vkladať jednoducho a rýchlo

  • LiPolky sa nesmú z kontajnera samovoľne uvoľniť (ani keď bude Blaník „hore bruchom“)

  • kontajner musí byť vybavený príslušnými konektormi a tie musia zabezpečiť elektrické prepojenie jednotlivých batérií

Bolo jasné, že tvar a celkové riešenie kontajnera nebude vôbec jednoduché, ale bola to pre mňa „výzva“.

No a ako to dopadlo? Poďte sa pozrieť:

Hotový (prázdny) batériový kontajner. Predné rohy sú zrezané, aby sa vošiel čo najviac dopredu, do zužujúcej sa špice. 

Spevnenie spodku kontajnera zároveň slúži na jednoduché a rýchle uchytenie o "podlahu" Blaníka dvomi skrutkami, ktoré sú spoločné aj pre kovový držiak motora. 

V spodnej časti kontajnera sú 6-článkové LiPol batérie. Všimnite si "výstup" kabeláže. 

Nad nimi sú 3-článkové batérie. Toto riešenie bolo nutné pre to, aby sa do modelu vošla aj prístrojová doska Blaníka. 

"Naplnený" batériový kontajner pri pohľade zo strany vstupného otvoru chladiaceho dúchadla

A takto to vyzerá, keď je batériový kontajner zamontovaný v trupe. Lišty na jeho spodku zlepšujú obtekanie batérií chladiacim vzduchom. 

Zamontovaný kontajner bol následne "naplnený" batériami, ktoré sú zaistené suchým zipsom. Mínusový vývod je už pripojený k regulátoru. Plusový sa zapojí až po dotyku "antispark" vývodu regulátora. 

Vnútro Blaníka bez batérií. 

A toľkoto váži hotový a "naplnený" batériový kontajner.
 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 11. 9. 2015, 12:22 | Prečítané: 2563x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 4
.:. Jn
A prijimacove baterie ste dali ake ?
Odpoveď | 2015-09-11 17:36:20
.:. J O.
O palubnej inštalácii bude nasledujúci diel.
Odpoveď | 2015-09-12 08:37:11
.:. Daniel
Spoločné vedenie pre vodiče je robené lištou, alebo káblom ? Výsledné riešenie vyzerá dobre a blaník robí technicky zaujímavejší.
Odpoveď | 2015-09-14 04:28:01
.:. J O.
Konektory sú zaletované do širokého plošného spoja (v tej "konektorovej nadstavbe kontajnera), ktorý samozrejme nevidno.
Odpoveď | 2015-09-14 08:25:00
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28365.91 kb