(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť

Tak tento výjav z gréckej mytológie bol, je a aj v budúcnosti isto bude pre mnohých symbolom modelárskej nezlomnosti, húževnatosti a nádeje v „lepšie zajtrajšky“. O čo vlastne ide?

O havarované modely a ich „druhý život“. Pred tromi rokmi takýmto prerodom prešiel nie príliš vydarený Jas-39 Gripen od Pelikána, až sa z neho stal milovaný a výborne lietajúci model Black Sabbath.

A teraz je to L-39 Albatros, z ktorého sa stane: nuž, Boh vie čo?

Asi začneme byť na tie 39-ky poverčiví.

Autor: Janko O.

 

Takže poporiadku. Začalo sa to pred vyše tromi rokmi už spomínaným Gripenom:

Model je to síce krásny, ale jeho letové vlastnosti nás neoslnili. Po niekoľkých mizerných letoch a jednej mizernej ťažkej havárii, keď sme ho "per partes" priniesli v igelitke domov, manželka sa začudovane spýtala, načo to sem vláčime, veď sme "to" (dogliamaný model) mohli vyhodiť už tam. A tak bolo rozhodnuté, že Gripen prejde úpravami.

Ale.....

Nepomohlo pridanie vingliet na konce krídiel, nepomohla zmena umiestnenia kanardov („kachní“ plochy), nepomohlo … Skrátka, nepomohlo nič, len totálna prestavba: zmenšenie šípovitosti krídiel, zväčšenie rozpätia, zväčšenie nosnej plochy, zväčšenie plochy kanardov a hlavne, veľmi pomohla zmena umiestnenia pohonnej jednotky. Stúpol ťah motora, zlepšila sa stabilita letu a klesla minimálna rýchlosť, ktorou model dokázal ešte pokojne letieť. Výsledkom bol model, ktorý sa na Jas-39 Gripen nepodobal ani zdiaľky a tak aj vďaka novej povrchovej úprave dostal meno Black Sabbath (niekedy tiež Čiernokňažník):

Tento model má rád, keď jeho motor „nikdy nezhasína“ a tak boli nastavené mixy, spomínané v článku „Voľnobeh v modeloch poháňaných elektro-dúchadlom (EDF)“.


A ako je to teda s tým Albatrosom?

Náš najstarší brat Milan, ktorý je modelárstvom tiež „postihnutý“ (modelárstvom bol postihnutý aj náš otec a aj náš bratranec Dušan) si pred nedávnom nechal u bratov Romana a Braňa M. postaviť model L-39 Albatros, poháňaný elektro-dúchadlom 92mm.

Model to bol krásny, mal celkom dobrý ťah motora (veď ja sám som vyvažoval dúchadlo ), mal zaťahovací podvozok, svetielka na koncoch krídiel, pilota v kabine, mal … Už podľa toho, že sme použili minulý čas, je vám jasné, že model vo svojej pôvodnej podobe už neexistuje.

Po pojazdových skúškach, ktoré ukázali, že podvozok drží stopu a je celkovo OK, sa Roman M. rozhodol s Albatrosom vzlietnuť. Štart ako z učebnice: krásny rovný rozjazd, žiadne „štrikovanie“ po dráhe, jemné nadvihnutie „čumáku“, odlepenie od zeme a pozvoľné rovnomerné naberanie výšky. Krása a realita letu v jednom.

Nasledovalo nepatrné vytrimovanie modelu a Roman urobil niekoľko preletov z jednej aj z druhej strany. Potom nabral výšku a skúsil niekoľko svižných výkrutov doľava aj doprava. Po asi troch minútach, keď klesal z výšky asi 70m priamo popred nás, naraz si motor sám trochu pridal plyn, model sa naklonil mierne na pravú stranu a z Romanových úst sa vydral zúfalý výkrik: „Neriadim!“ A model sa vytrvalo blížil k matičke Zemi. Ako to dopadlo, môžete vidieť na nasledujúcich obrázkoch:

S Milanom sme sa dohodli, že to čo z Albatrosa zostalo, si môžem nechať a pritom sa pokúsim zistiť, čo bolo príčinou havárie.

Z niektorých serv a elektroniky zaťahovacieho podvozku sú vytrhnuté káble, impeler (vrtuľa) dúchadla má odlomený jeden segment, prstenec dúchadla je rozlámaný, 6-článková LiPol batéria 5000mAh je ohnutá ako háčik na ryby, rovnako aj jedna spevňovacia hliníková trubka v krídle. A hlavne: polystyrénový drak modelu je „na guličky“. No na jednotlivé guličky priamo nie, ale skôr na viacero častí, z ktorých niektoré sú riadne zdeformované.

Motor sa zdá byť v poriadku, prijímač Futaba Fasst tiež, ale podstatné je, že ako príčina havárie bola identifikovaná závada na regulátore so vstavaným spínaným BECom.

Asi už nezistíme, ako sa sled závad vyvíjal, ale v súčasnosti spínaný BEC (čoby súčasť regulátora) nedáva napätie ani 3 Volty (a aj toto znížené napätie neustále náhodne vypadáva) a ani samotný regulátor nefunguje (po pripojení napájania sa „to celé“ silno hreje). Navyše teraz mi z neho vypadol jeden spínací MOSFET tranzistor, ale to môže byť aj následok otrasu pri dopade modelu do poľa.


A ako sa veci majú teraz?

Vrak modelu je úplne demontovaný, elektronické časti roztriedené na dobré a „menej dobré“. Jednotlivé polystyrénové časti sú umyté od hliny a prachu a niektoré „vyvarené“ vo vriacej vode, ktorá im pomohla prinavrátiť pôvodný tvar.

Ako sme to robili, bude uvedené v nasledujúcej časti a aké sme dosiahli výsledky, to budete môcť vidieť na priložených obrázkoch.


Súvisiace články:

Voľnobeh v modeloch poháňaných elektro-dúchadlom (EDF)


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 4. 5. 2012, 16:52 | Prečítané: 11465x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 9
.:. diosko
No tak na to vyváranie som náramne zvedavý, takže čím skôr to tu bude, tým skôr si to overím osobne :-D
Už som to robil, ale na relatívne tenkom polystyréne (6mm). Teraz sa mi podarilo "rozlomiť" trup SkyFun-a a tam je na dvoch miestach hrúbka 40 mm a celkovo je to masa - bola to slušná rana o matičku zem :-[]
Strčil som to do 60 st. vody a nepohlo to s tým. Keď som vyváral v minulosti ten tenší material, spravil som "krokodíliu kožu" a časom sa mi ten kúsok rozpadol :-(
A ten pád L-39 sme preberali na letisku ešte pár krát, že aspoň sa niečo deje ;-)
Odpoveď | 2012-05-04 20:08:58
.:. bohdan0000 | www
Tu treba aj podotknúť nutnosť použitia externého Bec-u ...nejeden krásny model takto padá tak pozor...
odkaz
Odpoveď | 2012-05-04 21:20:01
.:. edf
asi tak ,spoliehat sa ze regler doda stavu pre sest serv a tri podvozkove mechaniky,to môzte ratat tiez ako serva takze dokopy 9 serv,bol nie dobrí napad,nabuduce nesetrit a osadit bec obvod
Odpoveď | 2012-05-05 07:46:09
.:. ceckana
Skor by som sa zameral dat tam prijmacovky ...
Odpoveď | 2012-05-05 22:04:49
Kamoš ma v jete s porovnatelnou velkostou modelu SBEC s rovnakymi patrametrami pri 11 servách(3xpodvozok)- teda:5,5V, 5A.
V jetoch navyse tie servá nikdy nejdú súčane(neni to akrobat, kde sa so servami neustále ,,piksľuje,, do plna zo strany na stranu). Takže sme predbežne, a asi aj konečne, vylučili okamžité preťaženie SBECu ako príčinu zlyhania napájania palubneho systemu.
Teoreticky by sme na SBEC mohli pripojiť aj 100 serv, a pokiaľ by sme s nimi nepohli(resp. pohli len niektorými z nich), SBEC by sme nepreťažili.

Skôr sme po dlhom dumaní a za výdatnej podpory Johnyho Oravca :) odhadli (hlavne podla už vyššie popísaneho predhavárióveho priebehu situácie), že to bolo ,,zničenie,,(odpálenie) regulačnej časti regulátora(dôvod doposiaľ neznámy), a ,,odídenie,, SBECu bol už len sekundárny následok zhorenia regulačnej časti regulátora. V každom prípade aj toto zhorenie regulačnej časti je záhadou(pri adekvátnom chladení), kedže na plný plyn sme leteli cca 1-2 sekundy pri štarte, potom len pol, občas trištvrte plynu počas celho letu až do osudnej chvíle.

Záver: V spoločnosti TURNIGY je asi fakt rozdiel či regulátory vyrába doobedajšia zmena alebo poobedňajšia. 8-|

Odporučanie (a ponaučenie): Externý SBEC v každom prípade.! (pre istotu minimalne 2x predimenzovaný), a tak isto oddelenie letových systémov od podporných palubných systémov( hlavne stroboskopy,..atd. ).
Odpoveď | 2012-05-07 13:57:53
.:. Janko O
Je dosť možné, že príčinou zlyhania regulátora (ESC) bola voľne sa pohybujúca guľôčka cínu vo vnútri medzi plošáčikmi regulácie otáčok a spínaného BECu.
Ešte to budeme analyzovať a v budúcej časti bude uvedená fotografia vnútrajška regulátora, ktorá by túto hypotézu mohla potvrdzovať.
Odpoveď | 2012-05-07 15:43:59
no do pekla! 8-o
Odpoveď | 2012-05-07 17:41:25
Tento regulátor jsem měl ke dmychadlu Wemotec Midifan 90 mm s motorem Mega 22/20/3e. BEC shořel ještě při zkouškách na stole a vzal sebou přijímač Futaba. Serva byla připojená dvě a kupodivu přežila plné napájecí napětí baterie.
Výbava shodou okolností skončila také v tomto L-39 (značně upraveném). Pro napájení po zkušenostech použity 2x A123 1100 mAh. Regulátor 70A opto DYS od Satrie.
Měl jsem strach ho tam dát, protože 40 A DYS způsobil totální požár mého oblíbeného cvičného F3A. Ale předchozí Power HD 40 A absolvoval cca 20h letového času a stále žije v jiném modelu.
Moje zkušenosti s cca 30 regulátory 25 - 44 A značek MGM, Jeti, Align, DYS, Turnigy, Power HD, Ray (asi taky Jeti) + noname jsou takové, že pokud jsou namáhány na horní hranici, po čase umře každý. Lépe předimenzovat nejen BEC ale i A.
Proto jsem koupil tento papírově solidní kousek líbivého vzhledu ovšem s tristními výsledkem. Takové zklamání jsem ještě nezažil. Zatím největší bylo z Jeti Spin 44 který fungoval dost podivně.
Odpoveď | 2012-05-09 08:37:54
Dobrý den,
musím Vám dát za pravdu co se Jas 39 gripen od pelikána týče. Známý modelář si jej pořdil takéž i když jsem mu to osobně rozmlouval - neměl na něj dostatek zkušeností. Jeho první let skončil děsnou čenichovkou do země. Po této zkušenosti jej slepil, jen aby to vypadalo a jas skončil u něj na polici. A dál lítal už jen s easycoptrama. Zhruba před půl rokem skončil definitívně s modelařinou a tak mi jase nechal. Jelikož byl slepen nic moc, ( uděsně)rozhodl jsem se, že jej taky přestavím. Zajímá mě prosím Vás zda li máte tady někde podrobněji popsanou stavbu Black Sabbatha. Popřípadě ocením i rady. Předem děkuji. Můj email: mila.nedelka@seznam.cz
Odpoveď | 2014-12-11 20:09:08
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 39852.7 kb